[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۴۵
  • دوره جدید

تهیه پیش‌نویس الزامی شدن «سواد» ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش ایسنا، علی باقرزاده گروه‌های سنی سوادآموزی را به سه گروه سنی ۱۰ تا ۱۹، گروه سنی ۱۰ تا ۲۹سال و گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ طبقه‌بندی کرد و گفت: این طبقه‌بندی گروه سنی جاهایی هم‌پوشانی هم دارند، اما در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از آن‌ها نام برده شده است و طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، در گروه اول (۱۰ تا ۱۹سال) نرخ باسوادی ۹۸.۲درصد است و تعداد بی‌سوادان باقی مانده ۱۹۰هزار و ۵۰۰ است.
وی افزود: در گروه دوم نرخ باسوادی ۹۷.۳درصد و تعداد بی‌سوادان ۶۶۸هزار و ۸۰۰نفر است. در گروه سوم درصد باسوادی ۹۷.۴ و تعداد بی‌سوادان دو میلیون و ۶۹۲هزار نفر است.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه البته در این جمعیت اتباع خارجی وجود دارد، بیان کرد: نرخ بی‌سوادی به ویژه در اتباع افغانستانی بالاست. نرخ باسوادی در این گروه ۶۷.۴درصد است. تعداد کل بی‌سوادان اتباع ۶۰۰هزار نفر است. اگر اتباع را از کل آمارها خارج کنیم، در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹سال نرخ باسوادی بالای ۹۵درصد و برآورد ما نزدیک به ۹۶درصد است.
باقرزاده ادامه داد: نرخ سواد در ۱۲استان بالای ۹۷ و در ۸استان بالای ۹۸درصد است. نرخ رشد عمومی باسوادی طی سال‌های ۹۱ تا ۹۵ حدود ۲.۸۵درصد است. در حالی که میانگین ۱۵ساله جهانی می‌گوید رشد باسوادی یک درصد بوده است و این رقم در مدت مشابه قبل از خود در ایران ۰.۲درصد است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا آمار کل بی‌سوادان ۸میلیون و ۸۰۰هزار نفر است، گفت: بله، طبق شاخص سواد در گروه سنی شش سال به بالا این نرخ درست است، اما باید توجه کرد که تقریباً ۶میلیون نفر بالای ۵۰سال هستند که جامعه هدف ما نیستند. همچنین آمار کم‌سوادان ۱۰میلیون نفر است.
وی درباره نرخ رشد پایین سواد زنان ایرانی نسبت به سایر کشورها نیز تصریح کرد: موقعیت ما در منطقه به این بدی‌ها هم نیست. سخت‌ترین مدل را برای تعیین بی‌سوادی اعمال می‌کنیم. معمولاً در خوداظهاری سرشماری‌ها مردم خود را دست‌کم می‌گیرند، معیار سواد فرق کرده است و بسیاری سواد خواندن و نوشتن دارند اما خود را بی‌سواد اعلام کرده اند.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به موانع سوادآموزی بیان کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که از ابتدای انقلاب داشتیم، نبود تقاضای اجتماعی بوده و بی‌سوادان بسیار سخت داوطلب باسواد شدن بوده‌اند. یادگیری امری انتخابی است و بی‌سوادی بیشتر یک مسئله اجتماعی است تا آموزشی.
باقرزاده به راهکارهایی برای کاهش آمار بی‌سوادی اشاره و اظهار کرد: نخستین مسئله، الزام‌آور کردن سوادآموزی است. درباره اینکه آموزش حق است یا تکلیف در بسیاری کشورها این رویه مشخص شده است. باید ترکیبی از این دو را داشته باشیم تا آموزش الزام آور شود.
وی افزود: باید لایحه‌ای برای الزامی کردن آموزش آماده شود که ما استارت کار را زده‌ایم و پیش‌نویسی در کمیسیون‌های مربوط دولت تهیه شده و الزاماتی هم در قانون حمایت از حقوق کودک برای اولیای دانش‌آموزانی که بی‌سوادند نیز دیده شده است. برای ما اجباری شدن سوادآموزی بسیار مهم است و صرفاً بار مالی آن مدنظر نیست.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: سالانه ۲۸هزار اتباع تحت برنامه سوادآموزی و بیش از ۳۰۰هزار دانش‌آموز در مدارس تحت آموزش رایگان قرار می‌گیرند.
مواد خام لایحه الزامی کردن سوادآموزی را در قالب طرح به مجلس می‌بریم
سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه ۱۱میلیون کم‌سواد و بی‌سواد در کشور داریم اظهار کرد: این آمار به این معناست که بیش از یک هشتم جمعیت کشور کم‌سواد یا بی‌سواد هستند و وضعیت مناسبی نداریم. از سوی دیگر، نرخ زنان باسواد در کشورهای هم‌جوار مانند امارات ۹۵.۸درصد، در اردن ۹۹درصد و در ترکیه ۹۱درصد است؛ در حالی که در ایران ۸۲.۵درصد است و از این بعد نیز از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستیم، البته نافی اقدامات بسیار خوبی که در نهضت سوادآموزی صورت گرفته نیستیم.
وی افزود: نرخ رجعت به بی‌سوادی نیز ۴۶.۸درصد است. نهضت سوادآموزی باید طی مدت ۴۰۰ساعت آموزش و انتقال مهارت و تربیت و نشر فرهنگی متناسب با نیاز جامعه را برای سوادآموزان انجام دهد، اما آیا این آموزش‌ها مناسب بوده است؟ رجعت به بی‌سوادی به علت عدم استمرار آموزش رخ داده است.
خدادادی در پی سخنان رئیس سازمان نهضت سوادآموزی مبنی بر تهیه پیش‌نویس لایحه الزامی شدن سوادآموزی در کمیسیون‌های دولت گفت: تجربه چندین سال نمایندگی ما نشان می‌دهد اگر لایحه‌ای بدهند، دو سه سال طول می‌کشد و در دولت دوازدهم به نتیجه نمی‌رسد.  پیشنهادم این است که مواد خام لایحه را با همکاری دولت به صورت طرح در اختیار ما در مجلس بگذارند. بنده قبل از آذرماه و شروع بودجه بندی، این طرح را در دستورکار کمیسیون می‌گذارم و تصویب می‌کنم.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: درست است که بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسی هر طرحی بار مالی داشته باشد از سوی شورای نگهبان رد می‌شود، اما اگر این طرح با موافقت دولت مطرح باشد با آن مخالفت نمی‌شود و ما با موافقت دولت آن را جلو می‌بریم. البته اعمال برخی مشوق‌ها و فرهنگ‌سازی نیز از دیگر راهکارهای ریشه‌کنی بی‌سوادی هستند.
وی درباره آمار افراد بی‌هویت و بدون شناسنامه نیز گفت: بر اساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس شمار افراد بی‌هویت یک میلیون نفر تخمین زده شده است که در تهران حدود ۳۵هزار نفر است. البته برداشت بدی از این آمار شده و بعضاً بخش قابل توجهی از اینها که شناسنامه ندارند از اتباع هستند.
به گزارش ایسنا، قاسم احمدی لاشکی، نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه با اشاره به اینکه متأسفانه آمار پوشش تحصیلی دارد پایین می‌آید و در برخی استان‌های محروم افرادی شناسنامه ندارند گفت: رابطه مستقیمی بین اقتصاد و پوشش تحصیلی وجود دارد و وقتی وضع اقتصادی افت می‌کند نرخ پوشش متفاوت می‌شود. البته باید صبر کنیم تا یک ماه دیگر که آمار ثبت‌نام‌ها کامل شد وضعیت را بسنجیم.
وی افزود: از سوی دیگر، اعلام آمار بی‌سوادی ۶۰۰هزار اتباع خارجی، چندان خوب و خوشایند نیست؛ زیرا نمی‌توانیم بگوییم باسوادترها و متخصص‌ها وارد کشور ما می‌شوند. علاوه بر این، ما بچه مسلمان هستیم و به ما یاد داده‌اند «زگهواره تا گور دانش بجوی». آن وقت نهضت سوادآموزی اعلام می‌کند جمعیت بالای ۵۰سال هدف کاری‌اش نیست و آن را پوشش نمی‌دهد؟
لاشکی درباره الزامی شدن سوادآموزی که رئیس کمیسیون اجتماعی وعده داد تا آذرماه آن را به عنوان طرح در مجلس مطرح و مصوب کند، اظهار کرد: منابع بسیار مهم است. یقین دارم دولت به علت بار مالی با این طرح مخالفت می‌کند و شورای نگهبان آن را مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی می‌داند. بودجه دولت سالانه باید ۱۵آذر به مجلس ارائه شود. آموزش و پرورش هم وضع بودجه مناسبی ندارد. دولت باید ردیف جداگانه برای ریشه‌کنی بی‌سوادی منظور کند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی