[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۶۵
  • دوره جدید

اتوبوس‌های جدید در خیابان‌های شیراز، روزنامه شیراز نوین

پیمان کشاورز- شیرازنوین
 ناوگان اتوبوسرانی شیراز با ورود ۱۸۵ دستگاه اتوبوس جدید نفس تازه کرد و با این اتفاق حدود ۲۰درصد از این ناوگان نوسازی شد. بعدازظهر پنجشنبه نوزدهم مهرماه شیرازی‌هایی که از بلوار چمران عبور می‌کردند با صف عظیمی ‌از اتوبوس‌های جدید سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز روبرو شدند که با حضور معاون عمرانی وزارت کشور، استاندار فارس، شهردار شیراز، اعضای شورای شهر و سایر مسئولان استانی و شهری از آنها رونمایی شد. 
 شهرداری شیراز پیشرو در توسعه حمل و نقل عمومی
یکی از لازمه‌های توسعه کلانشهرها در دنیای امروز حرکت نرم‌افزاری و فرهنگ‌سازی در حوزه‌های مختلف است که کاهش ترافیک و بهبود محیط زیست شهری یکی از مهم‌ترین بخش‌های این تفکر است. مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور که برای بازدید از خطوط مترو و ناوگان حمل و نقل عمومی‌ شهر شیراز در آیین رونمایی از ۱۸۵ دستگاه اتوبوس جدید درون شهری شهرداری شیراز حضور داشت با اشاره به مطلب فوق نگاه به مسائل فرهنگی در کنار کارهای زیرساختی را بسیار مؤثر دانست و گفت: فرهنگ‌سازی در عرصه ترافیک نیاز به الزاماتی دارد و بدون ابزار موفق نیست. رئیس سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور شهرداری شیراز را یکی از سازمان‌های پیشرو در بحث توسعه حمل و نقل عمومی ‌عنوان کرد و اقدامات شهردار شیراز در این زمینه را ستود. جمالی نژاد با تأکید بر شرایط سخت اقتصادی در سازمان‌هایی همچون شهرداری گفت: در این شرایط سخت ورود به مقوله نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی‌ و خرید اتوبوس کار بسیار ارزشمندی است و در حالی که زمانی بخش عمده‌ای از شهرداری‌ها حتی حاضر به خرید اتوبوس‌های ۱۷ میلیون تومانی آن هم با یارانه نبودند اما امروزه باید بیش از یک میلیارد تومان برای خرید و تجهیز یک دستگاه اتوبوس هزینه کرد که خوشبختانه در این راه شهرداری شیراز پیشقدم شده و سخت مشغول کار است. وی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم در معاونت عمرانی کشور بستر و فضا را آماده کنیم تا در آینده ناوگان حمل و نقل عمومی‌ در کشور را نوسازی کنیم.
 ورود ۱۸۵ دستگاه اتوبوس جدید تحول در حمل و نقل همگانی شیراز
استاندار فارس نیز در این مراسم ورود اتوبوس‌های جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی ‌کلانشهر شیراز را  تحول در حمل و نقل همگانی شیراز دانست و گفت: از شهردار شیراز و اعضای شورا به لحاظ اهتمام ویژه‌ای که برای تکمیل اعتبار و تخصیص آن جهت ورود این ۱۸۵ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی شیراز داشتند تشکر و قدردانی می‌کنم. اسماعیل تبادار با تأکید بر این که ناوگان اتوبوسرانی در شیراز نیازمند ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس است خواستار نگاه ویژه به مسایل اینچنینی در کلانشهر شیراز شد و افزود: متأسفانه در حال حاضر تنها ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس در شیراز وجود دارد که از این میزان ۳۰۰ دستگاه هم فرسوده است و وزارت کشور باید نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد، اگرچه دولت با تخصیص ارز یارانه‌ای برای خرید این اتوبوس‌ها حمایت خود را از توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی‌ نشان داده است. نماینده عالی دولت در استان همچنین از زحمات رانندگان و فعالان عرصه حمل و نقل درون شهری تقدیر کرد و گفت: عملکرد رانندگان که علیرغم تنگناهای موجود عرصه را خالی نکرده و با قدرت به خدمت رسانی ادامه دادند هم جای تقدیر دارد و به نوبه خود از معاونت محترم وزارتخانه درخواست دارم تا آنچه را که در توان دارند در بعد رفاهی رانندگان به کار گیرند و مسئولان و مدیران استان و کلانشهر شیراز نیز قطعاً در همین راستا تلاش خواهند کرد.
 تمام ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس را نوسازی می‌کنیم
شهردار شیراز هم در سخنانی کوتاه اظهار امیدواری کرد که روند نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ‌شیراز ادامه یابد و گفت: با ورود این ۱۸۵ دستگاه اتوبوس عمر مفید ناوگان اتوبوسرانی شیراز با چهار سال کاهش از ۱۰ سال به ۶ سال تقلیل یافت و بیست درصد از ناوگان نوسازی شد که هنوز هم در این زمینه نیازمند تلاش بیشتری هستیم. حیدر اسکندرپور از برنامه ریزی‌های شهرداری برای نوسازی اتوبوس‌های شهری خبر داد و گفت: با برنامه‌ریزی که در پیش داریم نوسازی ناوگان اتوبوسرانی را ادامه خواهیم داد تا تمام ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس شهری نوسازی شوند.
 علاوه بر نوسازی به دنبال BRT هم هستیم
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا هم در این مراسم به شعار انسان محوری مجموعه مدیریتی شهر شیراز اشاره کرد و گفت: به واسطه مهاجرت در کلانشهرها توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ‌یکی از اساسی‌ترین نیازهای موجود است. نواب قائدی ورود ۱۸۵ دستگاه اتوبوس جدید به کلانشهر شیراز را به واسطه تلاش مدیریت شهر شیراز دانست و گفت: به دنبال راه‌اندازی خط یک و دو BRT در شیراز هستیم و در کنار آن باید به مسئله هوشمندسازی شهر که یکی از مطالبات اصلی مردم است توجه ویژه‌ای داشته باشیم. وی با اشاره به مشکلات موجود در سطح کشور در زمینه‌های اقتصادی گفت: خوشبختانه با تلاش شهردار پروژه‌های عمرانی در شیراز بدون توقف در حال اجراست و تأمین نقدینگی برای خرید اتوبوس‌های جدید هم به همت شهردار شیراز انجام شد تا امروز و در آستانه سالروز گرامیداشت حافظ بتوانیم هدیه‌ای برای اهالی شیراز داشته باشیم.
 اتوبوس‌های جدید هم به بخش خصوصی واگذار می‌شوند
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری هم در این مراسم ۱۸۵ دستگاه اتوبوس جدید را مطابق با استانداردهای روز جهان و مورد نیاز یک زندگی شهرنشینی دانست و گفت: شیراز به‌عنوان سومین حرم اهل بیت و شهر حافظ و سعدی نیازمند خدمات بیشتری در زمینه حمل و نقل عمومی ‌است و ورود این اتوبوس‌ها نیز در راستای جوابگویی به بخشی از این نیازهاست. حمیدرضا ناصری با اشاره به نوسازی بیست درصدی ناوگان اتوبوسرانی شیراز گفت: با اعتبارات مصوب توسط شورای شهر، اتوبوس‌های جدید نیز در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت که ۷۰درصد قیمت اتوبوس به صورت بلاعوض به بخش خصوصی به صورت عملکرد و یارانه ده ساله واگذار می‌شود و برای ۳۰ درصد قیمت اتوبوس هم ۱۰ درصد نقدی و ۲۰درصد هم به صورت وام قرض الحسنه ده ساله در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت. ناصری ادامه داد: برنامه ریزی و تلاش شهرداری برای ارائه خدمات مطلوب از سوی بخش خصوصی به شهروندان شیراز است. رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز با بیان این موضوع که از سال ۹۰ تاکنون دولت هیچ اتوبوسی را به شهر شیراز واگذار نکرده، حال و روز حمل و نقل عمومی ‌را مناسب ندانست و گفت: امروز هم در حوزه اتوبوسرانی و هم تاکسیرانی با فرسودگی ۵۰درصدی ناوگان در کشور مواجه و در انتظار تصمیمات مناسب برای تحول و نوسازی حمل و نقل درون شهری از سوی دولت هستیم. ناصری مشکلات معیشتی و رفاهی رانندگان بخش حمل و نقل عمومی ‌را یکی از خواسته‌های مهم آنان دانست و گفت: سه سال است که یارانه حمل و نقل عمومی ‌پرداخت نشده و در کنار آن عدم پرداخت مبلغ بیمه رانندگان نیز یکی دیگر از مشکلات آنان است. وی همچنین محاسبه یکسان نرخ گاز تاکسی‌ها با خودروهای شخصی را از جمله مشکلات موجود عنوان کرد و خواستار تجدید نظر در این زمینه شد.

مشخصات فنی اتوبوس‌های شهری یوتانگ

۱- ورودی و خروجی‌های بدون پله و هم‌سطح با ایستگاه جهت سهولت در پیاده و سوار شدن کودکان و سالمندان
۲- رمپ مخصوص جانبازان و معلولین و صندلی مخصوص این افراد برای ایمنی بیشتر
۳- شیشه‌های دوجداره و رنگی جهت آسایش مسافران
۴- سیستم تهویه مطبوع با ظرفیت سرمایش و گرمایش مناسب جهت مسافرین نشسته و ایستاده
۵- صندلی‌های مناسب با روکش مخملی و ساختار ارگونومی ‌مناسب جهت آسایش مسافران
۶- روشنایی LED  داخل کابین با رعایت استانداردهای لازم
۷- عریض بودن درهای مسافر به دلیل سهولت در پیاده و سوار شدن مسافران
۸- وجود سنسورهای الکترونیکی در درهای مسافر به جهت جلوگیری از حرکت اتوبوس در زمان باز بودن درهای مسافر
۹- موتور پرقدرت بنز با توان مناسب و گشتاور مطلوب جهت استفاده در حمل و نقل عمومی ‌با رعایت استانداردهای زیست محیطی
۱۰- گیربکس اتوماتیک پیشرفته هوشمند ZF آلمان
۱۱- وجود ترمزهای کمکی در گیربکس جهت ایمنی مسافران ایستاده در هنگام ترمزهای ناگهانی
۱۲- خاموش‌کننده‌های اتوماتیک در موتور اتوبوس جهت ایمنی لازم در زمان ایجاد حریق
۱۳- دوربین و مانیتور رنگی در عقب اتوبوس و درهای مسافر جهت رعایت ایمنی لازم در هنگام پیاده و سوار شدن مسافر
۱۴- ترمز ABS جهت ایمنی مناسب
۱۵- خروجی‌های اتوماتیک در سقف اتوبوس جهت خروج مسافران در زمان بروز حوادث
۱۶- شیرهای اضطراری در درون و بیرون اتوبوس جهت باز شدن سریع درهای ورودی و خروجی در زمان حوادث

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی