[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۶۹
  • دوره جدید

با حضور مسئولان کشوری و استانی در شیراز دو ایستگاه قطار شهری شیراز همزمان به بهره‌برداری رسید، روزنامه شیراز نوین

گروه خبر- فرزاد وثوقی
 معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در آیین آغاز به کار دو ایستگاه قطار شهری در شیراز گفت: خوشبختانه رویکرد شهرداری‌های کلانشهرهایی نظیر شیراز تغییر کرده و مأموریت‌های آنها از نگاه سخت افزاری و عمرانی به سمت اجتماعی و فرهنگی سوق پیدا کرده است.
دکتر جمالی نژاد افزود: برنامه‌ریزی‌ها در کلانشهرهای کشور باید بر پایه مسایل دانش بنیان تدوین شود زیرا عملاً همه شاخص‌های مهم شهری در شهر دانش محور دیده شده است.
وی تأکید کرد: مسئولین شهری شیراز باید برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی‌ این کلانشهر، برنامه ریزی جامعی در خصوص ایجاد زیرساخت‌های تراموا (واگن برقی) و خطوط اتوبوس‌های تندرو (BRT) داشته باشند. جمالی نژاد با اشاره به اینکه وزارت کشور در مورد توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی در شهرها برنامه ریزی دقیقی کرده است، گفت: پیگیری‌های زیادی در باره تحویل واگن‌های مترو به کلانشهرها در حال انجام است و به زودی با ورود 2 هزار واگن بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفت: ایجاد 840 کیلومتر خط مترو در کشور مصوب شده که از این میزان 294 کیلومتر احداث و به بهره برداری رسیده، 295 کیلومتر عملیات اجرایی آن در حال انجام است و 251 کیلومتر در مرحله انجام مطالعات تکمیلی قرار دارد. سالانه 824 میلیون نفر سفر از طریق قطارهای شهری در کشور انجام می‌شود.
پیمودن راه‌های بزرگ همت مضاعف می‌خواهد 
استاندار فارس در این مراسم با اشاره به اینکه بهره‌برداری از خط یک قطار شهری شیراز اقدامی‌ بسیار مهم و مؤثر در این شهر است، یادآور شد: البته تا رسیدن به هدف نهایی که بهره‌برداری از ۶ خط مترو پیش‌بینی شده در کلانشهر شیراز است، راه زیادی در پیش است که همت مضاعف مسئولان شهری را طلب می‌کند.نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان اینکه در نظر گرفتن مسایل زیست‌محیطی یکی از الزمات تحقق هدف انسان محوری است، گفت: توسعه حمل و نقل درون شهری ریلی و مترو سبب کاهش آلودگی هوا و همچنین ترافیک در سطح شهرها می‌شود بنابراین یکی از مؤلفه‌های دستیابی به شهر انسان محور است.
وی با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی در به نتیجه رسیدن پروژه‌های شهرداری‌ها، از اعضا شورای شهر و شهردار شیراز خواست اهتمام جدی برای تسهیل امور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را در دستور کار قرار دهند.
استاندار فارس ابراز امیدواری کرد با تحقق شعار انسان محوری در شیراز شاهد ایجاد آرامش در زیست شهری این کلانشهر با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و محدودیت‌های آن باشیم.
عملیات اجرایی خط سه مترو سال آینده آغاز می‌شود 
شهردار شیراز نیز در این مراسم عنوان کرد: در برنامه‌ریزی‌های مجموعه مدیریت شهری برای حمل و نقل درون شهری و مدیریت ترافیک، تکمیل و توسعه خطوط قطار شهری نقش اساسی دارد؛ از این رو تلاش داریم علاوه بر تسریع در بهره‌برداری کامل از خط یک مترو و تلاش برای تکمیل خط 2 در کوتاه ترین زمان، عملیات اجرایی خط 3 را نیز طی سال آینده آغاز کنیم.
مهندس اسکندرپور ادامه داد: تخصیص 600 میلیارد تومان اعتبار به خط 2 مترو شیراز در حال حاضر منتظر دستور بانک مرکزی برای فروش اوراق مشارکت است که اگر این کار هرچه زودتر انجام شود، بی‌شک ظرف سه سال، فاز یک خط 2 قطار شهری شیراز از شهرک میانرود تا میدان امام حسین (ع) به بهره‌برداری خواهد رسید. معتقدیم تعامل سازنده میان شهرداری و دولت می‌تواند زمینه ساز عملکرد موفق و اثرگذار در حوزه حمل و نقل درون شهری باشد. 
 تعداد مسافرین مترو روزانه به 70 هزار نفر می‌رسد
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز در این آیین با بیان اینکه با افتتاح دو ایستگاه غدیر و فرصت شیرازی تعداد ایستگاه‌های فعال خط یک مترو به ۱۸ عدد می‌رسد، گفت: خط یک متروی شیراز دارای ۲۰ ایستگاه است و سال آینده به طور کامل به بهره برداری می‌رسد. مهندس مرادی تعداد مسافرین مترو را روزانه ۶۰ هزار نفر برشمرد و خاطرنشان ساخت: با افتتاح دو ایستگاه  غدیر و فرصت شیرازی این تعداد به ۷۰ هزار نفر افزایش می‌یابد. برای افزایش ظرفیت قطار شهری مهمترین مشکل کمبود تعداد واگن‌ها است که ضروری‌ست دولت برای تأمین واگن‌ها تدبیری بیاندیشد. وی عنوان کرد: بر اساس مطالعات جامع حمل و نقل برای شیراز 6 خط مترو به طول مجموعاً 90 کیلومتر در نظر گرفته شده است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی