[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۶۶
  • دوره جدید

افزایش توان متروی شیراز در جابه‌جایی شیرازی‌ها، روزنامه شیراز نوین

آیین افتتاح دو ایستگاه جدید مترو شیراز برگزار شد؛
افزایش توان متروی شیراز در جابه‌جایی شیرازی‌ها

 

پیمان کشاورز- شیرازنوین
 همزمان با نوزدهم مهرماه سالروز بهره‌برداری از مترو در کلانشهر شیراز طی مراسمی با حضور معاون عمرانی و توسعه شهری وزارت کشور، استاندار فارس، شهردار شیراز و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر دو ایستگاه جدید به ایستگاه‌های خط یک اضافه شد تا شهروندان شیرازی از این پس از خدمات 18‌ایستگاه در این خط بهره‌مند شوند. ایستگاه فرصت شیرازی که در تقاطع خیابان فرصت شیرازی و درب دوم پایگاه هوایی شهید دوران واقع در بلوار مدرس به مساحت 6516‌مترمربع به بهره‌برداری رسید، طبق اعلام مسئولان توان خدمت‌رسانی به 930‌نفر در ساعت پیک مسافرتی را دارد و کل بار ورودی و خروجی این ایستگاه 1184‌نفر است. ایستگاه غدیر نیز که در ادامه همین مسیر در بلوار مدرس و در تقاطع فضل آباد و نزدیک به پل غدیر واقع شده با مساحت 6306مترمربع توان خدمت رسانی به 806‌نفر در ساعت پیک سفر را دارد که کل بار خروجی و ورودی این ایستگاه هم در مجموع 1437‌نفر خواهد بود. این دو ایستگاه که در کل با هزینه یک‌صد‌میلیارد تومانی به بهره‌برداری رسیدند با اضافه شدن به سایر ایستگاه‌ها امکان جابه‌جایی مسافر در خط یک مترو شیراز را 10هزار نفر افزایش خواهند داد که بنابراین از این پس متروی شیراز روزانه 70هزار مسافر را جابه‌جا خواهد کرد.
 ‌2000 واگن جدید تحویل کلانشهرها می‌شود
در آیین افتتاح این دو ایستگاه معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با تأکید بر اهمیت تغییر رویکرد شهرداری‌ها و نگاه جدید در کلانشهرها گفت: خوشبختانه رویکرد شهرداری‌های کلانشهرهایی نظیر شیراز تغییر کرده و مأموریت‌های آنها از نگاه سخت‌افزاری و عمرانی به سمت اجتماعی و فرهنگی سوق پیدا کرده است. دکتر مهدی جمالی‌نژاد با بیان این‌که همه شاخص‌های مهم شهری در شهر دانش‌محور جای گرفته تأکید کرد: برنامه‌ریزی‌ها در کلانشهرهای کشور باید بر پایه مسائل دانش‌بنیان تدوین شود.وی تأکید کرد: مسئولین شهری شیراز باید برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی این کلانشهر، برنامه‌ریزی جامعی در‌خصوص ایجاد زیرساخت‌های تراموا (واگن برقی) و خطوط اتوبوس‌های تندرو (BRT) داشته باشند. رئیس سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به این‌که وزارت کشور در مورد توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی در شهرها برنامه‌ریزی دقیقی کرده است گفت: پیگیری‌های زیادی در باره تحویل واگن‌های مترو به کلانشهرها در حال انجام است و به‌زودی با ورود 2‌هزار واگن بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفت: ایجاد 840‌کیلومتر خط مترو در کشور مصوب شده که از این میزان 294‌کیلومتر احداث و به بهره‌برداری رسیده، 295‌کیلومتر عملیات اجرایی آن در حال انجام است و 251‌کیلومتر در مرحله انجام مطالعات تکمیلی قرار دارد. سالانه 824‌میلیون نفر سفر از طریق قطارهای شهری در کشور انجام می شود.
جمالی‌نژاد اظهار داشت: یکی از مأموریت‌های اصلی وزارت کشور که تمام امور عمرانی این نهاد را تحت تأثیر قرار داده، نظام شهری است. بیماری خاصی گریبان نظام شهری کشور را گرفته که به سندرم کلانشهری موسوم است و این مسئله در‌پی افزایش مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک‌تر به شهرهای بزرگ ایجاد شده است. وی با اشاره به‌وجود یک هزار و 200 شهر در کشور گفت: در دهه‌های اخیر بسیاری از روستاها و شهرهای کوچک کشور خالی از سکنه شده و اگر با همین روند پیش برود بی‌شک در سال‌های آینده تنها چند‌صد شهر در کشور باقی خواهد ماند. این مقام مسئول، توسعه متوازن در همه استان‌ها را موضوعی مهم و حیاتی دانست و بیان داشت: در کنار افزایش جمعیت که یکی از خواسته‌های رهبر معظم انقلاب است، توزیع متوازن جمعیت در شهرها و روستاها نیز امری ضروری است که اگر رعایت نشود در آینده نزدیک، تمام شهرهای کوچک و روستاهای کشور خالی از سکنه خواهد شد. جمالی‌نژاد گفت: در حال حاضر کلانشهر‌های ایران با مشکلات شدید زیست محیطی و آسیب‌های اجتماعی درگیر هستند که باید در این زمینه هر‌چه زودتر برنامه‌ریزی‌های لازم انجام و اجرایی شود.
‌شهرداری شیراز درک درستی از خدمت‌رسانی به مردم دارد
در بخش دیگری از این مراسم استاندار فارس با اشاره به این‌که شورای اسلامی پنجم و شهردار شیراز شعار شهر انسان محور را در دستور کار قرار داده‌اند، انسان‌محوری را نگاه برجسته و ضروری برای زیست شهری در کلان شهر‌ها دانست و گفت: دستیابی به انسان محوری بدون تردید به الزامات و برنامه‌ریزی‌های جامع نیاز دارد و این رویکرد با توجه به جمعیت یک میلیون و هشتصدهزار نفری کلانشهر شیراز تاکنون از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز به درستی اعمال شده است. وی با تأکید بر این‌که بهره‌برداری از خط یک قطار شهری شیراز اقدامی بسیار مهم و مؤثر در این شهر است یادآور شد: البته تا رسیدن به هدف نهایی که بهره‌برداری از ۶‌خط مترو پیش‌بینی شده در کلانشهر شیراز است، راه زیادی در پیش است که همت مضاعف مسئولان شهری را طلب می‌کند. نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان اینکه در نظر گرفتن مسایل زیست محیطی یکی از الزمات تحقق هدف انسان‌محوری است گفت: توسعه حمل و نقل درون شهری ریلی و مترو سبب کاهش آلودگی هوا و همچنین ترافیک در سطح شهرها می‌شود بنابراین یکی از مؤلفه‌های دستیابی به شهر انسان‌محور است. مهندس تبادار با ابراز خرسندی از این‌که به‌رغم تنگناهای مالی موجود 25‌پروژه بزرگ مقیاس به ارزش ۶۰۰‌میلیارد تومان در سطح کلانشهر شیراز در حال اجرا است افزود: با توجه به این‌که خدمت‌رسانی به شهروندان هدف اصلی مسئولان شهری است، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به‌عنوان بخشی از این خدمات باید در اولویت شهرداری باشد و شهرداری شیراز نیز ضمن تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام گذشته و مدیریت بدهی‌ها، با ادامه روند اجرایی پروژه‌های عمرانی نشان داده است که درک درستی از خدمت‌رسانی به مردم دارد. وی با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی در به نتیجه رسیدن پروژه‌های شهرداری‌ها، از اعضا شورای شهر و شهردار شیراز خواست اهتمام جدی برای تسهیل امور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را در دستور کار قرار دهند.استاندار فارس ابراز امیدواری کرد با تحقق شعار انسان محوری در شیراز شاهد ایجاد آرامش در زیست شهری این کلانشهر با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و محدودیت‌های آن باشیم.
‌توسعه خطوط مترو مصداق تحقق شهر انسان‌محور است 
در برنامه‌ریزی‌های مجموعه مدیریت شهری برای حمل و نقل درون شهری و مدیریت ترافیک، تکمیل و توسعه خطوط قطار شهری نقش اساسی دارد؛ از این‌رو تلاش داریم علاوه بر تسریع در بهره‌برداری کامل از خط یک مترو و تلاش برای تکمیل خط‌2 در کوتاه‌ترین زمان، عملیات اجرایی خط‌3 را نیز طی سال آینده آغاز کنیم. شهردار شیراز به‌عنوان سخنران بخش دیگری از مراسم افتتاحیه دو ایستگاه قطار شهری شیراز با بیان مطلب فوق گفت: عملیات اجرایی خط یک متروی شیراز از سال‌80 آغاز شده است که با افتتاح این دو ایستگاه، خط یک با 18‌ایستگاه به شهروندان خدمات می‌دهد و تنها دو ایستگاه تا تکمیل نهایی آن باقی می‌ماند که در یکی از آنها با مشکل تملک منازل مورد مسیر مواجهیم و با رفع این مشکل و اجرای ایستگاه‌ها، خط یک تکمیل خواهد شد. مهندس حیدر اسکندرپور افزود: در راستای تکمیل هرچه سریع‌تر خط 2‌قطار شهری و رفاه حال شهروندان، با نظر مشاوران مجرب، تغییراتی در طراحی‌های اولیه ایجاد شد که بر اساس آن، تعدادی از ایستگاه‌های نزدیک و با فاصله کم، حذف و اولویت اجرای خطوط به مسیر میانرود تا میدان امام حسین اختصاص داده شده تا دسترسی شهروندان از جنوبی‌ترین نقطه به مرکز شهر در کمترین زمان فراهم شود. مهندس اسکندرپور ادامه داد: تخصیص 600‌میلیارد تومان اعتبار به خط‌2 مترو شیراز در حال حاضر منتظر دستور بانک مرکزی برای فروش اوراق مشارکت است که چنان‌چه این کار هرچه زودتر انجام شود، بی‌شک ظرف سه‌سال، فاز یک خط‌2 قطار شهری شیراز از شهرک میانرود تا میدان امام حسین‌(ع) به بهره‌برداری خواهد رسید. معتقدیم تعامل سازنده میان شهرداری و دولت می‌تواند زمینه‌ساز عملکرد موفق و اثرگذار در حوزه حمل و نقل درون شهری باشد. شهردار شیراز با بیان این مطلب که برای اجرای خط‌3 متروی شیراز مطالعات اقتصادی گسترده‌ای انجام شده است گفت: بر اساس این مطالعات، بخشی از هزینه اجرای پروژه از ایجاد فضاهای اقتصادی در ایستگاه‌های این خط تأمین می‌شود.وی ضمن قدردانی از کارگران، مهندسان و دست‌اندرکاران تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن این دو ایستگاه قطار شهری، توسعه خطوط مترو را مصداق تحقق شهر انسان محور دانست.
  ‌افزایش 15‌درصدی مسافران قطار شهری شیراز
رئیس سازمان قطار شهری شیراز نیز در این مراسم اظهار داشت: در طرح جامع احداث قطار شهری شیراز که در دهه هفتاد تهیه شده، ایجاد 6خط مترویی به طول 90‌کیلومتر برای این شهر پیش‌بینی شده است. مهندس حسن مرادی افزود: خوشبختانه امروز 2ایستگاه جدید فرصت شیرازی و غدیر در خط یک متروی شیراز به بهره‌برداری رسید که با احتساب این 2‌ایستگاه در مجموع 18‌ایستگاه در خط یک مترو شیراز ساخته شده است. وی اضافه کرد: در خط یک قطار شهری شیراز با 24 و نیم کیلومتر طول، 20ایستگاه پیش‌بینی شده که یکی از این ایستگاه‌ها تا پایان سال97 و دیگری در سال 98 به بهره‌برداری خواهد رسید. رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به این‌که خط‌2 مترو شیراز به طول 15‌کیلومتر هم اکنون حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود عملیات اجرایی خط سه مترو شیراز نیز به طول 12کیلومتر و با هفت ایستگاه در سال97 آغاز شود. رئیس سازمان قطار شهری شیراز ادامه داد: ایستگاه فرصت شیرازی و غدیر که در حال حاضر به بهره‌برداری رسید هر کدام هفت هزار مترمربع زیربنا دارد و در مجموع یک‌هزار میلیارد ریال صرف احداث این 2‌ایستگاه شده است. وی گفت: هم اینک روزانه حدود 60 هزار نفر از مترو شیراز استفاده می کنند که انتظار می‌رود با افتتاح 2‌ایستگاه فرصت شیرازی و غدیر، شمار مسافران قطار شهری شیراز حدود 15درصد افزایش یابد. اما عدم ترخیص واگن‌های مترو کلانشهرهای کشور در گمرک یکی از مشکلاتی بود که رئیس سازمان قطارشهری شیراز در این مراسم به آن اشاره کرد و گفت: عدم تخصیص بودجه‌های کلان دولتی به مترو باعث شده کار تکمیل قطار شهری در کلانشهرهایی از جمله شیراز با کُندی مواجه شود که باید مسئولان ملی هرچه زودتر تدابیری برای افزایش این اعتبارات بیاندیشند.
 ‌شهرداری موج کوبنده بدهی‌ها را مدیریت کرد
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و مدیر اسبق سازمان حمل و نقل ریلی در آیین افتتاح دو ایستگاه قطار شهری غدیر و فرصت شیرازی گفت: امروز تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی و افتتاح پروژه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی، اجتماعی در شیراز نشان می‌دهد مجموعه مدیریت شهری توانسته موج کوبنده بدهی‌ها و مطالبات دوره‌های پیشین را مدیریت کند و پروژه‌ها را به نتیجه مطلوب برساند. مهندس فرج الله رجبی در این آیین با اشاره به رکود صنعت ساختمان و به تبع آن کاهش درآمدهای شهرداری افزود: طی دو سال گذشته نسبت به دوره 15‌ساله پیشین میزان صدور پروانه‌های ساختمانی به کمترین حد خود رسیده است. در شرایط کنونی فعال شدن دوباره بخش ساخت و ساز می‌تواند یک راهبرد برای کشور و رونق دوباره درآمدهای شهرداری‌ها باشد. وی خاطرنشان ساخت: شهرداری می تواند با ارائه تسهیلاتی همچون تخفیف عوارض، سازندگان را به ساخت و ساز تشویق کند.   

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی