[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تک ستاره پرتغال و رکوردهای غیرمنتظره، روزنامه شیراز نوین

گونسالو راموس در اولین حضور در ترکیب ثابت پرتغال، رکوردهای فراوانی به نام خود ثبت کرد.
به گزارش فوتبال 360، وقتی جهان فوتبال هنوز در انتظار آغاز ضربات پنالتی مصاف مراکش و اسپانیا بود، فرناندو سانتوش با معرفی 11 نفر منتخب خود برای نبرد پرتغال و سوئیس، اندکی از توجهات را دزدید؛ او کریستیانو رونالدو را نیمکت‌نشین کرده بود!
سانتوش که با پاسخ مبهم خود در کنفرانس خبری قبل از بازی و اعلام آن که کاپیتان تیمش را تنها در ورزشگاه تعیین می‌کند، به شایعات دامن زد و سرانجام سه‌شنبه شب، تصمیم خود را عملی کرد. اما شاید مهم‌تر از نیمکت‌نشینی رونالدو، بازیکنی بود که قرار بود در ‌این مسابقه جانشین CR7 شود؛ مهاجمی‌21 ساله، که هنوز یک ماه از اولین بازی ملی‌اش نگذشته و مجموع دقایق حضور او با پیراهن سلسائو، به یک نیمه هم نمی‌رسد!
گونسالو راموس، ستاره ‌این فصل بنفیکا، در آخرین بازی دوستانه پرتغال در لیسبون اولین بازی ملی خود را انجام داد و با یک گل و یک پاس گل در تنها 23 دقیقه حضور برابر نیجریه، برای همه مهاجمان تیم ملی خط و نشان کشید. البته، با ورود به جام جهانی، مهاجم شماره 26 هنوز آخرین انتخاب سانتوش بود. راموس در بازی مقابل غنا تنها از دقیقه 88 وارد میدان شد و پس از حضوری 8 دقیقه‌ای مقابل اروگوئه، در تمام دقایق بازی برابر کره روی نیمکت نشست تا ‌این که در اولین بازی حذفی، مأموریتی مهم به او محول شد. 
راموس که اولین حضور خود در ترکیب ثابت تیم ملی را در یک‌هشتم نهایی جام جهانی و برابر سوئیس تجربه می‌کرد، مانند مهاجمی‌کارکشته پا به میدان گذاشت و تا دقیقه 51، دو بار روی پاس‌های فلیکس و دالوت به گل رسید. تنها 4 دقیقه بعد از گل دوم و در شرایطی که فرصت هت‌تریک داشت، یک گل برای رافائل گریرو ساخت و البته 3 دقیقه بعد، به شکلی کاملاً تصادفی یک گل نیز برای مانوئل آکانجی و سوئیس ساخت! با‌ این حال، راموس در مقابل دفاع آشفته سوئیس، همچنان فرصت هت‌تریک داشت و ‌این‌کار را در دقیقه 67 انجام داد. دقیقه 74، با 3 گل و یک پاس گل، راموس با رکوردهای بسیاری که جا‌به‌جا کرده بود، جای خود را به کریستیانو رونالدو داد؛ رکوردهایی که با در نظر گرفتن شرایط گوناگون، شکسته شدن آن توسط راموس در شب برد 6 بر یک پرتغال مقابل سوئیس را خاص‌تر می‌کند.
**در کنار پله و اوزه‌بیو، فرسنگ‌ها بالاتر از رونالدو!
شاید نکته‌ای که در همان اولین گل راموس به چشم آمد، کاری بود که او توانست ظرف 17 دقیقه انجام دهد و رونالدو، در 5 دوره حضور در جام جهانی هنوز از عهده آن برنیامده است! راموس در 74 دقیقه بازی برابر سوئیس، 3 بار موفق به گلزنی در مراحل حذفی جام جهانی شد؛ آن هم در حالی که CR7 (با احتساب دقایق بازی سه‌شنبه شب) در 530 دقیقه حضور در مراحل حذفی، هنوز موفق به گلزنی نشده است. 
راموس پس از اوزه‌بیو (4 گل در مقابل کره شمالی، یک‌چهارم نهایی 1966) دومین بازیکن پرتغالی است که موفق به ثبت هت‌تریک در مراحل حذفی جام جهانی می‌شود و پس از توماس اسکروهاوی (چکسلواکی 4 - کاستاریکا یک، یک‌هشتم نهایی 1990) نخستین بازیکنی است که در یک بازی مرحله حذفی هت‌تریک می‌کند. در حقیقت پس از اولگ سالنکو (5 گل مقابل کامرون، جام جهانی 1994) دیگر هیچ بازیکنی نتوانسته بود در یک بازی جام جهانی، روی حداقل 4 گل تیمش تأثیر مستقیم داشته باشد.
راموس که با 21 سال سن، پس از پله جوان‌ترین خالق یک هت‌تریک در جام‌های جهانی است، پس از میروسلاو کلوزه (مقابل عربستان، 2002) به اولین بازیکنی تبدیل شد که موفق شده در نخستین حضور خود در ترکیب ثابت هت‌تریک کند. در میان 10 بازیکنی که در جام جهانی 2022 حداقل 3 گل به ثمر رسانده‌اند، راموس با میانگین یک گل در هر 28 دقیقه بهترین نرخ گلزنی را داراست و او در همین یک شب، به چهارمین گلزن (مشترک) برتر تاریخ پرتغال در جام‌های جهانی تبدیل شده است!
**جای خالی نونیز احساس نشد؛ راموس جای رونالدو را هم گرفت؟
با توجه به عملکرد استثنایی راموس و همچنین دیگر عناصر تهاجمی ‌پرتغال در مقابل سوئیس (فلیکس 2 پاس گل، برونو یک پاس گل، لیائوی تعویضی یک گل) بسیار بعید است رونالدو برای بازی یک‌چهارم نهایی مقابل مراکش، به ترکیب ثابت برگردد. به نظر می‌رسد راموس چند ماه بعد از پر کردن جای داروین نونیز، توانسته جای ستاره‌ای به مراتب بزرگ‌تر را نیز پر کند!
راموس که از 12 سالگی در بنفیکا حضور داشته، پس از نمایش‌های درخشان خود در تیم دوم سرانجام از آغاز فصل 22-2021 و توسط ژرژ ژسوس به تیم اصلی ملحق شد. با ‌این حال، جذب رومن یارمچوک و بازگشت داروین نونیز از مصدومیت، دقایق بازی راموس را محدود کرد تا او در زمستان 2022، در آستانه جدایی از بنفیکا قرار گیرد. در‌این زمان بود که حضور موقت نلسون وریسیمو، سرمربی راموس در تیم دوم، به کمک او آمد و راموس از آن نقطه، به یکی از بازیکنان مؤثر بنفیکا تبدیل شد و توانست فصل را با 7 گل در لیگ برتر پرتغال به پایان برساند.
به دنبال خروج داروین نونیز و انتقال رکوردشکن او به لیورپول، راموس به مهاجم اصلی بنفیکا بدل شد و با قرار گرفتن در کنار داوید نرس، به اوج شکوفایی رسید. او پس از 11 بازی، 9 گل در لیگ برتر پرتغال زده و با احتساب همه بازی‌های فصل 23-2022، تعداد گل‌های او در ‌این فصل با همه گل‌هایی که او پیش‌تر برای عقاب‌های لیسبون به ثمر رسانده، برابری می‌کند؛ 14 گل در 21 بازی در مقابل 14 گل در 59 بازی قبل از آن!
تبدیل شدن راموس به مهاجم شماره 9 توسط روجر اشمیت در سیستم 1-3-2-4، از او مهاجمی ‌با سری بالا ساخته که با هافبک‌های تیمش به خوبی کار می‌کند و با حرکت در بین دو خط، حتی توانایی قرار دادن سایر بازیکنان در موقعیت گلزنی را هم دارد (مشابه گلی که برای گریرو ساخت). ‌این خصوصیات، بیش از همه راموس را به کریم بنزما شبیه کرده و ادامه ‌این دست نمایش‌ها در پرتغال و بنفیکا، حضور او در یکی از ابرباشگاه‌های اروپایی را به اتفاقی حتمی ‌و قریب‌الوقوع تبدیل می‌کند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی