[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۶۴
  • دوره جدید

جزئیات طرح ویژه بخش‌ خصوصی برای مدیریت سوخت ، روزنامه شیراز نوین

اتاق تهران با ارسال طرحی به هیئت دولت برای مدیریت سوخت، پیشنهاد داد نرخ بنزین آزاد شده و در مقابل، یارانه ۲۵۰هزار تومانی به هر خانوار ایرانی با مکانیزم واریزی به کارت یارانه اختصاص یابد.
به گزارش خبرنگار مهر، پس از طرحی که دولت برای احیای کارت سوخت دنبال کرده و مجلس نیز به موازات آن، طرح‌هایی را برای مدیریت مصرف بنزین ارائه نموده است، اکنون فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با ارسال طرحی به دولت، موضوع مصرف بنزین و جلوگیری از قاچاق سوخت را مدنظر قرار داده و پیشنهادهایی ارائه کرده‌اند.
مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جزئیات طرحی که از سوی این نهاد خصوصی به دولت ارائه شده است، گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران طرحی به دولت ارائه کرده که در صورت اجرا می‌تواند صرفه‌جویی درخور توجهی در مصرف بنزین در کشور را رقم بزند.
وی افزود: برآوردها نشان می‌دهد حدود ۹۰میلیون لیتر در روز، بنزین مصرف می‌شود؛ یعنی هر نفر ۱.۱لیتر مصرف دارد که در ماه، حدود ۳۲لیتر به ازای هر نفر می‌شود. بنابراین، اگر بر اساس آمار مرکز آمار ایران، بعد خانوار را به طور متوسط ۳.۳نفر در نظر بگیریم، هر خانوار حدود ۱۰۰لیتر مصرف بنزین دارد.
به گفته خوانساری، ما در گذشته به هر خودرو ۶۰لیتر بنزین با نرخ یارانه‌ای می‌دادیم؛ اما اکنون به جای ۶۰لیتر بنزین، می‌توانیم یارانه ۲۵۰هزار تومانی نقدی برای حمل و نقل با استفاده از مکانیزم کارتی که یارانه نقدی به آن واریز می‌شود، به هر خانواده پرداخت کنیم. یعنی به جای اینکه بنزین را به هر خودرو بدهیم، به خانوار بدهیم. نکته مهم در مورد پرداخت یارانه بنزین، شیوه توزیع آن است.
وی اظهار داشت: در روش فعلی، افراد ثروتمند نسبت به اقشار متوسط و ضعیف جامعه از یارانه سوخت بیشتری برخوردار هستند. به این معنا که هر چقدر فرد پولدارتر بوده و در دهک بالای درآمدی هستند، مصرف بنزینشان هم بیشتر است و از این یارانه بیشتر استفاده می‌کند. این رفتار نوعی بی‌عدالتی توزیعی است. پس در صورتی که روند کنونی براساس طرح ارائه شده به دولت اصلاح شود، قاچاق سوخت به کشورهای هم‌جوار هم کاهش پیدا می‌کند.
خوانساری در پاسخ به این پرسش که به آثار تورمی بالا رفتن قیمت بنزین هم فکر کرده‌اید، گفت: بله، این آثار کاملاً دیده شده، به این معنا که اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت اثر تورمی کمی داشته باشد، ولی یقیناً در درازمدت این‌طور نخواهد بود. به شرط اینکه سبد حمل و نقل عمومی را تقویت کنیم و هزینه استفاده از مترو، اتوبوس و تاکسی نیز کنترل شود، مشکلی پیش نمی‌آید. البته ممکن است تورم نقطه به نقطه در یک ماه بالا برود، اما در تورم کل و سالانه اثری نخواهد داشت.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در این زمینه با وزارت نفت هم رایزنی‌ شده است، گفت: این پیشنهاد به وزارت نفت هم ارسال گردیده است.
وی تأکید کرد: مزیت بزرگ اجرای این طرح صرفه‌جویی در مصرف سوخت است. از سوی دیگر، طبقات محروم از این طرح استفاده می‌برند و آن‌هایی که ماشین ندارند، یارانه بنزین دریافت می‌کنند؛ ضمن اینکه آلودگی هوا نیز کاهش می‌یابد.
رئیس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد: در حال حاضر علاوه بر اینکه با قیمت پایین سوخت، قاچاق وجود دارد، بخش عمده یارانه سوخت به طبقه مرفه جامعه می‌رسد؛ در حالی که یک روستایی یا مردم در شهرهای کوچک از یارانه بنزین استفاده نمی‌کنند؛ اما خانواده‌ای که چهار خودرو در یک کلانشهر دارد، از یارانه بنزین و حق دیگران بهره‌مند می‌شود.
وی اظهار داشت: برق هم همین وضعیت را دارد و این اقشار مرفه هستند که در خانه خود وسایل برقی و روشنایی زیادی دارند و آن‌ها بیشترین سود را از یارانه می‌برند. اصلاح این وضع ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی