[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۶۴
  • دوره جدید

مشق شب می‌تواند نوعی تنبیه تلقی شود، روزنامه شیراز نوین

مدیر کل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: پژوهش‌های فراوانی در مورد ناکارآمدی مشق‌ شب انجام شده و نشان می‌دهد نه تنها فرصت یادگیری را فراهم نمی‌کنند بلکه نوعی تنبیه تلقی می‌شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی شکوهی مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در یک برنامه رادیویی درباره حذف مشق شب گفت: سالیان سال است که آموزش و پرورش با پدیده بیزاری و خستگی بچه‌ها از انجام مشق‌های تکراری که کمکی به یادگیری آنها نمی‌کند مواجه است؛ به همین جهت همواره به دنبال راهکارهایی بوده تا ضمن این‌که فعالیت‌ها و تمرین‌ها به قوت خود باقی بماند از خستگی و ملال‌آور بودن آن بکاهد.
وی افزود: تکلیف و مشق در دوران ابتدایی حذف نمی‌شود، اما آنچه که مطرح شده تغییر رویکرد در ارائه تکالیف است. دانش‌آموزان ابتدایی خارج از مدرسه نباید همان درس‌های کلاس را تکرار و رونویسی کنند. بلکه باید مهارت‌هایی را در منزل تمرین کنند که مربوط به سبک و آداب زندگی بوده و به ایفای نقش واقعی آنها در این دوره سنی به‌عنوان فرزند و دانش‌آموز کمک کند.
مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این‌که آیا در مراجع بالاتر از مدارس و خانواده برنامه‌های فرهنگ‌سازی وجود دارد اظهار کرد: آموزش و پرورش یک نهاد فرا دستگاهی است. بنابراین نباید انتظار داشت که جز آموزش و پرورش دستگاه بالاتری به این موضوع با اهمیت که فرصت و شرایط برای آموختن مهارت‌های تحصیلی و زندگی را فراهم می‌کند بپردازد.
شکوهی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان سیاست‌گذار کلان در امور فرهنگ کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را تصویب کرد که بر رویکرد فرهنگی تأکید دارد. عمده کارکرد مدرسه در هر دوره تحصیلی کمک به تربیت فرزندان و کسب مهارت‌های زندگی و تحصیلی است.
وی درباره راهکارهای اجرای طرح سبک زندگی ایرانی اسلامی ‌در مشق شب دانش‌آموزان عنوان کرد: اهداف دوره‌های تحصیلی از جمله مقطع ابتدایی را در دوره اول و دوم مصوب و برنامه درسی این مقطع بازبینی شده است. همچنین کتاب‌های درسی را متناسب با انتظارات اسناد بالادستی تألیف کردیم و دو تقسیم‌بندی برای تکالیف در نظر گرفته‌ایم.
مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش افزود: دسته اول تکالیفی است که دانش‌آموز باید با حضور معلم و مشارکت دانش‌آموزان در کلاس انجام دهد و دسته دوم یادگیری مهارت‌هایی است که با واقعیت‌های زندگی پیوند خورده و دانش‌آموز باید در خانه آموزش ببیند و تمرین کند.
شکوهی با بیان این‌که در این طرح تأکید بر این است که دانش‌آموز مجبور به بازنویسی و تکرار یک متن نشود گفت: پژوهش‌های فراوانی در مورد ناکارآمدی این نوع مشق‌ها و تکالیف انجام شده که نشان می‌دهد نه تنها فرصت یادگیری را فراهم نمی‌کند بلکه نوعی تنبیه نیز تلقی می‌شود.
وی همچنین درباره تمهیدات آموزش و پرورش برای آموزش معلمان عنوان کرد: یکی از اقداماتی که می‌توان در راستای تحقق هدف سند تحول بنیادین مبنی بر توسعه مهارت‌های زندگی انجام داد توجه به تکالیف مهارت محور است. برای اجرای این طرح دستورالعمل مشخص تدوین کردیم و در اختیار استان‌ها قرار دادیم. علاوه‌براین، اجرای دوره‌های آموزشی را برای معلمان و مدیران پیش‌بینی کرده‌ایم.
قاسم جعفری، عضو سابق کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس شورای اسلامی ‌نیز درباره تغییر در ارائه تکالیف درسی مقطع ابتدایی گفت: بهترین زمان جشن گرفتن، زمان دانش آموختن است. متأسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم مهرماه و آغاز سال تحصیلی را به یک جشن بزرگ تبدیل کنیم.
وی افزود: اگر بزرگ‌ترین هنر، زندگی کردن است بنابراین هنر ناب یعنی تجلی زندگی اسلامی ‌ایرانی در عرصه اجتماعی این سرزمین کهن و تمدن دیرین. سبک زندگی، اکتسابی و یادگرفتنی است و جایی بهتر و شایسته‌تر از مدرسه برای آموزش سبک زندگی وجود ندارد.
عضو سابق کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس شورای اسلامی ‌با بیان این‌که اصلی‌ترین مکان آموزش سبک زندگی، آموزش و پرورش آن هم در مقطع ابتدایی است گفت: اگر قرار است زندگی را به فرزندان خود آموزش دهیم باید از همین نقطه آغاز کنیم. مشق به معنای تمهیداتی است که به‌منظور پیوستگی روحیه دانش‌آموزی و تثبیت نسبی آموخته‌های فرد توسط معلم به دانش‌آموز تکلیف می‌شود.
جعفری درباره راهکارهای سرمشق قرار دادن سبک زندگی ایرانی اسلامی ‌در دانش‌آموزان اظهار کرد: در اسناد بالادستی بهترین راهکارها ارائه شده است. اما متأسفانه امروز برای اجرا و پیاده‌سازی سبک زندگی ایرانی اسلامی‌ و اهداف اسناد بالادستی دچار مشکلات متعددی هستیم. ما باید در آموزش و پرورش یاد بگیریم که چگونه در مقابل این سونامی‌ خودمان باشیم و ریشه خود را حفظ کنیم.
وی که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد افزود: نیاز داریم به معلمان هویت بخشی کنیم، اگر معلم هویت نداشته باشد آموزش و پرورش به مسیر اصلی خود هدایت نخواهد شد. امروز مهم‌ترین مسئله تأثیرگذار بر دانش‌آموز اسوه‌پذیری است و معلم مهم‌ترین اسوه او بعد از خانواده است. بنابراین معلم باید انواع روش‌های آموزشی را در ایجاد انگیزه برای یادگیری مهارت‌های زندگی به سبک ایرانی اسلامی ‌پیاده کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی