[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۶۹
  • دوره جدید

به کابوس من خوش آمدی!، روزنامه شیراز نوین

مروری بر پرفروش‌ترین آثار سینمای وحشت به مناسبت روز‌ هالووین

به کابوس من خوش آمدی!

 

شیرازنوین- سعیدرضا امیرآبادی

amirabadi_shznvn@yahoo.com

هنر هفتم وادی شگفت‌انگیزی‌ست. سینمای جهان با منفعت‌طلبی و تیزهوشی، حتی از خرده‌فرهنگ‌ها و ضدفرهنگ‌ها هم بهره‌برداری می‌کند و به اهداف خود می‌رسد. این روزها موسم هالیووین است و سینماها به تصاحب تمام‌عیار آثار هراس‌انگیز درآمده‌اند. برنامه‌ریزی‌های اکران به نحوی پایه‌ریزی می‌شود که بهترین آثار سینمایی در این روزها به اکران عمومی درآمده و مردم، در کنار شادی و پایکوبی در جشن‌های‌ هالووین، از سینمای هراس‌انگیز نیز برخوردار شوند. اما در میان پرفروش‌ترین و موفق‌ترین آثاری که در این ژانر به سرانجام رسیده‌اند، نکات آزاردهنده‌ای نیز دیده می‌شود. بسیاری از این گونه آثار متعلق به ژانری موسوم به انزجار هستند که با گذشت زمان، نشانی از تکامل سینمای وحشت را در خود نمی‌پرورانند. بی‌شک، به نمایش درآمدن خون‌بازی‌ها و مثله‌شدن‌ها جایی در بن‌مایه‌های فرهنگی و هنری ندارد و سینمایی که هیچکاک بزرگ آن را به اوج رساند، نباید با آثار فرومایه‌ای که به ترویج خشونت می‌اندیشند هتک‌حرمت شود. اما ازآنجاکه رشد مؤلفه‌های هنر در بسیاری از آثار سینمایی در اولویت نیست، شاهد آثار قارچ‌گونه‌ای هستیم که در ژانر انزجار به سرانجام رسیده و ملت‌ها را به جنگ و خشونت ترغیب می‌سازند. مجموعه آثاری نظیر عروسک قاتل، فردی، کشتار با اره‌برقی، جیسون و بسیاری دیگر از این‌گونه آثار، ناجوانمردانه به اصالت‌های سینمای وحشت تاخته‌اند و با بهره‌گیری از تعلیق‌های نازل، به جذب مخاطب پرداخته و به فروش‌های قابل ملاحظه‌ای دست یافته‌اند. اگرچه منتقدان مستقل همواره در پی تقبیح این‌گونه آثار برآمده‌اند؛ استقبال سینمای عامی، عاملی نگران‌کننده‌ برای مقبولیت و گسترش این‌ آثار به حساب می‌آید و نباید به راحتی از آن گذشت.
فرارسیدن‌ هالووین فرصتی شد تا پرفروش‌ترین آثار سالیان اخیر را که در این ایام به اکران رسیده و آمارهای فروش را جابه‌جا کرده‌اند، مرور کنیم. خوشبختانه در صدر این فهرست با اثر ماندگاری با عنوان «جن‌گیر» روبرو هستیم؛ اثری که با گذشت چند دهه، همچنان ترس و آدرنالین‌های جوشنده را به مخاطب تزریق کرده و فضای سالن نمایش را پر از هراس و وحشت می‌کند. جلوه‌های ویژه، فیلم‌نامه صیقل‌یافته، نقش‌آفرینی‌های تحسین‌برانگیز و میزانسن‌های برجسته، سبب شد این فیلم با گذشت دهه‌های متمادی همچنان در صدر آثار‌ هالووین قرار گرفته و یک‌تنه، نمادی برای سینمای وحشت قلمداد شود. «بیگانه» ریدلی اسکات هم در فهرست برترین‌های‌ هالووین حضور دارد. این فیلم برای ترساندن مخاطب، به اعماق فضا سفر می‌کند و موجودات ناشناخته و مخوفی را به تصویر می‌کشد. تعقیب و گریز در میان دالان‌های سفینه فضایی، به تصویر کشیدن هیولایی خوش‌ساخت و باورپذیر و نقش‌آفرینی‌های تحسین‌برانگیز بازیگران به همراه فضای سردی که بر فیلم حاکم است، آن را به اثری ماندگار تبدیل ساخته که تا به امروز بسیاری دیگر از فیلم‌سازان از آن بهره‌برداری کرده‌اند. در این میان شاید «فرار کن» جردن پیل، به گزافه در میان فهرست برترین آثار ‌هالووین قرار گرفته باشد. سکانس‌های هراس‌انگیز فیلم نشان چندانی از تعلیق‌های توهم‌آور و آدرنالین‌های وحشت‌زا نداشت و فقط در سکانس‌های اندکی، تماشاگر را به قلمرو آثار هراس‌انگیز راهنمایی می‌کرد. با این حال، بسیاری از منتقدان به «فرار کن» ستاره‌های زیادی دادند و فیلم در فهرست بهترین آثار سینمایی سال قرار گرفت. شاید دلیل استقبال منتقدان، به این مسئله بازگردد که واپسین ساخته جردن پیل، همانند بسیاری از همتایانش، به ژانر انزجار قدم نگذاشت و به سان آثار کلاسیک درصدد جذب مخاطب بود. یکی دیگر از آثار تحسین‌برانگیزی که در این فهرست قرار دارد، فیلم «درخشش» استنلی کوبریک است؛ فیلمی که در زمره بهترین آثار تاریخ سینمای جهان قرار می‌گیرد و پس از گذشت دهه‌ها، همچنان اذهان مخاطبانش را تسخیر می‌کند. تماشاگران عام و خاص به همراه منتقدان، توانایی جبهه‌گیری خود را در برابر شاهکار کوبریک از دست می‌دهند و سراپا مقهور این شاهکار سینمایی می‌شوند. سکانسی که ضدقهرمان با تبر به در چوبی می‌کوبد، سکانسی که کودک خردسال با دوچرخه‌اش در راهروهای هتل متروکه حرکت می‌کند و سکانس‌های هزارتوی برفی، معجزه‌هایی هستند که فقط از عهده کوبریک افسانه‌ای برمی‌آیند. 
در میان این فهرست با آثار فرومایه‌ای نظیر کابوس در خیابان الم، خانه 1000جسد، کشتار با اره‌برقی در تگزاس، بازی بچگانه و فیلم‌هایی از این دست هم روبرو هستیم که تعدی آشکاری به ژانر انزجار دارند. فرارسیدن‌ هالووین، فرصت مناسبی است تا خط تباین آشکاری میان آثار جاودانه ژانر هراس‌انگیز و نسخه‌های پوشالی انزجاربرانگیز قائل شویم. سینمای جهان با منفعت‌طلبی و تیزهوشی، حتی از خرده‌فرهنگ‌ها و ضدفرهنگ‌ها هم برای موفقیت‌های اقتصادی و سیاسی بهره‌برداری می‌کند.
جن‌گیر 
«جن‌گیر» محصول ۱۹۷۳ یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک دنیا، به کارگردانی «ویلیام فریدکین» و براساس رمانی به همین نام از «ویلیام پیتر بلتی» ساخته شده است. «جن‌گیر» یکی از موفق‌ترین فیلم‌های ژانر وحشت است. ماجرا در جرج تاون در حومه‌ واشنگتن اتفاق می‌افتد. «کریس مک‌نیل» بازیگر زن تلویزیون، نگران سلامت دخترش است که دچار تشنج‌های شدیدی می‌شود و رفتارهای عجیبی از خود نشان می‌دهد. پزشکان از درمان دخترک ناتوان شده‌اند، تا آنجا که به کریس پیشنهاد می‌کنند از یک جن‌گیر کمک بگیرد. این فیلم، در بین همه‌ فیلم‌های ترسناک، فضایی بسیار وحشت‌انگیز و شیطانی‌ دارد. این فیلم، بی‌رحمانه شما را به وحشت می‌اندازد؛ ولی اگر وحشت فیلم را کنار بگذارید، با فیلمی هوشمندانه مواجه می‌شوید که برای درک جزئیات، توجه تمام و کمال شما را می‌طلبد و به‌قدری دقیق و هوشمندانه است که از زمان تولیدش تاکنون، ورد زبان دوستداران فیلم‌های ترسناک بوده است.
بیگانه 
فیلم «بیگانه» محصول ۱۹۷۹، بدون تردید یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک دنیاست که درعین‌حال علمی-تخیلی است و «ریدلی اسکات» کارگردانی آن را برعهده داشته است. داستان فیلم از این قرار است که یک فضاپیمای تجاری حامل ۷سرنشین، در راه بازگشت به زمین با پیام کمک از سوی سیاره‌ای در مسیرش مواجه می‌شود و هیچ چیزی ترسناک‌تر از فضاپیمایی نیست که چندین سال نوری از خانه فاصله دارد؛ البته موجود بیگانه‌ فیلم نیز همان‌طور که انتظارش را دارید به‌اندازه‌ یک هیولا ترسناک است. وحشت نهفته در این فیلم، بسیار فراتر از نمایش دندان‌ها و پنجه‌های خون‌آلود است. این موجود، لایه‌های شخصیتی وهم‌آوری دارد و البته کارگردانی بی‌نقص «ریدلی اسکات»، به‌خوبی این وحشت نهفته را به تصویر می‌کشد. 
موجود 
فیلم «موجود»، فیلمی علمی-تخیلی و ترسناک، درمورد موجودی فضایی است که می‌تواند به شکل قربانیان خود درآید. این موجود  که در تعقیب کارکنان یک پایگاه تحقیقاتی آمریکایی در قطب است، درنهایت خود را به‌شکل یکی از آن‌ها درمی‌آورد و فرصتی برای حمله پیدا می‌کند. این فیلم، نمونه‌ بازسازی‌شده‌ای از فیلم «موجودی از دنیای دیگر» محصول دهه‌ ۱۹۵۰ است. کارگردانی فیلم را «جان کارپنتر» برعهده دارد. یکی از دلایل ترسناک بودن فیلم، فضای پارانوئید و مخوفی است که به تصویر می‌کشد. 
کشتار با اره‌برقی در تگزاس 
این فیلم اسلشر آمریکایی، یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک دنیا و محصول ۱۹۷۴ است. هیئت رده‌بندی سنی فیلم‌های بریتانیا انتشار آن را ممنوع کرده است. داستان فیلم درمورد گروهی متشکل از چند کودک و نوجوان است که در دام یک خانواده‌ تگزاسی آدم‌خوار می‌افتند. یکی از اعضای این خانواده، پوست قربانیانش را به‌عنوان ماسک بر چهره می‌گذارد. فیلم بسیار دلهره‌آور است و فضایی آمیخته با وحشت دارد.این فیلم به همه‌ دلایلی که باعث ممنوعیتش شده است، یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک دنیاست؛ صحنه‌هایی وحشیانه و زجرآور و فضایی آکنده از خشونت و غم دارد که با دیدن آن‌ها، عرق سردی بر پیشانی‌تان خواهد نشست.
هالووین 1978
«جان کارپنتر» کارگردان فیلم «هالووین»، با ساخت این فیلم، یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک دنیا را به تاریخ سینما معرفی کرد و انقلابی در سبک فیلم‌های اسشلر ایجاد کرد. کارپنتر، علاوه‌بر کارگردانی، نویسندگی و آهنگ‌سازی فیلم را نیز برعهده داشته است. «هالووین» به یکی از پرفروش‌ترین و سودآورترین فیلم‌های مستقل تاریخ تبدیل شد. در فیلم «هالووین»، استانداردهای این ژانر به‌نحوی هماهنگ باهم شکل گرفته‌اند که به‌ندرت در چنین فیلم‌هایی قابل‌مشاهده است. کارپنتر، کارگردان فیلم، صحنه‌ها را به‌نحوی به تصویر می‌کشد که به شما فرصت حدس زدن می‌دهد و با ترکیبی از تنگناهراسی و رؤیایی وهم‌آور، که اغلب به‌طور هم‌زمان در فیلم مشاهده می‌شود، فارغ از اینکه کجا هستید و چه اتفاقی در حال افتادن است، احساسی ناخوشایند و عمیق از وحشت و آسیب‌پذیری ایجاد می‌کند. 
برو بیرون
عکاسی بیست‌وچند ساله به نام «کریس» به‌سمت دهکده‌ای در حوالی نیویورک می‌رود تا برای اولین بار با خانواده‌ نامزدش ملاقات کند. او کمی استرس دارد؛چون نگران است خانواده‌ سفیدپوست نامزدش، با سیاه‌پوست بودن او مشکل داشته باشند. به نظر می‌رسد این دیدار، یک مهمانی دوستانه و معمولی باشد؛ ولی ماجرا چیز دیگری است. چه چیزی در این روستای دورافتاده در انتظار کریس است؟ این فیلم، با استقبال خوبی از طرف بینندگان مواجه شده است. با شوخی‌های گاه‌وبی‌گاه و لایه‌هایی از وحشتی بی‌پرده، به‌معنای واقعی کلمه، یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک دنیا است. کارگردان فیلم یعنی «جردن پیل»، توجه شما را به حقایق ترسناک و واقعی پنهان در اعماق جامعه‌ امروزی آمریکا جلب می‌کند. آشکارسازی بزرگ او در این فیلم، بسیار ترسناک‌تر از صحنه‌های ناگهانی دلهره‌آور رایج در فیلم‌های ترسناک است.
درخشش
فیلم سینمایی درخشش ساخته‌ ۱۹۸۰، به کارگردانی «استنلی کوبریک» و با بازی خیره‌کننده‌ «جک نیکلسون»، یکی از به‌یادماندنی‌ترین آثار سینمایی و بهترین فیلم‌های ترسناک دنیا است. «استنلی کوبریک» و عوامل ماهر و توانمند فیلم، برای ساخت این شاهکار نهایت وسواس را به‌خرج داده‌اند؛ گاهی برای ضبط یک صحنه، ۱۲۷بار تلاش کرده‌اند. نتیجه‌ این همه دقت و زحمت، تجربه‌ای دلهره‌آور و فراموش‌نشدنی از تماشای فیلم است که تا مدت‌ها فکرتان را مشغول می‌کند. توجه دقیق به جزئیات و ریتم کند عمدی این فیلم، بر وحشت هیپنوتیک آن افزوده است که دوری از آن، غیرممکن به نظر می‌رسد. مهمانان عجیب که خون از سر و روی آن‌ها می‌ریزد، آسانسورهایی که خون از آن‌ها فوران می‌کند و دوقلوهایی ترسناک. «درخشش» سرشار از این صحنه‌های خارق‌العاده است. ولی اوج هنرنمایی در این فیلم، این است که همه‌ این صحنه‌ها، در لفافه‌ای از تهدید روانی شکل می‌گیرد که به‌کندی پیش می‌رود. 
بابادوک 
آملیا با بازی «اسی دیویس»، زنی بیوه و غمگین است که تلاش می‌کند با فرزند پردردسرش کنار بیاید؛ ولی وقتی کتابی مرموز به نام میستر بابادوک را مطالعه می‌کند، مشکلاتش بیشتر می‌شود. آیا هیولایی در خانه‌ آن‌ها کمین کرده و منتظر فرصت است؟ یا این موجود نمودی از اندیشه‌های شیطانی درونی اوست؟ «بابادوک»، داستانی آزاردهنده درباره‌ افسردگی و اندوه است. فیلم‌های ترسناک زیادی درمورد روابط مادران و فرزندان وجود دارد؛ ولی «بابادوک» جزو معدود فیلم‌هایی است که عمق این رابطه را به‌خوبی نشان می‌دهد. بابادوک، ترکیبی از یک درام زجرآور و ترس عصبی است که بی‌شک بر بیننده تأثیری عمیق می‌گذارد. 
طلوع مردگان 
فیلم «طلوع مردگان» محصول ۱۹۷۸ یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک دنیا، دنباله‌ فیلم «شب مردگان زنده» اثر «رومرو» است که قتل عام‌ها و کشتارهای بیشتری را به‌ تصویر می‌کشد. این بار، بازماندگان به‌جای خانه، در مرکز خرید نگه داشته شده‌اند؛ درحالی که دنیای اطراف آن‌ها در حال سقوط و نابودی است. فضای بزرگ‌تر، فرصت بیشتری برای نمایش هرچه بیشتر وحشت و دریافت بازخورد بهتر از بینندگان، در اختیار کارگردان قرار داده است. تصور اینکه دنیا به این شکل پایان می‌پذیرد، به‌تنهایی ترسناک و دلهره‌آور است. در فیلم‌های ترسناک، زامبی‌ها همواره به‌عنوان تهدیدی برای بشر در نظر گرفته می‌شوند و فیلم «طلوع مردگان» با به تصویر کشیدن آخرالزمانی هولناک، یکی از تأثیرگذارترین آثار این ژانر است. 
گرگ‌نمای آمریکایی در لندن
دیوید و جک، در اطراف یورک‌شایر توسط یک موجود مرموز موردحمله قرار می‌گیرند. جک می‌میرد؛ ولی دیوید به بیمارستانی در لندن منتقل می‌شود. در بیمارستان حال دیوید بهتر می‌شود و با یکی از پرستاران قرار می‌گذارد. ولی این پایان خوش ماجرا نیست؛ چون موجود مرموزی که به پسرها حمله کرده بود، گرگ‌نماست و شبی با ماه کامل در راه است. کارگردان فیلم، «جان لندیس» در ساخت فیلم‌های ژانر وحشت نیز به‌اندازه‌ فیلم‌های کمدی، ماهر است و برای ساخت این فیلم، همه‌ مهارت‌های خود را به کار گرفته است.اگر تابه‌حال صحنه‌ تبدیل گرگ‌نماها در فیلم‌های ترسناک، توجه‌تان را جلب نکرده است و تحت‌تأثیر قرار نگرفته‌اید، صحنه‌ این فیلم حتماً برایتان ترسناک و جذاب خواهد بود. 
روانی 
فیلم دلهره‌آور «آلفرد هیچکاک» محصول۱۹۶۰، یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک دنیا، درباره‌ قاتلی است که در مسافرخانه‌ای در کنار جاده کمین کرده است. این فیلم به‌عنوان یکی از برترین فیلم‌های ژانر وحشت تاریخ سینما شناخته شده است. امروزه این فیلم بخشی از فرهنگ عامه است و اهمیت بسیار زیادی در دنیای سینما دارد. «آنتونی پرکینز» در نقش نورمن، عملکردی فوق‌العاده و خیره‌کننده دارد. حداقل دو صحنه در فیلم وجود دارد که حتی برای تماشاگر امروزی نیز کاملاً دلهره‌آور و شوکه‌کننده است. حتی با وجود اینکه سال‌ها از ساخت فیلم گذشته است، می‌توان فیلم را دید، لذت برد و مهارت عوامل فیلم را در نمایشی خیره‌کننده تحسین کرد. فیلمی که بسیار بادقت و با توجه به جزئیات ساخته شده است و فضایی غافلگیرکننده و آکنده از ترس و وحشت دارد. 
پروژه‌ جادوگر بلر 
در جنگل‌های حوالی بورکیتسویل، موجودی مخوف زندگی می‌کند. به گفته‌ اهالی، یا یک جادوگر است، یا روح جادوگر یا موجود ترسناکی که بچه‌ها را می‌کشد. هرچه هست، هیچ‌کس دوست ندارد بعد از تاریکی هوا، با آن مواجه شود، به‌غیراز هتر دوناهوی مستندساز که برای ساخت فیلم خود، گروه فیلم‌برداری را به درون جنگل می‌برد. برخلاف بسیاری از فیلم‌های ژانر فاند فوتیج که تدوین‌های بی‌دلیل دارد و معمولاًَ فردی را که دوربین به دست دارد نادیده می‌گیرد، در فیلم «پروژه‌ جادوگر بلر» همه‌ حس ترس و وحشت به بیننده منتقل می‌شود؛ چراکه بازیگران همه‌ فیلم‌برداری‌ها را انجام داده‌اند. در فیلم‌های سبک فاند فوتیج، حوادث از طریق دوربین کاراکترها دیده‌ می‌شوند و معمولاً تکان‌های مداوم دوربین، صحنه‌ها را واقعی و باورپذیرتر می‌کنند. درواقع فیلم «پروژه جادوگر بلر»، سبک مدرنی از سینمای وحشت فاند فوتیج را ابداع کرد و در مقایسه با فیلم‌های مشابه، این ژانر را بهتر به کار گرفت. 
مگس 
فیلم «مگس» محصول سال ۱۹۸۶، موفقیت چشمگیری برای «دیوید کراننبرگ» و «جف گلدبلوم» به ارمغان آورد. این فیلم نقطه‌ اوجی در کارنامه‌ وحشت بیولوژیک و فلسفی کارگردان است. دانشمندی به نام «ست روندل» برای توسعه‌ فناوری دورنوردی، خارج از ساختمان اصلی محل کارش کار می‌کند. وی، توجه خبرنگاری به نام «گرینا دیویس» را جلب می‌کند. وقتی به انتهای پروژه‌اش نزدیک می‌شود و شهرت او قریب‌الوقوع به نظر می‌رسد، مگسی همراه او وارد این وسیله‌ دورنورد یا تله‌پورت می‌شود و با دی‌ان‌ای او پیوند می‌خورد و سرنوشت همه‌ علاقه‌مندان به این فناوری جدید را برای همیشه تغییر می‌دهد.
مرده‌ شریر ۲ 
برخلاف نسخه اول این فیلم، «مرده‌ شریر ۲» بیشتر بازسازی فیلم قبلی است و نتیجه یا ادامه‌ داستان قبلی نیست. فیلم اصلی یعنی «مرده‌ شریر ۱» محصول ۱۹۸۱، درمورد تعدادی آدم بی‌گناه است که به کلبه‌‌ای جنگلی می‌روند، کتاب یک مرده را پیدا می‌کنند و بقیه‌ ماجرا اتفاق می‌افتد؛ ولی در قسمت جدید، صحنه‌ها بسیار جذاب‌تر و حرفه‌ای‌تر ساخته شده‌اند و نسبت به فیلم اول، باورپذیرتر‌ند. چون نسخه‌ای بیرونی از بی‌رحمانه‌ترین، بدترین و بی‌وقفه‌ترین کابوسی است که می‌توانید ببینید. این فیلم فرصتی برای پرداختن بیشتر به جنبه‌های موهوم و دلهره‌آور داستان اول را فراهم کرده است. صحنه‌های فیلم با خلاقیتی هنرمندانه و با بهره‌گیری از استاپ‌موشن و اسلوموشن، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را از تماشای فیلمی ترسناک رقم می‌زنند. 
خام 
«خام»، فیلمی فرانسوی-بلژیکی محصول سال ۲۰۱۶ در ژانر ترسناک است. این فیلم، داستان یک دانشجوی دامپزشکی گیاه‌خوار را روایت می‌کند که بعد از امتحان کردن گوشت، میل و اشتیاق زیادی به آن پیدا می‌کند. فیلم‌هایی با موضوع آدم‌خواری یا بسیار محبوب می‌شوند یا کاملاً شکست می‌خورند. ولی نویسنده و کارگردان فیلم «خام» یعنی «ژولیا دوکورنو» از ایده‌ آدم‌خواری به‌عنوان پایه‌ای برای داستانی قوی و سرشار از خوشی، دلهره و وحشت تهوع‌آور استفاده می‌کند. فیلم «خام»، یکی از فیلم‌های هوشمندانه و فریبنده‌ای است که با صحنه‌های ترسناک و خون‌آلود، شما را به هیجان می‌آورد و با روایتی هوشمندانه و فضایی فریبنده، بیننده را میخکوب می‌کند. 
بی‌گناهان
داستان فیلم «بی‌گناهان» محصول ۱۹۶۱، در انگلستان و اواخر قرن نوزدهم اتفاق می‌افتد. «دوشیزه گیدنز» به‌عنوان معلم سرخانه برادرزاده‌های مالک یک عمارت اربابی و دور از شهر، استخدام می‌شود. این دو کودک درابتدا معصوم به نظر می‌رسند؛ اما گیدنز کم‌کم به وقایعی مرموز درمورد این خانه پی می‌برد و می‌فهمد ارواح دو عاشق مرده کودکان را تسخیر کرده‌اند. این فیلم براساس رمان کلاسیک «سخت‌تر شدن اوضاع» نوشته‌ هنری جیمز ساخته شده است. فیلم بی‌گناهان در ساخت آثار دیگری مثل «قله‌ای به رنگ خون» به کارگردانی «گیرمو دل تورو» تأثیرگذار بوده است. بی‌گناهان با درون‌مایه‌ ارواح و رفتارهای دوگانه‌ غیرطبیعی و تهدیدآمیز، منبعی تأثیرگذار از المان‌های ترسناک است. 
سوسپیریا 
«سوپیریا» محصول ۱۹۷۷ و ساخته‌ «داریو آرجنتو» است. این فیلم داستان یک هنرجوی باله به نام سوزی را روایت می‌کند که به آکادمی مشهوری در آلمان منتقل می‌شود. ولی آنجا متوجه موضوعی شوم و غیرطبیعی و سلسله‌ای از قتل‌ها در گوشه و کنار مؤسسه می‌شود. این فیلم را نه به‌خاطر طرح اصلی آن، بلکه به‌خاطر یورش همه‌جانبه‌ احساسات چندگانه‌ای که به بیننده منتقل می‌کند، تماشا کنید. همه‌چیز از طراحی صحنه گرفته تا نورپردازی غیرطبیعی، بر جذابیت فیلم افزوده است. موسیقی متن فیلم نیز، تأثیری غیرقابل‌انکار بر انتقال حس وحشت و دلهره دارد. 
مرد حصیری 
این فیلم محصول ۱۹۷۳ است و داستان دختربچه‌ای را روایت می‌کند که در جزیره‌ای دورافتاده در نزدیکی سواحل اسکاتلند، گم می‌شود. وقتی «ادوارد وودوارد» برای بررسی موضوع به جزیره می‌آید، اهالی جزیره، تمایلی برای کمک کردن به او نشان نمی‌دهند. آن‌ها بیشتر از هر چیز در حال آماده کردن خودشان برای یک مراسم محلی هستند. فیلم مرد حصیری مجموعه‌ای از ژانرهای مختلف است؛ کمدی، فراواقع‌گرایی، موزیکال و وحشت مطلق. یکی از نقاط قوت این فیلم، همین ترکیب بی‌نقص ژانرهاست.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی