[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۶۵
  • دوره جدید

پخش زنده فوتبال در مدارس، از هیجان تا دغدغه، روزنامه شیراز نوین

سیده سمیرا متین نژاد‌: حضور تیم فوتبال پرسپولیس در رقابت نهایی (فینال) لیگ قهرمانان آسیا و امید‌ها برای کسب عنوان قهرمانی این رویداد، چنان شور و هیجانی به جامعه تزریق کرد که وزارت آموزش و پرورش در اقدامی‌ بی‌سابقه مجوز پخش بازی رفت این مرحله از مسابقات را در مدارس صادر کرد.
به گزارش ایرنا، تیم پرسپولیس در این بازی از ساعت‌15 به‌وقت ژاپن میهمان تیم کاشیما آنتلرز بود که با در نظر گرفتن اختلاف زمانی حدود 5‌ساعت‌و‌نیمه، بازی به وقت ایران از ساعت 9 و 30‌دقیقه صبح روز شنبه آغاز شد، درست زمانی که تعداد بسیاری از دانش‌آموزان در مدرسه هستند. 
چند روز پیش، بخشنامه‌ای در فضای مجازی دست‌به‌دست شد که طی آن وزیر آموزش و پرورش با توجه به اشتیاق وافر دانش‌آموزان و با تأکید بر عدم تعطیلی مدارس در روز دوازدهم آبان‌ماه مطابق ضوابط و مقررات و با توجه به امکانات موجود، مجوز پخش مستقیم این بازی را در مدارس دخترانه و پسرانه صادر کرد. 
همین خبر کافی بود تا از پیش از شروع این دیدار هیجان تماشای مسابقه فوتبال، آن هم در میان دوستان و همسالان و در ساعت درسی مدارس، هیجانی دوچندان به دانش‌آموزان ببخشد. 
*‌ نبود زیرساخت‌ها، اجرای بخشنامه فوتبالی را دشوار کرد 
مدارس مختلف با توجه به زیرساخت‌ها و بسته به‌بضاعت خود تلاش کردند بتوانند این مسابقه را برای دانش‌آموزان پخش کنند، برخی مدارس با توجه به وجود امکانات موفق شدند تا پایان این مسابقه را نمایش دهند و برخی دیگر نیز با مشکلاتی مواجه شدند، عده‌ای نیز کلاً این بخشنامه را اجرا نکردند تا سری را که درد نمی‌کند دستمال نبندند. 
در بازدید خبرنگار و عکاسان ایرنا از وضعیت پخش مسابقه فینال لیگ قهرمانان آسیا در مدارس شیراز، بعضی مدارس به‌دلیل عدم برخورداری از امکانات مناسب همچون تلویزیون، ‌ویدئو پروژکتور و اینترنت پرسرعت، از خیر پخش مستقیم گذشته بودند؛‌ البته در این میان دانش‌آموزانی نیز بودند که با بردن لپ‌تاپ و موبایل به مدرسه سودای تماشای این مسابقه را در سر داشتند که وسایل آن‌ها ضبط شده بود و با تصور این‌که همسالان آن‌ها در مدارس دیگر به‌راحتی مشغول تماشای بازی تیم مورد علاقه‌شان هستند از این‌که این دیدار را از دست می‌دادند، شاکی شده بودند. 
در برخی مدارس امکانات بود؛ اما اینترنت یاری نمی‌کرد و پخش مسابقه با تأخیر یکی دو دقیقه‌ای و قطع و وصل‌های مکرر همراه بود. 
بعضی مدارس نیز تنها موفق شده‌ بودند امکانات لازم را در یک کلاس فراهم کنند و بقیه دانش‌آموزان مشغول برنامه کلاسی روزانه‌شان بودند. 
‌* هیجان دانش‌آموزان را نمی‌توان کنترل کرد 
در یکی از مدارس که هم تلویزیون بود و هم سالن اجتماعات مناسب و اینترنت نیز نقشی در پخش مسابقه نداشت، شلوغی و هیجان بیش‌از‌حد دانش‌آموزان و احتمال خارج شدن کنترل شور و هیجانات آنان مسئولان مدرسه را ناچار کرد برای جلوگیری از اتفاقات احتمالی و حفظ نظم مدرسه پخش فوتبال را قطع کنند. 
مدیر این مدرسه به ایرنا گفت: هیجان بیش از حد دانش‌آموزان و شور و شوق آنان در تماشای دسته‌جمعی مسابقه فوتبالی در این مرحله حساس، ممکن بود باعث آسیب به آنان شود و ما برای جلوگیری از هرگونه اتفاق احتمالی مجبور به قطع مسابقه شدیم. 
‌* تجربه تماشای فوتبال در جمع‌های بزرگ، هدیه‌ای به دختران 
در این میان، پخش فوتبال در مدارس دخترانه نیز یکی از رویداد‌های هیجان‌انگیز و فراموش‌نشدنی برای دخترانی به‌شمار خواهد رفت که مسابقه پرسپولیس و کاشیما را در کنار دوستانشان و در جمعی بزرگ‌تر از خانواده خود تماشا می‌کردند. 
دخترانی که سودای رفتن به ورزشگاه‌ها را در سر می‌پرورانند و منتظرند روزی بتوانند وارد ورزشگاه‌ها شوند و تیم محبوبشان را تشویق کنند. 
شور و هیجان حاکم بر مدارس دخترانه کم از مدارس پسرانه نبود؛ البته آن‌ها نسبت به همسالان پسر خود بیشتر نظم را رعایت می‌کردند و در کنترل هیجاناتشان موفق‌تر بودند. 
اما آن روی سکه را نارضایتی کادر آموزشی و معلمان و کمبود امکانات بود. بسیاری از مدارس فضای مناسب برگزاری این رویداد را در اختیار نداشتند، فضایی که مناسب گردهمایی اینچینینی همه دانش‌آموزان باشد و همه مدرسه را مختل نکند. 
از سوی دیگر با توجه به تعطیلات پیش‌رو در پایان هفته جاری و تعطیلی هشتم آبان در سه‌شنبه گذشته،‌ دبیران از اتلاف وقت و عقب‌ماندن دانش‌آموزان از برنامه درسی گلایه می‌کردند. 
بی‌نظمی ‌و قالب شدن هیجانات بر دانش‌آموزان مجال امروز را برای تمرکز و آموزش از میان برده بود و عملاً روز شنبه دانش‌آموزان را سوزاند. 
‌* تعطیلات بی‌امان، امان معلم‌ها را بریده 
معاونت آموزشی یکی از مدارس شیراز در گفت‌و‌گو با ایرنا بیان داشت: پخش این دیدار برای معلمان مشکل‌آفرین شده است؛ زیرا آن‌ها باید در زمانی مشخص برنامه درسی را پیش ببرند، سه‌شنبه گذشته تعطیل بود، چهارشنبه و پنجشنبه این هفته هم که تعطیل است و شنبه هم به این شکل از دست رفت، طبیعی است که معلمان نگران جبران این زمان‌های رفته باشند. 
او ادامه داد: از سوی دیگر اگر در برگزاری چنین طرح‌هایی همکاری نکنیم، دانش‌آموزان شاکی می‌شوند و می‌گویند به نظر ما اهمیت نداده‌اید به خواسته‌های ما توجه نمی‌کنید، اما در این میان دانش‌آموز آسیب می‌بیند؛ زیرا زمانی برای جبران وجود ندارد. 
این معاون آموزشی با بیان این‌که نمی‌توانیم از دانش‌آموزان درخواست کنیم که پنجشنبه برای کلاس جبرانی به مدرسه بیایند افزود: بیشتر دانش‌آموزان پنجشنبه‌ها را به کلاس زبان و کنکور می‌روند؛‌ همچنین مشکلات ایاب و ذهاب را نیز باید به آن افزود؛ به هر روی آنچه رخ داده است عقب افتادن دانش‌آموزان از برنامه کلاسی بود و امیدوارم مسئولان فکری به حال چنین برنامه‌های غیرمنتظره‌ای بکنند و صلاح دانش‌آموزان را در نظر بگیرند. 
‌* مدرسه جای پخش مستقیم فوتبال نیست 
مدیر یکی دیگر از مدارس شیراز نیز به ایرنا گفت: کاملاً مخالف برگزاری این برنامه بودم؛ زیرا مدرسه جایگاه تحصیل و درس‌خواندن است. دبیری که حال جسمانی مساعدی نداشته‌ است به‌خاطر این‌که دانش‌آموزان از کلاس عقب نیفتند خود را به مدرسه رسانده است و می‌بیند گویا فوتبال واجب‌تر است، ‌طبیعی است که شاکی می‌شود. 
وی با بیان این‌که معلمان از پخش این برنامه اعلام نارضایتی کرده‌اند عنوان کرد: از طرفی امکانات نداریم، از طرفی هم باید به خواست‌های وزارتخانه احترام بگذاریم، از یک‌سو دانش‌آموزان خواستار برگزاری این برنامه‌ها هستند، از سوی دیگر معلمان معترض‌اند، نمی‌دانیم باید با کدام یک کنار بیاییم. 
این مدیر مدرسه با اشاره به این‌که پخش این مسابقه قابل توجیه نبوده است بیان داشت: اگر یکی از مسابقات حساس جام جهانی بود، شاید عمل به این بخشنامه کمی ‌پذیرفتنی بود؛ اما بازی باشگاه‌های آسیا آنچنان با اهمیت نبود که یک مدرسه را دچار بی‌نظمی ‌کند. 
باخت دو بر صفر تیم پرسپولیس، این تیم پرطرفدار فوتبال ایران را در دور رفت ناکام گذاشت و زمان از دست رفته دانش‌آموزان هم کام معلمان را تلخ کرد. 
تصمیمات آنی و ناگهانی در سطح مدارسی که عدالت آموزشی و امکانات در آن‌ها به تساوی وجود ندارد، کمبود سالن اجتماعات،‌ هوشمند نبودن همه مدارس و عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت، تعطیلات بسیار در سال تحصیلی و احتمال تعطیلی به‌دلیل بروز برخی اتفاقات جوی طی ماه‌های زمستان و فقدان برنامه‌ریزی منسجم و منظم برای تزریق روحیه شور و نشاط به دانش‌آموزان، مدارس را در اجرای این بخشنامه به دردسر انداخت. 
توزیع عادلانه و کافی امکانات و نیز برنامه‌ریزی برای جبران ساعات درسی از دست رفته، لازمه اجرای مجدد بخشنامه‌های مشابه است و باید در اجرای آن‌ها لحاظ شود. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی