[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۸۷
  • دوره جدید

جشنواره تئاتر استان فارس برگزیدگانش را شناخت ، روزنامه شیراز نوین

بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان فارس با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: امسال در جشن چهل‌سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی، شاهد برپایی جشن‌های متعددی هستیم که اولین آن بعد از ماه‌های محرم و صفر جشن تئاتر و خانواده هنرهای نمایشی بود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در آیین اختتامیه این جشنواره که در تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس برگزار شد، نمایندگان هنرهای نمایشی استان فارس برای حضور در مراحل بعد جشنواره بین‌‌الملی تئاتر فجر معرفی شدند.
برگزیدگان بخش‌های مختلف در حالی که سیاوش صفری‌نژاد با همراهی تعدادی از هنرمندان شیراز با حرکات فرم جوایز را به اهدا کنندگان ارائه می‌داد، معرفی شدند. در اختتامیه این دوره جشنواره جوایز هر بخش توسط هنرمندان فعال و خلاق تئاتر و همراهی رؤسای انجمن‌های شهرستان‌ها اعلام و عملاً مراسم بدون حضور مجری اجرا شد. 
در بخش نمایشنامه‌نویسی آرا توسط آرش ابراهیمی، نویسنده و کارگردان جوان تئاتر شیراز اعلام شد: لوح تقدیر به‌ هادی امامی مقدم نویسنده نمایش تم مارپله اهدا شد. رتبه دوم این بخش نیز به مجتبی حسینی قیری برای نمایش کابوس کاووس رسید. ابوالفضل فرهادی نیز موفق شد با نمایشنامه «گذشتن از گذشته‌ای که نمی‌گذرد» رتبه اول این بخش را به خود اختصاص دهد.
در بخش کارگردانی، آرا توسط امیر بهبودنیا، نویسنده و کارگردان اعلام و سامان مختارزاده با نمایش صور اسرافیل موفق شد لوح تقدیر این بخش را به خود اختصاص دهد. رتبه سوم کارگردانی به محمدصادق علی‌پور برای نمایش خون سیاه اعطا شد و محمد‌ هاشم‌زاده توانست با نمایش یک هفته راه رفتن در بهشت رتبه دوم را خود اختصاص دهد. نفر اول کارگردانی نیز به ابوالفضل فرهادی برای نمایش گذشتن از گذشته‌ای که نمی‌گذرد رسید.
در بخش طراحی بروشور، حسین عرب‌زاده برای نمایش روز عزیز مرده جایزه برتر را کسب کرد. در بخش طراحی لباس داستان عجیب شیناگاوا از محمدجواد صفایی تقدیر شد و دیپلم افتخار و تندیس این بخش نیز به صدرا مختارزاده برای نمایش صور اسرافیل رسید..
لوح تقدیر طراحی صحنه توسط نسیم شکر، هنرمند شهرستان فسا به نمایش داستان عجیب شیناگاوا اثر محمدجواد صفایی رسید. در همین بخش، جایزه رتبه به نمایش کابوس کاووس اثر روح‌الله اسماعیلی رسید. دیپلم افتخار و تندیس این بخش هم به ابوالفضل فرهادی، طراح صحنه نمایش گذشتن از گذشته‌ای که نمی‌گذرد رسید.
در بخش موسیقی هم مهدیا علیزاده، آهنگ‌ساز و هنرمند تئاتر تندیس و دیپلم افتخار به مجتبی‌ هادی‌پور از نمایش کابوس کاووس اهدا کرد. آرای بخش بازیگری زن، توسط مهری منصوری بازیگر و کارگردان فعال و خلاق تئاتر شیراز قرائت و اهدا شد: از زهره منصوری بازیگر نمایش داستان عجیب شیناگاوا تقدیر شد. رتبه سوم را لیلا قلی‌پور برای نمایش کابوس کاووس، رتبه دوم را الهام کشاورز برای نمایش یک هفته راه رفتن در بهشت و مریم شکری برای نمایش خون سیاه مشترکاً کسب کردند. تندیس و دیپلم افتخار مقام اول بازیگری زن هم به پردیس شیروانی بازیگر نمایش گذشتن از گذشته‌ای که نمی‌گذرد رسید.
در بخش بازیگری مرد، اشکان فرهادی بازیگر تئاتر آرا را به شرح زیر اعلام کرد: بازیگر خردسال محمدحسین دهقان در نقش لوکاس در نمایش صوراسرافیل از کازرون جایزه نقدی و تندیس جشنواره را دریافت کرد.
از مجتبی راوش برای صور اسرافیل تقدیر شد. جایزه مقام سوم به جواد بهادری بازیگر گذشتن از گذشته‌ای که نمی‌گذرد و جایزه مقام دوم به بهنام مرادی برای بازی در نمایش یک هفته راه رفتن در بهشت اهدا شد. تندیس و دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد بیست و نهمین جشنواره تئاتر فارس نیز به فرزاد لطفی از بازیگر نمایش کابوس کاووس رسید.
در پایان نیز حسین قهرمانی مدیرعامل خانه تئاتر شیراز نمایش‌های «یک هفته راه رفتن در بهشت» به کارگردانی محمد ‌هاشم‌زاده و «گذشتن از گذشته‌ای که نمی‌گذرد» به کارگردانی ابوالفضل فرهادی به عنوان نمایندگان استان فارس در مرحله بعد جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شده بودند را اعلام کرد.
هشدار در خصوص نمایشنامه‌نویسی اصلی‌ترین پیام بیانیه هیئت داوران
بیانیه هیئت داوران این دوره از جشنواره توسط نوید جعفری، بازیگر و کارگردان جوان تئاتر و عضو هیئت مدیره خانه تئاتر شیراز به نمایندگی از داوران جشنواره قرائت شد:
به نام خداوند هنر آفرین
امشب پایان راه نیست، بلکه آغاز حرکتی رو به جلو به سمت شناسایی و کشف و معرفی چهره‌ها، انگیزه‌ها، ایده‌ها و نقطه شروع برای تجربیات بهتر است. اینجا شیراز در پایان‌بندی بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی فارس هستیم. آثار با جدیت تمام دیده شد، باز نتیجه همان است که ما هنوز از اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین عنصر شاکله تئاتر، یعنی نمایشنامه در رنج مطلقیم.
متأسفانه اجرای آثار آن هنگام که به ورطه سقوط نزدیک می‌شود، هنگامی است که متن‌ها به سبب ضعف و عدم شناخت تکنیک به بیراهه می‌رفتند!! غالباً پیکره‌بندی متون با بی‌انظباطی در مسیر خود، اجراها را از مدار و روند منطقی دور می‌ساختند و مهم‌تر، عناصر پنهان ذهن نویسنده از آنجا که بایست چالش‌برانگیز باشد و مخاطب را درگیر جریان نمایش قرار بدهد، در زیر لایه‌های پنهان ذهن نویسنده فراموش می‌شدند.
باید به طور خیلی جدی برای نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌نویسان ایرانی راه چاره‌ای تازه اندیشید. اعتبار، هویت و ماندگاری تئاتر هر کشور در گروی نمایشنامه‌نویسان آن است.
ما از همان ابتدا که وارد جریان تئاتر مدرن شدیم، متأسفانه نمایشنامه‌نویسی در بدنه فرهنگ کشور ما جایی جدی پیدا نکرد و ما از سال ١٣٠٠ تا ١٣٣٧ دستمان بسیار خالی است، اگرچه از ١٣٣٧ تاکنون حرکت‌هایی جدی بنا بر ذوق سلیقه و استعداد شگرف قدیمی‌ترها و امروز جوان‌ها دارد شکل می‌پذیرد؛ اما روی هم رفته ما همچنان در تئاتر کشورمان از نداشتن نمایشنامه‌های استوار و ماندگار در فقر محضیم.
تلاش کنید، جوان‌ها را تشویق و ترغیب کنید، نمایشنامه بنویسند. 
هیئت داوران بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی فارس. محمد رحمانیان، آرش دادگر، رضا صابری 
آبان١٣٩٧ شیراز

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی