[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۸۹
  • دوره جدید

ورزش را زندگی کنیم، روزنامه شیراز نوین

تأثیر ورزش بر عملکرد مغز
 

هومن برزگر
متخصص رفتار حرکتی

اگر تصمیم دارید توانایی‌های مغزی و کارایی شناختی خود را بالا ببرید خود را برای ورزش کردن آماده کنید.
ورزش تنها برای سلامت قلب و کنترل وزن شما مفید نیست، بلکه توانایی ذهنی و هوش شما را نیز تقویت می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که ورزش برای مغز نیز بسیار مفید است و بر خلق و خو، پر انرژی بودن، هوشیاری و احساسات خوب شما بسیار مؤثر می‌باشد. همچنین فعالیت بدنی برای بهبود اختلال بیش‌فعالی و عدم تمرکز ذهنی کودکان نیز بسیار مفید است. نتایج مطالعات اخیر نشان داده است کودکانی که قبل از رفتن به سر کلاس درس 15 تا 45‌دقیقه می‌دوند و فعالیت بدنی دارند، میزان جنب و جوش و بی‌قراری آن‌ها در کلاس درس به نصف کاهش می‌یابد. در اغلب افراد اخلاق و رفتار 2 تا 4‌ساعت پس از ورزش هموار و آرام می‌ماند.
چگونگی تأثیر ورزش در تقویت مغز 
ورزش بر نواحی بسیاری از دستگاه عصبی و ترشح مواد شیمیایی شاد کننده‌ای مانند سروتونین و دوپامین مؤثر است که نتیجه‌ی این امر در نهایت ما را آرام و شاد و خرسند می‌نماید. به عبارتی دیگر اگر نمی‌خواهید منتظر بمانید تا احساسات خوب برای شما پیش آیند، خودتان می‌توانید با ورزش کردن به استقبال آن‌ها بروید و خود را شاد نمایید. علاوه‌بر احساس شادابی که ورزش ایجاد می‌کند، اتفاقات شیمیایی نیز در بدن صورت می‌گیرد. بالا بردن حافظه و هوش‌، جلوگیری از افسردگی و استرس از تأثیرات ورزش است، ورزش استعدادهای نهفته را بیدار می‌کند و برای روح بسیار مفید است. این تأثیرات شما را وادار می‌کنند تا ورزش کنید!
دویدن و یا انجام ورزش‌های هوازی تأثیرات شگفت‌آوری بر حافظه دارد. ورزش باعث تولید نرون‌های مغزی جدید می‌شود. مطالعاتی که در مؤسسه پزشکی هوارد هیوج انجام شده‌، نشان داده است که موش‌هایی که فعالیت فیزیکی مداوم داشتند 2.5‌برابر بیشتر نرون تولید می‌کنند. فعالیت ورزشی باعث بهتر شدن شرایط رگ‌های خونی در هیپوکامپ (ناحیه مغزی) می‌شود. این رگ‌های خونی نقش مهمی ‌دارند، زیرا به نرون‌های جدید خون‌رسانی می‌کنند. این فعالیت باعث جلوگیری از تحلیل رفتن مغز و تغییرات سلول‌های خاکستری و قسمت سفید مغز می‌شود. بنابراین از دست دادن کمتر نرون‌ها از ایجاد بیماری‌های مزمن همچون آلزایمر جلوگیری می‌کند. انجام دادن ورزش باعث می‌شود، بهتر اکسیژن به بدن برسانیم. به هنگام فعالیت فیزیکی جریان خون در مغز افزایش یافته و مغز بیشتر اکسیژن دریافت می‌کند. ورزش درمانی برای جلوگیری از پیری مغز است. مطالعاتی که بر روی زنان بالای 65‌سال انجام شده، نشان می‌دهد که افراد فعال‌تر، کارایی شناختی بهتری دارند و افرادی که زندگی ساکنی دارند توانایی ذهنی‌شان کمتر است. طبق گفته محققان این پدیده می‌تواند به دلیل جریان خون بیشتر در مغز به هنگام ورزش باشد، این خون‌رسانی حدود 30‌درصد به هنگام ورزش بیشتر است. اگر دچار بیش فعالی و اختلالات تمرکزی هستید، ورزش کنید، زیرا ورزش دوپامین را منظم می‌کند. وجود این ماده شیمیایی معمولاً در کسانی که بیش فعال هستند، کمتر است. ورزش راهی آسان و طبیعی برای مواجه با این مشکل است. نداشتن بهداشت زندگی، یعنی داشتن خوراک نامناسب و فعالیت کم بر روی اخلاق و رفتار تأثیر می‌گذارد. انجام فعالیت فیزیکی مداوم به شما کمک می‌کند تا تعادل خود را به دست آورید.
هفت تأثیر ورزش بر فعالیت‌های مغزی
1. افزایش سرعت تصمیم‌گیری و حل مشکلات
مطالعات انجام شده نشان داده است که ورزش نه‌تنها سرعت عضلات بدن را افزایش می‌دهد. بلکه توانایی تصمیم‌گیری را نیز سرعت می‌بخشد. ورزش حجم قسمت سفید مغز را بیشتر می‌کند. افرادی که به‌صورت مرتب ورزش هوازی انجام می‌دهند کارایی شناختی بالاتری دارند.
2. جلوگیری از افسردگی 
ورزش با افسردگی مقابله می‌کند. استرس باعث ایجاد ماده‌ای مخرب در خون و مغز می‌شود. با این حال ورزش پروتئین خاصی در بدن ایجاد می‌کند که باعث از بین رفتن این ماده مخرب می‌شود.
3. افزایش انرژی
بررسی‌ها نشان داده است که فعالیت بدنی با شدت کم و متوسط می‌تواند میزان انرژی بدن را افزایش دهد. ورزش با خستگی مقابله می‌کند و انرژی ذهنی و جسمی ‌را بیشتر می‌کند.
4. افزایش قدرت اراده
 ورزش به‌نوعی بر مغز تأثیر می‌گذارد به‌نوعی بر مغز تأثیر می‌گذارد که اراده فرد افزایش می‌یابد. انجام ورزش کنترل فرد را بهبود می‌بخشد.
5. رشد مغز
ورزش رشد مغز را افزایش می‌دهد. بررسی‌ها نشان داده است که شش‌ماه ورزش هوازی باعث افزایش رشد بافت‌های مغزی می‌شود.
6. کنترل استرس
تحقیقات به‌عمل آمده نشان داده است که 30‌دقیقه ورزش در طول روز قدرت فرد برای کنترل استرس را افزایش می‌دهد.
7. کنترل عصبانیت
با توجه به نتایج مطالعات صورت گرفته انجام میزان کمی‌ ورزش نیز باعث می‌شود که فرد آرامش و تمرکز بیشتری پیدا کند. ورزش بر الگوی رفتاری فرد و کنترل احساسات تأثیرگذار است.
با توجه به مطالب گفته شده توصیه‌ی نهایی آن است كه بسته به امكانات و موقعیت خود حتماً نوعی برنامه ورزشی و فعالیت بدنی را انتخاب كنید و آن را به برنامه‌ی روزانه‌ی خود اضافه كنید و از مزایای ورزش نه تنها برای كنترل وزن و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی بلكه از تأثیرات آن برای بهبود سطح زندگی و سالم نگهداشتن مغز‌تان نیز بهره‌مند شوید‌.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی