[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۸۶
  • دوره جدید

حرکت در آفساید آموزش‌وپرورش با ادعای «سامانه نماد»، روزنامه شیراز نوین

رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران با اشاره به این‌که سامانه نماد در فضای فعلی آموزش‌وپرورش یک خطای بزرگ است گفت: در مدارس متوسطه برای ۴۰۰‌دانش آموز و اختصاص یک مشاور چگونه می‌خواهند طرح نماد را پیش ببرند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، کوروش محمدی درباره سامانه نماد اظهار کرد: سامانه نماد قرار است با این آموزش‌وپرورش و فضای فعلی کار خود را پیش ببرد؟ آیا قرار نیست تحولی در روش‌های ناکارآمد تعلیم و تربیت اتفاق بیفتد؟ امروز یکی از بدترین مشکلات جامعه، سند و سامانه است که بر روی هم تلمبار می‌شود و پشت سر مسئولان خاک می‌خورد.
وی افزود: آموزش‌وپرورش نیاز به یک خانه تکانی اساسی و بنیادی در روش‌های خود دارد. وقتی موضوع پرورش در نظام تعلیم وتربیت آن‌قدر ضعیف است که نمی‌تواند یک دانش‌آموز کارآمد تربیت کند و منتظر است سازمان‌های دیگر بچه‌ها را کنترل کنند با نقشه خطرپذیری چه می‌توان کرد؟‌ در آموزش‌وپرورش فعلی نسخه اساسی برای یک دانش‌آموز این‌گونه تعریف شده که قرار نیست آگاه و کارآمد باشد. در چنین شرایطی با افتتاح سامانه نماد چه اتفاقی می‌افتد؛ حتی بپذیریم که قرار است مواردی مانند مصرف سیگار و مواد مخدر هم در آن ثبت شود، نتیجه آن چیست، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
سامانه نماد هدر دادن هزینه‌ها است
رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران گفت:‌ مگر تا الآن نمی‌دانستیم خطرات و آسیب‌هایی که مدارس را تهدید می‌کند، چیست؟ سامانه نماد قرار است به‌صورت دقیق و مشخص، فراوانی خطرات و آسیب‌هایی که متوجه حوزه تعلیم و تربیت است را بررسی کند؟ به نظر می‌رسد راه‌اندازی این سامانه نوعی هدر دادن هزینه‌ها و خیانت به جامعه است تا زمانی که نتوانیم برای آموزش‌وپرورش فکر اساسی و آن را از ناکارآمدی خارج کنیم تا دانش‌آموز کارآمد تربیت کند، هر چه سامانه و سند رونمایی کنیم هیچ فایده‌ای ندارد.
محمدی بیان کرد: در گذشته برخی از وزرای آموزش‌وپرورش حتی قبول نداشتند که در حوزه دانش‌آموزی اعتیاد وجود دارد و با عناوین بازی می‌کردند و می‌گفتند دانش‌آموز معتاد نداریم. به نظر می‌رسد با افتتاح سامانه نماد فقط وقت و هزینه را هدر می‌دهیم و نتیجه‌ای نیز به‌دست نمی‌آید حتی اگر این سامانه خیلی خوب و ارزشمند هم باشد پایه مناسبی ندارد. زمانی سامانه نماد به درد می‌خورد که دانش‌آموزان به‌عنوان مثال درباره دخانیات و روش‌های مقابله با آن و روش‌های ارتباط مؤثر آگاه باشند.
وی با اشاره به این‌که هم‌اکنون دانش‌آموز وقتش را در نظام رقابتی و استرس‌زا می‌گذراند و بعد از فارغ‌التحصیلی تازه می‌خواهد وارد جامعه شود گفت: مشکلاتی که امروز در حوزه آسیب‌های اجتماعی در جامعه وجود دارد را باید در ارتباط با آموزش‌وپرورش ارزیابی کرد. اگر فرد از فیلتر آموزش‌وپرورش به درستی عبور کرده باشد نباید دچار آسیب‌ها شود و باید آنقدر مهارت‌های زندگی را فراگرفته باشد که بتواند گلیم خود را از بحران‌ها بیرون بکشد.
رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران بیان کرد: تا زمانی که آموزش‌وپرورش به سمت تحول نرود و موضوع پرورش را به درستی تعریف نکنیم صحبت از نقشه خطرپذیری حرکت در آفساید است.
بدون مشاور چگونه می‌خواهند طرح نماد را اجرا کنند
محمدی ادامه داد:‌ سامانه نماد در فضای فعلی آموزش‌وپرورش یک خطای بزرگ است. چند سال قبل گفتند می‌خواهیم در آموزش‌وپرورش تحول ایجاد کنیم و دوره پیش دانشگاهی اضافه شد و بعد از چند سال باز هم برای تحول پایه ششم را به دوره ابتدایی اضافه کردند با این نگاه تحولی دائم یک تیشه به دست گرفته‌ایم و به پیکر آموزش‌وپروش ضربه می‌زنیم.همیشه در بیان تحول و اسناد آن بسیار زیبا صحبت می‌شود اما امیدواریم در عمل هم شاهد تحول باشیم حدود 5 سال از ابلاغ سند تحول می‌گذرد اما هیچ چیز از آن مشاهده نکرده‌ایم.
وی بیان کرد: اگر قرار باشد در سامانه نماد آسیب‌ها را شناسایی و بعد مداخله کنیم این مداخلات در سطح دو و سه است و از سطح نخست پیشگیری غافل می‌مانند هر چند که سال‌هاست با شعار در این رابطه مردم را سرگرم کرده‌اند. در مدارس متوسطه برای 400‌دانش آموز و اختصاص یک مشاور آن هم 6‌ساعت در هفته چگونه می‌خواهند طرح نماد را پیش ببرند. آموزش‌وپرورش به دنبال چیست و چه زمانی می‌خواهد واقعیت‌ها را ببیند. باید به آنها بگویم از این سامانه‌ها و طرح‌ها صحبت‌ نکنند چرا که فقط در مردم توقع ایجاد می‌شود و نتیجه‌ای هم ندارد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی