[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۲۷۰
  • دوره جدید

آسمان شیراز، مقصد جدید سرمایه‌گذاری، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- شیرازنوین
amirabadi_shznvn@yahoo.com

///اشاره:
اقتصاد گردشگری می‌تواند معیشت مردم شیراز را متحول کند. اگر گردشگران یک شب بیشتر در شیراز اقامت کنند، نرخ درآمدزایی بسیاری از اصناف طی یک سال رشد چشمگیری خواهد یافت و این به معنای تغییر مثبتی در اقتصاد خانوار است. اما برای درآمدزایی از حوزه گردشگری نیازمند توسعه زیرساخت‌ها و تعریف مقاصد جدید هستیم.
امروزه گرشگران برای زیارت بقاع متبرکه، آرامگاه شاعران پرآوازه، تماشای بافت تاریخی و بهره‌مندی از طبیعت چشم‌نواز شیراز راهی شهر راز می‌شوند و طی دهه‌های اخیر نتوانسته‌ایم بر مقاصد گردشگری شیراز چیزی اضافه کنیم؛ در حالی که سایر کلان‌شهرهای ایران و حتی شهرهای کو چک مجاور شیراز با شتاب از ما پیشی گرفته‌اند و با احداث پارک آبی، آکواریوم، باغ پرندگان و گردشگری غذا ما را پشت سر گذاشته‌اند.
به همین دلیل شورای ششم با اعتماد به شهرداری کارآزموده، نسخه گسترش زیرساخت‌های گردشگری با رویکرد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در دستور کار قرار داد. به یاد داشته باشیم دوران حضور بخش دولتی و حتی شهرداری‌ها در عرصه‌هایی نظیر گردشگری مدت‌های زیادی است که به پایان رسیده و بخش خصوصی در عرصه مدیریتی کارآمدی خود را به اثبات رسانده است.
به همین دلیل پروژه‌های مشارکتی در دستور کار قرار گرفت تا مدیریت شهری با اعطای مجوز و بسترسازی از سرمایه بخش خصوصی بهره‌مند شده و عواید آن را به اشتراک گذارد. اما پیش‌شرط تحقق این ماجرا ثبات تصمیم‌سازی‌ها و حمایت دولت است. در این میان پروژه تله‌کابین به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های حوزه گردشگری شیراز محسوب می‌شود که گروه گزارش شیرازنوین به بررسی آن پرداخته است.
 مروری بر تاریخچه تله‌کابین در پارلمان شهری
پروژه تله‌کابین شیراز برای اولین‌بار در اوایل دهه نود و در شورای چهارم به‌صورت جدی مطرح شد. پیش از آن طرح‌ها و گمانه‌زنی‌هایی مطرح شد که هیچ‌یک عملیاتی نشد و در حد شعار و آرزو برای شیراز باقی ماند.
 شورای چهارم در 27 آبان‌ماه 1393 و در هفتادمین جلسه شورای شهر تصویب کرد که خط یک تله‌کابین شیراز از گهواره دید تا باباکوهی با بودجه شهرداری ساخته شده و خط دو تله‌کابین به سرمایه‌گذار واگذار شود که البته این امر منوط به انجام طرح‌های مطالعاتی شهرداری شیراز است تا بسته سرمایه‌‌گذاری و اولویت خطوط را مشخص کند. به عقیده اعضای شورای چهارم، احداث تله‌کابین شیراز در ارتفاعات «دروازه قرآن» و «کوه‌های جبل دراک» می‌تواند محلی مناسب برای جذب گردشگران و استقبال شهروندان شیرازی برای گذراندن اوقات فراغت آنان باشد.
شهردار وقت شیراز نیز با بیان اینکه 500میلیون تومان اعتبار برای اجرای طرح مطالعاتی تله‌کابین در شهر شیراز اختصاص یافت، اظهار داشت: شهرداری شیراز باید مطالعات اجرای طرح تله‌کابین در دو منطقه گهواره دید و پارک 580هکتاری در شیراز را موردبررسی قرار دهد.
علیرضا پاک‌فطرت افزود: شهرداری درمورد مطالعه دو اولویتی که شورای شهر در نظر گرفته، باید ضمن انجام مهندسی ارزشی، ظرفیت‌های بالقوه اجرای تله‌کابین را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد تا سرمایه‌گذار بتواند به این بحث ورود کند. وی با اشاره به اینکه اجرای تله‌کابین برای شهرداری شیراز مقرون‌به‌صرفه نیست، بیان کرد: پیشنهاد این است با توجه به اینکه معاونت اقتصادی باید در جذب سرمایه‌گذار این طرح انجام وظیفه کند، بهتر است طرح مطالعاتی اجرای تله‌کابین نیز توسط این معاونت انجام شود.
اما این طرح در شورای چهارم به نتیجه نرسید و اقدام عملیاتی هم در سنوات بعدی در دستور کار قرار نگرفت تا شهرداری شیراز با سکان‌داری محمدحسن اسدی این پروژه را آغاز کند.
 امیدواری به پایان وقفه تله‌کابین
عملیات اجرایی تله‌کابین در شورای ششم هم با وقفه‌ها و حاشیه‌هایی همراه بود که روند اجرای پروژه را با وقفه روبه‌رو کرد. رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این زمینه به خبرنگار شیرازنوین گفت: موانع زیست‌محیطی بر سر راه احداث تله‌کابین شیراز در حال رفع شدن است.
سید ابراهیم حسینی به وجود چالش‌هایی در اخذ مجوزهای لازم برای ایستگاه سوم به دلیل مسائل زیست‌محیطی اشاره کرد و افزود: بخش عمده مسیر تله‌کابین بدون مشکل پیش می‌رود و ایستگاه سوم به دلیل مسائل مربوط به منابع طبیعی و محیط‌زیست با برخی موانع مواجه شده است. اما شهرداری شیراز در تلاش است تا با همکاری سازمان‌های مرتبط، مجوزهای لازم را اخذ کند. 
وی افزود: با توجه به گفت‌وگوهایی که با کارشناسان و مسئولان ذی‌ربط صورت گرفت، به نظر می‌رسد موانع اجرای این پروژه بزرگ فرهنگی و ورزشی تا حد زیادی برطرف شده و مردم شیراز در آینده‌ای نزدیک می‌توانند از این پروژه لذت ببرند.
 محیط‌زیست بر توسعه مقدم است
رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز هم از آغاز عملیات اجرایی پروژه بزرگ تله‌کابین شیراز در ارتفاعات دراک خبر داد.
علیرضا اسکندری در پاسخ به شیرازنوین با تأکید بر اهمیت حفظ محیط‌زیست گفت: جلسه‌ای برای بررسی آخرین وضعیت پروژه و گفت‌وگو با فعالان محیط‌زیست برگزار شد و با پیگیری‌های صورت‌گرفته، شهرداری موفق به انعقاد قرارداد عملیات اجرایی این پروژه شده و عملیات اجرایی بخش‌هایی از آن نیز آغاز شده است. وی با اشاره به دغدغه‌های دوستداران محیط‌زیست در خصوص اجرای این پروژه، افزود: با توجه به اهمیت حفظ محیط‌زیست، جلسه‌ای با حضور کارشناسان محیط‌زیست و جهاد کشاورزی برگزار شد تا ضمن در نظر گرفتن دغدغه‌های آن‌ها، شرایط اجرای این پروژه فراهم شود.
اسکندری با تأکید بر اهمیت گردشگری در شیراز گفت: اجرای این پروژه می‌تواند سهم گردشگری شیراز را افزایش داده و فضایی تفریحی و شاد برای شهروندان و گردشگران ایجاد کند. ما تلاش می‌کنیم تا با حداقل آسیب به محیط‌زیست، این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم. رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه کارشناسان محیط‌زیست نظرات خود را در خصوص محدوده پروژه و اثرات آن بر محیط‌زیست ارائه خواهند کرد، ابراز امیدواری کرد که با رعایت تمامی استانداردهای زیست‌محیطی، این پروژه با موفقیت اجرا شود.
 اهمیت هم‌افزایی برای بهره‌برداری از پروژه‌های گردشگری
رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز با ابراز امیدواری نسبت به بهره‌برداری هرچه سریع‌تر این پروژه، بر لزوم هم‌افزایی و همکاری تمامی بخش‌های ذی‌ربط برای احداث یک پروژه درخور شأن مردم شیراز تأکید کرد.
مصطفی کیانی رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار شیرازنوین، همچنین بر اهمیت حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی در اجرای این پروژه بزرگ تأکید نمود. وی با اشاره به اینکه این پروژه نه‌تنها برای آرامش مردم شهر شیراز، بلکه برای استفاده عموم مردم ایران و گردشگران خارجی نیز احداث می‌شود، بر اهمیت معرفی جاذبه‌های طبیعی و بکر شیراز به گردشگران تأکید کرد. کیانی رحیمی همچنین بر لزوم همکاری با سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه‌های مرتبط با محیط‌زیست و گردشگری تأکید کرد و اظهار داشت که این همکاری‌ها می‌تواند به بهبود کیفیت پروژه و بهره‌برداری بهینه از منابع طبیعی کمک کند. رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز در پایان سخنان خود، بر لزوم صیانت از محیط‌زیست و منابع طبیعی در اجرای این پروژه بزرگ تأکید کرد و اظهار داشت: این پروژه باید به‌گونه‌ای اجرا شود که کمترین آسیب را به محیط‌زیست وارد کند و در عین حال بیشترین بهره‌وری را داشته باشد.
 منافع شیراز فصل‌الخطاب باشد
به گزارش شیرازنوین، برای رونق پروژه‌های گردشگری با رویکرد سرمایه‌گذاری، به نگاهی از سوی مدیران شهری نیازمندیم که فراجناحی بوده و صرفاً به منافع شهر و شهروندان بیندیشد. پروژه‌های مشارکتی محل تسویه‌حساب‌های سیاسی و تضارب آرا نیست و منافع شیراز باید فصل‌الخطاب باشد.
سرمایه‌گذار باید مطمئن شود که با تغییر جناح سیاسی مدیران شهری دچار کارشکنی و وقفه نخواهد شد و سرمایه‌ای که با عرق جبین به اشتراک گذاشته، به محاق نمی‌رود. در این برهه است که دولت باید به عنوان نهاد بالادستی به سرمایه‌گذاران تضمین دهد و به تماشای گسترش زیرساخت‌ها و مقاصد جدید گردشگری بنشیند. در همین راستا نهادهای نظارتی نیز بر روند انعقاد قراردادها و حفظ منافع شیراز صحه گذارند؛ هرچند که پاسداشت محیط‌زیست همواره بر توسعه مقدم است. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی