[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۶۸۵
  • دوره جدید

لاریجانی: دست‌های آلوده و پول‌های کثیف وجود دارد، روزنامه شیراز نوین

رئیس مجلس شورای اسلامی ‌با بیان اینکه نظام بودجه ریزی کشور قدیمی ‌شده و باید براساس عملکرد روز باشد، گفت: دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس در حال کار مستمر روی این موضوع هستند و طرحی به کمیسیون برنامه و بودجه داده شده است.
به گزارش «انتخاب»، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ‌در نشست خبری که صبح دیروز (دوشنبه، 12 آذرماه) به مناسبت روز مجلس با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: آیت الله مدرس(ره) یک فقیه مبرّز و اسلام شناس و فردی دردمند و آینده نگر برای توسعه کشور آن هم در شرایطی سخت که دولت‌های مختلفی ایران را اشغال کرده بودند، بود همچنین نقش ایران در آن زمان بی‌بدیل و نامگذاری روز مجلس نیز اقدامی ‌به جا بود.
دولت پهن پیکر هزینه‌های زیادی برای کشور به بار می‌آورد
به نوشته خانه ملت، رئیس مجلس شورای اسلامی‌ در ادامه با بیان اینکه از میانه کار مجلس شورای اسلامی ‌این موضوع مشخص بود که ایران با چالش‌های تقریباً مزمنی مواجه است، تصریح کرد: از این رو دوستان در پارلمان تصمیم گرفتند این چالش‌ها را حل کنند که یکی از علل وجود چالش‌ها در کشور دولت پهن پیکری است که هزینه زیادی برای کشور به بار می‌آورد و این حجم از گستردگی منابع کشور را کاهش می‌دهد.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه تا پایان زمان اجرای برنامه ششم باید 15درصد از حجم دولت کم شود، اظهار داشت: حتی لازم است بیش از این‌ها از حجم دولت کاسته شود تا دولت با چابکی بیشتری فعالیت کند که معاونت استخدامی ‌ریاست جمهوری در حال حل این موضوع است.
نظام بودجه ریزی کشور قدیمی ‌است
دکتر لاریجانی با بیان اینکه نظام بودجه ریزی کشور قدیمی ‌شده و باید بر‌اساس عملکرد روز باشد، عنوان کرد: دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس در حال کار مستمر روی این موضوع هستند و طرحی به کمیسیون برنامه و بودجه داده شده است.  
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان نقدینگی را از دیگر معضلات کشور دانست و افزود: پیش از مشکلات اخیر ارز مسئله نقدینگی هویدا بود که مرکز پژوهش‌های مجلس در این باره اقدامات مفیدی صورت داد تا نقدینگی به سمت اجرای طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام برود که در حال حاضر 3 سال است قرار شده اختیارات این طرح‌ها واگذار شود تا آبادانی در کشور سرعت بگیرد.
کاسپین چند میلیون نفر را درگیر خود کرده بود
وی در ادامه با بیان اینکه از سال 94 مرکز پژوهش‌ها درباره وضعیت بانک‌ها هشدار داد، اظهار کرد: برای انجام اقدامات صحیح در این حوزه تحقیقاتی صورت گرفت و مشخص شد اشکال کار به لحاظ تدوین نبوده و به منابعی نیاز دارد، برای مثال زیاد بودن نرخ سود بانکی یکی از مشکلات بانک‌ها است که بانک مرکزی با همکاری سه قوه در تلاش برای حل این مشکلات هستند.
دکتر لاریجانی در ادامه با بیان اینکه موضوع کاسپین چند میلیون نفر را درگیر خود کرد، اظهار کرد: در این خصوص ساز و کار خاصی برای حل موضوع گذاشته شد که با زحمات زیادی همراه بود و ساده نبود.  
در خصوص حل صندوق‌های بازنشستگی هیچ تحرکی از سوی دولت صورت نگرفت
رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی عنوان کرد: افق آینده این صندوق‌ها مشخص است و مرکز پژوهش‌ها درحال انجام کار است و کار اولیه آن در زمان بررسی بودجه سال جاری انجام شد تا از منابع مشخصی امتیازاتی گرفته و استفاده شود اما تا این ساعت تحرکی نشده در حالی که اگر اقدامات مقتضی صورت می‌گرفت می‌توانستیم تا سال آینده وام دیگری برای حل مشکل برداشت کنیم.
وی همچنین با اشاره به بحران آب، گفت: حل این موضوع احتیاج به همراهی قوا دارد و این موضوع و بسیاری از موضوعات دیگر در کمیته‌های مشترک دولت و مجلس بررسی می‌شود.
تسریع اجرای قانون اشتغال پایدار روستایی باعث ماندگاری جوانان در روستاها می‌شود
دکتر لاریجانی با اشاره به تصویب 128 قانون در مجلس، بیان داشت: برخی از قوانین نیز احتیاج به اصلاح دارند همچنین برخی دیگر تنقیح قوانین می‌خواهد چرا که بخشی از آن‌ها منسوخ شده و به طور کل حجم قوانین بالا است که در این زمینه معاونت حقوقی ریاست جمهوری با همکاری مرکز قوانین مجلس در حال تنقیح قوانین هستند. رئیس مجلس شورای اسلامی ‌در ادامه با اشاره به تصویب قانون اشتغال پایدار روستایی، اظهار داشت: این قانون بسیار مهم بود که با اذن رهبری یک‌ونیم میلیارد دلار از صندوق توسعه کشور برداشت شد و همین مقدار نیز بانک‌ها سرمایه‌گذاری کردند که اگر کار با سرعت بیشتر انجام شود جوانان در روستاها شاغل شده و ماندگار می‌شوند. دکتر لاریجانی قانون نظام جامع آموزش فنی و حرفه‌ای را از دیگر قوانین مهم مصوب مجلس دانست و افزود: تا پیش از این هرم نیروی انسانی در منظر تخصصی وارونه بود و به جای متخصصان زیاد دانشگاهیان زیادی داشتیم که باید با این قانون برعکس شود. وی افزود: قانون مدیریت مصرف سوخت، احکام دائمی ‌توسعه کشور، قانون استاندارد، قانون برنامه ششم که چالشی میان دولت و مجلس بود که حل شد، قانون صدور چک، قانون حمایت از حقوق کودکان، قانون حمایت از حقوق معلولان، قانون کاهش اعدام، قانون ثبت اختراعات، قانون هوای پاک و خاک و قانون منع به کارگیری بازنشستگان از قوانین مهم مورد تصویب مجلس بود.
برگزاری 28 جلسه میان دولت و مجلس برای حل چالش‌های اساسی کشور
دکتر لاریجانی در ادامه با اشاره به طرح‌ها و لوایحی که در دست بررسی مجلس است، گفت: مواردی همچون صندوق مکانیزه، بانک مرکزی، ارزش افزوده و موضوع بانک‌ها در کمیسیون‌ها در حال رسیدگی است که به عنوان قوانین مادر شناخته می‌شود، همچنین قانون تجارت، قانون بزرگی است که اگر شورای نگهبان به آن ایراد نمیگرفت و به صورت اصل 85 رسیدگی می‌شد بهتر بود. همچنین قانونی در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی و حمایت از محیط بانان و جنگل بانان در مجلس پیگیری می‌شود.
رئیس قوه مقننه با اشاره به برگزاری 28 جلسه میان دولت و مجلس برای حل چالش‌های کشور که نیاز به قانون نداشته و صرفاً سهم مشترک می‌خواهد، گفت: در این جلسات پیرامون مباحثی همچون فضای مجازی، بحران آب، سرمایه گذاری، آسیب‌های اجتماعی، ریزگردها، بازار ارز و وضعیت بانک‌ها بحث و بررسی صورت گرفت.
نظارت دیوان محاسبات باعث بازگشت حجم زیادی از منابع به خزانه‌داری کشور شد
وی در ادامه با اشاره به بعد نظارتی مجلس بیان داشت: دیوان محاسبات بررسی مستمری در این خصوص داشته و 7600 گزارش حسابرسی در سطح ملی و استانی به مجلس ارائه داد که پیرامون موضوعاتی همچون صندوق ذخیره فرهنگیان و هدفمندی یارانه‌ها بود که برای برخی از موارد تا 2700 پرونده در دیوان تشکیل و برای 1100 پرونده رأی صادر شد که باعث شد منابع زیادی به خزانه بازگردد. رئیس مجلس شورای اسلامی ‌در پایان بخش نخست سخنان خود بیان داشت: معاونت نظارت با جدیت در حال کار روی نحوه اجرای قوانین است که در این خصوص آئین نامه‌های مربوطه را به کمیسیون‌های مربوطه برای پیگیری می‌دهد تا تدابیر لازم اخذ شود.
رئیس مجلس در خصوص عملکرد مجلس دهم و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: مجلس از بُعد نظارتی و تقنینی عملکرد مشخصی دارد، اما در اموری می‌تواند رأساً عمل کند که بار مالی نداشته باشد، چرا که در صورت ایجاد بار مالی براساس اصل 75 قانون اساسی، شورای نگهبان ایراد خواهد گرفت و نباید فراموش کرد بسیاری از چالش‌ها بار مالی دارد و باید با وفاق بین دولت و مجلس حل شود. به طور مثال مسائل کمبود آب، محیط زیست و دریاچه ارومیه، نیاز به سرمایه‌گذاری برای رفع مشکلات دارد که باید در این راستا وفاق ایجاد شود و برخی امور نیز از طریق قانونگذاری انجام می‌شود. رئیس نهاد قانونگذاری ادامه داد: در مجلس چند تحقیق و تفحص، سؤال و استیضاح بر حسب مورد صورت گرفته و گاهی از ظرفیت ماده 234 استفاده شده که از ظرفیت این ماده در زمان استنکاف از قانون توسط دستگاه‌ها استفاده می‌شود.
تلاطم ارزی روی بسیاری از مسائل تأثیرگذار بود
دکتر لاریجانی با تأکید بر رفع مشکلات مردم گفت: بخشی از مسائل اقتصادی مربوط به مشکلات داخلی است و برخی نیز ناشی از فشارهای بین‌المللی بوده و در این راستا وقت گذاشته شده است تا مشکلات حل شود. به طور مثال در تلاطم ارزی اخیر نرخ دلار تا 20 هزار تومان بالا رفت و در این راستا وقت زیادی برای تعدیل نرخ ارز و ایجاد ثبات گذاشته شد و بخشی از مسائل در شورای هماهنگی اقتصادی قوا مورد بررسی قرار گرفت و خوشبختانه تصمیمات در حال تأثیرگذاری است و نرخ ارز روند کاهش را طی کرده و هنوز این موضوع جای کار دارد.
لزوم رفع مشکلات بخش خودروسازی
وی ادامه داد: مجلس و کمیسیون‌های تخصصی مسائل مختلف را بررسی می‌کنند، به طور مثال مشکلات صنعت خودرو و قطعه سازان که افراد زیادی در این صنعت شاغل هستند، مورد بررسی قرار گرفته، چرا که عدم توجه به این موضوع به بیکاری کارگران در صنعت خودرو می‌انجامد، در راستا شخصاً و کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی جلساتی برگزار کرده تا وضعیت خودروسازی عادی شود. در مشکلات علاوه بر عنصر خارجی، مسائل داخلی که از گذشته وجود داشته نقش دارد، هر چند که ممکن است وظیفه مجلس رسیدگی مستقیم به این امور نباشد، اما باید مشکلات مردم حل شود.
رئیس قوه مقننه کشورمان تصریح کرد: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز در حال رسیدگی به موضوعات ذی ربط است و به استعلامات قوه قضائیه پاسخ می‌دهد.
دکتر لاریجانی درخصوص جایگاه هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع تشخیص دو وظیفه دارد، یکی از وظایف آن در زمانی است که اختلاف نظری بین مجلس و شورای نگهبان وجود داشت، ورود کند. در زمان امام خمینی (ره) براساس ضابطه‌ای اگر دو سوم مجلس روی موضوعی تأکید می‌کرد دیگر مسئله نیازی به بررسی در شورا نداشت که بعدها با تغییر قانون اساسی، این موضوع تغییر کرد و مجمع تشخیص مصلحت نظام شکل گرفت، یکی دیگر از وظایف مجمع نقش مشورتی است و مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی نظام را پس از مشورت با مجمع ابلاغ می‌کند هرچند که وظایف جانبی نیز وجود دارد.
وی در این رابطه ادامه داد: بخش نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمان ریاست مرحوم‌ هاشمی‌ شکل گرفت و مقام معظم رهبری وظیفه نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی را به مجمع تشخیص محول کردند. در این دوره نیز مقام معظم رهبری این اختیار را دادند که مجمع تشخیص هیئتی برای نظارت انتخاب کند. اشکال در روش اجرا است که این موضوع ایهام ایجاد کرده و مانند مجلس سنا شده است. این درحالی است که در ایران یک مجلس وجود دارد، بنابراین مجمع تشخیص نمی‌تواند قانونگذاری کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی ‌بیان کرد: هیئت نظارت مجمع تشخیص می‌تواند موضوعات را به کمیسیون‌ها ارائه کند تا بررسی‌های لازم انجام شود و اگر مصلحت دید اجرا شود یا انجام نشود. اما مجمع تشخیص پس از طی مسیر می‌تواند موضوع را به شورای نگهبان واگذار کند تا براساس قانون اساسی موضوع مورد رسیدگی قرار بگیرد. در هر صورت در زمان اختلاف مجلس و شورای نگهبان، مجمع تشخیص می‌تواند تصمیم‌گیری کند.
درحال حاضر تغییر قانون اساسی به صلاح نیست
دکتر لاریجانی درباره اینکه موضوع که پیشنهاد بازنگری در قانون اساسی و همچنین پیشنهاد تشکیل مجلس دوم مطرح شده، گفت: تقسیم بندی مجلس در برخی دولت‌ها وجود دارد، همچنین در قانون اساسی آمده است که متناسب با شرایط برخی امور تغییر کند، اما بنده در شرایط فعلی زمان را برای رسیدگی به امور مذکور مناسب نمی‌دانم، چرا که در حال حاضر با توجه به شرایط داخلی و مسئله تحریم‌ها، باید مسائل کشور حل شود و در حال حاضر نیز با تدبیر مقام معظم رهبری به مسائل رسیدگی می‌شود، به طور مثال شورای هماهنگی اقتصادی قوا ایجاد شده است.
وی گفت: باید از مقطع زمانی فعلی عبور کرد و بعد به مسایلی که مطرح شد در صورت لزوم رسیدگی کرد. به طور مثال در حال حاضر باید مشکل کارخانه‌ها و بخش تولید را حل کرد.
تشریح دو نظر برای افزایش حقوق‌ها
دکتر لاریجانی درخصوص انتقاداتی که نسبت به افزایش 20 درصدی حقوق مطرح می‌شود، بیان کرد: به نظر بنده افزایش 20 درصدی حقوق کافی نیست، اما باید وضعیت کشور را نیز در نظر گرفت. در هر صورت باید به تمامی‌ کارگران و کارمندان توجه شود و افزایش حقوق به حالت پلکانی باشد، چرا که طبقات پایین از لحاظ درآمدی با مشکلات بیشتری روبرو هستند.
وی ادامه داد: چند نظر درباره روش افزایش حقوق وجود دارد که یک نظر دیدگاهی است که مرکز پژوهش‌ها پیرامون افزایش قیمت انرژی مطرح کرده که ما در این زمینه هنوز به توافق با دولت نرسیده‌ایم و تصمیمی ‌نگرفته‌ایم. نظر دوم ارائه بسته‌های کمکی است که در شرایط فعلی انجام می‌شود و کارت کارمندان و کارگران شارژ می‌شود تا آنها بتوانند از این بسته‌ها استفاده کنند اما این مسئله نیز همچنان کاملاً قطعی نشده است. 
رئیس مجلس شورای اسلامی ‌درخصوص عملکرد اتحادیه اروپا در زمینه برجام گفت: اتحادیه اروپا براساس انتظارات عمل نکرد، چرا که اروپایی‌ها این موضوع را مطرح کرده و اصرار کردند که با وجود خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، ایران از این توافق خارج نشود و راهکارهایی در زمینه توافق ارائه کردند که گاهی تغییراتی نیز داشت و این موضوعات در ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. وی افزود: توافق هسته‌ای یک توافق بین‌المللی بوده اما یک عنصر مزاحم مشکل ایجاد کرد. اروپایی‌ها از نظر سیاسی اصرار دارند که پای توافق هسته‌ای هستند، اما در لحاظ اجرایی می‌گویند مشکلاتی وجود دارد. در هر صورت مسئله اقتصادی در دنیا به ابزار تبدیل شده، به خصوص پس از جنگ سرد این موضوعات اقتصادی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه وزیر خارجه جمهوری اسلامی ‌اعلام کرده در حال مذاکره نهایی با اروپایی‌ها هستیم، گفت: در حال مذاکره نهایی با اروپایی‌ها هستند که اگر مذاکرات نهایی به نتیجه نرسد، تصمیم‌گیری می‌شود. رئیس مجلس شورای اسلامی ‌در پاسخ به اینکه استیضاح وزیر امور خارجه در چنین شرایطی که کشور با تحریم‌ها روبه‌رو است مصلحت دارد یا خیر، عنوان کرد: مسئله استیضاح از جمله حقوق نمایندگان است، جمع مجلس این امر را به مصلحت نمی‌داند اما نمی‌توان به اقلیت تحمیل کنیم، این کار خارج از روال است.
مصلحت استیضاح ظریف را مجلس تعیین می‌کند
وی ادامه داد: مصلحت استیضاح را من اعلام نمی‌کنم، مجلس تشخیص می‌دهد. برخی نمایندگان معتقد هستند که اکنون زمان مناسبی برای استیضاح وزیر امور خارجه نیست، این اختلاف نظر وجود دارد و باید مسیر آن طی شود. دکتر لاریجانی در خصوص طرح مسئله پولشویی از سوی ظریف گفت: صحبت‌های وزیر امور خارجه مقدمه و مؤخر داشت، او گفت کسانی که درباره CFT نظر می‌دهند یا نظرشان بر اساس عقیده‌ای است که دارند یا برخی تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. رئیس مجلس شورای اسلامی‌ در پاسخ به این سؤال که مجلس چه اهدافی را برای بودجه سال آینده و جایگاه ارز در نظر گرفته است، گفت: باید براساس شرایط فعلی انتظارهایمان را تنظیم کنیم، مسئله فروش نفت و مسائلی درباره تنگناهای صادرات و واردات آن تأثیری بر قیمت‌ها می‌گذارد، در چند روز گذشته شاهد بوده‌ایم که قیمت نفت 70 دلار بود و اکنون پایین آمده است، این نوسانات تأثیرگذار است. وی ادامه داد: باید نظری را قبول کنیم که به واقعیت نزدیک باشد، از سوی دیگر تلاش داریم تا نیازهای اساسی کشور با نرخ پایین ارز تأمین شود، این نیازها از جمله خدمات بهداشتی، درمانی و غذا است. در اینجا دو نظر وجود دارد برخی می‌گویند قیمت‌ها را یکسان کنید، یارانه را بیشتر؛ اما نظر مقبول این است که قیمت‌ها را پایین نگه داریم چرا که نرخ تورم به کشور آسیب می‌زند.
دکتر لاریجانی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور باید وضعیت آبادانی کشور را حفظ کنیم، گفت: این شرایط به وضعیت آبادانی کشور نباید لطمه بزند، وقتی می‌گوییم دولت گسترده است تأثیر آن را در حقوق و مزایا خواهیم دید. در سال‌های گذشته فشاری در زمینه اوراق مشارکت وجود داشت و پیمانکارها برای نقد کردن اوراقشان مصیبت‌ها کشیدند.
رئیس مجلس شورای اسلامی ‌بیان داشت: پیشنهادهایی وجود دارد مبنی بر اینکه ساز و کاری طراحی شود تا حدود 500 میلیارد طرح نیمه تمام واگذار شود، با واگذاری طرح‌ها بخش خصوصی نیز بودجه‌ای را اضافه می‌کند و رونق کار عمرانی ایجاد می‌شود.
وی تأکید کرد: به دنبال آن هستیم ساز و کاری فراهم شود تا طبقات مختلف کشور با مشقت مواجه نشوند.
دکتر لاریجانی با انتقاد از وضعیت تسهیل سرمایه‌گذاری در کشور گفت: با وجود اینکه قانونی برای پنجره واحد در نظر گرفته‌ایم تا دولت مقررات دست و پاگیر را بردارد اما همچنان در این زمینه کاری انجام نشده است و رتبه ما در خصوص تسهیل سرمایه گذاری پایین است.
جمهوری اسلامی ‌«دیپلماسی بزک» آمریکایی‌ها را دنبال 
نمی‌کند
وی در ادامه در پاسخ به خبرنگاری از شبکه CBS آمریکا درباره اراده ایران برای مذاکره با آمریکا، گفت: از رئیس جمهور آمریکا دو سنخ حرف شنیده می‌شود که بخشی جسارت به ملت ایران است البته حرف‌های سخیف گفتن مایه مباهات نیست و آمریکایی‌ها باید با پایبندی به تعهدات درست عمل می‌کردند.
رئیس مجلس شورای اسلامی ‌افزود: این شگرد آمریکایی‌ها است و آن‌ها به صورت باطنی دنبال مذاکره نیستند چنانچه روی معاهده‌ای که سال‌ها بحث صورت گرفت و در نهایت در شورای امنیت تصویب شد متعهد نماندند لذا در وهله نخست باید گامی‌برداشته و برجام را اجرا کنند و در حال حاضر شرایط برای مذاکره مهیا نیست و ما دیپلماسی بزک را دنبال نمی‌کنیم. دکتر لاریجانی در ادامه در پاسخ به خبرنگار دیگری درباره گفت وگوی ملی، اظهار داشت: گفت وگوی ملی نیاز به میز و صندلی نداشته و اراده گروه‌ها را می‌خواهد، ضمن اینکه باید روی چالش‌های کشور تمرکز شده و از اختلاف نظرها کاسته شود که در حال حاضر گروه‌ها این بلوغ را دارند تا مسائل را حل کنند البته من مذاکره‌های با جناح‌ها نداشته‌ام و صرفاً برخی از همکاران مجلس نشست‌هایی در بیرون دارند.
افزایش قیمت حامل‌های انرژی تا پایان سال منتفی است
رئیس مجلس شورای اسلامی‌ درخصوص افزایش قیمت بنزین گفت: فعلاً بحث بالا رفتن نرخ حامل‌های انرژی وجود ندارد و موضوع کارت سوخت نباید ابهام ایجاد کند، چرا که با انجام این مهم قصد جلوگیری از قاچاق سوخت وجود دارد.
وی اظهار داشت: باید جلوی قاچاق سوخت گرفته شود، اما به نحوی که به مردم فشار نیاید، راه حل‌هایی در این رابطه وجود دارد و از ظرفیت برخی اقتصاددانان و رسانه‌ها استفاده شده و مرکز پژوهش‌ها نیز در رابطه با این موضوع کار کرده است تا علاوه بر جلوگیری از قاچاق و همچنین فراهم شدن زمینه کاهش مصرف، به مردم فشار نیاید. در هرصورت این موضوع سه وجهی باید براساس یک مدل باشد که منجر به تورم نشود و بعید می‌دانم که تا پایان سال جاری قیمت حامل‌های انرژی تغییر کند.
انتظار مردم رفع مشکلات موجود در کشور است
دکتر لاریجانی درباره اظهارات ظریف وزیر خارجه مبنی بر وجود پولشویی و رحمانی فضلی وزیر کشور درخصوص وجود پول کثیف در انتخابات تصریح کرد: دو مسئله در رابطه با موضوعات مذکور وجود دارد؛ اولین مسئله این است که آیا پولشویی یا پول کثیف وجود دارد ؟ که بله این موضوعات هست، اما نکته دوم این است که مردم انتظار دارند موضوع حل شود، اینکه مسئولان اعلام نظر کنند، بنده فکر می‌کنم مردم می‌گویند مشکل حل شود. به طور مثال درباره قاچاق سخنان اصطلاحاً گرد می‌گویند که بیانگر این است موضوع معلوم نیست، بنابراین این بحث از لحاظ اطلاع رسانی خاصیتی ندارد و اگر اشکالی در قاچاق وجود دارد یا دست‌های آلوده، پول کثیف و پولشویی است، باید با هماهنگی مجلس و دولت و دستگاه‌های ذی ربط به این مسایل رسیدگی شود. وی ادامه داد: عملیات روانی از خارج کشور علیه نظام انجام می‌شود تا مردم را مضطرب کنند و در این راه دشمنان دروغ می‌گویند و یک عده نیز در داخل چیزهایی می‌گویند که در قوه قضائیه می‌تواند مورد رسیدگی قرار گیرد یا قوه مجریه با راه حل بحث را حل کند و یا حتی اگر با قوه مقننه ارتباط دارد قانونگذاری در این رابطه انجام شود. در هرصورت مضطرب کردن مردم خاصیتی ندارد و مردم از سیاستمداران انتظار رفع مشکل را دارند.
رفراندوم موضوعات تخصصی کار مشکلی است
دکتر لاریجانی درخصوص به رفراندوم گذاشتن بحث FATF گفت: برای موضوعات خیلی تخصصی برگزاری رفراندوم کار مشکلی است چرا که در موضوعات فنی حتی حقوقدانان در بررسی لوایح با مسئله روبرو می‌شوند، اما بنده مخالف موضوع نیز نیستم. در هر صورت برای بررسی موضوعاتی که به ظرافت فنی و حقوقی نیاز دارند، باید مجلس، قوه قضائیه و دولت بحث را حلاجی کنند. وی ادامه داد: از 4 لایحه مربوط به FATF، یک لایحه بعد از تصویب و تأیید ابلاغ شده است و 2 لایحه نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و یکی از لوایح که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته، در کمیسیون برخی از ایرادات آن رفع شده و روی برخی مواد اصرار وجود دارد که بعد از بررسی مجلس، لایحه مجدد به شورای نگهبان ارسال می‌شود و اگر این شورا مجدداً لایحه را رد کند، برای تأیید به مجمع تشخیص ارسال خواهد شد، بنابراین بن‌بستی در این زمینه وجود ندارد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی