[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۳۵۴
  • دوره جدید

«جنگ و صلحِ» حسن‌زاده بهترین فیلم جشنواره جهانی صلح شد، روزنامه شیراز نوین

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، فیلم «جنگ و صلح» به کارگردانی و نویسندگی ایمان حسن‌زاده تاکنون ۲۹ جایزه را از آن خود کرده و در بیست‌وهفت جشنواره منتخب شده که ازجمله بهترین فیلم جشنواره جهانی صلح و همچنین کسب جایزه هزاریورویی و ۷ جایزه اصلی و کسب افتخار از جشنواره PONFERRADA در اسپانیا می‌باشد.
در ادامه این گزارش به سراغ کارگردان اثر رفتیم و نگارش پیش رو از زبان وی تقدیم می‌گردد:
فیلم (جنگ و صلح) نمایانگر ابعاد ذات انسانی است و موضوع فیلم آن‌قدر حساس، عمیق و جهانی است که باعث می‌شود هر شخص با هر نگاهی حس جنگ‌طلبی‌اش از بین برود و ساخت فیلم با توجه به موضوعش برای من بسیار هیجان‌انگیز و دغدغه‌مند بود. فیلم جنگ و صلح فیلمی است که تاکنون بیست‌ونه جایزه و افتخار بین‌المللی را به دست آورده و در بیست‌وهفت جشنواره منتخب شده است.
فیلم جنگ و صلح به کارگردانی و نویسندگی ایمان حسن‌زاده و تهیه‌کنندگی امین حسن‌زاده و عبدالحمید حسن‌زاده، دستیار کارگردانی امیرحسین مرادی، فیلم‌بردار علی‌رضا دهقانی و صدابرداری مجتبی حقیقی به تولید رسیده ‌است و موضوع فیلم وقتی به ذهنم رسید که مشغول خواندن روایت جنگی در زمان جنگ جهانی دوم بودم و پیش خودم فکر کردم جنگ مسئله عجیبی است که از زمان پیدایش انسان‌ها و از گذشته بوده و مطمئناً در آینده هم خواهد بود و اگر فقط انسان‌ها به خصوصیات مشترکشان پی می‌بردند، هیچ جنگی دیگر رخ نمی‌داد.
مهم‌ترین دغدغه و هدف من از ساخت این فیلم به‌خاطر این بوده که ما مردم جهان هر روز شاهد جنگ و کشتار هم‌نوعانمان هستیم و عشق و دوستی و انسانیت در حال فراموش شدن است. از آنجایی که انسان‌ها ذاتاً صلح‌طلب هستند، کشتن جنایتی است که سال‌ها در طول جنگ بر انسان‌ها تحمیل شده و در نهایت جنگ و درگیری را اجتناب ناپذیر می‌کند.
داستان این فیلم درمورد دو سرباز است که یکدیگر را نمی‌شناسند و از میدان جنگ دور هستند و قصد کشتن یکدیگر را دارند اما موفق نمی‌شوند و با قرار گرفتن در موقعیتی خاص به ویژگی‌های انسانی خود پی می‌برند. این اثر، به این دلیل که وابستگی به زمان و مکان خاصی ندارد، هر جغرافیای انسانی و هر زمانی را مشمول می‌شود و البته در ۲۷ دقیقه زمان فیلم هم هیچ دیالوگی در آن گفته نمی‌شود که همین مسئله یکی از برجسته‌ترین تفاوت‌های این اثر با سایر فیلم‌ها شده، باعث جهانی بودن پیامش هم شده است.
پیش‌تولید این فیلم در اواسط سال ۱۴۰۰ شروع شد و نسبت به فیلم‌های کوتاه پیش‌تولید طولانی‌مدتی داشت که حدود ۸ ماه طول کشید که شامل انتخاب بازیگر که فقط دو بازیگر اصلی دارد، آقای مهدی سبزه‌کار و آقای محمدرضا حسینی و تایم تمرین آن‌ها هم حدوداً ۶ ماه طول کشید. همین‌طور انتخاب لوکیشن که در کنار انتخاب بازیگر یکی دیگر از دغدغه‌های اصلی فیلمم بود، خیلی از زمان پیش‌تولید را شامل شد و همچنین طراحی صحنه خاص فیلم در آن لوکیشن سخت که یکی از عنصرهای اصلی در روایت داستانم بود.
طراح لباس خانم لیلا معینی بودند که مجبور بودیم لباسی طراحی کنیم که اشاره مستقیم به نیروی نظامی هیچ کشوری نداشته باشد که همین باعث شد مطالعات زیادی درباره پوشش نظامی تمامی کشورها داشته باشیم و از نوع طراحی تا رنگ لباس‌ها باید متفاوت می‌بود و ساخت موسیقی متن با آقای پارسا پرهوده بود که نکته جالبش این بود از روی فیلم‌نامه و قبل از ساخت فیلم شروع به کار روی آن کرده بودیم و با هم روی ریتم و ساختار موسیقی کار می‌کردیم که حدوداً یک سال طول کشید و چندین بار تغییر کرد.
در زمان پیش‌تولید نقشه اصلی فیلم از دکوپاژ تا گریم و طراحی بازی و صحنه و لباس و آکسسوار همه را مشخص کرده بودم تا در روزهای تولید و ضبط به مشکلی برخورد نکنیم.
تولید فیلم بسیار سخت بود؛ چون اولاً این یک فیلم مستقل بود که با هزینه شخصی ساخته شده بود و همین مستقل بودن مشکلات بسیار زیادی را روی دوش فیلم‌ساز می‌گذارد که برای جلوگیری از بالارفتن هزینه تولید مجبور بودیم در کوتاه‌ترین بازه زمانی تولید را به انجام برسانیم. همین‌طور داشتن یک لوکیشن خارجی و دوری آن از شهر شیراز بود که مجبور بودیم هر روز همه عوامل را به لوکیشن انتقال بدهیم و جایی برای استقرار نداشتیم و باید از صبح زود فیلم‌برداری را شروع می‌کردیم و تا نزدیک غروب کار را خاتمه می‌دادیم.
فیلم حدود ۶ روز طول کشید که به‌خاطر شرایط بد آب و هوایی که هر ساعت تغییر می‌کرد، سختی زیادی برای‌مان پیش آورده بود.
عوامل مخصوصاً امیرحسین مرادی که دستیارم بود، خیلی در روند ساخت همراهی کرد و که این نشان می‌دهد که یک دستیار خوب چقدر می‌تواند در کار کمک کند. همین‌طور همدلی و همراهی آقای دهقانی فیلم‌بردار کار، خانم معینی طراح صحنه و لباس و آقای حقیقی و فریدونی صدابردار و دستیارش باعث پیشبرد زیادی در کار شد. مراحل تدوین هم بسیار طولانی شد. حساسیت زیادی روی تدوین داشتم و خودم تدوینگر کار بودم و صداگذاری کار هم بسیار سخت و حساس بود؛ به‌خاطر اینکه نزدیک فرودگاه بودیم و مجبور بودم صداهای زیادی را در پروژه قرار بدهم که بسیار وقت‌گیر شد، ولی نتیجه خوب از کار درآمد.
فیلم دارای جلوه ویژه بصری و میدانی زیادی است. تا نجایی که توانستیم در زمان فیلم‌برداری از جلوه‌های میدانی استفاده کردیم و جلوه بصری را آقای علی رهنما انجام داد که بسیار راضی‌کننده بود.
در کل این فیلم تاکنون ۲۹ جایزه را از آن خود کرده و در بیست‌وهفت جشنواره منتخب شده؛ ازجمله بهترین فیلم جشنواره جهانی صلح و همچنین کسب جایزه هزار یورویی و ۷ جایزه اصلی و افتخار از جشنواره PONFERRADA در اسپانیا می‌باشد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی