[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۶۲۴
  • دوره جدید

ورزش را زندگی کنیم، روزنامه شیراز نوین

پیشگیری بهتر از درمان
 

هومن برزگر
متخصص رفتار حرکتی

شیوه زندگی اداری و ماشینی، سبب گسترش بیماری‌های مختلف در جهان شده است. امروزه محققان، فعالیت بدنی را در حفظ و تقویت سلامت روحی و جسمی مورد توجه خاص قرار داده‌‌اند و فقر حرکتی را به عنوان یکی از عوامل خطر در شیوع بالای بیماری‌های مزمن می‌‌دا‌نند. مسئله «فقر حرکتی» به معضل زندگی ماشینی، به ویژه در شهرها تبدیل شده است. مطالعات و مداخلات پژوهشی نشان داده است روزانه حدود ۳۰دقیقه اجرای حرکات ورزشی و تحرک مناسب، سبب جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. بنابراین، هدف از نام‌گذاری یک روز در جهان به نام ورزش، به امید شروعی برای تغییر شیوه زندگی و گسترش سلامت همگانی بشر بوده است. به همین منظور، ترویج شیوه زندگی سالم و دفع بیماری‌ها با داشتن تحرک و ورزش برای مردم سراسر جهان، از مهم‌ترین اولویت‌های مردم و مسئولان در سراسر جهان مطرح شده است. ورزش، قدمتی به اندازه طول زندگی بشر دارد. حرکات فیزیکی انسان‌های اولیه در قالب جنگ و شکار بوده است. نقاشی‌های مشاهده شده در غار Lascaux که به ۶۰۰۰سال قبل از میلاد بازمی‌‌گردد، نشان می‌دهد فعالیت‌هایی چون کشتی و تیراندازی با کمان از آن زمان وجود داشته است. سومری‌ها در حدود ۳۰۰۰سال قبل از میلاد ارزش زیادی برای ورزش قائل بوده‌اند. یکی از مجسمه‌های برنزی به جا مانده از این قوم، دو حریف آماده کشتی را نشان می‌دهد. این مجسمه اکنون در موزه ملی عراق نگهداری می‌شود. لوح‌های تاریخی به جا مانده از آنان نیز نشان می‌دهد پادشاهان این قوم به ورزش‌های مختلف، مخصوصاً ماهیگیری علاقه‌مند بوده‌اند. اولین المپیک، ۷۷۶سال قبل از میلاد در یونان باستان برگزار شد که در آن ورزش‌هایی چون کشتی، پرتاب دیسک، پرتاب نیزه، دو و ارابه‌رانی وجود داشت. صفحات تاریخ نشان می‌دهد علاقه به پژوهش در زمینه نقش فعالیت‌های فیزیکی بر سلامت، از سال ۱۹۵۰ آغاز شد؛ ولی می‌توان انقلاب این تحقیقات را دهه بین ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ دانست.
ورزش از بروز بیماری پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. اگر پیاده‌روی روزانه در فضای باز و مسطح انجام شود، ویتامین D موردنیاز بدن نیز به طور کامل از طریق پوست جذب می‌شود. همچنین باعث بهبود خلق و خو می‌شود و ضد افسردگی و استرس است. تنها راه مبارزه با تنش‌های زندگی، فعالیت فیزیکی منظم است. تمرین‌های ورزشی باعث ترشح هورمون‌های نفرین، دوپامین، سروتونین و اندروفین می‌شود که عامل اصلی شادی و کاهش استرس هستند.
 ورزش باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرماخوردگی‌های مکرر می‌شود. ضعف سیستم ایمنی عامل اصلی سرطان، ام‌اس و ای ال اس است. ورزش عامل اصلی بارداری موفقیت‌آمیز و تولد نوزاد سالم است. تحقیقات نشان می‌دهد افسردگی پس از زایمان نیز با استفاده از حرکات ورزشی و استفاده از هوای آزاد از بین می‌رود.
ورزش، اکسیر جوانی است و مانند داروی ضدپیری، قوی عمل می‌کند. ورزش از انحطاط سیستم اعصاب و مغز جلوگیری می‌کند و باعث افزایش حافظه و قدرت یادگیری می‌شود. هنگام حرکات ورزشی، میزان جریان خون در مغز افزایش پیدا می‌کند و سیستم اعصاب تحریک می‌شود و سلول‌های عصبی جدید تولید می‌کند. فعالیت‌های ورزشی باعث بهبود الگوی خواب شده و سردرد و میگرن را کاهش می‌دهد. احتمال بروز سکته مغزی در افرادی که ورزش می‌کنند بسیار کم است. ورزش باعث افزایش اعتماد به نفس و آرامش می‌شود.
ورزش منظم، دشمن آرتروز و رماتیسم مفصلی است. حجم ریه هم‌زمان با فعالیت ورزشی افزایش پیدا می‌کند و بیماری‌های تنفسی از بین می‌روند و باعث بهبود بیماری آسم می‌شود. ورزش باعث افزایش کشش و استقامت عضلات می‌شود که خود، عامل حفظ استخوان‌ها و افزایش طول عمر است.
 همه ما حتی برای یک بار هم که شده به مطلبی در رابطه با ورزش و نقش آن در سلامتی برخورده‌ایم؛ ولی نکته مهم این است که این تیترهای زیبا را در حد شعار ندانیم و باور کنیم ورزش تأثیر شگرفی بر جسم و روحمان دارد. با توجه به اهمیت ورزش در سلامتی جسم و روان، علاوه بر تربیت بدنی، رشته‌ای با عنوان Sport and Health Sciences در برخی دانشگاه‌های معتبر جهان تدریس می‌شود. دانش‌آموختگان این رشته پس از فارغ‌التحصیلی در موضوعاتی از قبیل تأثیر ورزش‌های مختلف بر بدن، رشته‌های مختلف ورزشی، ارتباط ورزش بر گروه‌های مختلف سنی، ورزش‌درمانی، تأثیر ورزش و جایگاه اجتماعی آن، حمایت از اقدامات ورزشی، تلاش برای توسعه سلامت عمومی و موضوعاتی از این دست اشراف پیدا می‌کنند و آن را به صورت کاملاً حرفه‌ای و تحقیقاتی فرامی‌گیرند.
در زندگی بشر امروز، دیگر ورزش به عنوان تفریح و سرگرمی نیست؛ بلکه نیاز انسان و بخشی از سبد سلامت ما برای جلوگیری از بروز انواع بیماری‌های مزمن است. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که پیشگیری بسیار بهتر و کم‌هزینه‌تر از درمان است. پس با ورزش، خود را در برابر بیماری‌ها مصون کنیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی