[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۶۲۴
  • دوره جدید

بدهی ۸۰هزارمیلیادری خودروسازان، روزنامه شیراز نوین

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: شرایط شرکت‌های خودروسازی به‌گونه‌ای است که اگر مدیریت نشود بحرانی به‌شدت بدتر از مؤسسات مالی و اعتباری ایجاد مى‌کند؛ بدهی بانکی خودروسازها بالغ بر ۳۰‌هزار میلیارد تومان، بدهی به قطعه‌سازان حدود ٢٠‌هزار میلیارد تومان و زیان انباشته آنها بالغ بر ۱۰‌هزار میلیارد تومان است.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، بهرام پارسایی  اظهار کرد: یکی از ایرادهایی که به صنعت خودروسازی وارد است بحث شرکت‌های اقماری مربوط به خودروسازهاست؛ چرا‌که سیستم مدیریتی آنها برای چنین صنعتی بسیار بزرگ است. این انتقادات طی چند روز گذشته به حضور افراد ذی‌نفوذ و اثرگذار در هیئت مدیره خودروسازها و شرکت‌های اقماری آنها مطرح بود و موضوع در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ نیز عنوان شد.
وی اضافه کرد: در این جلسه مدیر عامل ایران خودرو قول داد که لیست هیئت مدیره شرکت‌های خودروسازی را به‌صورت کامل منتشر کند؛ البته کمیسیون اصل ۹۰ در همین راستا از سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط استعلام کرده و لیست کامل هیئت مدیره خودروسازان و شرکت‌های زیر مجموعه آنها را مطالبه کرده است.
نماینده مردم شیراز در مجلس اضافه کرد: درصورتی‌که این فهرست اصلی ایران خودرو منتشر نشود، کمیسیون اصل ۹۰ بعد از دریافت این فهرست از سوی دستگاه‌های مربوطه آن را در راستای شفاف‌سازی مدیریت صنعت خودروسازی منتشر خواهد کرد. قبل از انتشار توسط کمیسیون از همه شرکت‌های خودروساز دعوت می‌کنم این لیست که موضوعی محرمانه نبوده و قاعدتاً قبلاً آگهی رسمى‌ روزنامه شده را خودشان منتشر کنند.
سخنگوی کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس یادآور شد: در‌حال حاضر شرایط شرکت‌های خودروسازی به گونه‌ای است که اگر مدیریت نشود بحرانی به وجود خواهد آمد که به‌شدت بدتر از مؤسسات مالی و اعتباری خواهد بود و بدهی بانکی خودروسازها بالغ بر ۳۰‌هزار میلیارد تومان، بدهی به قطعه‌سازان حدود ٢٠‌هزار میلیارد تومان و زیان انباشته آنها بالغ بر ۱۰‌هزار میلیارد تومان است، همچنین آنها مبلغی بیش از ۲۰‌هزار میلیارد تومان به‌واسطه پیش‌فروش بدهی دارند. علاوه‌بر‌این خودروسازها درخواست تسهیلات چند‌ده‌هزار میلیاردی را مطرح کردند.
پارسایی ادامه داد: مبلغ کل بدهی شرکت‌های خودروسازی بیش از بودجه عمرانی امسال است و می‌توان با هر‌کدام از مبالغ یاد شده بهترین تکنولوژی به‌روز خودرو با تیراژ تولید بالا را وارد کشور کرد که هم ایجاد اشتغال و هم ارزآوری را تضمین مى‌کند هم رضایت مصرف‌کننده و کاهش آلودگی را در‌پی دارد.
 وی با بیان این‌که تداوم وضعیت فعلی خودروسازان به‌معنای ایجاد آگاهانه بحران برای کشور است گفت: بعد از سال‌ها بستن مرزها و ایجاد فضای غیررقابتی برای خودروسازان ما شاهد وضعیت فعلی برای صنعت خودروسازی هستیم، این درحالی‌است که هیچ کجای دنیا بازار ۸۰‌میلیون نفری انحصاری برای یک صنعت وجود ندارد اما با وجود همه این حمایت‌ها، در‌حال حاضر مجموع بدهی خودروسازان بیش از ۸۰‌هزار میلیارد تومان ارزیابی مى‌شود.
این نماینده مجلس در پایان خاطرنشان کرد: مصرف روزانه ۹۰‌میلیون لیتر سوخت هزینه‌های دائمى ‌را بر گرده کشور تحمیل می‌کند، در‌حالی‌که اصلاح سیستم سوخت خودروها حتی اگر یک‌سوم میزان سوخت مصرفی را کاهش می‌داد سالیانه ۴۰هزار میلیارد تومان به‌نفع اقتصاد کشور بود. اگر این را در کنار مشکلات آلایندگی، تصادفات، ناامنی خودرو و خسارت سالانه ۱۰‌هزار میلیارد تومانی رانندگی بگذاریم نشان مى‌دهد که این خطری جدی است و اگر فکری برای آن نشود به یک ابر چالش تبدیل خواهد شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی