[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۳۵۴
  • دوره جدید

غلبه بر ترافیک با شاهکار مهندسی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
آیین افتتاح و بازگشایی پل دوم تقاطع غیرهم‌سطح شهدای حرم احمد بن موسی(ع) برگزار شد. این مراسم صبح پنجشنبه ۸ آذر با حضور استاندار فارس، رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار کلان‌شهر شیراز، مقامات انتظامی و جمعی از مدیران شهری با همراهی اصحاب رسانه در محل تقاطع نواب صفوی برگزار شد.
 همدلی رمز پیشرفت است
استاندار فارس در این مراسم از تلاش‌های سازنده شهرداری شیراز در عرصه آبادانی شهر راز قدردانی کرد و همدلی پارلمان شهری و شهرداری را فرصتی مغتنم برشمرد. حسینعلی امیری خواستار تلاش روزافزون در راستای ایمنی و مدیریت ترافیک شد و بیان داشت: تسریع پروژه‌های عمرانی نتیجه اعتماد، همکاری و همدلی بین شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز است که نتایج آن نصیب شهر می‌شود. وی از شهروندان فرهنگ‌مدار شیراز به عنوان یاوران همیشگی مدیریت شهری یاد کرد و بیان داشت: به سرانجام رساندن حجم علمیات گسترده شهری در یک بازه 2ساله جای تقدیر دارد و دولت با تمام توان آماده گسترش زیرساخت‌ها و ایفای نقش است. امیری از آمادگی برای مساعدت ویژه استانداری به شهرداری در جهت رفع مشکلات خبر داد و در خصوص درخواست شهردار شیراز برای تأمین واگن‌های مترو گفت: این مسئله از اهمیت بسیاری برخوردار است و در کنار شهرداری شیراز خواهیم بود. استاندار فارس با تقدیر از کلیه عوامل اجرایی و پشتیبانی پروژه‌های عمرانی افزود: امروزه بحران ترافیک گریبان‌گیر بسیاری از کلان‌شهرهای دنیاست. با توسعه شهرها و افزایش رفاه اجتماعی، حجم ترافیک افزایش یافته و سرمایه‌گذاری در این زمینه ضرورت دارد. او با بیان اینکه احداث چنین پروژه‌هایی در کاهش ترافیک نقش تأثیرگذاری دارند، بیان داشت: مهم‌تر از رفع ترافیک، حفظ جان شهروندان است و خداوند متعال اجر بزرگی برای کسانی که در این امر بکوشند، در نظر گرفته است. امیری این تقاطع را یکی از شاهکارهای مهندسی برشمرد و گفت: باید گزارشات فنی و مهندسی این پروژه‌ها مستند و مدون شده و برای آموزش در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های فنی و مهندسی، مورد استفاده آیندگان قرار گیرد. استاندار فارس، کاهش تصادفات را از مهم‌ترین دستاوردهای پروژه‌های عمرانی حوزه حمل و نقل دانست و افزود: گسترش زیرساخت‌های حوزه ترافیک نوید آینده درخشانی برای شیراز دارد.
 آثار فرهنگی در پروژه‌های عمرانی
در ادامه این مراسم، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز دستاورد اجرای پروژه‌های عمرانی را ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در حوزه‌های مختلف برشمرد. سید ابراهیم حسینی با اشاره به نقش فرامنطقه‌ای تقاطع غیرهم‌سطح شهدای حرم احمد بن موسی(ع) اظهار داشت: این پروژه صرفاً یک پروژه ترافیکی نیست؛ بلکه ابرپروژه‌ای است که آثار فرهنگی و خدمات شهری متعددی را به همراه خواهد داشت. وی این طرح عمرانی را مصداقی از کارهای بزرگ و برنامه‌ریزی‌شده شهرداری برای تأمین رضایت شهروندان و رساندن شیراز به تراز سومین حرم اهل بیت(ع) دانست. حسینی با اشاره به اینکه پروژه‌های بزرگ، جنبه‌های مختلفی از جمله اقتصادی، رفاهی، ترافیکی و فرهنگی دارند، افزود: از تلاش جهادی شهرداری شیراز قدردانی می‌کنیم. رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه در دهه فجر با افتتاح نهایی این پروژه ابعاد مختلف آن به صورت کامل‌تر به مردم معرفی خواهد شد، اظهار داشت: شاهد توسعه متوازن و همه‌جانبه شهر هستیم.
 تمرکز مدیریت شهری بر ایمنی شهروندان
شهردار شیراز در این مراسم بر جهاد خدمت‌رسانی به شهروندان سومین حرم اهل بیت(ع) تأکید کرد و از تمرکز ویژه مدیریت شهری به مبانی ایمنی و مدیریت ترافیک خبر داد.
محمدحسن اسدی با اشاره به فرا رسیدن روز حمل و نقل از برنامه‌های ویژه شهرداری شیراز به مناسبت این ایام خبر داد و افزود: با بهره‌برداری از این پروژه شاهد ارتقا و تقویت زیرساخت‌های ترافیکی در کلان‌شهر شیراز، به‌ویژه مناطق جنوب شرقی خواهیم بود. وی با تشریح جزئیاتی از این پروژه کلان اظهار داشت: پل شماره یک، کمربندی به بولوار احمد بن موسی(ع) به طول ۱۱۰۰ متر و عرض ۱۲ و نیم متر دارای ۲۰ دهانه، ۵۲ عدد ستون و روی ۱۳۶ عدد شمع قرار گرفته است.
اسدی به انجام عملیات بتن‌ریزی بیش از ۳۵۰۰ مترمکعب عرشه پل‌های تقاطع غیرهم‌سطح شهدای حرم احمد بن موسی(ع) طی کمتر از دو روز اشاره کرد و افزود: با اجرای این حجم از بتن‌ریزی، رکورد ملی حجیم‌ترین بتن‌ریزی تقاطعات شهری در کشور شکسته شد. شهردار شیراز از مشارکت شهروندان در راستای اجرای پروژه‌های عمرانی قدردانی کرد و افزود: برای احداث تقاطع غیرهم‌سطح شهدای حرم احمد بن موسی(ع) بیش از 15 هکتار تملک صورت گرفته که تمامی آن‌ها با دریافت رضایت کامل فروشندگان انجام و با همه تسویه‌حساب شد.
 دستگاه‌ها به تعهدات عمل کنند
اسدی با بیان اینکه تقاطع غیرهم‌سطح شهدای حرم احمد بن موسی(ع) از سه بخش مختلف تشکیل شده که شامل پل روگذر احمد بن موسی(ع)، تقاطع نواب صفوی و پل نواب جنوبی است، تصریح کرد: پل سوم این طرح در دهه فجر سال گذشته به بهره‌برداری رسید و پل شماره دو آن نیز تا پایان سال به اتمام می‌رسد. به گفته اسدی، این پروژه در مرحله ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی قرار دارد و در تلاش هستیم پل سوم نیز تا پایان سال جاری افتتاح شود. وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه طول محور کمربندی شیراز بیش از چهل کیلومتر و متولی اصلی آن اداره راه و شهرسازی است، گفت: هجده کیلومتر از کمربندی به شهرداری واگذار شده و بر اساس تعهدات چند تقاطع روی کمربندی احداث کردیم که نقش ارزنده‌ای در ایمنی شهروندان دارد. اسدی با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده در این حوزه گفت: عملیات مناسب‌سازی و ایمن‌سازی شامل نصب گاردریل، شانه‌سازی، درزگیری و تراش آسفالت انجام شده و طبق آمار پلیس راهور در این 18 کیلومتر در ایام نوروز 1403 هیچ حادثه منجر به فوتی رخ نداد که نسبت به سنوات پیشین آمار درخشانی است. شهردار شیراز با بیان اینکه در احداث این تقاطع بزرگ‌مقیاس هزینه‌های زیادی صرف عملیات اجرایی، تملکی و جابجایی تأسیسات شده، افزود: تکمیل رینگ پیرامونی جنوب‌شرقی به شمال‌غربی شیراز، کاهش بار ترافیکی، ایمنی در تردد شهرک‌های مجاور کمربندی، دسترسی شهرک‌های جنوبی به مسیر‌های شمال شهر شیراز و همچنین حذف دوربرگردان‌ها از جمله اهداف اجرای این طرح است.
 مترو چشم‌انتظار واگن
وی در ادامه خواستار ورود مدیریت ارشد استان به پروژه‌های در دست احداث شده و بیان داشت: اداره‌کل راه و شهرسازی عملیات اجرایی دو تقاطع را شروع کرد، ولی به مسئله تملک برخورد کرده و تعطیل شد. به گفته اسدی، بیش از یک سال است که این دو تقاطع کلنگ‌زنی شده و اعتبارات آن هم در بودجه وجود دارد، اما متأسفانه کار به طور کامل تعطیل شده است. شهردار شیراز در ادامه به مسئله تأ‌مین واگن برای خط 2 مترو شیراز اختصاص داد و گفت: هزینه‌های چندهزار میلیاردی برای این پروژه انجام شده، اما متأسفانه فقط یک رام واگن برای این خط وجود دارد که باعث شده سرفاصله‌ها نیم‌ساعته و طول بهره‌برداری در هر روز به 4 ساعت محدود شود. وی از استاندار فارس درخواست کرد مساعدتی به پروژه قطار شهری شیراز داشته باشد.
 اجرای پروژه 4ساله در 24 ماه
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه این مراسم از تلاش تمامی دست‌اندرکاران پروژه‌های عمرانی قدردانی کرد و خواستار تمرکز دستگاه‌ها بر مسئولیت‌های محوله شد. محمدتقی تذروی از تمرکز ویژه مدیریت شهری بر پروژه‌های حوزه حمل و نقل خبر داد و بیان داشت: در دوره چهارم شورای اسلامی شهر شیراز عملیات احداث چندین تقاطع توسط راه و شهرسازی به تصویب رسید که حتی یکی از آن‌ها به سرانجام نرسید؛ ما تعهدات خود را اجرا کردیم اما باید برای آن‌هایی که اجرا نکرده‌اند، ترک فعل محسوب شود.
وی افزود: ما چنین پروژه عظیمی را در عرض یک روز افتتاح می‌کنیم، در حالی که بیش از دو سال برای آن زحمت کشیده شده و باید قدردان زحمات گروه‌های مختلف باشیم. تذروی در ادامه خواستار برخورد جدی استانداری با کسانی شد که به تعهدات خود عمل نمی‌کنند. عضو شورای اسلامی شهر شیراز از تمام دست‌اندرکاران پروژه تشکر کرد و افزود: استاندار پیشین فارس در کاهش آمار تصادفات به ما کمک کرد و از استاندار کنونی فارس تقاضا داریم با مساعدت خود این آمار را به صفر برساند. وی افزود: احداث این پروژه‌ها باعث کاهش تصادفات می‌شود و این به معنای رفع برخی از مشکلات جدی مردم است. تذروی عنوان کرد: وقتی آمار تصادفات پایین بیاید، بسیاری از مشکلات مردم هم کم می‌شود. به گفته نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، مهم‌ترین رسالت مسئولان خدمتگزاری به مردم است.
 تأمین امنیت کمربندی
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در آن مراسم گفت: با بهره‌برداری از این پروژه سه دوربرگردان ناایمن که همیشه عامل تصادفات در کمربندی بوده‌اند، حذف خواهند شد. محمد امین با تشریح مشخصاتی از این پروژه اظهار داشت: فاز دوم پروژه دارای 132 شمع و 52 ستون است که اهداف آن تسهیل تردد در بلوار احمد بن موسی(ع) بزرگ‌راه امام خمینی(ره) و بلوار نواب صفوی و همچنین دسترسی شهرک‌های جنوبی مثل حجت‌آباد، مهدی‌آباد و سامان به مرکز شهر است. وی با بیان اینکه در چهلمین مرحله از جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز قرار داریم، گفت: این تقاطع در مناطق 5 و 9 شهرداری شیراز واقع شده و از آذرماه 1401 عملیات عمرانی آن آغاز شد و فاز یک آن سال گذشته به بهره‌برداری رسید. او در توضیح این نکته که این پروژه، بزرگ‌ترین تقاطع شهری در سطح کشور است، گفت: طول عرشه‌های این پل با احتساب رمپ و لوپ‌ها بعد از افتتاح به 5هزار متر خواهد رسید و سطح اشغال آن نیز 22 هکتار است که از 6 پل تشکیل شده است. امین راه‌اندازی شیفت شب را یکی دیگر از اتفاقات ویژه این پروژه برشمرد و گفت: این پروژه از سال 1396 کلید خورد، ولی به دلیل مشکلاتی که در تملک‌ها و معارضین داشت، در همان سال متوقف شد؛ به همین دلیل شورای ششم وارد کار شد. در ابتدا قرار بود 4 سال طول بکشد، تصمیم گرفتند آن را در 2 سال به انجام برسانند و به واسطه راه‌اندازی شیفت شب و فعالیت تمامی جبهه‌های کاری، برنامه 2ساله برای این پروژه طراحی شد. وی گفت: برای اینکه زحمت کمتری برای شهروندان در زمان احداث پروژه ایجاد شود، 3 کیلومتر راه سه‌بانده ساخته شد و رکورد بزرگ‌ترین بتن‌ریزی کشوری در تقاطع‌های شهری شکست. معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با بیان اینکه این پروژه باعث کاهش ترافیک و افزایش ایمنی در منطقه خواهد شد، گفت: برای احداث این تقاطع 15 هکتار تملک شامل 65 پلاک صورت گرفت.بر اساس این گزارش، شایان ذکر است آیین افتتاح و بازگشایی پل دوم پروژه تقاطع غیرهم‌سطح شهدای حرم حضرت احمد بن موسی(ع) در راستای بسته بالغ بر یک‌صدهزار میلیارد تومانی شهرداری شیراز برای لبخند شهر و در چهلمین جهش عمرانی برگزار شد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی