نظام ولایت و امامت، اصل توحید را در جامعه تضمین میکند، روزنامه شیراز نوین
میثم محجوبی- گروه خبر
به اعتقاد تولیت حرم مطهر احمد بن موسی شاهچراغ(ع) «نظام ولایت و امامت»، الگوی نظام سیاسی اسلام برای اداره جامعه و تضمینکننده جریان یافتن اصل توحید در متن جامعه اسلامی است.
روز پنجشنبه ۸ آذر ۱۴۰۳، حجتالاسلام و المسلمین ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ(ع)، در جلسه هشتادوسوم «جهاد تبیین» و شصتم از سلسلهمباحث «ولایت فقیه» که در سالن شهید آیتالله دستغیب برگزار شد، به ادامه بررسی موضوع «آثار توحید در ذهن و زندگی فردی و اجتماعی انسان» پرداخت.
حجتالاسلام کلانتری در ابتدای این جلسه اظهار کرد: با تشریح اصل توحید به عنوان اساس جهانبینی قرآن و ستون فقرات اسلام ناب محمدی(ص) و آن عمودی که خیمه اسلام روی آن برپا شده، این نتیجه به دست میآید که جریان یافتن روح توحید در نظام سیاسی جامعه اسلامی به این است که مدیریت و سکان اصلی جامعه در دست انسانهایی قرار گیرد که افزون بر همه شایستگیهای اخلاقی و علمی و عملی، از اذن خداوند به عنوان ولی و حاکم اصلی بر هستی، برای اعمال قدرت و به اجرا گذاشتن دستورالعملهای سیاسی و اجتماعی اسلام در متن جامعه برخوردار باشند.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود خاطرنشان کرد: ما باید اصل توحید را هم در روابط شخصی خودمان با خداوند ازجمله در نماز، روزه و... و هم در متن جامعه و زندگی اجتماعی به کار ببریم. توحید باید در همه بخشهای زندگی ما حضور داشته باشد. اگر مسئولیتی داریم، حق نداریم ظلم کنیم. اگر پست و مقام برای ما به یک طعمه تبدیل شد و مترصد و امیدوار شدیم که از این طریق به آرزو و آمال باطل خود دست پیدا کنیم، این مصداق شرک میشود.
عضو هیئت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، تصریح کرد: با دقت در آنچه گذشت، به این نتیجه بدیهی دست مییابیم که جامعه توحیدی نمیتواند در رأس خود، یعنی آنجا که همه سیاستها، تصمیمها و قوانین و دستورالعملهای اجتماعیاش تدوین و نهایی میشود و به مرحله اجرا میرسد، ساختاری غیرتوحیدی، یعنی منهای خدا داشته باشد. رئیس انجمن علمی انقلاب اسلام افزود: «نظام ولایت و امامت» که الگوی نظام سیاسی اسلام برای اداره جامعه اسلامی است، در حقیقت تضمینکننده جریان یافتن اصل توحید در متن جامعه اسلامی و به عبارتی حلقه اتصال جامعه مؤمنان با خدای یگانه و شاهراه مطمئن جریان یافتن اصل توحید در زوایای درهمتنیده جامعه اسلامی است. حجتالاسلام کلانتری ادامه داد: بدون تردید، هیچیک از الگوهای مطرح از نظامهای سیاسی قدیم و جدید، آنگاه که به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند، نه فقط نمیتوانند ضامن جریان اصل توحید در زوایای جامعه اسلامی باشند، که به نهادینه شدن مظاهری از شرک در جامعه نیز منتهی خواهند شد. وی اظهار کرد: حتی اگر در یک کشور، صددرصد مردم به یک نفر رأی بدهند و او را انتخاب بکنند -که در واقعیت هیچگاه چنین اتفاقی پیش نمیآید- این تنها نشاندهنده مقبولیت عمومی آن شخصی است و نه الزاماً مشروعیت او.
تولیت حرم مطهر حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ(ع)، همچنین گفت: مشروعیت الهی و حق صدور رأی، زمانی حاصل میشود که اذن خداوند وجود داشته باشد. پیامبر گرامی اسلام(ص) قبل از اینکه به رسالت مبعوث شوند، قطعاً یک انسان موحد، امین و از تمامی جهات بیهمتا بودهاند؛ ولی باز حق تصرف نداشتند تا زمانی که به پیامبری مبعوث شدند و چنین اذنی از طرف خداوند به ایشان عطا شد و ولایت ایشان مشروعیت پیدا کرد.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین