[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۶۲۲
  • دوره جدید

ورزش را زندگی کنیم، روزنامه شیراز نوین

چرا باید ورزش کنیم؟
 

هومن برزگر
متخصص رفتار حرکتی

فعال بودن از نظر جسمی فواید و مزایای بسیار زیادی برای شما دارد. اگر به دنبال انگیزه‌ای برای شروع یک برنامه ورزشی هستید یا می‌خواهید تمرینات خود را به صورت منظم از سر بگیرید، در این مقاله نکاتی را درمورد ورزش برایتان عنوان می‌کنیم که امیدواریم بتواند انگیزه لازم را در شما ایجاد کند.
ورزش قوای مغزی را تقویت می‌کند
دیوید اَتکینسون، مربی حرفه‌ای بدن‌سازی، اعتقاد دارد ورزش نه تنها باعث تقویت بنیه و جسم شما می‌شود، بلکه به عملکرد مغزتان هم کمک می‌کند. ورزش سطح انرژی بدن را بالا برده و همچنین میزان سروتونین موجود در مغز را که باعث افزایش کارکرد آن می‌شود افزایش می‌دهد. آشکار است کسانی که فعالیت بدنی زیادی دارند یا ورزش می‌کنند، کارایی بسیار بیشتری در محل کار دارند. 
جنبش و تکاپو، استرس را از بین می‌برد
به همان اندازه که فکر و خیال ورزش کردن ممکن است باعث ایجاد استرس در شما شود، وقتی کار تمریناتتان را شروع کردید، در کلیه جنبه‌های زندگی با استرس بسیار کمتری روبرو خواهید شد.
سدریک بریانت، روان‌شناس ورزشی، عقیده دارد «ورزش واکنش تمدد اعصاب در بدن ایجاد خواهد کرد و به نوعی حواس افراد را از آشفتگی‌ها و فشارهای روحی روانی به طرز مثبتی پرت می‌کند.» او همچنین می‌گوید ورزش خلق‌وخو را بهتر کرده و از بروز افسردگی جلوگیری می‌کند.
ورزش به شما انرژی می‌دهد
ممکن است تعجب کنید که چطور 30دقیقه ورزش کردن در روز می‌تواند کل روزتان را تغییر دهد. وقتی طی ورزش، اندورفین به جریان خونتان وارد می‌شود، بقیه روز احساس انرژی بیشتری خواهید داشت و وقتی قدرت و استقامت بدنی‌تان را تقویت کردید، انجام کارهای روزانه مثل حمل خریدهای خانه یا بالا رفتن از پله‌ها برایتان ساده‌تر خواهد شد. این مسئله باعث می‌شود در طول روز بسیار پرانرژی‌تر باشید.
پیدا کردن کمی وقت برای ورزش چندان هم دشوار نیست
فرزندانتان را به پارک ببرید یا با آن‌ها به دوچرخه‌سواری بروید. با این کار نه تنها کمی فعالیت بدنی انجام داده‌اید، بلکه از بودن کنار خانواده هم لذت برده‌اید. با همکارانتان قرار پیاده‌روی بگذارید. این فکر را از ذهنتان دور کنید که برای ورزش کردن حتماً باید به باشگاه بروید و روزی یک ساعت در آنجا مشغول به تمرین شوید. با اضافه کردن کمی فعالیت بدنی به کارهای روزانه‌تان، به همان میزان به سلامت جسمتان کمک خواهید کرد.
ورزش به ایجاد رابطه‌ها کمک می‌کند
مطمئناً ورزش کردن به همراه کسی دیگر، همسر، خواهر یا برادر یا یک دوست، در تقویت رابطه‌تان با او بسیار مثمرثمر خواهد بود. علاوه بر این، متخصصان عقیده دارند اگر ورزش به صورت جمعی یا دونفره انجام شود، لذت‌بخش‌تر می‌شود.
کسانی که برای ورزش کردن خود همراه دارند، نسبت به کسانی که تنهایی ورزش می‌کنند، در ادامه تمرینات خود پایدارتر هستند و بیشتر به اهدافشان دست پیدا می‌کنند.
ورزش از بروز بیماری‌ها جلوگیری می‌کند
تحقیقات نشان داده است ورزش می‌‌تواند بروز بیماری‌های قلبی، سکته، فشارخون بالا، کلسترول بالا، دیابت نوع2، پوکی استخوان، ورم مفاصل و از دست رفتن حجم عضلانی را کندتر کرده یا از آن جلوگیری کند. ورزش همچنین پیر شدن را هم آسان‌تر می‌کند. سدریک بریانت عقیده دارد «از آنجا که ورزش باعث تقویت عضلات و مفاصل می‌شود، از بسیاری از دردهای دوران میان‌سالی که به خاطر نبود فعالیت فیزیکی ایجاد می‌شود، می‌کاهد. ورزش همچنین باعث تقیت سیستم دفاعی بدن نیز می‌شود و به همین دلیل، کمتر به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا خواهید شد.» بریانت می‌گوید «هیچ نوع بیماری خاصی وجود ندارد که ورزش کردن روی آن تأثیر مثبت نداشته باشد.»
ورزش کارایی‌تان را زیاد می‌کند
بعد از چند هفته ورزش منظم، ممکن است لباستان طور دیگری در تنتان بایستد و احساس کنید شکل ماهیچه‌هایتان متفاوت شده است. ورزش مداوم، عضلات و ماهیچه‌هایتان را تقویت می‌کند، انعطاف‌پذیری‌تان را بیشتر می‌کند و کارایی کلی‌تان را هم ارتقا می‌دهد.
کاهش وزن مهم‌ترین هدف نیست. یکی از مهم‌ترین دلایل ورزش کردن برای خیلی از افراد، کم کردن وزن است؛ اما مطمئناً این تنها فایده یک برنامه ورزشی نیست.
وقتی برنامه ورزشی‌تان را شروع می‌کنید، هر هدفی که از کاهش وزن در ذهنتان باشد، نباید بگذارید تنها هدفتان باشد. سعی کنید برای انرژی بیشتری که به شما می‌دهد، برای اینکه استرستان را کم می‌کند و قوای جسمانی‌تان را تقویت می‌کند، به سراغ ورزش بروید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی