[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۳۵۴
  • دوره جدید

حسرت تالار مرکزی ۱۰ساله شد، روزنامه شیراز نوین

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، ضمن اشاره به افزایش سالن‌های سینما در استان با تأکید بر ضرورت ایجاد مکان دائمی جهت عرضه پوشاک عفیفانه در استان فارس، گفت: طی سال‌های گذسته نمایشگاه‌هایی برگزار شده، اما بر اساس استقبال مخاطب و وجود تولیدکننده در این حوزه نیاز است مکان دائمی نیز در حوزه پوشاک عفیفانه داشته باشیم.
موضوع فرهنگ مسئله مورد توجه مقام معظم رهبری است که در دیدارهای مختلفی به آن پرداخته و همواره بر موضوع نشر فرهنگ ایرانی و اسلامی تأکید داشته‌اند و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها نیز نقش ویژه‌ای در تحقق منویات رهبری در این بخش دارند. موضوع فرهنگ مسئله‌ای است چند بعدی و دستگاه‌های مختلفی نیز در این حوزه نقش‌آفرین هستند اما اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از سایر بخش‌ها نقشی پر رنگ‌تر و اثرگذارتر دارد. در آخرین دیدار مسئولان استان فارس با مقام معظم رهبری ایشان فارس را استانی نامیدند که محل تلفیق «دین، حماسه و هنر» و از غنای فرهنگی ویژه‌ای نیز بهره‌مند است.
این استان سال‌هاست که با موضوعات و چالش‌های ویژه‌ای در بخش فرهنگ و هنر مواجه است ازاین‌رو حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با حضور در خبرگزاری فارس به سؤالات خبرنگاران فارس پیرامون وظایف این دستگاه و اقداماتی که انجام می‌دهد گفت‌وگو کرد که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:
یکی از کارکردهای اساسی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ترویج فرهنگ پوشش ایرانی و اسلامی در قالب کارگروه مد و لباس است، این اداره‌کل چه اقداماتی در این بخش انجام داده است؟
قانعی: یکی از اقداماتی که در حوزه مد و لباس انجام شد برگزاری نمایشگاه‌های فصلی در این بخش بود این در حالی است که سابق بر این نیز برگزاری نمایشگاه‌های مد و لباس در شیراز مرسوم بود اما طی سه سال گذشته اقدامات منسجمی در راستای توسعه‌بخشی و غلبه نگاه فرهنگی به این بخش صورت گرفته است.
وی افزود: با انتقال کارگروه مد و لباس به شورای فرهنگ عمومی که در کشور رخ داد موضوع ترویج فرهنگ مد و لباس ایرانی اسلامی در دستور کار قرار گرفت و در شهر شیراز نمایشگاه‌ها با عنوان «مد و لباس شیراز» برگزار شده است لازم به ذکر است که طی مدت سه سال ۶ دوره سه روزه نمایشگاه مد و لباس شیراز برگزار شده است.
نمایشگاه مد و لباس چه دستاوردی داشته است؟
قانعی: این نمایشگاه سه بار در محل جهاد دانشگاهی، یک‌بار در مجتمع قدوسی شیراز و ۲ بار نیز در هتل هما برگزار شده است و شاهد بودیم که در نمایشگاه اول ۷۰ درصد از تولیدکنندگان از سایر استان‌های کشور به فارس و شیراز آمده و نسبت به عرضه محصولات عفیفانه اقدام کردند این میزان در نمایشگاه دوم به ۵۰ درصد تقلیل یافت و به‌مرور موجب شد در نمایشگاه آخر مد و لباس شیراز همه تولیدکنندگان شرکت‌کننده در این رویداد از استان فارس باشند.
وی افزود: البته این گلایه وجود دارد که باید در کنار تولیدکنندگان درون استانی برای ایجاد رقابت میان این افراد؛ از تولیدکنندگان خارج از استان نیز در این نمایشگاه بهره‌برداری شود تا کالای تولید شده که دارای ویژگی «عفیفانه» است با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار بگیرد، همچنین ذکر این موضوع لازم است که در این نمایشگاه تنوع قیمت طی سه سال گذشته وجود داشته و کالا از ۱۰۰هزار تومان تا چند میلیون تومان عرضه شده است.
باوجود تمامی این رخدادها اما مکان دائمی برای عرضه کالای عفیفانه در شیراز وجود ندارد.
قانعی: یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها در حوزه ترویج مد و لباس عفیفانه در استان فارس و شهر شیراز همین موضوعِ نبود فضای مناسب برای ایجاد نمایشگاه دائمی عرضه کالای عفیفانه است. رویدادهای نمایشگاهی دائمی نبوده البته هدف اصلی این نمایشگاه و برگزاری این رویداد شناسایی و عرضه کالای عفیفانه در جامعه بود که نظر به حضور مردم در این نمایشگاه‌ها می‌توان گفت که مردم و مخاطب شناخت خوبی از تولیدکنندگان این نوع لباس از طریق برگزاری نمایشگاه به دست آورده‌اند. البته نباید فراموش کرد که در تمامی نمایشگاه‌هایی که در این بخش در فارس برگزار شده بیش از ۱۰۰ برند عرضه پوشاک عفیفانه داخلی حضور داشتند.

 تالار مرکزی شیراز اندرخم یک کوچه
شیراز نیازمند تالار مرکزی است آن هم در زمانی که ۱۰ استان دیگر کشور فرآیند ساخت تالارهای مرکزی را با فارس آغاز کرده و بسیاری نیز اکنون به بهره‌برداری رسیده و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم؟
حمیدرضا قانعی: فرآیند ساخت تالار مرکزی شیراز در سال 90 هم‌زمان با استان‌های دیگر مثل گیلان، کرمان و یزد آغاز شد و جزء 10 پروژه اولویت‌دار و اصلی فرهنگی کشور است و پیمانکار ملی دارد. وی افزود: در اواسط سال 1400 که این پروژه به ما منتقل شد تنها 19 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و اکنون طی سه سال به 45 درصد رسیده است. شاید بتوان گفت یکی از اصلی‌ترین دلایلی که این پروژه همچنان به بهره‌برداری نرسیده ۲ دلیل است. قانعی ادامه داد: نکته اول و مهم‌تر نبود اعتبارات کافی برای تکمیل پروژه در قیاس با سایر مسائل مرتبط با توسعه اقتصادی و صنعتی استان است و اما مسئله دوم اختلاف نگاهی که برای فرآیند تکمیل پروژه در بین برخی تصمیم‌گیران وجود داشت و بعضی از مدیران به جد معتقد بودند که تکمیل این زیرساخت بایستی به‌طور کامل به بخش خصوصی یا سایر نهادهای عمومی غیردولتی واگذار شود و گروهی نیز قائل به تکمیل این زیرساخت از طریق منابع دولتی بودند.
منظور انتقال به بخش خصوصی است؟ تصدی‌گری دولت در حوزه فرهنگ چه خواهد شد؟
حمیدرضا قانعی: تکمیل پروژه از طریق اعتبارات دولتی و در نهایت واگذاری و بهره‌برداری توسط بخش خصوصی شاید محتمل‌ترین امکان پیش روی این پروژه است. پروژه‌هایی از این دست حتماً نیازمند حمایت‌های بخش دولتی هستند و شکل مشارکت بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی همواره محل چالش و بحث بوده است چرا که در حوزه فرهنگ و هنر در نهایت سیاست‌گذار شکل بهره‌برداری را تعیین می‌کند.
قانعی: استان‌های یزد، کرمان و رشت طی این مدت توانستند با تمرکز بر جذب اعتبارات ملی بودجه لازم برای ساخت تالار مرکزی را دریافت کنند اما ما در استان فارس وقت زیادی را درگیر تصمیم‌گیری درخصوص شیوه و روش تکمیل پروژه شدیم و برخی از فرصت‌های جذب اعتبارات ملی را از دست دادیم. وی افزود: به‌طور مثل از زمانی که مسئله مشارکت شهرداری شیراز در پروژه تالار مرکزی مطرح شد تاکنون بیش از یک سال زمان گذشته است و هنوز شکل توافق‌نامه‌ها و مدل قانونی مشارکت تعیین تکلیف نشده است، تغییر دولت در این زمان نیز مزید بر علت شد. وی افزود: تالار مرکزی شیراز اکنون نزدیک به یک هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد تا به بهره‌برداری برسد و تاکنون به قیمت روز بیش از یک هزار و 500میلیارد تومان برای تالار مرکزی شیراز هزینه شده است، لازم به ذکر بوده که در سفر دوم آیت‌الله شهید رئیسی به استان فارس این تالار بیش از 500میلیارد تومان مصوبه سفر گرفت.
استان فارس اولین استان کشور بود که برش استانی سند مهندسی فرهنگی را با حضور رئیس‌جمهور شهید دولت سیزدهم رونمایی کرد. فرآیند اجرایی سند مهندسی فرهنگی اما در استان تدوین نشد؟
قانعی: طی سفر اول رئیس‌جمهور شهید در سال 1400 به استان فارس برش استانی سند مهندسی فرهنگی رونمایی شد ازاین‌رو در اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی استان فارس نسبت به تدوین فرآیند اجرایی سند مهندسی فرهنگی اقدام شد و مقرر شده بود تا کارگروه فرهنگی، اجتماعی و خانواده استانداری فارس با مسئولیت مدیرکل امور اجتماعی استان مطابق با آیین‌نامه تدوین‌شده سازوکار اجرا و پیاده‌سازی و جذب منابع مالی را مشخص کند. وی افزود: سند مهندسی فرهنگی تنها سندی بالادستی است که سازوکار مشخص و آیین‌نامه‌ای مدون و هم‌خوان با سازوکار‌های دستگاه‌های اجرایی استان برای تأمین بودجه دارد. او گفت: در استان فارس بنا به‌دلایل و اقتضائاتی در گام نخست وظیفه تدوین سازوکار اجرا به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان سپرده شد؛ در قدم اول تشکیل مرکز رصد فرهنگی استان در دستور کار قرار گرفت و ترتیبی برای ارزیابی و رصد فعالیت‌های فرهنگی اتخاذ شد.
مرکز رصد چه اقدام اثرگذاری انجام داد؟
قانعی: مهم‌ترین اقدامی که توسط مرکز رصد فرهنگی انجام شد آن بوده که برنامه‌های فرهنگی دستگاه‌های اجرایی استان فارس به‌صورت موشکافانه مورد رصد و ارزیابی قرار گرفت و برنامه‌ها و فعالیت‌های آن‌ها نیز از طریق مرکز رصد بررسی و در نهایت اطلس اقدامات فرهنگی استان تدوین شد، تمامی 45 دستگاه عضو شورای فرهنگ عمومی استان برنامه‌های فرهنگی سال خود را به این مرکز ارائه دادند.
وی افزود: بر اساس مشورت کارشناسان در مرکز رصد، وضعیت ۱۰ شاخصه فرهنگ عمومی در استان شناسایی شد، تا در نهایت پس از گذشت یک سال میزان تغییرات این شاخصه‌ها به‌عنوان تغییر وضعیت فرهنگ عمومی استان مورد ارزیابی قرارگیرند.
برخی از مؤلفه‌های فرهنگ عمومی استان بهبود لازم را نداشت و اقدامات دستگاه‌ها اثرگذار نبودند.
قانعی: بله برخی از شاخصه‌ها با توجه به اقدامات دستگاه‌ها بر اساس سند نقشه مهندسی فرهنگی استان، بهبود لازم را نداشتند، بنابراین به متولیان و دستگاه‌های دخیل اطلاع داده شد که بایستی اقدامات سال آینده خود را مورد بازنگری قرار دهند. تمرکز بیش از حد برخی از مجموعه‌ها در حوزه آموزش توجه سایر گونه‌های اقدام فرهنگی را کم‌رنگ کرده بود که برای اصلاح توسط مرکز رصد گزارش داده شد و خواسته شد که شیوه‌هایی دیگری را برای انتقال پیام به مخاطب تجربه کنند. برخی شاخصه‌ها هم وضعیت مناسبی را پس از سال اول نداشتند که از متولیان خواسته شد تمرکز بیشتری بر این موضوع داشته باشند.
وی افزود: نظر به راهبرد مقام معظم رهبری درخصوص «باغبانی فرهنگ» و نقش‌آفرینی حلقه‌های میانی نیازمند تغییر رویکرد از دستگاه‌های فرهنگی به‌سمت مجموعه‌های مردمی بودیم و شیوه عملکرد دستگاه‌ها مورد بازنگری و وظیفه بسترسازی و رفع موانع بر عهده متولیان دولتی امر فرهنگ قرار گرفت.
قانعی: نقش حمایتگری آیت‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شیراز در گفتمان‌سازی سند مهندسی فرهنگی بی‌بدیل و ویژه بود و شاهد بودیم که آیت‌الله دژکام در تمامی سخنرانی‌ها خود به موضوع فرهنگ و سند مهندسی فرهنگی پرداختند و می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین افراد در پیشرفت سند مهندسی فرهنگی در استان فارس هستند.
سند مهندسی فرهنگی نیازمند یک مجری و فرآیند اجرایی است، در استان آیا فکری برای این موضوع نیز شده است؟
قانعی: در کنار مدیریت اجرایی این سند نیازمند اصلاح نیز بوده ازاین‌رو هم‌زمان با اجرای سند مهندسی فرهنگی در استان فارس برنامه‌ای برای اصلاح برخی از نگاشت‌های تدوین‌شده انجام گرفت و ویرایش جدید نقشه مهندسی فرهنگ با نظرات کارشناسان نسبت به نسخه اول بهینه‌تر شده است و نقش‌آفرینی مجموعه‌های مردمی نیز در آن جدی‌تر دیده شده است. اما برای تحقق صددرصدی سند چاره‌ای جز تمکین به آیین‌نامه اجرایی پیاده‌سازی برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی نیست، آیین‌نامه‌ای تمامی وظایف دستگاه‌ها به‌صورت کامل و با جزئیات ذکر شده است.

 افزایش سالن‌های سینما در استان فارس
مدیرکل کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ضمن تأکید بر اینکه بسیاری از نگارخانه‌های شیراز غیرفعال هستند از افزایش سالن‌های سینما در استان فارس خبر داد.
موضوع فرهنگ مسئله‌ای است چندبُعدی و دستگاه‌های مختلفی نیز در این حوزه نقش‌آفرین هستند اما اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از سایر بخش‌ها نقشی پررنگ‌تر و اثرگذارتر دارد. در آخرین دیدار مسئولان استان فارس با مقام معظم رهبری ایشان فارس را استانی نامیدند که محل تلفیق «دین، حماسه و هنر» و از غنای فرهنگی ویژه‌ای نیز بهره‌مند است. این استان سال‌هاست که با موضوعات و چالش‌های ویژه‌ای در بخش فرهنگ و هنر مواجه است ازاین‌رو حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با حضور در خبرگزاری فارس به سؤالات خبرنگاران فارس پیرامون وظایف این دستگاه و اقداماتی که انجام می‌دهد گفت‌وگو کرد که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:
بالندگی هنرمندان جبهه فرهنگی انقلاب یکی از موضوعاتی است که در استان فارس با غفلت مواجه شده است؟
حمیدرضا قانعی: جریان هنری انقلاب اسلامی در استان فارس به بالندگی رسیده است و جریان فیلم‌سازی در استان فارس در اختیار نیروهای متخصص انقلاب اسلامی است این در حالی است که این افراد بیش از 15 سال در حوزه‌های مختلف آموزش‌دیده و اکنون به بالندگی رسیده‌اند و تخصص‌گرایی در این حوزه موجب‌شده تا شاهد بالندگی نیروهای انقلاب اسلامی در استان باشیم.
وی اضافه کرد: در بخش‌های مختلفی نظیر هنرهای تجسمی، گرافیک و سینما استان فارس به بالندگی نیروهای هنری خود که بیشتر این افراد نیروهای هنرمند انقلابی هستند رسیده البته نظر به کمبود‌هایی که در استان فارس وجود داشته در تمامی بخش‌ها بازهم در قیاس با سایر استان‌های هم‌تراز کشور؛ فارس دارای جایگاه پیشرو و بالنده‌ای است.
 رشد و توسعه سالن‌های سینما در فارس به کجا انجامید؟
حمیدرضا قانعی: در زمانی که مدیریت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به من واگذار شد تنها 17 سالن سینما در فارس وجود داشت اما اکنون و طی تلاش‌های صورت گرفته سالن‌های سینما در فارس به 21 سالن رسیده و تا پایان هیچ‌کدام از شهرستان‌های استان که بیش از 150هزار نفر جمعیت داشته باشد بدون سالن نخواهد بود.
باوجود توسعه در این بخش فیلم‌هایی که در حوزه اشاعه غنای فرهنگی اثرگذار بودند باز هم به‌خوبی مورد توجه قرار نگرفتند.
حمیدرضا قانعی: موضوعی که در دولت سیزدهم برای اولین‌بار رخ داد مسئله «مهندسی اکران» بود که در این حوزه شاهد بودیم که فیلم‌هایی که دارای ارزش‌های انقلابی و در زمینه حوزه دفاع مقدس تولید شده بودند در زمان مناسب برای جامعه هدف پخش شدند تا شاهد استقبال خوب مخاطب از این گونه فیلم‌ها باشیم. وی افزود: با توجه به بالندگی نیروهای هنرمند انقلابی در استان فارس شاهد هستیم که گروه‌های هنری خوبی در استان فارس ایجاد شده و در بخش‌های مختلفی شاهد انجمن‌های هنری هستیم که تولیدات فاخر در استان فارس از تولیدات گرافیکی تا تولیدات تصویری داشته‌اند البته با توجه به شرایط ویژه استان فارس باز هم ایجاد شهرک‌های سینمایی در استان فارس مقرون‌به‌صرفه نیست زیرا کمپانی‌های تولید فیلم در تهران متمرکز هستند و نمی‌توان در این استان شرایط برای ایجاد شهرک سینمایی فراهم کرد.
شاید در حوزه سینما استان دارای شرایط خوبی باشد اما در حوزه هنر‌های تجسمی؛ فارس وضعیت بدی دارد.
حمیدرضا قانعی: هنر‌های تجسمی در استان فارس با مشکلاتی برای نمایشگاه مواجه است و شاهد تعطیلی برخی از نگارخانه‌ها هستیم این در حالی است که شاید فضای عمومی برای نمایش هنرهای تجسمی وجود داشته باشد اما این نگارخانه‌ها غیرفعال هستند. وی افزود: نگارخانه‌ها منابع خوب اقتصادی هستند با این شرط که فرد تخصص لازم را داشته باشد. اکنون ظرفیت زیاد است و قبلاً ۳۰ نگارخانه داشتیم اما درحال‌حاضر
۶ نگارخانه در شیراز فعال است.
درباره کنسرت‌ها توضیح دهید
قانعی: درمورد کنسرت‌ها طی سه سال اخیر تلاش کردیم تمرکز را از کنسرت پاپ بزداییم و به‌سمت سبک‌های دیگر برویم. درمورد فروش بلیط نیز این‌گونه که تصور شود به محض باز شدن سایت یک نفر همه بلیط‌ها را می‌خرد نیست چرا که تلاش شد تا فضای مجازی و سیستم فروش بلیت ساماندهی شود و به‌طور کامل رصد صورت می‌گیرد، ضمن اینکه بارها هشدار داده‌ایم بلیت‌ها را از سایت‌هایی جز سایت رسمی فروش بلیت تهیه کنند، در هر صورت طبیعی است که با توجه به استقبال بالا و ظرفیت پایین، بر سر خرید بلیت رقابت باشد.
طی سه سال گذشته مهم‌ترین اقدامات حوزه فرهنگ و هنر فارس چیست؟
حمیدرضا قانعی: ازجمله مهم‌ترین رخدادهای فرهنگی در شیراز می‌توان به برگزاری رویدادهای فرهنگی با جامعیت بین‌المللی، اعزام هنرمندان استان فارس به کشور‌های همسایه برای حضور در رویداد‌های فرهنگی، توسعه و بهبود زیرساخت‌های فرهنگی استان نظیر تالار حافظ که پس از 25 سال به‌طور کامل تعمیر شد، حمایت از هنرمندان در تمامی بخش‌ها، احیا شورای پاسداشت زبان فارسی، احیا انجمن مفاخر پارسی، ایجاد شورای فضای مجازی، برگزاری 2 دوره جشنواره تئاتر منطقه‌ای کشور در فارس و… ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی است که در فارس برگزار شده است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی