[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۶۸۶
  • دوره جدید

سواد باید مبتنی برمهارت باشد، روزنامه شیراز نوین

شیرازنوینپیمان کشاورز
Peyk59@gmail.com

استان فارس در زمینه سواد ۱.۱‌از میانگین کشوری بالاتر است و در‌حال حاضر ۹۵.۸‌اهالی فارس از نعمت سواد برخوردار هستند. علی عسگر نجفی مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس با بیان مطلب فوق در جمع خبرنگاران به تصویب طرح شتاب بخشی به سوادآموزی در فارس طی چهارسال گذشته اشاره کرد و گفت: با تصویب این طرح در شورای پشتیبانی سوادآموزی گروه‌های هدف تعیین شدند و سامانه‌های آموزش برای آنان راه‌اندازی شد که موجب ارتقای سوادآموزی در فارس شد.
 نجفی با اشاره به رتبه نخست سوادآموزی فارس در کشور طی چندسال گذشته گفت: اگرچه موفقیت‌های خوبی کسب شده اما نیازمند ارتقای فرهنگ جهت افزایش مشارکت مردم در امر سوادآموزی و کاهش بی‌سوادی و زدودن جهل از چهره استان فرهنگی فارس هستیم. مدیر کل آموزش و پرورش استان در بخش دیگری از این نشست با اشاره به حادثه زاهدان گفت: خوشبختانه تمام ۱۴۰‌مرکز آموزشی شبانه‌روزی و خوابگاه‌های ما به سیستم گرمایشی شوفاژ مجهز هستند و مدارس جدید نیز همگی موظف به اجرای این سیستم هستند. وی ادامه داد: در‌حال حاضر ۳۱۰۰‌کلاس درس در استان از بخاری نفتی برای گرمایش استفاده مى‌کنند که البته این بخاری‌ها هوشمند بوده و با کوچکترین ضربه به‌صورت خودکار خاموش مى‌شوند ولی با این حال مقرر شد تا ظرف دو سه ماه پیش‌رو این‌گونه وسایل جمع‌آوری شده و جای خود را به سیستم استاندارد گرمایشی غیرنفتی بدهند. نجفی همچنین در پاسخ به سؤالی پیرامون وضعیت معیشت معلمان و نحوه ارزیابی امتیاز آنان اظهار داشت: اعتقاد ما این است که بخشی از مشکلات کلی در حوزه مسائل اجتماعی ناشی از عدم توجه مناسب به مسئله آموزش و پرورش و معیشت معلمان است در‌حالی‌که مى‌بایست آموزش و پرورش در صدر مسائل کشور باشد. وی به بودجه دوهزارمیلیاردتومانی دولت در سال‌۹۸ جهت طرح سلامت معلمان اشاره کرد و گفت: ادارات کل و مناطق شهرستان‌ها برنامه‌های مختلفی جهت افزایش رفاه شهروندان در نظر دارند و صندوق ذخیره فرهنگیان نیز به‌زودی برنامه‌های جدید خود را اعلام خواهد کرد. وی اجرای مناسب طرح رتبه‌بندی معلمان را یکی از مهم‌ترین کارهای مورد نیاز جهت ارتقای سطح معیشت آنان ذکر کرد و گفت: در این زمینه سند طرح تحول بنیادین زمینه‌ساز ارتقای منزلت معلمان نیز خواهد بودچراکه این طرح به‌دنبال ساختن یک معلم توسعه‌یافته در تمام زمینه‌ها است.
وی ادامه داد: معلمى‌که تلاش می‌کند و حین خدمت، با ادامه تحصیل، کلاس‌های ضمن خدمت و... سطح سواد و علم خود را بیشتر می‌کند، قطعاً کارایی بیشتری داشته و در طرح تحول نیز ارتقای منزلت خواهد یافت که پیش‌بینی می‌شود افزایش حقوق مناسبی نیز به وی تعلق گیرد. مدیر کل آموزش و پرورش با بیان این که طرح تحول بنیادین از سال‌۱۳۹۰ به‌عنوان یک نقشه راه در دستور کار قرار گرفته، برنامه‌ریزی درسی، تأمین تجهیزات، نیروی انسانی، منابع مالی، مدیریت و راهبری و... را جزو 6‌‌زمینه طرح تحول بنیادین برشمرد و اظهار داشت: در این سند، نوع نگاه به آموزش‌وپرورش کاملاً تغییر کرده و هدف این وزارتخانه مهم، به‌صورت کاربردی از ابتدا تا انتها مشخص‌شده است.
وی ادامه داد: در نگاه جدید آموزش‌وپرورش، دیگر تنها سوادآموزی صرف مطرح نیست بلکه زمینه‌های 6‌گانه سواد مبتنی بر مهارت‌های اجتماعی برای دانش‌آموزان تعریف می‌شود و به‌دنبال تربیت یک انسان توانمند در تمام حوزه‌های اجتماعی هستیم.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان فارس در تشریح بیشتر طرح تحول بنیادین خاطرنشان کرد: در نگاه جدید آموزشی، مدرسه، والدین، کتب درسی، معلم و... به‌عنوان عوامل مؤثر بر تربیت، به‌صورت دقیق رصد شده و آموزش مبتنی بر نیازهای مهارتی خواهد بود. نجفی همچنین با اشاره به بحث‌های مطرح شده پیرامون مشق شب گفت: اعتقاد ما بر این است که باید به‌سمت تکالیف مهارت‌محور حرکت کنیم چراکه مشق شب با روند فعلی موجب تیرگی رابطه عاطفی میان والدین و فرزندان مى‌شود. وی ادامه داد: در دنیای امروز مشق شب حداکثر ده دقیقه با موضوعات متنوع است و این مدرسه است که محل علم‌آموزی است و خانواده محل تکریم و تقویت روابط عاطفی محسوب مى‌شود. وی خاطرنشان کرد: در طرح تحول بنیادین این اجازه به معلم داده شده است که براساس اقلیم و شرایط موجود نسبت به تعیین تکالیف مهارت محور اقدام کند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی