[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۱۰
  • دوره جدید

۸کاری که قبل از خواب نباید انجام دهید، روزنامه شیراز نوین

در اینجا لیستی از کارهایی که انجام دادن آن‌ها قبل از خواب برنامه خواب شما را به هم می زند به شما معرفی شده است.
داشتن خواب کافی در شب روی اخلاق، سطح انرژی و سلامت عمومی شما تأثیر مستقیم می‌گذارد. همچنین فعالیت‌های روزانه شما، اینکه چه می‌خورید و می‌آشامید و وضعیت روحی‌تان به ویژه در ساعات قبل از رفتن به رختخواب بر خواب شما اثر خواهد گذاشت. مایکل گرندنر، پروفسور و استاد روان‌شناسی در دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید: «وقتی فردی از بی‌خوابی یا سایر مشکلات مربوط به خواب رنج می‌برد، معمولاً دلیل آن در کاری که او به صورت ناآگاهانه در ساعات قبل از خواب انجام می‌دهد نهفته است». در اینجا لیستی از کارهایی که انجام دادن آن‌ها قبل از خواب برنامه خواب شما را به هم می‌زند به شما معرفی شده است.
۱. استفاده از وسایل الکترونیکی مثل تبلت و موبایل
استفاده از تبلت و تلفن همراه یا حتی تماشای تلویزیون و هر وسیله الکترونیکی دیگری که از خود نور ساطع می‌کند، خواب شما را به هم می‌ریزد. یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب تمام این وسایل الکترونیکی را کنار بگذارید؛ چراکه استفاده از آن‌ها مانع ترشح «ملاتونین»، که عامل ایجاد خواب آلودگی است، می‌شود. از همین امشب خودتان را به چالش یک هفته‌ای برای کنار گذاشتن موبایلتان یک ساعت قبل از خواب دعوت کنید. مطمئن باشید چیز زیادی از دست نخواهید داد.
۲. استفاده از برخی داروها و مکمل‌ها
استفاده از برخی داروها و مکمل‌ها برنامه خواب شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. چنانچه به صورت روزانه دارو یا مکملی را مصرف می‌کنید و در خوابیدن مشکل دارید، از دکترتان بپرسید آیا این دارو می‌تواند روی خواب شما تأثیرگذار باشد. بعضی داروها تا چند ساعت پس از مصرف می‌توانند باعث هشیاری شما شوند. برای مثال، قرص‌های ضدافسردگی همیشه خواب‌آور نیستند و گاهی استفاده از آن‌ها باعث می‌شود چند ساعت احساس خواب‌آلودگی نداشته باشید. همچنین استفاده مرتب از قرص‌های خواب‌آور بدون نسخه پزشک نیز می‌تواند عامل بی‌خوابی شما باشد.
۳. پیام دادن به دوستان و اعضای خانواده
 پیام دادن به دوستان و اعضای خانواده قبل از خواب باعث می‌شود درگیر گفتگو با آن‌ها شوید. چنانچه تلفن همراهتان را کنارتان یا نزدیک تخت‌خوابتان بگذارید، جواب‌هایی که از طرف آن‌ها می‌آید مزاحم به خواب رفتن شما خواهد شد. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ انجام شد نشان داده است ۱۰درصد از نوجوانان ۱۳-۱۸سال هر شب با صدای پیام، زنگ تلفن یا ایمیل‌های دریافتی از خواب بیدار شده‌اند و از هر پنج نفر از افراد بین ۱۳ تا ۲۹ساله، یک نفر حداقل چند شب در هفته به این صورت بیدار شده است. بهتر است موبایلتان را در اتاق خواب نگذارید یا آن را روی حالت سکوت بگذارید.
۴. نوشیدن چای
می‌توان گفت هیچ کسی نیست که نداند قهوه باعث بی‌خوابی می‌شود، اما شاید خیلی‌ها ندانند نوشیدن چای قبل از خواب نیز شما را بیدار نگه خواهد داشت. چای به دلیل کافئین موجود در آن، خواب را از سر شما می‌رباید. بسیاری از انواع چای گیاهی این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از آن‌ها مانند چای ابونه و گل گاوزبان باعث آرامش و خوابیدن شما نیز می‌شوند، اما برخی دیگر از جمله چای سیاه، سبز و سفید دارای ماده محرک کافئین هستند.  اگر خیلی چایی‌خور هستید و می‌خواهید حتماً شب‌ها نیز چای بنوشید، ابتدا آب جوش روی چای خشک ریخته و پس از چند لحظه قوری را خالی کنید. سپس مجدداً آب جوش روی چای بریزید. این کار بیشتر کافئین موجود در چای را تخلیه می کند.
۵. سیگار کشیدن
در مورد مضرات بی‌شمار سیگار هرچه بگوییم کم گفته‌ایم. حالا بی‌خوابی را هم به لیست ضررهای آن اضافه کنید. بر خلاف این باور افراد سیگاری که کشیدن سیگار باعث آرامش می‌شود، نیکوتین موجود در سیگار باعث می‌شود شما دیرتر خوابتان ببرد و حتی دچار بی‌خوابی شوید، به ویژه در ساعات پایان روز و زمانی که می‌خواهید به خواب بروید. اگر سیگاری هستید و مشکل خواب دارید، شاید زمان آن فرارسیده است که سیگار کشیدن را ترک کنید. سیگار الکترونیکی، سیگار برگ و پیپ نیز همین تأثیر را دارند.
۶. آب نوشیدن
از قدیم شنیده‌اید که می‌گویند باید حداقل ۸لیوان در روز آب بنوشیم. البته که آب‌رسانی به بدن از اهمیت زیادی برخوردار است، اما نوشیدن آب قبل از خواب و قرار دادن یک لیوان بزرگ آب در کنار تخت، چندان ایده‌های خوبی نیستند. نوشیدن آب در شب باعث می‌شود نیمه شب برای رفتن به دست‌شویی از خواب بیدار شوید و به احتمال زیاد بعد از آن دیگر خوابتان نبرد. پس به حرفی که مادرتان در دوران بچگی می‌گفت گوش کنید: شب زیاد آب نخور، قبل از خواب برو دست‌شویی!
۷. بازی‌های کامپیوتری
بازی‌های کامپیوتری و پلی‌استیشن‌ها این روزها حسابی بین جوان‌ها طرف‌دار پیدا کرده‌اند. این بازی‌ها که سرشار از هیجان هستند، ذهن را تحریک می‌کنند و همچنین برهم ریختگی سطح ملاتونین به دلیل نور آبی صفحه، برنامه خواب شما را به هم خواهند زد. شاید اگر زیاد به نور حساس نباشید، تماشای تلویزیون یا وب‌گردی روی خواب شما تأثیری نداشته باشند، اما هر چیزی که ذهن شما را به خود درگیر کرده و در شما ایجاد هیجان کند، مسلماً روی خواب شما اثرگذار خواهد بود.
۸. گرمای بیش از حد
عادت افراد مختلف با هم فرق می‌کند. اما معمولاً زمانی که گرمتان باشد خیلی خوب نمی‌خوابید و تا صبح چندین بار از خواب بیدار می‌شوید. زمانی که هوای اتاق خنک باشد شما بهتر می‌خوابید و می‌توانید پتو را روی خودتان بکشید. بیشتر مردم بدون کشیدن پتو روی خودشان نمی‌توانند بخوابند و اگر اتاق گرم باشد، گرمای بیش از حد باعث بیدار شدن آن‌ها خواهد شد. البته این که خانه را آن‌قدر سرد کنید که از سرما خوابتان نبرد نیز فکر خوبی نیست.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی