[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۶۲۲
  • دوره جدید

هنر علیه آسیب‌های اجتماعی، روزنامه شیراز نوین

در آیین پایانی نخستین جشنواره ملی پویانمایی آگاهی، آموزش و پیشگیری از وقوع جرم در شیراز مطرح شد
هنر علیه آسیب‌های اجتماعی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و مدیرکل صداوسیمای فارس، ازسوی قوه قضاییه تقدیر شدند

 

شیرازنوین- سعیدرضا امیرآبادی

amirabadi_shznvn@yahoo.com

یادداشت: اسلوب رفیع فرهنگ و هنر ایرانی با مضامین ارزشی ارتباط عمیقی برقرار می‌کند. در سال‌های ابتدایی به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، جریانی سطحی‌نگر و افراطی‌مآبانه از مؤلفه‌های ارزشمندی نظیر هنرهای نمایشی، موسیقی، پویانمایی و مضامینی که خاستگاه برون‌مرزی داشتند، تصوری ارزش‌ستیزانه و اجنبی‌گرایانه داشت و ریشه هنرهای غیربومی را در تضاد با آرمان‌های انقلاب ارزیابی می‌نمود. اما نگاه بلندمرتبه و خردمندانه بنیان‌گذار انقلاب، سبب شــد جامعه هنرهای زیبا مسیر انحطاط و انزوا را در پستوی فراموشی طی نکرده و وجه تمایز آشــکاری میان هنرهای فاخر و نسخه‌های پوشالی و پرطمطراق آن به وجود آید. در حقیقت، ظهور انقلاب در ایران موجب شد علاوه بر آنکه ساختارهای سیاسی و حاکمیتی کشور دستخوش تحول و دگرگونی‌های بنیادین شود، زیرساخت‌های فرهنگی و ارزشی نیز از مسیر تحولات و بهینه‌سازی‌ها دور نمانده و ماهیت کلی آن‌ها دچار اصلاحات فراگیر و راستینی گردد. متناسب با این تحولات همه‌جانبه، نسل‌های تازه‌ای از هنرمندان پا به صحنه فرهنگ و هنر گذاشتند که خلاقیت و نوآوری‌های فکری در اندیشه و عملکرد آنان مشهود به نظر می‌رسید. آن‌ها از لحاظ خاستگاه فکری در سطح والایی قرار داشته و فرایند تکاملی فرهنگ و هنر ایرانی را تضمین می‌نمودند. در این میانه بود که انجمن‌های مستعدی از سوی بخش دولتی و خصوصی شکل گرفت و در حد بضاعت، بر پایه ساماندهی و تشویق فعالیت‌های هنرمندان به تکاپو پرداختند. آن‌ها موجب فراگیری مؤلفه‌های فرهنگی و هنری ناب در لایه‌های مختلف جامعه می‌‌شدند و آرمان هنر برای همه و پرهیز از لاکچری‌های فرهنگی را کلید می‌زدند. در نظر داشته باشیم هویت ارزش‌مدارانه انقلاب اسلامی برای ریشه دواندن، نیازمند تولیدات فاخر و آثار گرانمایه است و برای آفرینش در عرصه سیمرغ، باید فضای کافی را برای فرهنگوران و هنرمندان فراهم کرد. در این میان، از یاد نبریم هنرمندانی که از دغدغه معیشت حداقلی و نان شب رها نشده باشند، به طور حتم نخواهند توانست از تمامی انباشته‌های اکتسابی و غریزی خود بهره‌برداری کرده و توانایی خلق آثار بدیع و پرمایه را به اجرا بگذارند. به همین دلیل، یکی از مهم‌ترین رسالت‌های مسئولان در همه عرصه‌های مدیریتی و اجرایی، همانا حمایت از اهالی فرهنگ و هنر به انحای مختلف و بهره‌مندی از توانمندی‌های بی‌شمار آنان است. تولیدات سترگ فرهنگوران، فضای جامعه را تلطیف کرده و به طور حتم شاخصه‌هایی که از سوی آن‌ها مطرح می‌شود، با جبهه‌گیری کمتری از سوی مخاطبان مواجه می‌شود. به همین دلیل، رسیدگی و دلجویی از اهالی فرهنگ و هنر در انحصار متولیان فرهنگی نیست و تمام ارکان جامعه در قبال فرهنگوران و هنرمندان مسئولیت داشته و می‌توانند در پرتو آن‌ها به اهداف ارزش‌مدارانه خود جامه عمل بپوشانند. در این میان، توجه به احوال هنرمندان دیار شش هزار ساله شهر راز که به راستی لقب پایتخت فرهنگی ایران را یدک می‌کشد، از اهمیت بسزایی برخوردار است. شجره طیبه هنرمندان در گهواره فرهنگی ایران‌زمین، هیچ‌گاه مسیر زوال و انحطاط طی نکرده و تمام طیف‌های سنی به آفرینش‌های فرهنگی اهتمام ویژه‌ای داشته‌اند. به همین دلیل، باید با درک نیاز‌ها و اضطرارهای جامعه و شرایط حاکم بر آن با نگاهی نوین گام برداشت و در پرتو حمایت از هنرمندان متعهد، به غنای محصولاتی که روح و روان جامعه از آنان ارتزاق می‌کنند همت گماشت. در نظر داشته باشیم مفاهیم ارائه شده در کالبد مضامین نرم فرهنگی و هنری، دارای تأثیرگذاری به مراتب شگفت‌انگیزتری در متن جامعه است و ثمرات چنین آیین‌های پرشکوهی با شیوه‌های تبلیغات سخت که در دهه شصت شاهد آن بودیم، از لحاظ حجم تأثیرگذاری و پذیرش مخاطبان قابل قیاس نخواهد بود. به همت هنرمندان و جهان‌شمول شدن هنر‌های فاخر، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نظیر بزهکاری، اعتیاد، افسردگی، عصیانگری، هنجارگریزی، هویت‌ستیزی، بی‌مایگی فرهنگی و مضامینی از این دست دچار رکود و رخوت خواهد شد و جمیع هنر‌های زیبا، اثرات مطلوب خود را در متن جامعه بر جای خواهند گذاشت. در نگاهی دیگر، شاید مهم‌ترین ثمره فعالیت‌های ارزشمند هنری و حمایت از فرهنگوران متعهد، در بازگویی این مسئله باشد که شاخصه‌های ارز‌شمند مفاهیم زیبا و نشاط‌آور، منافاتی با مکاتب فکری ایرانیان و اصول اعتقادی که جمهوری اسلامی بر پایه آن بنا شده نخواهد داشت. با نگاهی گذرا به آثار فرومایه‌ای که از سوی دشمنان دیرینه این سرزمین تولید می‌شوند، درمی‌یابیم که آن‌ها با تمامی قوا درصددند ایرانیان را اقوامی بدوی، خشونت‌طلب، بی‌ریشه، فرهنگ‌ستیز و هنجارگریز جلوه دهند و رجال فرهنگی ما فقط با دستمایه‌هایی از هنرهای غنی این سرزمین که هنرمندان به نحوی شایسته ساخته و پرداخته‌اند، می‌توانند در برابر امواج مخرب آنان ایستادگی کنند. شاید در جبهه فرهنگی و در بحبوحه جنگ نرم، استفاده از اسلحه‌های سخت و رفتارهای ناصواب و بخشنامه‌های دستوری نتیجه‌ای جز شکست و تباهی نداشته باشد. به همین دلیل در شرایطی که مشکلات اقتصادی سایه خود را بر جامعه ایران افکنده، امروزه بیش از هر زمان نیازمند تلطیف فضا خواهیم بود و برای اجرایی شدن این مسئله، باید دست به دامان هنرمندان و فرهنگوران شویم. نگاه مثبت و تحسین‌برانگیز قوه قضاییه و سایر دستگاه‌های فرهنگی فارس در برپایی نخستین جشنواره ملی پویانمایی آگاهی، آموزش و پیشگیری از وقوع جرم، نشان از ایده‌های نو و جذابی دارد که با توسل به آن‌ها می‌توان اهداف والا و ارزشمندی بنیان نهاد.

آیین پایانی نخستین جشنواره ملی پویانمایی آگاهی، آموزش و پیشگیری از وقوع جرم در تالار حافظ شیراز برگزار شد. این آیین با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، رئیس کل دادگستری فارس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی اطلاع‌رسانی و افکارسنجی قوه قضاییه، مدیرکل صدا و سیمای مرکز فارس، مدیرکل و مسئولان آموزش و پرورش فارس، مدیرکل امور اجتماعی استانداری فارس و مسئولان استانی در دو بخش عمومی و دانش‌آموزی برگزار و از برگزیدگان این جشنواره تقدیر شد.
تأثیرگزاری به واسطه فرهنگ و هنر
در ابتدای این مراسم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: پویانمایی داری قدرت تأثیرگذاری نامحدودی است و کمپانی‌های بزرگ فیلم‌سازی با توجه به این تأثیرات تولیداتی دارند که فرهنگ جهان را در دست گرفته‌اند. صابر سهرابی با بیان اینکه این اولین جشنواره پویانمایی استان فارس است که با حضور پرشور هنرمندان در استان فارس برگزار می‌شود، ابراز داشت: امیدوارم بتوانیم گامی که با همکاری قوه قضاییه در حوزه فرهنگ و هنر برداشته‌ایم با همکاری سایر ارگان‌ها جهت افزایش و ارتقای سطح کیفی فرهنگ جامعه افزایش دهیم. وی همچنین در مورد اثرگزاری پویانمایی افزود: این هنر که از مقوله‌های مهم و اثرگذار در دنیای کودکان و نوجوانان است، مخاطبان خود را از میان بزرگسالان نیز انتخاب کرده است و اثرات بارزی بر شخصیت فردی و اجتماعی این روزهای جامعه ما داشته و دارد. سهرابی افزود: نقش هنر پویانمایی به عنوان ابرهنر و در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری هر جامعه‌ای می‌تواند معجزه‌آسا باشد. دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس اضافه کرد: در بحث آموزش که پیشگیری را تسهیل می‌کند، هنر پویانمایی می‌تواند با توجه به پیشبرد کنونی در حوزه جذب مخاطب، از مهم‌ترین و برترین «هنر- رسانه» موجود باشد و این مقوله را باید به فال نیک گرفت که دستگاه قضایی کشور جهت پیشبرد اهداف خود از راه و روش این «هنر- صنعت» بدیع، لطیف و جذاب طریق راه پیموده است. سهرابی برپایی این جشنواره توسط دستگاه قضایی را به فال نیک گرفت و افزود: دستگاه‌های اجرایی تردیدی نداشته باشند که به وسیله فرهنگ و هنر می‌توان به شکلی تأثیرگذار سخن گفت و در حوزه پیشگیری از وقوع جرم زبان هنر، گویا و تأثیرگذارتر از هر زبان و ابزاری است.
تولید محتوا زیر نظر عالمان و فرهیختگان
در ادامه این آیین، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: تولید محتوا در عرصه هنری و فرهنگی باید حتماً زیر نظر علما و فرهیختگان باشد. به گزارش مهر، محمد باقر الفت در آیین اختتامیه نخستین جشنواره پویانمایی آموزش، آگاهی و پیشگیری در شیراز، اعلام کرد: مقابله با عرضه کالای فرهنگی نامناسب و نیز اقدامات سلبی در حوزه مجازی و حقیقی در دهه گذشته مورد توجه همه دستگاه‌ها بوده است؛ اما به این نتیجه رسیده‌ایم که باید در تولید محتوا نیز فعالیت کنیم و جای خود را در حوزه محصولات فرهنگی باز کنیم. 
وی با بیان اینکه تولید محتوا در عرصه هنری و فرهنگی باید حتماً زیر نظر علما و فرهیختگان باشد؛ زیرا تولید محتوای نامناسب می‌تواند نسلی را به انحراف بکشاند، از پویانمایی به مثابه ابزاری تبلیغی برای کودکان و نوجوانان در همه کشورها یاد کرد. الفت عنوان کرد: برای آنکه بتوان پیام‌های فرهنگی و آموزشی مؤثر و گوش‌نوازی به قلب و جان کودکان منتقل کنیم، باید از روش متناسب با حال آنان بهره گرفت. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب در مورد بهره‌گیری از زبان هنر برای انتقال پیام‌های پیشگیرانه، اظهار داشت: هنرنمایی در عرصه پویانمایی (انیمیشن) دشوار است و مشکلات خاص خود را دارد و کشور ما نیز در ابتدای راه طولانی تولید انیمیشین است. الفت با این توضیح اینکه محصولات داخلی پویانمایی در ایران در مقایسه با دیگر کشورها از حیث کیفیت فاصله‌ای شایان توجه دارد گفت: ورود به این عرصه نشان‌دهنده صلابت، اعتماد، ایمان و خودباوری هنرمندان کشورمان است و در این زمینه شاهد پیشرفت روزافزون هستیم. وی جذب مخاطب و پیگیری کودکان در پویانمایی این هنر را در امر آموزش شایان توجه دانست و گفت: متولیان این هنر در داخل کشور می‌توانند با ارتقای کیفی محصولاتشان، تعداد مخاطبان خود را افزایش دهند؛ اما آنچه بسیار اهمیت دارد این است که تولید محتوا در این حوزه بسیار دشوار است.
پیشگیری نرم از وقوع جرائم
در ادامه این آیین دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی اطلاع‌رسانی و افکارسنجی قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه در اقدامی ایجابی برای بیان کردن آموزه‌های پیشگیری از وقوع جرائم به تولید پویانمایی روی آورده است. به گزارش مهر، مهدی افتخاری در آیین پایانی نخستین جشنواره پویانمایی آموزش، آگاهی و پیشگیری در شیراز که در تالار حافظ برگزار شد، با بیان اینکه از طریق هنر پویانمایی می‌توان با کمترین هزینه، بیشترین تأثیر را بر جامعه گذاشت، تصریح کرد: به همین سبب قوه قضاییه در اقدامی ایجابی برای بیان کردن آموزه‌های پیشگیری از وقوع جرائم به پویانمایی روی آورده است. 
افتخاری ادامه داد: ذهن کودکان سرشار از تخیل و توانمندی است و چنانچه بتوانیم از این ظرفیت و قدرت برای آموزش آموزه‌های پیشگیرانه بهره گیریم، می‌توانیم این آموزه‌ها را نهادینه کنیم. دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی، اطلاع‌رسانی و افکارسنجی قوه قضاییه افزود: در دنیای پیشرفته امروز، مدعیان این هنر، در این حوزه از ما عقب هستند و در تاریخ ادبیات ما نیز آثاری همچون حکایت‌های ملانصرالدین و موش و گربه عبید زاکانی، دارای آموزه‌هایی پیشگیرانه است. 
وی پیشینه ایران را در هنر پویانمایی مثال زدنی دانست و بیان کرد: سفالینه ۵هزار ساله با نقش بز که توسط هنرمندان زبردست ما در دوران باستان طراحی شده است، نشان از توان و قدرت ایرانیان در کاربردی کردن این هنر دارد. افتخاری با بیان اینکه در سال گذشته ۱۱نماهنگ در زمینه پیشگیری از وقوع جرم در رسانه ملی تولید شده است، افزود: این محصولات فرهنگی همگی در زمینه آموزه‌های اجتماعی و سبک زندگی صالح بوده است که هر یک ۱۰۰بار از رسانه ملی پخش شده است که در مجموع ۱۱۰هزار ثانیه برنامه را در بر می‌گیرد. وی گفت: تا پایان سال ۹۷ آثاری نیز در زمینه پیشگیری، اصلاح سبک زندگی، حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و همچنین ۱۱حوزه دیگر برای ارائه آموزه‌های پیشگیرانه، به نمایش گذاشته خواهد شد. به گفته دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی اطلاع‌رسانی و افکارسنجی قوه قضاییه، هنری‌ترین قسمت فیلم‌سازی ما از زبان کودک طلاق، با صدای علی لهراسبی است.
دفاع از ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی
در ادامه، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس با بیان اینکه ۱۸۲آثار در دو بخش عمومی و دانش‌آموزی به دبیرخانه جشنواره رسید، ضمن توجه به ابزارهایی که دشمن برای تماشا قرار دادن فرهنگ و هنر کشورها مورد بهره‌برداری قرار می‌دهد، گفت: مقابله با این جریان تنها وظیفه نهادهای فرهنگی نیست و تمام نهادهای غیرتخصصی دولتی و غیردولتی باید است و وظیفه خود را نسبت به این موضوع عملی کند. به همین دلیل دستگاه قضایی استان و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تصمیم گرفت در این جشنواره ورود پیدا کند. احمد رحمانیان با بیان اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص مقابله با جنگ نرم و تأکید ایشان که تمام دستگاه‌ها در این موضوع ورود کنند، افزود: گرچه وظیفه اصلی دستگاه قضایی فصل خصومت و رسیدگی به دعاوی است؛ اما در کنار اقدامات سلبی اقدامات ایجابی را مدنظر قرار خواهد داد که اصلی‌ترین آن، فرهنگ‌سازی و موضوعاتی از این دست خواهد بود. 
وی به اهمیت موضوع در جایی که خط دفاع از ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی و صیانت از نوجوانان و جوانان کشور و از سوی دیگر فراهم نمودن زمینه‌های مشارکت آنان در این مسیر است، تصریح کرد: در این جشنواره زمینه‌های شکل‌گیری آن فراهم شد. کاری که در این جشنواره صورت گرفت کار مشارکتی بود. هرچند محور دستگاه قضایی و دادگستری استان بود؛ ولی کار جمعی و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری فارس، آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های فرهنگی اجتماعی سیاسی و حکومتی استان صورت گرفت. دبیر این جشنواره در ادامه تصریح کرد: در حقیقت آنچه ما در حوزه پیشگیری به عنوان مدیریت انجام می‌دهیم و بیشترین هدف ما، استفاده از ظرفیت هنر و هنرمندان در جهت پیشگیری به عنوان اصلی‌ترین رکن آموزش و آگاهی است. هدف دوم ما فراهم کردن زمینه فعالیت هنرمندان، خصوصاً هنرمندان ارزشی و متعهد جهت تولید آثار در حوزه جرایم و آسیب‌های اجتماعی است و نهایتاً استفاده از این ابزار نرم در جنگ نرم که دشمن از چند سال قبل علیه ما و نظام آغاز کرده است. 
رحمانیان با یادآوری اینکه جشنواره از ابتدای سال بوده است، از ارسال ۱۸۶اثر به جشنواره خبر داداد و افزود: از این تعداد آثار در حوزه آسیب‌های نوظهور و فضای مجازی ۴۵اثر، فرهنگ شهروندی ۳۷اثر، اعتیاد ۴۲اثر، خشونت ۱۲، آسیب‌های اجتماعی ۱۱، فرهنگ رانندگی ۱۶. در مجموع از ۱۶استان شرکت کننده داشتیم که در دو بخش عمومی و دانش‌آموزی برگزار شد. وی اعلام کرد: جشنواره یازدهم و دوازدهم دی ماه آثار مختلف بین ۳۰ تا ۱۰۰ثانیه را به نمایش گذاشته است که این آثار بعداً در شبکه‌های اجتماعی جهت استفاده و دیدن عمومی و صدا و سیما استفاده خواهد شد.
تقدیر قوه قضاییه از مدیران فرهنگی فارس
در ادامه این آیین، پس از اعلام نتایج برگزیدگان جشنواره، از مادر سه شهید و همسر شهید بی‌سر مدافع حرم، سردار عبدالله اسکندری، مدیرکل سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران استان فارس، به نمایندگی از خانواده‌های معظم شهدا، تقدیر و تجلیل شد. همچنین از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و مدیرکل صدا و سیمای فارس، به واسطه فعالیت‌های فرهنگی و هنری به خصوص در زمینه پویانمایی در جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی توسط معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، تقدیر شد. 
گفتنی است محورها و موضوعات نخستین جشنواره ملی پویانمایی آگاهی، آموزش و پیشگیری از وقوع جرم، خشونت، اعتیاد، طلاق، آسیب‌های نوپدید: تلفن همراه، ماهواره و فضای مجازی (شبکه‌های اجتماعی، جرائم اخلاقی، جرائم و کلاهبرداری‌های رایانه‌ای و...)، حاشیه‌نشینی، فرهنگ رانندگی و فرهنگ شهروندی بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی