[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۶۲۰
  • دوره جدید

از موازی‌کاری‌ها جلوگیری شود، روزنامه شیراز نوین

شیرازنوینپیمان کشاورز
Peyk59@gmail.com

 اجرای آیین‌نامه مصوب حمل و نقل مسافری درون‌شهری بهترین راه برای حل مشکلات فعلی حوزه حمل و نقل درون شهری شیراز است. آیین نامه‌ای که از سوی شورای شهر تصویب شد و حالا تمام شرکت‌های حمل و نقل درون شهری مسافر در شیراز منتظر اجرای آن هستند. 
اینها سخنان مقداد قنبری رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل درون شهری شیراز است که نخستین انجمنی است که در این زمینه در کشور راه اندازی شده است. قنبری در گفتگویی با شیراز نوین شهر شیراز را در زمینه حمل و نقل جزء شهرهای پیشرو در نوسازی اداری و نوسازی تشکیلاتی و ناوگان دانست و گفت: امروز فعالان این بخش به دلیل عدم اجرای یک قانون واحد و یکسان دچار مشکلاتی شده‌اند که اجرای آیین نامه مصوب در این زمینه که توسط شورای پنجم نیز به تصویب رسیده می‌تواند بسیار راهگشا باشد. به گفته این فعال حوزه حمل و نقل با تصویب این آیین نامه شرکتهای حمل و نقل مسافری درون شهری با توجه به میزان مالکیت خودروها و سرمایه خود درجه‌بندی شده و موظف به انطباق با این آیین نامه هستند. علاوه بر این با اجرای این آیین نامه و برون سپاری کارهای سازمانی می‌توان از موازی کاری‌ها و افزایش حضور مسافربرهای شخصی در شهر جلوگیری کرد.
قنبری موازی کاری سایر ادارات با متولیان حمل و نقل مسافر، افزایش مسافربرهای شخصی و افزایش هزینه نگهداری ناوگان را از جمله مهمترین مشکلات این حوزه دانست و گفت: طی پیشنهادی به سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری درخواست ایجاد پایانه ای ویژه برای شرکتهای حمل و نقل درون شهری مسافر را ارائه کردیم تا به واسطه این پایانه تمام کارهای اداری و فنی مربوط به فعالان این حوزه به صورت متمرکز و در یک جا انجام شود.
 وی با بیان این که در صورت راه اندازی، این پایانه اولین مرکز در این نمونه در کشور خواهد بود، گفت: این پایانه به منظور خدمات رسانی به تاکسی‌ها و استقرار شرکت‌های حمل و نقل راه اندازی می‌شود و محلی برای تجمیع شرکت‌ها خواهد بود تا کلیه خدمات از جمله سرویس مدارس، پیمانکاری سرویس اداره‌ها و کارخانه‌ها و سلامت شاغلان این بخش همگی در این منطقه متمرکز شوند زیرا با تجمیع خدمات از پراکندگی آنها در سطح شهر هم جلوگیری می‌شود علاوه بر آن ایجاد پایانه موجب می‌شود تا مشکلات میان کارفرمایان یا مسافران و رانندگان نیز به صورت شرکتی پیگیری شود.
 وی ادامه داد: در حال حاضر رانندگان برای تمام کارهای اداری می‌بایست شخصا به سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری مراجعه کنند اما با راه‌اندازی پایانه و تجمیع کارها از یک سو و تغییر دیدگاه‌ها به سمت شرکت محوری از سوی دیگر موجب می‌شود تا تمام کارها طبق آیین نامه و قانونی انجام شده و حتی میزان سفرهای درون شهری به واسطه کارهای اداری فعالان این حوزه نیز کاهش یابد.
 قنبری با ابراز خوشحالی از دیدگاه مجموعه مدیریت شهری نسبت به این مبحث گفت: خوشبختانه نظر ریاست سازمان حمل و نقل مسافر و اعضای شورا نیز بر تقویت بخش خصوصی و افزایش حضور این بخش در حوزه مدیریت و اجرا است. او در این گفت و گو از دو پایانه شهید طبایی و شهید زهتاب زاده به عنوان دو مرکز مورد نظر انجمن جهت راه‌اندازی پایانه شرکت‌های حمل و نقل درون شهری نام برد.
قنبری در بخش دیگری از این مصاحبه با یادآوری این مطلب که موازی کاری صورت گرفته از سوی سایر نهادها برای فعالان عرصه حمل و نقل مشکل آفرین شده گفت: موازی کاریهای صورت گرفته در سرویس مدارس یکی از مهم‌ترین مشکلات ایجاد شده در این زمینه است. آیین‌نامه ماده ۱۸ در این بخش رعایت نمی‌شود و رانندگان هم باید علاوه بر سهم شرکت مبلغ ۲۲هزار تومان به ازاء هر دانش آموز به یک سازمان خاص پرداخت کنند زیرا مسئولیت انعقاد قرارداد با این سازمان است در حالی که قرارداد بایستی میان شرکت و خانواده‌ها بسته شود، مگر هزینه راه‌اندازی یک سایت چقدر است که رانندگان هر سال باید این مبلغ را اضافه بر سهم شرکت بپردازند؟ چرا سامانه یکپارچه سپند در شیراز اجرا نشد؟ در حالی که مطابق دستور وزارت کشور باید این سامانه به صورت یکپارچه در کل کشور اجرا شود اما در شیراز این موضوع با موازی کاری صورت گرفته توسط سازمانی انجام شده که وظیفه این سازمان ارتباطی به حوزه حمل و نقل ندارد. وی خواستار برون‌سپاری و واگذاری کارهای سیستم حمل و نقل عمومی‌ به شرکتها مانند اخذ مجوزهای مربوطه شد.
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل درون شهری شیراز در ادامه افزایش مسافربرهای شخصی به دلیل بروز پدیده مهاجرت و حاشیه‌نشینی، مشکلات اقتصادی، حضور تاکسی‌های آنلاین و فرسودگی ناوگان تاکسیرانی را از جمله دلایل کاهش درآمد در این بخش دانست و گفت: وضعیت کار در حوزه حمل و نقل مسافر بسیار مشکل شده، در حال حاضر مسافرت‌های هزار متری و ۵۰۰ متری دیگر نداریم، رفت و آمد مردم کمتر شده و ورود مترو نیز باعث شده تا با کاهش سفرهای درون شهری با تاکسی مواجه شویم به همین دلیل باید فکری برای موازی‌کاری‌ها و افزایش حضور خودروهای سواری کرد. وی گسترش تاکسی‌های آنلاین را یکی دیگر از معضل‌های بزرگ در حمل و نقل مسافر درون شهری برشمرد و افزود: این قبیل تاکسی‌ها بدون دریافت هیچ مجوزی از سازمان‌های مرتبط با حمل و نقل، تنها با اتکا به مجوزی که از وزارت صنعت و معدن گرفته اند وارد این حوزه شده‌اند که این مشکل درحال حاضر برای کل کشور یکسان است در حالی که به‌عنوان مثال فرودگاه امام خمینی تهران برای حل این مشکل دسترسی خودروها به سامانه مربوطه را از فاصله دو کیلومتری فرودگاه قطع کرده است و یا فرودگاه اصفهان نیز از فاصله ۴۰۰ متری دسترسی رانندگان را قطع کرده است. وی از ارایه درخواست انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل برای قطع دسترسی رانندگان به سامانه تاکسی آنلاین در محدوده فرودگاه شیراز خبر داد. قنبری نیاز به نوسازی ناوگان تاکسیرانی را مهمترین نیاز این بخش ذکر کرد و گفت: چندین سال است که تاکسی‌های فرسوده در شیراز نوسازی نشده و باید تکلیف آنها معلوم شود. عمر مفید تاکسی‌ها ۱۰ ساله است و باید تاکسی‌های قبل از ۸۷ نوسازی شوند در حالی که اکنون نزدیک به ۲۰۰۰ تاکسی ما در شیراز نیاز به نوسازی دارند. اما یکی دیگر از مشکلات رانندگان و شرکتهای حمل و نقل مسافر درون شهری بحث بیمه تأمین اجتماعی است. مشکلی که مقداد قنبری نیز بر آن تأکید کرد و گفت: اگرچه رانندگی جزء مشاغل سخت محسوب می‌شوند اما بیمه‌های رانندگان در تأمین اجتماعی هنوز با مشکل مواجه است و در حال حاضر وضعیت بیمه آنان کماکان در مرحله پیگیری است حتی نامه نگاری هم با وزارت کار انجام شده اما هنوز جوابی نگرفتیم. شرکت‌ها نیز همین مشکل را دارند و ماهیانه حدود۴۰۰هزار تومان بابت کارمندان و کارگران خود در انجمن و بخش‌های اداری شرکت‌ها به خدمات اجتماعی پرداخت می‌شود اما هیچ نوع خدماتی ارایه نمی‌شود. قنبری با ابراز گلایه از نرخ تعیین شده برای تاکسی‌های گردشی و شرکتی این نوع نرخ گذاری را موجب بروز فساد و درگیری دانست و گفت: در کرایه درون شهر دو مقوله زمان و مکان با هم لحاظ می‌شود و هیچ وقت نمی‌توان این دو را کاملاً تراز کرد اگرچه در مورد کرایه صحبت اصلی ما پایین بودن کرایه است اما در همین وضع هم در نحوه محاسبه باید تجدیدنظر صورت پذیرد. وی استفاده از تاکسی متر در ایران را موضوعی تمام شده دانست و گفت: نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای جهان این موضوع تمام شده است چرا که استفاده از تاکسی متر نیاز به زیرساخت‌های بسیاری همچون حل معضل ترافیک و استفاده از تجهیزات کارتخوان در تاکسی‌ها دارد و تا زمانی که این زیرساخت‌ها فراهم نشود نمی‌توان به دنبال تاکسی متر رفت. قنبری استفاده از کرایه ثابت را بهترین راه برای حل مشکل نرخ کرایه و پول خرد ذکر کرد و گفت: باید به  سمت برنامه ای حرکت کنیم که در جزایر کیش و قشم اجرا شده است. 
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل مسافر درون شهری شیراز در پایان حل مشکلات را در گرو تقویت بخش خصوصی و سپردن مدیریت کارها به فعالان هر بخش دانست و گفت: در حوزه حمل و نقل مسافر درون شهری رانندگان تاکسی با وضعیت فعلی به این نتیجه رسیده‌اند که اگر غیرقانونی کار کنند و مانند شخصی‌ها یک خودروی شخصی بگیرند هزینه کمتری پرداخت می‌کنند چرا که میزان درآمد با هزینه‌ها نمی‌خواند و سرمایه‌گذاری هم با درآمد همخوانی ندارد و درعین حال گره‌های اداری پیش روی رانندگان نیز مزید بر علت شده تا تمایل به خروج از این عرصه و کار کردن خارج از حوزه نظارت سازمانی افزایش پیدا کند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی