[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۶۸۶
  • دوره جدید

شیرازی‌ها روزی ۲۲کیلومتر رکاب‌ می‌زنند، روزنامه شیراز نوین

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مهندس اسکندرپور با اشاره به رویکرد انسان محوری مجموعه مدیریت شهری گفت: هم‌اکنون ۸ کیلومتر از مسیر دوچرخه سواری کلانشهر شیراز درحال اجرا است و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده ۲۲ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه سواری در دهه مبارک فجر افتتاح می‌شود.
شهردار شیراز افزود: امروزه استفاده از دوچرخه به خصوص در شهرهای بزرگ یک ضرورت محسوب می‌شود و شهرداری شیراز نیز با ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری، زمینه استفاده شهروندان از دوچرخه را در سطح شهر فراهم می‌کند.
مهندس اسکندرپور با بیان اینکه ممکن است در روند اجرای مسیرهای ویژه دوچرخه سواری برخی از کسبه نسبت به از دست دادن جای پارک خودرو مقابل واحد تجاری شان معترض شوند، گفت: فضای عمومی ‌مقابل مکان‌های تجاری مربوط به تمامی ‌شهروندان و شهر است و نباید به عنوان پارکینگ‌های کناره در اختیار یک فرد یا مجموعه قرار بگیرد.
وی با تأکید بر اینکه شهر باید برای شهروندان ساخته شود و نه خودروها، اضافه کرد: خیابان‌ها و معابر مسیری برای استفاده شهروندان و روان‌سازی ترافیک است و ایجاد خیابان با هزینه بالا و سپس تبدیل آن به پارکینگ کناره یک ظلم به شهر محسوب می‌شود، لذا می‌توان با ساخت مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در کنار معابر فرصت حضور هرچه بیشتر شهروندان در سطح شهر را فراهم کرد.
معاون وحمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در این بازدید گفت: هم اکنون ۶۰ کیلومتر از مسیر دوچرخه سواری شهر شیراز در راستای تحقق شعار شهر انسان محور مورد مطالعه قرار گرفته که ۲۲ کیلومتر از این مسیر به مناسبت دهه مبارک فجر به بهره برداری می‌رسد.
دکتر زوربخش با اشاره به نصب دوربین‌های پلاک خوان در مسیر ویژه دوچرخه سواری افزود: خودروها و موتورسیکلت‌های متخلفی که وارد این مسیر شوند، قاطعانه جریمه خواهند شد.
وی اضافه کرد: به شهروندان این نوید را می‌دهم که در بوستان جنت پیست دوچرخه سواری حرفه‌ای به مساحت سه هزار مترمربع در حال احداث است و تلاش داریم این پیست در سال جدید به بهره‌برداری برسد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه سیستم دوچرخه سواری سیستمی ‌انسان محور و تأمین کننده سلامت، نشاط اجتماعی و هوای پاک است، افزود: تلاش داریم شیراز به شهر پایلوت دوچرخه سواری در سطح کشور تبدیل شود و با حمایت شهروندان بتوانیم فرهنگ استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل را نهادینه کنیم لذا از شهروندان تقاضا می‌کنم با انتخاب دوچرخه به‌عنوان وسیله حمل و نقل و افزایش مشارکت و حضور در مسیرهای ویژه دوچرخه  سواری، نقشی مهم در کاهش تردد خودروهای شخصی و تک‌سرنشین در سطح شهر داشته باشند.
تقاطع غیرهمسطح جوادیه آماده افتتاح است
همچنین شهردار شیراز در بازدید از پروژه تقاطع جوادیه نیز اعلام کرد: این تقاطع غیر همسطح در حال گذراندن مراحل نهایی و آماده افتتاح است. مهندس اسکندرپور با اشاره به نقش تقاطع جوادیه در توزیع ترافیک ورودی به شهر شیراز خاطرنشان کرد: با افتتاح این پروژه امیدواریم شاهد تسریع در ترافیک خروجی و ورودی شیراز، تفکیک ترافیک درون شهری از برون شهری و کاهش میزان ترافیک شهرک‌های غربی شیراز و بلوار صنایع باشیم.
وی تصریح کرد: احداث پروژه تقاطع غیرهمسطح جوادیه به طول مجموعاً ۶ کیلومتر در راستای تکمیل بزرگراه کوهسار مهدی (عج) و رینگ پیرامونی شهر شیراز است.
بهره‌برداری از ایستگاه خط یک قطار شهری میدان امام حسین(ع) در دهه فجر
شهردار شیراز در بازدید دوره‌ای از پروژه‌های عمرانی سطح شهر از ایستگاه قطار شهری میدان امام حسین (ع) و تقاطع سه سطحی مطهری- امیرکبیر- رحمت نیز بازدید کرد. رئیس سازمان حمل و نقل ریلی در بازدید مهندس اسکندرپور از پروژه ایستگاه قطار شهری میدان امام حسین (ع) گفت: تلاش داریم در دهه فجر ایستگاه خط یک قطار شهری میدان امام حسین (ع) را به بهره‌برداری برسانیم. این ایستگاه تقاطع خط یک و دو قطار شهری شیراز است و هم‌اکنون مراحل عمرانی آن در دست اجراست. مهندس مرادی با بیان اینکه بهره برداری از این ایستگاه نقش مهمی ‌در افزایش تعداد مسافرین قطار شهری شیراز خواهد داشت، افزود: در حال حاضر روزانه حدود ۶۵ تا ۷۰ هزار نفر از مترو استفاده می‌کنند که با بهره‌برداری از ایستگاه میدان امام حسین (ع) تعداد مسافران قطارشهری ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.
وی ضمن اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۷۰ میلیارد تومان برای احداث این ایستگاه هزینه شده است، خاطرنشان کرد: ایستگاه تقاطعی میدان امام حسین (ع) حدود ۳۰ هزار متر مربع مساحت عملیات اجرایی دارد که تکمیل نهایی آن حدود ۱۵۰ میلیارد هزینه دارد. همچنین بهره‌برداری کامل از این ایستگاه که در تقاطع خط یک و دو قطار شهری قرار دارد منجر به کاهش ترافیک شمال- جنوب کلانشهر شیراز می‌شود.
براساس این گزارش، فاز نخست مسیر دوچرخه سواری کلانشهر شیراز حدفاصل پایانه اتوبوسرانی میدان نمازی تا باغ عفیف آباد و پارک بعثت در حال اجراست. مسیرهای دوچرخه سواری بر اساس برنامه ریزی طی سه فاز در محدوده مرکزی شهر اجرا می‌شود که در فاز اول حدفاصل پایانه نمازی تا باغ عفیف آباد و پارک بعثت و فازهای دوم و سوم در هسته مرکزی شهری اجرایی خواهد شد.
همچنین تقاطع غیرهمسطح جوادیه به صورت دو پل مجزا هر کدام به طول ۱۱۰ متر، دارای چهار لوپ شبدری به طول ۸۶۰ متر و چهار رمپ به طول یک هزار و ۵۰۰ متر که مجموعا با احتساب راستگردها نزدیک به پنج کیلومتر مسیر احداث شده است.
این تقاطع در توزیع ترافیک بین بزرگراه‌های کمربندی و آیت‌الله محلاتی و بلوار صنایع نقشی اساسی دارد و با بهره‌برداری از آن سهم بزرگراه آیت‌الله محلاتی که اکنون شاهد عبور و مرور کمی‌است در هدایت ترافیک بیشتر می‌شود.
 در پروژه تقاطع غیرهمسطح جوادیه بیش از یک هزار و ۴۶۸ تن آرماتوربندی، ۵۹ هزار متر مربع آسفالت، ۴۰ هزار و ۵۰۰ مترمربع قالب‌بندی، ۲۱ هزار و ۸۰۰ مترمکعب بتن ریزی و بالغ بر ۶۳ هزار مترمربع عملیات زیرسازی، ۱۵۷ هزار مترمکعب خاکریزی، ۳۰ هزار مترمکعب پی‌کنی و خاکبرداری و ۲۸۱ تن گاردریل انجام شده است. همچنین با احداث این پروژه در حدود چهار هکتار درختکاری به فضای سبز شهری کلانشهر شیراز افزوده می‌شود. ایستگاه قطارشهری میدان امام حسین (ع) با حدود ۳۰ هزار مترمربع زیر بنا یک ایستگاه تبادلی و محل تلاقی خط یک و خط دو قطارشهری شیراز محسوب می‌شود. این ایستگاه با  ۳۰ متر عمق یکی از عمیق‌ترین ایستگاه‌های متروی شیراز است که در ۳ طبقه و به صورت سکو جزیره‌ای احداث شده و دارای ۶مسیر ورودی و خروجی است. تقاطع سه سطحی مطهری- امیرکبیر- رحمت با هدف تکمیل یکی از شریان‌های اصلی رینگ درون شهری شیراز، روان‌سازی ترافیک، افزایش ایمنی تردد در کمربندی و کاهش زمان سفرهای درون شهری در حال ساخت است. بهره برداری از این پروژه به دلیل همجواری با بوستان جنت، اتصال چند شریان اصلی در محورهای شلوغ شهر و قرارگیری در ورودی شهر شیراز از سمت بوشهر، از اهمیت بالایی برخوردار است و افتتاح آن تحول بزرگی در بازگشایی و تسهیل ترافیک ورودی شهر شیراز، بلوار امیرکبیر و بلوار رحمت ایجاد می‌کند و گره‌گشای ترافیک ورودی جنوب غربی شیراز از محور امیرکبیر خواهد بود. پروژه تقاطع سه سطحی مطهری- امیرکبیر - رحمت که بیش از پنج کیلومتر طول دارد، در حال حاضر از جمله بزرگترین طرح‌های عمرانی شهر شیراز است که می‌توان گفت از نظر ابعادی ۶برابر تقاطع بصیرت (پل معالی آباد) و دو برابر تقاطع میدان معلم است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی