[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۶۲۰
  • دوره جدید

ورزش را زندگی کنیم، روزنامه شیراز نوین

ورزش درمان آرتروز
 

هومن برزگر
متخصص رفتار حرکتی

ورزش دشمن مبتلایان به آرتروز نیست، حتی بر‌عکس انجام ورزش برای درمان آرتروز بسیار مناسب است، زیرا مفاصل را به‌حرکت در می‌آورد. تنها باید بدانیم چه ورزش‌هایی انجام بدهیم.
بیماری استئوآرتریت که اصطلاحاً آرتروز نامیده مى‌شود، یک اختلال یا نارسایی در مفاصلی است که به‌شکل طبیعی دارای حرکت هستند (مفاصل دیارترودیال). در بیشتر موارد علت خاصی برای بیماری پیدا نمى‌شود که به‌اصطلاح این نوع را ایدیوپاتیک یا بدون علت مشخص مى‌نامند.
در مورد انواع ثانویه یا دارای علت مشخص مى‌توان موارد زیر را به‌عنوان عامل معرفی کرد؛ ضربه حاد، شکستگی‌ها، ضربه‌های کوچک اما مکرر، مشکلات مادرزادی یا تکاملی، عوامل مکانیکی، دیسپلازی‌های استخوانی، اختلال‌های سوخت‌وساز، اختلال‌های غدد درون ریز مثل دیابت قندی، چاقی، کم کاری تیروئید، بیماری‌های مربوط به رسوب کلسیم، عفونت استخوانی یا مفصلی، نقرس، آرتریت‌های التهابی، موارد نوروپاتیک، سرمازدگی اندام، هموگلوبینوپاتی‌ها مثل تالاسمی.
افرادی که مبتلا به آرتروز یا ورم مفاصل هستند غالباً تصور می‌کنند که ورزش کردن برای آنها مضر است و احتمال دارد که ورزش شرایط بدنی آنها را بدتر کند. بر خلاف تصوراین افراد‌، ورزش کردن می‌تواند باعث کاهش درد و سختی مفاصل شود. ورزش باعث می‌شود که عضلات اطراف مفاصل قدرتمندتر شود و انعطاف‌پذیری بدن افزایش یابد. این‌که فرد باید چه‌نوع ورزشی را انجام دهد بستگی به شدت بیماری و فرم بدن فرد دارد. بهتر است بیماران مبتلا به آرتروز با پزشک خود برای انتخاب ورزش مشورت کنند.
فواید ورزش در درمان آرتروز، شامل موارد زیر است؛
 افزایش دامنه حرکتی‌، افزایش قدرت عضلانی‌، کاهش درد‌، کاهش سفتی مفصلی‌، کاهش تورم‌، افزایش برداشت مواد مغذی توسط مفصل، تولید پروتئوگلیکان‌، بهبود حرکت مفصلی‌، تقویت ساختارهای محافظ‌، کاهش وزن‌، بهبود عملکرد مفصل و‌... .
ورزش‌هایی که بیشتر به این بیماران پیشنهاد می‌شود عبارتند از:
• ورزش‌های کششی: این ورزش‌ها باعث می‌شود که مفاصل سختی خود را از دست بدهند. ضمناً با انجام ورزش‌های کششی توانایی فرد برای حرکت دادن مفاصل بیشتر می‌شود. این ورزش‌ها باید هر روز انجام شوند.
• ورزش‌های قدرتی: ورزش با وزنه و کش‌های ورزشی دو‌بار در هفته‌ به بیماران آرتروز توصیه می‌شود. این کار باعث افزایش قدرت عضلات و در نتیجه‌ حفاظت از مفاصل می‌شود.
• ورزش‌های هوازی: ورزش‌های هوازی آرام مانند پیاده روی، دوچرخه‌سواری و شنا پنج‌بار در هفته‌ توصیه می‌شوند.
برای انجام ورزش ابتدا بدن را گرم کنید، پنج تا ۱۰‌‌دقیقه حرکات کششی انجام دهید و بعد ورزش‌های قدرتی یا هوازی انجام دهید.
اگر به هنگام ورزش درد زیادی احساس مى‌کنید بهتر است در ورزش مرتباً تغییر ایجاد کنید. اگر درد بسیار شدید است و التهاب‌های ناحیه مفاصل احساس مى‌کنید ورزش را متوقف کنید و باز با پزشک خود مشورت کنید.
نحوه شروع ورزش برای افراد مبتلا به آرتروز
1. اولین گام مشاوره با پزشک معالج خود درباره نوع ورزش مناسب برای شما است.
2. ابتدا بهتر است با دوش گرفتن‌، ماساژ یا استفاده از دستگاه‌های موضعی محل مفصل مورد نظر را گرم کنید‌.
3. سپس با انجام ورزش‌های حفظ کننده دامنه حرکت مفصل و عضلات اطراف آن‌را گرم کنید.
4. با استفاده از کش یا وزنه‌های سبک به انجام ورزش‌های تقویت‌کننده قدرت عضلانی بپردازید.
5. به‌تدریج قدرت کش‌ها یا وزن وزنه‌ها را افزایش دهید و نیروی بیشتر یا کشش بیشتری روی عضلات اعمال کنید.
6. از کمپرس آب سرد برای خنک کردن مفصل استفاده کنید.
7. روزانه به انجام ورزش‌های هوازی بپردازید.
8. هرگاه دچار درد در مفصل یا التهاب و قرمزی شدید ورزش را متوقف کنید و در‌صورت ادامه یافتن علائم به پزشک مراجعه کنید.
ورزشی را انتخاب کنید که زیاد به مفاصل فشار نمی‌آورد‌، مانند پیاده‌روی، شنا، یوگا و بهتر است از انجام ورزش‌هایی همچون تنیس‌، پیاده‌روی سریع و اسکی خودداری کنید‌. همچنین انجام تمرینات تایچی‌چوان به‌عنوان یک سیستم تمرینی باستانی که تمامى ‌فاکتورهای مورد نیاز برای کسب سلامتی و بهبود شرایط بالینی افراد مبتلا به آرتروز را دارد بسیار توصیه شده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی