[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۶۲۴
  • دوره جدید

وقتی کرولا ۱۴۰میلیون باشد کسی برای دنا ۱۱۰میلیون نمی‌دهد، روزنامه شیراز نوین

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: اصلی‌ترین هدف عدم واردات خودرو، بالا بردن قیمت‌ خودرو‌های تولید داخل است. بر همین اساس، شروع این طرح توسط دو خودروساز اصلی زده شد و سرانجام به تصویب رسید. اگر واردات خودرو آزاد بود، امروز کسی که می‌توانست تویوتا کرولای 140میلیون تومانی را بخرد، دیگر 110میلیون تومان برای دنا نمی‌داد.
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک گفت: بنا بر مصوبه جلسه سران سه قوا، تمام خودروهایی که در گمرک وجود دارند، ترخیص آن‌ها با طی روند قانونی ظرف روزهای آینده آغاز خواهد شد.
وی ادامه دا‌د: ارزش این خودروها نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان است و درآمد دولت از ترخیص آن‌ها نزدیک به 1800میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. متوسط زمانی که این خودروها برای تعیین تکلیف در گمرک مانده‌اند هفت ماه است. این در حالی است که ما خودروهایی داشتیم که بیش از دو سال است در گمرک مانده و ترخیص نشده‌اند و همین امر سبب شده ضرر هنگفتی به وارد کننده تحمیل شود. جدا از آن، اکنون تمام این خودروها برای خروج از پارکینگ باید توسط تکنسین‌ها اورهال شوند. خودرویی که دو ماه استارت نخورد اصطلاحاً باطری آن می‌خوابد. حالا این خودروها که بیش از 7ماه است در پارکینگ زیر باران و برف مانده است.
دادفر در خصوص تأثیرگذاری ترخیص این خودروها بر روی بازار گفت: به علت قیمت بالای ماشین‌های وارداتی این بازار در رکود است؛ اما احتمال دارد 10 تا 15درصد شاهد کاهش قمیت باشیم.
وی در خصوص برخی اظهارات مبنی بر اینکه علت ممنوعیت واردات خودرو به دلیل محدودیت ارزی دولت است و نه حمایت از خودروسازان داخلی، گفت: اصلی‌ترین هدف عدم واردات خودرو بالا بردن قیمت‌ خودرو‌های تولید داخل است. بر همین اساس، شروع این طرح توسط دو خودروساز اصلی زده شد و سرانجام به تصویب رسید. اگر واردات خودرو آزاد بود، امروز کسی که می‌توانست تویوتا کرولای 140میلیون تومانی را بخرد دیگر 110میلیون تومان برای دنا نمی‌داد. من این مسئله را سال گذشته نیز اعلام کردم که با بستن واردات خودرو به دنبال افزایش چند صد درصدی تولیدات ایران خودرو و سایپا هستند و اگر ما تحریم هم نبودیم، باز هم جلوی واردات خودرو گرفته می‌شود.
 انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: اگر دغدغه، ارز کشور است، ما بارها اعلام کردیم حاضریم از سرمایه ایرانیان خارج از کشور بدون آنکه دلاری از دولت بگیریم خودرو وارد کنیم. اما باز هم آقایان قبول نکردند؛ زیرا می‌دانند حتی با این افزایش قیمت دلار باز هم افزایش قیمت تولیدات ایران خودرو و سایپا در مقابل قیمت خودروهای خارجی منطقی نخواهد بود و مردم تولیدات آن‌ها را نخواهند خرید. پس تنها در صورتی می‌توانند خودروی خود را با این قیمت فعلی بفروشند که بازار در انحصار خودشان باشد و مردم چاره‌ای جز خرید از آن‌ها نداشته باشند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی