انقراض دایناسورهای خوفناک، روزنامه شیراز نوین

دایناسورها، حاکمان ۱۳۵میلیون‌ ساله‌ سیاره‌ ما و تنها مهره‌داران زمینی، بزرگ‌ترین موجوداتی بودند که روی زمین می‌زیسته‌اند. عظیم‌الجثه‌ترین دایناسور سوسمارپا احتمالاً ۵۸متر طول داشته است که با مقیاس‌های امروزی، اندازه‌ای باورنکردنی است. البته همه دایناسورها به آن بزرگی نبوده‌اند. موجوداتی هم وجود داشته‌اند که فقط ۵۰سانتی‌متر طول داشته‌اند؛ اما حتی این موجودات کوچک نیز معمولاً ترسناک به نظر می‌رسیده‌اند. از ماپوسورهای کمتر شناخته شده گرفته تا تیرانوسوروس رکس‌های افسانه‌ای و مشهور شما را با ۲۵نوع دایناسور خوفناک که خوشبختانه نسلشان منقرض شده است، آشنا می‌کنیم! با ما همراه باشید و انواع دایناسور‌ها را بشناسید.

گورگوسور (دایناسور شَرزه)
گورگوسور گونه‌ای از دایناسورهای دوپای تیرانوسارید (بیدادگر خزندگان) است که در اواخر دوران کرتاسه در شمال غربی آمریکا می‌زیسته است. این جانور درنده‌ای دوپا است که وزن آن در بزرگسالی به بیش از دو تن می‌رسد. این دایناسور، که در محیط دشت‌های سیلابی پردرخت می‌زیسته، درنده‌ای بوده که سراتوپسیدها (شاخ‌چهرگان) و‌ هاردوساریدها (اردک‌منقاران) پرشمار را طعمه‌ خود قرار می‌داده است.
دراکورکس
دراکورکس، که در اواخر دوران کرتاسه می‌زیسته است، دایناسوری گیاهخوار بوده که از جمله مشخصه‌های آن می‌توان به داشتن شاخ‌ها و کوهانی نوک‌تیز و پوزه‌ای دراز اشاره کرد. سالم مانده‌ترین گونه‌ فسیلی این جانور در داکوتای جنوبی توسط سه دیرین‌شناس آماتور در سال ۲۰۰۴ کشف شد. فسیل این گونه‌ کشف شده احتمالاً مربوط به دایناسوری بالغ با طولی برابر با حدود ۳متر است.
تریسراتوپس (سه‌شاخ‌چهره)
تریسراتوپس (سه شاخ چهره) نوعی از دایناسورهای گیاهخوار است که اولین بار در طول دوران کرتاسه، حدود ۶۸میلیون سال پیش، در جایی که اکنون آمریکای شمالی نامیده می‌شود، پدیدار گشته‌اند. تریسراتوپس، با داشتن یک یال استخوانی بزرگ، سه شاخ و ظاهری شبیه به کرگدن‌های امروزی، یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع دایناسورها است. تخمین زده می‌شود طول آن‌ها (از سر تا دم) به ۹متر، ارتفاعشان به ۳متر، و وزنشان تا ۱۲تن می‌رسیده است.
 کرونوسور
کرونوسور، که نام آن برگرفته از نام رهبر تیتان‌های یونان کرونوس است، در بین بزرگ‌ترین خزندگان دریایی قرار می‌گیرد که تا آن روزگار بر کره‌ زمین می‌زیسته‌اند. این جانور، با ۹ تا ۱۱متر طول، سری دراز، گردنی کوتاه، بدنی سفت و سخت با چهار باله و دمی نسبتاً کوتاه داشته است. کرونوسرو با داشتن دندان‌های بلند، تیز و مخروطی شکل جانوری گوشتخوار بوده است.
آنکیلوسور
آنکیلوسور، که قدمتش به انتهای دوره‌ کرتاسه برمی‌گردد، دایناسوری بزرگ بود که در آمریکای شمالی امروزی پدیدار گشت. این موجود به خاطر پیکر زره‌پوش سنگینش و دم استخوانی چماق گونه‌ بزرگش معروف است. تخمین زده می‌شود  طول آن به ۹متر و وزن آن تا ۶تن می‌رسیده است.
 لیوپلرودون
لیوپلرودون، متعلق به خانواده‌ بیش‌خزنده‌واران، تیره‌ای از پلسیپسوروس کوتاه گردن که درنده‌ای نوک دراز متعلق به دریاهای دوران ژوراسیک پسین است که امروز اروپا آن را پوشانده است. برآورد می‌شود بزرگ‌ترین گونه‌ آن تا حدود ۶.۵متر طول داشته است. چهار عضو پدال مانند قدرتمندش حاکی از آن هستند که لیوپلرودون شناگری پرقدرت و قهار است.
 جیگانوتوسور
جیگانوتوسور گونه‌ای از دایناسورهای دوپای عظیم‌الجثه است که در اوایل دوران کرتاسه میانی و اواخر دوران کرتاسه در مکانی که امروزه آرژانتین نامیده می‌شده، می‌زیسته است. آن‌ها یکی از بزرگ‌ترین گوشتخواران زمینی بودند که اندازه‌ آن‌ها برابر با یا کمی بزرگ‌تر از اندازه‌ تیرانوسوروس‌ها بوده است. دانشمندان معتقدند جیگانوتوسورها می‌توانسته‌اند با سرعت ۵۰کیلومتر بر ساعت بدوند.
کتزلکوآتلوس
این پتراسور غول‌پیکر، با گستره‌ بال‌هایی به اندازه‌ باورنکردنی ۱۲متر، بزرگ‌ترین موجودی است که حتی در بین پرندگان امروزی می‌توانسته است پرواز کند. اما برآوردهای اندازه و حجم این غول‌های عظیم‌الجثه، کمی مسئله‌ساز است؛ چون هیچ گونه‌ موجودی وجود ندارد که اندازه‌ یا شکلی مشابه اندام آن‌ها داشته باشد و به طبع آن، نتایج منتشر شده با هم اختلاف‌های زیادی دارند. یکی از ویژگی‌های متمایز مختص به تمام گونه‌های این جانور، گردن دراز و سفت و سخت آن است.
 ایچیوساروس (ماهی خزنده)
ایچیوساروس، خزنده‌ دریایی بزرگی بود که ابتدا حدود ۲۵۰میلیون سال پیش پدیدار گشت. آن‌ها به ویژه در اواخر دوران تریاسیک و اوایل دوران ژوراسیک، تعدادشان فراوان بود، تا آنکه گونه‌ درنده‌ دیگری که گروهی از خزندگان دریایی به نام پلسیوسورسانان‌ها بودند، جای آن‌ها را گرفتند. طول گونه‌های مختلف ایچیوساروس از ۱ تا ۱۵متر می‌رسیده است. آن‌ها با اعضایی که به طور کامل به باله تبدیل شدند، هم شبیه ماهی‌ها و هم شبیه دلفین‌های امروز به نظر می‌رسیدند.
تیرانوسوروس
تیرانوسوروس که عموماً با نام تی‌رکس شناخته می‌شود،  بزرگ‌ترین تیرانوسارید و یکی از بزرگ‌ترین درندگان موجود  روی زمین بوده است. معروف‌ترین دایناسوری که در دوران کرتاسه سرتاسر جایی که امروزه شمال غربی آمریکا می‌زیسته است. تکامل‌یافته‌ترین گونه‌ آن حدود ۱۲متر ارتفاع و تا ۷تن وزن داشته است. تخمین زده می‌شود که فک‌های فوق‌العاده قدرتمند آن قادر بوده است یکی از بزرگ‌ترین گاز گرفتن‌ها را در بین حیوانات زمینی که در تمام دوران روی زمین می‌زیسته‌اند، انجام بدهد.
مُسکوپس
مسکوپس گونه‌ای از تیره‌ تراپسیدهای منقرض شده است که در عصر گوادالوپین، حدود ۲۶۰-۲۶۵میلیون سال پیش می‌زیسته‌اند. طول این جانور عجیب و غریب ممکن است به ۶متر و وزن آن حدوداً به چند تن می‌رسیده است که آن را به بزرگ‌ترین حیوان موجود در خشکی در زمان خود تبدیل می‌کرده است. با وجود اندام عظیم‌ و آرواره‌های قدرتمندش، بر این باورند که مسکوپس‌ یک گیاهخوار بوده است که از گیاهان نه چندان غنی از مواد مغذی و سخت تغذیه می‌کرده‌اند.
یوتاراپتور
یوتاراپتور با حدود ۶۸۰کیلوگرم وزن در بین بزرگ‌ترین درندگان جهان قرار می‌گیرد. شگفت آنکه یوتاراپتور در عصر بارمین در اوایل دوران کرتاسه می‌زیسته‌ است؛ یعنی چند ده میلیون سال قبل از خویشاوندان معروف‌ترشان (و کوچکتر) مانند ولاسیرپتر. اولین بقایای به جا مانده از این موجودات در ۱۹۷۵ در Dalton Wells Quarry در مرکز-شرق یوتا یافت شد.
 گورگونوپسیدها (زشت‌سیمایان)
این هیولاهای بدهیبت خوفناک (زشت سیمایان) که زمانی «خزندگان پستان‌دارگونه» نامیده می‌شدند، درندگانی بودند که در اواخر عصر پرمین بر جهان سیطره داشتند. آن‌ها یک دست دندان‌های شمشیرمانند مرگ‌بار داشتند (بعضی از گونه‌ها حتی دو دست دندان داشتند) که هنگام شکار بزرگ‌ترین گیاهخواران پرمین، که اغلب به اندازه‌ اسب آبی یا بزرگ‌تر بودند، استفاده می‌کردند.
پلسیوسوروس
پلسیوسوروس، که در بخش نخست دوران ژوراسیک می‌زیسته‌، یک خزنده‌ دریایی بزرگ بوده است. هرچند افسانه‌های بسیار زیادی در رابطه با این رسته از موجودات امروزه وجود دارد، مانند افسانه‌ هیولای لخ‌نس، اما نسل این موجودات منقرض شده است. بقایای فسیلی این حیوان، شامل اسکلت‌های تقریباً کامل آن، در انگلستان کشف شده است.
 الوسور
الوسور یک گونه‌ دایناسور بزرگ ددپای (تروپود) است که ۱۵۵ تا ۱۵۰میلیون سال پیش در خلال اواخر دوران ژوراسیک می‌زیسته است. این جانور یک ددپای بزرگ بود که جمجمه‌ای بسیار بزرگ و گردنی کوتاه، آرواره‌های قدرتمند و دندان‌های بلند و تیز، دم بلند و دستانی کوتاه در جلوی بدنشان داشتند.
استگوسور (دایناسور سقفی)
این گونه از دایناسورهای زره‌پوست که زیستگاهشان جایی بود که اکنون شمال غربی آمریکا نامیده می‌شود، ۱۵۵ تا ۱۵۰میلیون سال پیش و در طول دوره‌ ژوراسیک می‌زیسته‌اند.  به خاطر دم میخ‌دار و صفحه‌های موجود در پشت این جانور، یکی از معروف‌ترین نوع دایناسورها به حساب می‌آید. با وجود ظاهر خوفناک و اندازه‌ عظیمش، این جانور گیاهخوار بوده است و بیشتر از بوته‌ها و درختچه‌های کم‌ارتفاع تغذیه می‌کرده است.
فوروسراسید (‌دهشت مرغان)
این موجودات ماقبل تاریخ، که اصطلاحاً به دهشت مرغان نامیده می‌شوند، یک رسته‌ منقرض شده از پرندگان بی‌پرواز گوشت‌خوار بودند که بزرگ‌ترین گونه‌ درندگان صخره‌ای در آمریکای جنوبی و دوران نوزیستی، ۶۲-۲میلیون سال پیش می‌زیسته‌اند. دهشت مرغان تا سه متر ارتفاع و وزنی به اندازه‌ نیم تن داشتند و ظاهراً می‌توانسته‌اند به سرعت یوزپلنگ بدوند.