[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۳۷۴
  • دوره جدید

مرمت خانه‌های تاریخی با اصول میراثی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- شیرازنوین
 نشست خبری مشترک معاون توسعه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و مدیرعامل شرکت توسعه گرشگری فارس برگزار شد. معاون توسعه و مدیریت منابع آستان مقدس حضرت احمد بن موسی(ع) در این نشست خبری گفت: افتتاح بازار فردوس 2 آرزویی دیرینه برای خدمت‌رسانی بیشتر به زائران حرم و گردشگران مذهبی شیراز است.
 رونق اقتصادی با گردشگری زیارت
علیرضا صحراییان اظهار کرد: دورنمای گردشگری مذهبی حرم مطهر شاهچراغ(ع) این است که خانواده‌هایی که برای زیارت به حرم می‌آیند، بتوانند یک روز کامل خود را در این آستان مقدس سپری کنند؛ پس از زیارت از موزه غنی حرم بازدید کنند، کودکانشان از بوستان استفاده کنند، برای صرف ناهار به دارالضیافه مراجعه کنند و سپس برای خرید سوغات به بازار فردوس بروند. او ادامه داد: ایجاد بازار فردوس در جنوب حرم مطهر شاهچراغ(ع) از سال ۶۷ در دستور کار بوده و اکنون همکف و طبقه اول آن در مجاورت باب‌الرضا(ع) واقع در کوچه بین‌الحرمین آماده افتتاح و بهره‌برداری است. معاون آستان مقدس شاهچراغ(ع) گفت: این بازار طی توافق‌نامه‌ای با شرکت توسعه گردشگری فارس به سرانجام رسیده، قرارداد اجاره و راه‌اندازی آن منعقد شده و مغازه‌های این ۲ طبقه آماده واگذاری به فروشندگان و برندهای متقاضی است. صحراییان عنوان کرد: طبقه همکف بازار فردوس یک‌هزار و ۵۶۰ مترمربع و طبقه اول آن یک‌هزار و ۷۰۰ مترمربع زیربنا دارد. معاون توسعه و مدیریت منابع آستان مقدس حضرت احمد بن موسی(ع) در ادامه این نشست خبری اعلام کرد: خانه‌های ثبت ملی تحت تملک آستان مقدس احمد بن موسی(ع) در بافت تاریخی شیراز با اصول میراثی مرمت و مقاوم‌سازی خواهد شد تا مورد استفاده فرهنگی، میراثی و گردشگری مذهبی قرار گیرد. صحراییان افزود: مرمت و مقاوم‌سازی خانه حسنی اردکانی با اعتبار حدود ۶۰میلیارد ریال به پایان رسیده است. او عنوان کرد: این روند در سال ۱۴۰۴ نیز ادامه می‌یابد و مرمت و مقاوم‌سازی خانه‌های ظریف‌کار و نعمت‌الهی در دستور کار قرار دارد. او اضافه کرد: زیرزمین این مجتمع نیز بیش از سه‌هزار مترمربع زیربنا دارد که اسکلت آن تکمیل است و آماده مشارکت با شرکت توسعه گردشگری یا هر شرکت دارای صلاحیت مشارکت است تا تجهیز و بهره‌برداری شود. صحراییان اعلام کرد: بر اساس سیاست‌گذاری انجام شده، قرار است بازار فردوس ۲ با محوریت عرضه محصولات فرهنگی و گردشگری مذهبی راه‌اندازی شود.
 شاهچراغ(ع) نگین درخشان بوستان نبوی است
به گفته مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری فارس، طبقه همکف و اول بازار فردوس ۲ شامل ۸۲ باب مغازه است که در یک سال نخست با بسته حمایتی و تشویقی به برندها و فروشندگان متقاضی اجاره داده می‌شود. احمدرضا نقیب‌زاده اظهار کرد: با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب که شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) و حضرت احمد بن موسی(ع) نگین درخشان بوستان نبوی است، با توجه به جایگاه معنوی حرم، بهترین برند برای این بازار، محصولات فرهنگی و گردشگری مذهبی است. او افزود: با این حال ۸۲ مغازه این بازار تنوع لازم را برای ارائه محصولات متنوع دارد و این واحدها در اختیار ۲۳ صنف از جمله سوغات و صنایع‌دستی قرار می‌گیرد. مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری فارس گفت: امروزه بازارهای خرید در صنعت گردشگری از اهمیت بالایی برخوردارند؛ چراکه منجر به جذب حجم بالایی از گردشگران می‌شود، تا جایی که بسیاری از بازارهای محلی، صنایع‌دستی و محصولات خاص جاذبه گردشگری به شمار می‌رود و حتی بسیاری از گردشگران، سفر خود را با هدف خرید از این بازارهای خاص، برنامه‌ریزی می‌کنند.
نقیب‌زاده افزود: علاوه بر این، ایجاد بازار خرید برند گردشگری منجر به تقویت اقتصاد محلی و در ضمن حفظ فرهنگ و سنت‌های محلی می‌شود، به اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم در جوامع محلی کمک می‌کند و تجربه فرهنگی حاصل از بازدید از بازارهای محلی نیز از جاذبه‌های مورداستقبال گردشگران است. مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری فارس عنوان کرد: اعتماد و اعتبار گردشگران به برند بازارها، ارائه تجربه خرید منحصر به فرد به گردشگران و تبلیغات و بازاریابی قوی برندهای مستقر، سبب شناخته‌تر شدن این‌گونه بازارها و جذب گردشگران بیشتر می‌شود. نقیب‌زاده اضافه کرد: در دنیای امروز که بازارهای گردشگری پر از رقابت است، برند قوی می‌تواند عامل تمایز بزرگی باشد و در مجموع برند بازار تأثیر زیادی بر انتخاب گردشگران دارد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی