[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۵۴
  • دوره جدید

موسیقی ماندگار نسل‌ها را به هم می‌دوزد، روزنامه شیراز نوین

دومین نشست جریان‌شناسی موسیقی ایران از منظر دکتر مسیح افقه، هنرمند برجسته پژوهشگر و نوازنده موسیقی فارس، در سرای سخن سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، دومین نشست جریان‌شناسی موسیقی ایران از منظر دکتر مسیح افقه، در سرای سخن سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد. دکتر مسیح افقه در این نشست گفت: در نظام آموزشی مدرسه‌ای، نظام نمره‌دهی از صفر تا بیست است و اگر کسی نمره ده را هم اخذ کند، می‌تواند به مراتب بالاتر برود؛ اما در نظام آموزشی سنتی مکتبی ما، در حالی شاگردی می‌توانست به مرحله بعدی آموزش برود که مرحله اول را به صورت کامل فراگرفته باشد یا به اصطلاح، همان نمره بیست را گرفته باشد.افقه ادامه داد: در آموزش آزاد موسیقی سنتی ایران، اصالت با ردیف است. این مسئله در دو بخش مکتوب و روایی نسل به نسل منتقل شد. بخش مکتوب به خاطر مکتوب شدن مانا شد و بخش روایی یا فراموش شد یا تحریف گردید. وی ادامه داد: موسیقی ایرانی، اساساً یک موسیقی بداهه‌نوازی است و از آن جا که اصالت آن بر ردیف استوار است، اگر کسی ردیف‌ها را به خوبی نیاموخته باشد، عملاً نمی‌تواند موسیقی سنتی را اجرا کند. این استاد موسیقی‌شناسی به استاد رضوی سروستانی هم اشاره کرد و گفت: سروستانی تمام دانش گذشته را با دقت تمام به نسل بعد منتقل می‌کرد. وی خاطرنشان کرد: اثر ماندگار، اثری است که نسل‌ها را به هم می‌دوزد و قائم به فرد، مکان یا حتی زمان خاصی نیست. برای پرورش این‌چنین آثاری، نیاز جامعه نیز دارای اهمیت است. 
مسیح افقه افزود: آواز ایرانی، ٥٠درصد مربوط به ژنتیک صدا و ٥٠درصد به آموزش و تکنیک فرد مربوط است. وی با اشاره به نقش وزیری در موسیقی ایرانی خاطرنشان کرد: نگاه وزیری بود که تکنیک را در موسیقی ایرانی وارد کرد و این، نقطه عطفی در تاریخ موسیقیایی ایرانی است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی