[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۶۶۹
  • دوره جدید

فقر سبب تأخیر تکاملی در کودکان مى‌شود، روزنامه شیراز نوین

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: 85‌درصد رشد مغزی انسان تا سن پنج سالگی صورت مى‌گیرد و فقر مالی در کودکان زیر 12‌ماه مى‌تواند منجر به تأخیر تکاملی واضح در آنها شود.
به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا در اولین پنل از نخستین کنگره کودکی، توسعه و سیاست‌گذاری اجتماعی که در کتابخانه ملی و با میزبانی انجمن حمایت از حقوق کودکان برگزار شد، حبیب الله مسعودی فرید اظهار داشت: سیاست‌های اجتماعی باید از کودکی آغاز شود. سرمایه‌گذاری در سال‌های اولیه زندگی بازگشت سرمایه در بزرگسالی را به همراه دارد و هیچ بانکی آنقدر سرمایه نمى‌دهد. 
وی افزود: آموزش‌های پیش از دبستان باید همراه با برنامه‌های کمک تغذیه‌ای و دسترسی به‌خدمات تحصیل و درمان باشد تا تأثیر مطلوبی بر رشد کودک بگذارد. 
مسعودی فرید با تأکید بر این‌که نباید به سرمایه‌گذاری در حوزه کودکان به‌چشم کالای لوکس نگاه کرد اظهار داشت: پیش از دبستان خدمات در خیلی از کشورها رایگان است چون به این حوزه به‌چشم کالای لوکس نگاه نمى‌شود بلکه به‌چشم سرمایه‌گذاری نگاه مى‌شود؛ این در‌حالی‌است‌که خیلی از هزینه‌ها در ایران را والدین پرداخت مى‌کنند.
وی گفت: باید تعریف مناسبی از کودک داشته باشیم؛ برای پیدا کردن این اصول و محورها مى‌شود از کنوانسیون حقوق کودک استفاده کرد. این در‌صورتی رخ مى‌دهد که سیاست‌های دولت همگام با این اصول باشد. 
مسعودی فرید افزود: ما هر‌کاری که انجام مى‌دهیم، باید مبتنی بر شواهد و علمى ‌باشد. در حوزه کودک هر روز باید به آن فکر شود و فردا برای این‌کار دیر است. به‌همین دلیل سیاست‌های اجتماعی دوستدار کودک باید از اوایل تولد شروع شود تا اثر خود را به‌ویژه در دوران بزرگسالی داشته باشد. 
وی با تأکید بر این‌که به نوجوانی هم باید با همین رویکرد نگاه کرد گفت: دوران نوجوانی دوران گذار است و به‌نظر من نوجوانان در کشورمان بسیار مظلوم واقع شده‌اند. این در‌حالی‌است که 75‌درصد اختلالات روانی قبل از سن 24سالگی و 50درصد اختلالات روانی در سنین زیر چهار سالگی رخ مى‌دهد و در مجموع 15‌درصد بار بیماری‌ها در سطح جهانی مربوط به سن 10 تا 24‌سال است. 
مسعودی فرید با اشاره به این‌که بسیاری از ما فکر مى‌کنیم کودک مینیاتوری از بزرگسال است افزود: نباید به کودک فشار وارد کنیم. ما نوعی از کودک آزاری با عنوان کودک آزاری آموزشی داریم. فشارهایی که در دوره تحصیل بر کودک روا مى‌شود، نوعی از کودک آزاری است. ما نباید به کودکان فشار بیاوریم و باید اجازه بدهیم کودکان دوره کودکی‌شان را انجام بدهند تا رشد سالمى ‌داشته باشند. به‌همین دلیل برای رسیدن به این هدف باید در سیاست‌گزاری‌های کلان به کودک فکر کنیم و کارهای مهمى ‌در این خصوص انجام دهیم. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی