[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۶۴۶
  • دوره جدید

با این وضع، بازارهای صادراتی‌مان را از دست می‌دهیم، روزنامه شیراز نوین

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: با شیوه‌های گذشته نمی‌توانیم آینده را بسازیم و نیازمند تغییر در شیوه‌های کار خود هستیم. اگر به سمت‌ استفاده از ابزارهای جدید فناوری و تکنولوژی روز نرویم، آینده بازارها را از دست می‌دهیم.
به گزارش ایسنا، غلامحسین شافعی اظهار کرد: قاعده مثلث توسعه اقتصادی مورد نظر استاندار فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان هستند. این کار فلسفه‌ای دارد که دو ضلع این مثلث یک بخش دولت و بخش دیگر مجلس، قاعده آن بخش خصوصی و فعالان اقتصادی هستند.
وی افزود: این مثلث معنا و مفهوم بسیار بزرگی دارد، ذیل آن نیز مسئله امنیت مطرح بوده و کاملاً نگاه متقابل و کار متفاوتی است. ما الگوهای خوبی را در استان کرمان در بخش‌های اقتصادی شاهد بودیم. می‌توان الگو ساخت و در سطح ملی نیز ارائه کرد. بخش خصوصی کاملاً آماده است تا مشارکت فعال و تعامل صادقانه‌ای را با استاندار برقرار کند. تکیه استاندار بر اقتصاد مقاومتی است، در کرمان نیز الگوها بر اساس آن پیاده شده است.
شافعی در خصوص صادرات و رابطه آن با اقتصاد مقاومتی، گفت: هدف از اقتصاد مقاومتی این است که تاب‌آوری اقتصاد ما در مقابل تکانه‌های خارجی افزایش یابد. اگر تکانه‌های خارجی ایجاد شود، بالاترین اثر اقتصادی را در کشور ما روی نفت دارد که ما اختیاری بر فروش و درآمدهای آن نداریم. صادرات می‌تواند این تکانه شدید را جبران کند و چیز دیگری وجود ندارد. راه اصلی درآمد ارزی ما این است که با توسعه صادرات توانسته باشیم این تاب‌آوری را در اقتصاد خود ایجاد کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بدون تردید پیشران اقتصاد مقاومتی مسئله توسعه صادرات است، اظهار کرد: البته زمانی توسعه صادرات پایدار است که مبتنی بر تولید قوی باشد، آن هم تولیدی که از یک تکنولوژی پیشرفته روز برخوردار باشد که در این زمینه نیز مشکل بسیاری داریم. تولید با مصایب و گرفتاری‌های فراوانی روبه‌رو است.
وی ادامه داد: در حال حاضر درصد بسیار پایینی از کالاهای تولیدی ما با تکنولوژی بالا ساخته شده است. کالاهایی همچون کالاهای سنتی ما بیشتر متکی بر مواد خام است و این نمی‌تواند اعتمادی را برای آینده ما به وجود آورد.
شافعی با اشاره به اینکه در شرایط حاضر باید به یک نکته توجه کرد و اینکه بخش خصوصی باید پشت دولت باشد، تصریح کرد: بخش دولتی و خصوصی مکمل هم هستند، اما این راه کاملاً باز نیست؛ زیرا نیازمند یک اعتماد بسیار بالا است. در برخی تحولاتی که در کشور ایجاد می‌شود، این اعتماد خدشه‌دار می‌شود. ما باید تلاش کنیم اعتماد متقابل ایجاد شود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران در ارتباط با برندسازی گفت: با این شیوه‌ای که عمل می‌کنیم، نمی‌توانیم برندسازی کنیم.
وی اضافه کرد: باید انسجام در داخل خود سیاست‌مداران و برنامه‌ریزان ایجاد شود و بعد از آن در تعاون سازنده بین دولت و بخش خصوصی باشد که زمینه کاملاً آماده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی