[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۰۷
  • دوره جدید

لیگ برتر ایران، کم‌‌‌درآمدترین لیگ حرفه‌ای فوتبال آسیا، روزنامه شیراز نوین

حضور هواداران در استادیوم‌ها و حمایت مالی آن‌ها از باشگاه‌ها، یکی از عناصر مهم پیشرفت فوتبال در سطح قاره است. به گزارش ورزش سه، در لیگ‌های حرفه‌ای جهان، پول شریان مهمی برای پیشرفت و حرکت در مسیر درآمدزایی بیشتر شمرده می‌شود. در پس آن، توجه مردم به باشگاه‌هایشان و حمایت از آن‌ها علاوه بر کمک مالی، نه تنها عنصر مهمی در پیشرفت باشگاه‌ها و لیگ‌ها به شمار می‌‌آید، بلکه یکی از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد است که به دو روش صورت می‌پذیرد. روش اول:عضویت بلیط‌های سالانه؛ متقاضیان آن، به صورت سالانه مبلغ کامل را پرداخت می‌نمایند که کمک‌خرج باشگاه در نقل و انتقالات خواهد بود. اما روش دوم به میل هواداران برای پرداخت پول جهت خرید محصولات باشگاه بستگی دارد و بلیط‌فروشی در حین مسابقات.
در این مقاله، روی بلیط وفاداری برای باشگاه‌های حرفه‌ای تمرکز می‌کنیم. آمار به دست آمده توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا برای پانزده لیگ حرفه‌ای قاره، بیانگر این است که در حال حاضر مورد منفی به شمار می‌آید که نیاز به توجه سریع برای افزایش سهم آن در درآمد باشگاه‌ها است. در صورتی‌که فوتبال در بیست و دو کشور آسیایی راه‌های کسب درآمد در آن نادیده گرفته می‌شود و در نتیجه فوتبال در آن‌ها به عقب می‌رود و فرصت پیشرفت و پول‌سازی در قاره به صورت کلی کاهش پیدا می‌نماید.
336میلیون دلار درآمد برای 15لیگ حرفه‌ای آسیا
پانزده لیگ حرفه‌ای آسیا فقط 336میلیون دلار درآمد داشته‌اند که تقریباً بین 270باشگاه در سه سال اخیر تقسیم شده است؛ اما شگفتی این آمار صدرنشینی لیگ ژاپن از لحاظ در آمدزایی در عضویت سالیانه هواداران خود است. به صورت خلاصه، 213میلیون دلار از کل مبلغ (336میلیون دلار) یعنی نزدیک به 70درصد میزان درآمد لیگ ژاپن است و بدین معناست که هواداران باشگاه‌های ژاپنی بیشترین میزان وفاداری را به باشگاه‌های خود دارند و با پرداخت پول و کمک مالی، آن را حمایت می‌نمایند. در طرف مقابل، لیگ چین به سمت رتبه پنجم با 4.1میلیون درآمد عقب‌گرد داشته است. لیگ عربستان در سطح آسیا رتبه دوم رتبه‌بندی درآمد باشگاه‌ها از حیث بلیط وفاداری یا کارت‌های عضویت را با 70.3میلیون دلار در اختیار دارد. استرالیا با 34.9میلیون دلار در جایگاه سوم و کره جنوبی با 9.1میلیون دلار در رتبه چهارم قرار دارد.
بعد از چین که پنجم این رنکینگ است، امارات با 1.3میلیون دلار در جایگاه ششم قرار دارد، عددی در واقع ناچیز که به عنوان نیروی اقتصادی با توجه به ظرفیت‌های موجود به شمار نمی‌آید. کما اینکه رسیدن به این امر به عنوان یکی از راه‌های کسب درآمد نیز میسر نخواهد بود، مگر اینکه باشگاه‌ها توجه بیشتری به تعامل با هواداران به صورت‌های مختلف بنماید و در نهایت، تایلند با 1.2میلیون دلار، هفتم این رتبه‌بندی است. در واقع مبالغی که ذکر شد، نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین رود‌های سرازیری پول به خزانه باشگاه‌ها در بزرگ‌ترین لیگ‌های حرفه‌ای جهان، در آسیا به یک رود خشک برای کسب درآمد تبدیل می‌شود و همین امر، یکی از دلایل مؤثر بر بودجه باشگاه‌ها و شکایت همیشگی آن‌ها از کمبود منابع مالی است. کارشناسان بازاریابی و سرمایه‌گذاری به این نتیجه رسیدند که سهم بزرگی از این مشکل به فرهنگ هواداری فوتبال برمی‌گردد و همچنین نشان می‌دهد که فوتبال برخلاف تصور، به صورت زیاد ورزش همگانی به شمار نمی‌آید. در تعداد زیادی از لیگ‌ها، هواداران بازی‌ها را دنبال می‌کنند اما از طریق تلویزیون‌ها!
ایران، کم‌درآمدترین است!
در بین لیگ‌های حرفه‌ای در سطح قاره آسیا، ایران هیچ نقشی ندارد. فوتبال ایران که نه حق پخش دریافت می‌کند و از طریق کپی‌رایت درآمدی دارد، نمی‌تواند با کشورهای دیگر رقابت کند. در فوتبال ایران حتی تبلیغات دور زمین نیز به صورت مستقیم به باشگاه‌ها نمی‌رسد و بلیط‌فروشی نیز به طور کاملاً مستقل انجام نمی‌شود. همین موضوع مشکلات مالی باشگاه‌ها را افزایش می‌دهد و در نهایت این می‌شود که لیگ ایران از نظر درآمدزایی نمی‌تواند آن‌طور که باید با شراکت هواداران پول دربیاورد و باشگاه‌ها در مرز ورشکستگی قرار می‌گیرند. این در حالی است که هواداران در ایران استقبال زیادی از فوتبال انجام می‌دهند؛ اما به خاطر اینکه کنترل درستی نمی‌شود، نمی‌توان از این سرمایه استفاده کرد.
عضو کمیته مسابقات جام ملت‌ها: هواداران سهمی در باشگاه‌ها ندارند
از طرفی، حافظ المدلج رئیس سابق کمیته بازاریابی و سرمایه‌گذاری فوتبال آسیا و عضو کمیته مسابقات جام ملت‌های آسیا 2019 در کنفدراسیون فوتبال آسیا و کارشناس سرمایه‌گذاری ورزشی تأکید کرد: منابع مالی که به هواداران مرتبط می‌شود، به صورت کلی نادیده گرفته می‌شود. به طوری که در غرب آسیا که شاهد حضور لیگ‌های ثروتمند از لحاظ اقتصادی و هواداری هستیم، توانایی یاری رساندن به باشگاه‌ها از طریق مبالغ بالا هست؛ ولی این کار به دلایل مختلفی صورت نمی‌پذیرد که بعضی از این دلایل به فرهنگ هواداری موروثی که می‌توان «فرهنگ‌پدری» به آن اطلاق کرد، برمی‌گردد. وی اضافه کرد: فرهنگ پدری به هوادار نشان می‌دهد که پرداخت هزینه‌ها و حقوق باشگاه‌ها توسط دولت صورت می‌پذیرد و او به عنوان هوادار یا دوستدار باشگاه یا لیگ، سهمی در این قضیه ندارد. در نتیجه، هرگز کمک مالی به باشگاه حتی در حد عضویت سالانه و خرید بلیط‌های باشگاه مورد علاقه خود نمی‌نماید. این‌ها نکاتی است که باید باشگاه‌ها به آن توجه نمایند و سعی بر تغییر آن‌ها داشته باشند و رسانه‌ها توجه خود را بر این امر قرار دهند. به خصوص در لیگ‌های پیشرفته‌ای از لحاظ اقتصادی و مالی همچون عربستان و امارات.
این عضو کمیته مسابقات جام ملت‌ها گفت: لازم است که اداره‌ای به نام روابط هواداران تشکیل بشود که قدرت این را داشته باشد که به صورت مستمر با هواداران در ارتباط باشد و پیشنهادها و امور جذابی را برای سرمایه‌گذاری آن‌ها در باشگاه ارائه نماید که می‌تواند حتی سرمایه‌گذاری کوچک در حد خرید بلیط وفاداری (بلیط یک فصل بازی‌ها) باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی