[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۱۰
  • دوره جدید

ورزش را زندگی کنیم، روزنامه شیراز نوین

چگونه شروع کنیم

 

هومن برزگر
متخصص رفتار حرکتی

همه ما می‌دانیم که به ورزش کردن نیاز داریم اما عملی کردن آن برایمان سخت است و همیشه به‌دنبال بهانه‌ای برای فرار از ورزش هستیم! یک روز می‌گوییم کارمان زیاد است و وقت نمی‌کنیم، یک روز دیگر هم می‌گوییم امروز روز استراحت است و بهتر است کمبود خواب هفتگی را جبران کنیم! یک روز دیگر هم که وقت مهمانی و گردش است و روز دیگر باید به دیدار دوستان مان برویم و روز دیگر... خلاصه هر روز یک بهانه می‌تراشیم تا مبادا مجبور به ورزش کردن شویم! البته در مواجهه با اطرافیان‌مان که ورزشکار هستند، همیشه افسوس می‌خوریم که کاش کمی‌وقت داشتیم تا به سلامت بدن مان برسیم و... به این ترتیب کمی ‌از بار عذاب وجدان مان کم می‌کنیم! اگر بخواهیم به همین شیوه ادامه دهیم، همیشه کار، کل روزمان را به خود اختصاص می‌دهد و عصرها را هم برای استراحت و خانواده درنظر می‌گیریم و هیچ وقت برای ورزش کردن فرصتی که منتظرش هستیم، پیش نمی‌آید.
هر کسی باید از جایی شروع کند، درست است؟ اگر اولین‌بار است که ورزش کردن را جدی گرفته‌اید، شاید سردرگم شوید که از کجا باید شروع کرد.
اغلب برنامه‌های ورزشی که پیدا خواهید کرد، برای افرادی تدوین شده که تجربه‌ی خوبی در تمرینات ورزشی دارند، و یا این‌که خوش اندامند. چنین برنامه‌هایی برای تازه‌کارها واقعاً سخت است. تمرینات ساده‌ی بدنسازی هم اگر به اشتباه اجرا شوند می‌تواند خطرناک باشد‌، حتی احتمالش هست که آسیب‌هایی جدی ببینند. بنابراین اگر گیج شده‌اید که از کجا شروع کنید، این شش ورزش برتر برای تازه‌کارها را بررسی کنید.
در این شرایط در حالت استاندارد و اصولی شما می‌توانید با کارشناسان و مربیان مجرب درس خوانده در رشته تربیت بدنی مشاوره کرده تا آنها نسب به وضعیت جسمانی و علایق و شخصیت اجتماعی شما بهترین گزینه‌ها را به شما پیشنهاد بدهند‌. ما در این مقاله به‌صورت اختصار به چند نکته مهم برای شروع و انتخاب ورزش می‌پردازیم‌.
بهترین ورزش را انتخاب کنید
ببینید چه نوع ورزشی شما را هیجان‌زده می‌کند. اول به مکان ورزش کردن خود فکر کنید و بعد به نوع ورزشی که می‌خواهید انجام دهید. آیا دوست دارید با نرمش‌های سبک شروع کنید؟ یا می‌خواهید برای پرورش اندام‌تان قدم بردارید؟ شاید هم دلتان بخواهد گلف بازی کنید یا سرعت، قدرت و انعطاف بدنی خود را افزایش دهید؟ تعیین هدف، تصمیم‌گیری را برای شما آسان می‌کند.
در ادامه چند ورزش معرفی شده که جزو ورزش‌های قلبی عروقی به حساب می‌آیند و به این ترتیب تناسب اندام شما را بهبود می‌بخشند.
دویدن: بالا رفتن از تپه (پله) یا دویدن سرعتی به قدرت و سرعت شما کمک می‌کند. برای افزایش تأثیر این ورزش‌ها بهتر است در تعطیلات آخر هفته هم زمانی را به دویدن استقامتی و طولانی مدت باشدت متوسط اختصاص دهید.
دوچرخه سواری: اگر دوچرخه ندارید یا مکانی برای دوچرخه سواری در دسترس‌تان نیست، شرکت در کلاس‌های گروهی و هیجان انگیز اسپینینگ (دوچرخه سالنی‌) یا استفاده از دوچرخه ثابت در منزل بهترین جایگزین است.
تمرین‌های استقامتی: انجام تمرین‌های بدنسازی در باشگاه یا انجام تمرین‌های ساده‌تر در منزل یا محل کار (مثل بارفیکس زدن، شنا سوئدی‌، درازونشست و...) می‌تواند در کنترل وزن به شما کمک کند.
یوگا‌: بهره‌گیری از کلاس‌های حرکات کششی ذهن و جسم (یوگا) در باشگاه یا کمک گرفتن از مربی خصوصی در منزل می‌تواند کمک زیادی به تمرکز و البته تناسب اندام شما کند.
‌بهترین زمان را انتخاب کنید
زمان انجام تمرین‌های ورزشی‌تان را در تقویم یادداشت کنید تا با روزها، ساعت‌ها و مکان‌های خاصی که با یک مشتری، فروشنده یا کارمند قرار ملاقات داشته یا برای شرکت در یک جلسه یا همایش از پیش تعیین شده دعوت شده‌اید، تداخل نداشته باشد. یادتان باشد که ورزش کردن هم باید برای شما مثل یک تعهد مهم باشد، بنابراین برنامه‌هایتان را طوری تنظیم کنید که حتی برای رفت و آمد به باشگاه هم وقت کافی درنظر گرفته باشید.
حتی اگر ممکن است سرتان شلوغ شده و ساعت باشگاه رفتن‌تان را فراموش کنید، «زنگ یادآوری» گوشی همراه‌تان را کوک کنید تا فرصت‌سوزی نکنید! سعی کنید برنامه روزانه مشخصی برای ورزش کردن در نظر بگیرید؛ یادتان باشد حتی ۲‌روز ورزش کردن در کل هفته می‌تواند بر تناسب اندام‌تان تأثیر چشمگیری بگذارد و سطح تمرکز ذهنی و سرزندگی‌تان را افزایش دهد.
‌بهترین وسایل را انتخاب کنید
هیچ‌چیز بدتر از این نیست که برای تکمیل یک حرکت ورزشی، وقت کم بیاورید! مثلاً وقتی خودتان را از لحاظ ذهنی برای تمرین آماده کرده‌اید اما ناگهان متوجه می‌شوید یک وسیله ضروری مثل کفش مخصوص دو، لباس شنا یا لباس ورزشی‌تان را فراموش کرده‌اید!
بنابراین بهتر است هر شب، وسایل مربوط به ورزش‌های فردا را بسته‌بندی کنید و برای جلوگیری از چنین پیش‌آمدهایی، بهتر است یک دست لباس یا کفش اضافه در کمد محل کارتان داشته باشید. وسایلی که ممکن است به آنها احتیاج داشته باشید عبارتند از: لباس مخصوص رشته ورزشی‌تان، کفش ورزشی، حوله‌، بطری آب و زیر انداز مخصوص ورزش.
‌بهترین مکان ورزشی را انتخاب کنید
سعی کنید ورزشگاهی نزدیکی محل کارتان پیدا کنید که نهایتاً یک ربع با دفتر کارتان فاصله داشته باشد؛ به این ترتیب روزانه نیم ساعت صرف رفت‌وآمد شده و می‌توانید یک ساعت هم ورزش کنید.
اگر ورزشگاهی که انتخاب می‌کنید، مجهز به سیستم صوتی عالی، دستگاه‌های هوازی و استقامتی و کلاس‌های متنوع باشد، قاعدتاً می‌توانید از انواع تمرین‌های ورزشی برای تناسب اندام خود کمک بگیرید. اما اگر ورزشگاه نزدیک محل کارتان چندان مجهز نیست، دلسرد نشوید؛ مهم این است که فرصت ورزش کردن برایتان فراهم می‌شود.
حتی اگر هیچ نوع ورزشگاهی در اطراف محل کارتان پیدا نکردید، ناامید نشوید، کافی است مکانی برای پیاده‌روی یا دویدن (مثل پارک) در نزدیکی‌تان باشد.
اگر باز هم هیچ مکانی نزدیک محل کارتان پیدا نکردید، در منزل تمرین کنید و یا داخل محیط کارتان را خوب وارسی کنید تا شاید جای مناسبی برای ورزش کردن پیدا کنید، حتی می‌توانید با مدیر داخلی‌تان مشورت کنید و از او کمک بخواهید تا در تجهیز یک اتاق ورزش به شما کمک کند؛ در این‌صورت، از این اتاق برای انجام ورزش‌هایی استفاده کنید که نیازی به دستگاه ورزشی نداشته باشد.
برای انجام ندادن هر‌کاری هزاران بهانه وجود دارد اما برای انجام دادن آن تنها یک بهانه کافیست‌! حال چه بهانه بهتر از سلامتی و داشتن اندام زیبا‌. نکات مثبت ورزش بر هیچکس پوشیده نیست و تنها یک تصمیم لازم است تا شما هم از تمام فواید ورزش بهره‌مند شوید و سلامتی خود را تضمین کنید‌.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی