[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۶۶۹
  • دوره جدید

سپهر شیـراز قلمرو سیمرغ، روزنامه شیراز نوین

به استقبال فیلم‌های سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر می‌رویم

سپهر شیـراز قلمرو سیمرغ

 

شیرازنوین- سعیدرضا امیرآبادی

amirabadi_shznvn@yahoo.com

یادداشت: شاید فقط سینما بتواند این حال ما را خوب کند. کی‌روش و شاگردانش که در برابر سامورایی‌ها از پای درآمدند و آه از نهادمان بلند شد که چرا هلهله و شادکامی، این قدر به ما نیامده است. اینک نوبت به هنر هفتم می‌رسد تا در پهنه بی‌کرانش به ماجراجویی و عشق‌بازی بپردازیم؛ معاشقه با سکانس‌هایی که برخاسته از اندیشه هنرمندان و فرهنگوران وطنی هستند. کسانی که می‌کوشند مخاطبانشان را در پناه سینما گرفته و آن‌ها را از روزمرگی و حباب‌های اقتصادی و همه خبرهای بد برهانند. شاید این معجزه فقط در توان سرزمین رویاها باشد. نفس‌ها برای آغاز جشنواره فیلم فجر به شماره افتاده و میلیون‌ها علاقه‌مند پرده نقره‌ای در سراسر کشور برای تماشای آن بی‌تابی می‌کنند. باید دید حاصل ممارست‌های ذهنی و دستاوردهای تکنیکی اهالی سینما در سالی که گذشت چه بوده و آن‌ها تا چه اندازه توانستند خود را از ورطه‌های سفارشی‌سازی، فیلمفارسی‌ها، گیشه‌مداری‌های مفرط و بسط عقاید رادیکالیسم مبرا سازند. باید دید ژانر اجتماعی که این روزها کلیت سینمای ایران را تشکیل می‌دهد، تا چه اندازه در عقده‌گشایی مدنی کارنامه موفقی داشته و آیا در زمینه بازگویی دغدغه‌های مردمی، کارنامه مقبولی از خود به جای گذاشته یا در چرخه‌ای باطل در حال دوران است. باید دید سینما می‌تواند در عین رسالت خطیر عقده‌گشایی، برای علاقه‌مندانش زنگ تفریحی از مصایب روزمره تدارک ببیند یا به سیاه‌نمایی تزریق نومیدی مشغول شده است.
جشنواره فیلم فجر کلید خورد تا مهر محکمی بر این ادعا بزند که سینما همان سرزمین ممنوعه رادیکال‌ها نیست و نمی‌توان آن را به انحصار گروه فشار و جریان‌های محدود و اقلیت‌های پرنفوذ درآورد. این خاصیت هنر هفتم است که تماشاگران عام و خاص و منتقدانش را در کنار یکدیگر به تماشای فیلم دعوت کرده و از آن‌ها می‌خواهد نیم‌نگاهی دوباره به رفتارهای روزمره خود بیندازند. جشنواره فیلم فجر کلید خورد تا هنر سینما دیگر در انحصار سینمای برون‌مرزی نباشد و هر گروه از مخاطبان، به وسعت خردمندی و درایت خویش، از آن برخوردار شوند. مدت‌های زیادی است که صاحب‌نظران سینمایی، دیگر از سینمای عوام‌گرایانه به عنوان سینمایی فرومایه یاد نمی‌کنند و بر این باورند که تماشای هر فیلمی، همانند مطالعه هر کتابی، می‌تواند نطفه‌های درایت را در ضمیر ناخودآگاه تماشاگران بکارد و آینده روشنی را برای ایشان متصور شود. جشنواره فیلم فجر کلید خورد تا فرصتی برای تجلیل از شکیبایی، علو، رشیدی، کشاورز، انتظامی، نصیریان و دیگر بزرگان سینمای ایران مهیا شود. ابرنقش‌آفرینانی که بر گردن سینمای ایران دین بزرگی دارند و هنر هفتم وطنی منهای آن‌ها، ماندگاری و اصالتش را فرو می‌باخت. به یاد داشته باشیم که سینمای مستند که از نقش اول محروم است، هیچ‌گاه نمی‌تواند به مرزهای محبوبیت و جذابیت ژانرهای داستانی نزدیک شود و این مسئله جز به همت نقش‌آفرینان گرانمایه میسر نخواهد شد. جشنواره فیلم فجر کلید خورد تا ایرانیان قلمرو توانمندهای خود را در عرصه زیباشناسی در انحصار نظم و نثر و معماری و خطاطی و نقاشی درنیاورند و در هنرهای نوظهور هم استعدادهای خود را محک زده و انباشته‌های ذهنی خود را در عرصه‌های جهانی به اثبات رسانند. امروزه ایران می‌تواند توسط سفیران فرهنگی‌اش با تمامی توان بر کوس صلح‌دوستی و خشونت‌ستیزی و فرهنگوری بر زند و به راستی چه هنری بهتر از هنر هفتم می‌تواند حقایقی که در جامعه ایران در جریان است را برای جهانیان به تصویر کشد.
چند نفس تا جشنواره فیلم فجر در سال 97 بیشتر نمانده و تیفوسی‌های نقره‌ای، برای تماشای بهترین آثار وطنی در بخش سودای سیمرغ بی‌تاب‌اند. معمولاً رسم بر این است که آثار نمایش‌یافته در فستیوال‌های فرهنگی، از تیغ ممیزی در امان باشند و علاقه‌مندان می‌توانند ماحصل تلاش فیلم‌سازان را به صورت تمام و کمال مشاهده کنند. گاهی برش یک سکانس فیلم آن را چنان عبث و بیهوده می‌کند که حتی تماشاگران عامی نیز از دیده آن به وجد نمی‌آیند و به سینمای زیرزمینی گریز می‌زنند.
چنان که از اخبار برمی‌آید، امسال 18 تا 20فیلم در جشنواره شیراز به نمایش درمی‌آید و این فرصت گرانبهایی را برای مشتاقان سینما پدید می‌آورد که فارغ از همه روزمرگی‌ها، در سرزمین سینما به ماجراجویی بپردازند. هجدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز هم‌زمان با سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر پایتخت  از ۱۱ تا ۲۲بهمن‌ماه جاری به میزبانی تالار حافظ، پردیس سینمایی گلستان و مجموعه سالن‌های هنر شهر آفتاب برگزار می‌شود. به طور حتم حضور پرقدرت بخش خصوصی و تجهیز سالن‌ها به صداهای دالبی و تصاویر باکیفیت بر جذابیت‌های جشنواره خواهد افزود و دهه پرفروغی را برای تیفوسی‌های فیلم و سینما رقم می‌زند. در ادامه، مروری گذرا بر فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر می‌اندازیم و با فیلم‌سازان، خلاصه داستان‌ها و نقش‌آفرینان حاضر آشنا می‌شویم.
پس از زانو زدن مرد پرتغالی و شاگردان مغرورش در برابر مردان سخت‌کوش سرزمین آفتاب، شاید فقط سینما بتواند این حال خراب ما را خوب کند...

آشفته‌گی
فریدون جیرانی کارگردانی است که تقریباً به تمامی ژانرهای سینما سرک کشیده و در آخرین فیلم خود به اسم خفه‌گی، به ژانری سر زد که در سینمای ایران کمتر به چشم می‌خورد. او وارد وادی فیلم‌های جنایی-تریلر شد و با حال و هوای خاصی که در خفه‌گی ایجاد کرده بود، توانست شبه‌شمایلی از چنین ژانری را در سینمای خود خلق کند. جیرانی در خفه‌گی نتوانست به آن ایدئالی که می‌خواهد برسد و حال که برای پانزدهمین بار روی صندلی کارگردان نشسته، دوباره خودش را در این نوع سینما محک زده و به نظر می‌رسد این بار کار بهتری ارائه کرده است. مهناز افشار و بهرام رادان، دو بازیگر اصلی فیلم جدید جیرانی هم زوج سینمایی هستند که تقریباً با یکدیگر حرفه سینما را آغاز کردند و هر دو در فیلم شور عشق به سینما معرفی شده‌اند و بعد از بازی در فیلم پل چوبی، باز هم در کنار هم قرار گرفتند. این زوج هم مانند زوج شاکردوست و محمدزاده در خفه‌گی هیجان خاصی را در تماشاگر ایجاد می‌کنند و امید می‌رود که جیرانی این بار فرم فیلم خود را فدای محتوای آن نکند و بیشتر از پیش روی فیلم‌نامه و قصه‌ای که قصد روایتش را دارد کار کند.
ایده اصلی
فیلم ایده اصلی، یکی از آثار بلندپرواز جشنواره سی و هفتم به شمار می‌آید و فیلم‌برداری آن در چندین کشور از جمله اسپانیا و قبرس و کانادا صورت گرفته است. البته کارگردان فیلم اظهار داشته که برخلاف تصور، بودجه زیادی برای فیلم در نظر گرفته نشده؛ اما چنین ادعایی تا حدی بعید به نظر می‌رسد، به ویژه اینکه سه بازیگر خارجی نیز در فیلم حضور دارند. ایده اصلی درباره پول‌شویی و ورود تهیه‌کنندگان سینمایی با پول‌های کثیف به سینماست و بازیگران مشهوری همچون بهرام رادان،‌ هانیه توسلی و پژمان جمشیدی در آن بازی می‌کنند. خلاصه داستان منتشر شده رسمی فیلم این‌چنین است: ایران و اسپانیا برای راه‌اندازی یک پروژه بزرگ به توافق رسیده‌اند. مهندس پارسا که چندسالی است از همسرش جدا شده، رئیس یکی از شرکت‌های حاضر در مناقصه است. دیگران نیز با اهداف متفاوت سعی در برنده شدن در این مناقصه سرنوشت‌ساز را دارند. رسیدن به موفقیت برای آدم‌های این قصه، منجر به پیچیدگی‌هایی در روایت آن می‌شود. بهرام رادان، مریلا زارعی،‌ هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، مهرداد صدیقیان و شهباز نوشیر، بازیگران اصلی این فیلم هستند.
بنفشه آفریقایی
فاطمه معتمدآریا پس از سال‌ها دوباره در جشنواره فجر حضور دارد و قرار است در فیلم بنفشه آفریقایی، شاهد بازیگری او در کنار رضا بابک و سعید آقاخانی باشیم. کارگردان فیلم نیز پس از بیش از ده سال دوری از سینما بار دیگر به خانه فیلم‌سازی خود بازگشته و همه اینها نوید بازگشتی جانانه به سینما را می‌دهد. در خلاصه داستان آمده است: «شکو» زن میان‌سالی است که متوجه می‌شود همسر اولش فریدون، توسط فرزندانشان به خانه سالمندان منتقل شده است. او به همراهی همسر دومش رضا، تصمیم می‌گیرند مرد را به خانه خود بیاورند. با آوردن فریدون در خانه، رابطه شکو و فریدون تغییراتی می‌کند که در زندگی با رضا هم تأثیر می‌گذارد و اتفاقات تازه‌ای در زندگی هر سه رخ می‌دهد.
۲۳نفر
فیلمی در ژانر دفاع مقدس که معمولاً فیلم‌های این ژانر در جشنواره سی و هفتم از بخت و اقبال مناسبی برخوردار هستند. این فیلم بر اساس یک داستان واقعی از گروهی به همین نام ساخته شده که در جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۱ به اسارت نیروهای عراقی درآمدند. اعضای این گروه متشکل از نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ساله بودند و همین موضوع، داستان آن‌ها را به یک تراژدی عظیم مبدل می‌سازد. سازمان هنری رسانه‌ای اوج که سال گذشته تنگه ابوقریب را با بودجه عظیمی روانه جشنواره کرد، امسال با ۲۳نفر وارد این رویداد شده و کارگردانی کار را هم به مهدی جعفری سپرده است؛ فردی که پیش‌تر در اثری چون به وقت شام مدیر فیلم‌برداری بوده و تا حدی با ساخت یک فیلم عظیم آشنایی دارد. مهدی جعفری بیشتر از بهرام توکلی با سینمای جنگی آشناست و شاید بتواند با انتخاب سوژه داغی که انجام داده، خلأ داستانی حاکم بر تنگه ابوقریب را جبران سازد. بیشتر بازیگران فیلم چهره‌های ناشناخته‌ای هستند و در ساخت فیلم از تمامی این اسرا مشورت گرفته شده است.
پالتوشتری
پالتوشتری توانسته در هر دو بخش نگاه نو و سودای سمرغ شانس حضور داشته باشد و از این حیث، شانس مضاعفی برای دیده شدن در بین منتقدان و تماشاگران دارد. پالتوشتری در خلاصه داستانی که به جشنواره ارائه کرده، این جملات را نوشته است: فیلم درمورد یک دانشجوی فلسفه است که یک پالتو از پدرش به ارث برده که با پوشیدنش افکار وسوسه‌آمیز و موذیانه به سراغش می‌آید. «اگه دشمنید چرا اینقدر با هم می‌پرید؟ اگه دوستید چرا اینقدر به هم می‌پرید؟» کارگردان فیلم، علی میرزایی است؛ شخصی که پیش‌تر در فیلم‌نامه‌نویسی دستی داشته و آثاری چون گشت ارشاد (قسمت اول) و فیلم «در مدت معلوم» را نوشته است؛ دو اثر جنجالی که تابوشکنی‌هایی در خود داشتند و خط قرمزها را تا حدی رد کرده بودند. به همین دلیل هم به نظر می‌رسد فیلم جدیدش که با توجه به ترکیب بازیگران و نام و دیگر وجناتش، یک فیلم کمدی به نظر می‌رسد، کمدی جسورانه‌ای باشد و حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.
تیغ و ترمه
دیبا زاهدی با اینکه بیش از ۵سال است در سینمای ایران فعالیت دارد؛ اما تاکنون موفق به دریافت نقش اصلی یک فیلم سینمایی نشده بود و حالا در آخرین فیلم کیومرث پوراحمد، نقش اصلی به او سپرده شده است. پوراحمد که چند سالی است با آثار فاخر و شاخص خود فاصله گرفته و دوران سینمایی رو به افولی دارد، بار دیگر توانسته در جشنواره فیلم فجر شرکت کند تا بلکه بتواند به دوران اوج خود بازگردد. به هر حال او فردی است که فیلم‌های ماندگاری چون خواهران غریب و شب یلدا را ساخته و سریال جاودان قصه‌های مجید نیز ساخته ذهن اوست. پوراحمد این بار به سراغ داستانی زنانه رفته و یک درام تولید کرده است. «تیغ و ترمه» دارای موضوعی اجتماعی - حادثه‌ای است که به نظر می‌رسد ملتهب بودن فیلم‌نامه یکی از ویژگی‌های اصلی آن است. آن‌طور که گفته می‌شود، فیلم جدید پوراحمد اقتباسی از یک رمان است که همین موضوع سینمای اقتباسی نیز در کشور ما مهجور واقع شده و این عملکرد کارگردان قدیمی و نام‌آشنای کشورمان در نوع خود ستودنی‌ست. فیلم‌نامه فیلم اقتباسی از رمان «کی از این چرخ‌فلک پیاده می‌شوم» نوشته گلرنگ رنجبر است. رضا یزدانی خوانندگی ترانه‌های فیلم را بر عهده دارد و علیرضا زرین‌دست هم فیلم‌برداری فیلم را بر عهده دارد. به جز دیبا زاهدی نیز بازیگرانی چون پژمان بازغی، لاله اسکندری، مهران رجبی، کوروش سلیمانی، آویسا سجادی، هومن برق‌نورد و شراره رنجبر در فیلم بازی می‌کنند.
جمشیدیه
یلدا جبلی، کارگردان پرکاری در سینمای کشورمان نیست و کارنامه هنری اندک ولی پرباری دارد. جبلی کار خود را به عنوان تدوین‌گر در سینمای ایران آغاز کرده و پس از آن فیلم «داره صبح میشه» را نویسندگی و کارگردانی کرده است؛ فیلمی که توانست در زمان خود کاندیدای بهترین فیلم جشنواره فجر هم بشود. جمشیدیه، درامی اجتماعی است که جبلی با کمک بازیگرانی چون سارا بهرامی و حامد کمیلی ساخته و نکته جالب توجه حضور کیومرث پوراحمد، کارگردان شاخص سینما در یک نقش کلیدی است. به جز پوراحمد، بهرام عظیمی، انیمیشن‌ساز مشهور کشورمان که فیلم تهران ۱۵۰۰ را ساخته هم در این فیلم بازیگری می‌کند. خلاصه داستان فیلم منتشر شده رسمی این‌گونه است: ترانه و امیر در شب تولد امیر، درگیر حادثه‌ای شده و برای کشف حقایق نهفته در دل این حادثه، وارد مسیر پیچیده‌ای می‌شوند که هرچه در آن پیش می‌روند، امکان بازگشتشان کمتر می‌شود.پانته‌آ پناهی‌ها، ستاره پسیانی، شادی کرم‌رودی، ندا جبرائیلی، حمیرا نونهالی و سعید چنگیزیان، از دیگر بازیگران فیلم جمشیدیه به شمار می‌آیند.
خون خدا
علی، کارتن‌خوابی ا‌ست که دوران نقاهت ترک اعتیادش در خیابان‌ها، مصادف شده است با دهه اول محرم. او شب عاشورا در جعبه‌ غذای نذری که برایش آورد‌ه‌اند، پاکتی آغشته به خون می‌یابد. این خلاصه داستان جذاب، نشان دهنده فیلمی درام با مضامین مذهبی است که البته خشونت هم در آن وجود دارد؛ نشانه‌هایی که در نام بامسمای فیلم نیز به وضوح دیده می‌شود.مرتضی علی عباس میرزایی پیش از این، فیلم انزوا را در سینما ساخته که در ژانر تریلر بود و نتوانست آنطور که باید نظر منتقدان و تماشاگران را به خود جلب کند. فیلمی که حال و هوای آثار اکشن را هم داشت؛ ولی به هیچ وجه نتوانسته بود اثری درخور توجه در این ژانر باشد و به جز بازی نسبتاً خوب بازیگران و موسیقی بی‌نظیر، حرفی برای گفتن نداشت. 
در خونگاه
در خونگاه، آخرین ساخته سیاوش اسعدی است و قصه‌اش در حال و هوای دهه شصت می‌گذرد. اسعدی بعد از شش سال به سینما بازگشته و قصد دارد بار دیگر، داستانی درام و قوی را روایت کند که با فانتزی مخصوص امضای خودش در آثارش ترکیب شده باشد. فیلم توسط کاگردان در تیتراژ به مسعود کیمیایی پیشکش شده است. آنطور که از تصاویر و اخبار درز شده درباره فیلم برمی‌آید، در خونگاه اثری است شبیه به فیلمفارسی‌های کلاسیک سینمای ایران؛ اما با فرمی مدرن و داستانی غنی‌تر. اسعدی قصد داشته ادای دینی به این نوع فیلم‌سازی داشته باشد و سال گذشته با وجود اینکه فیلم کامل شده بود؛ برای یک سری ریزه‌کاری فنی از شرکت در جشنواره سی و ششم انصراف داد و در نهایت توانست امسال خود را به جشنواره سی و هفتم برساند.


 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی