بهرهبرداری از سه پروژه بزرگ عمرانی شهرداری شیراز، روزنامه شیراز نوین
پیمان کشاورز- شیرازنوین
همزمان با ایام دهه فجر و چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی سه پروژه بزرگ عمرانی در شهر شیراز با حضور معاون اول رئیس جمهور، استاندار فارس، نماینده ولی فقیه در استان، شهردار شیراز، اعضای شورای شهر و بخشی از مدیران استانی و شهری افتتاح و به بهرهبرداری رسید. پروژههای تقاطع غیرهمسطح شهدای کشن(امیرکبیر- مطهری- رحمت) بهعنوان بزرگترین پروژه عمران شهری جنوب کشور، تقاطع غیرهمسطح شهدای انقلاب(جوادیه) و فاز اول ایستگاه مترو امام حسین(ع) بهعنوان نقطه تلاقی خط یک و خط دو متروی شیراز سه پروژه بزرگی بود که 21بهمنماه و در مجموع با اعتبار 281میلیارد تومان افتتاح و به بهرهبرداری رسید تا بهنوعی شاهد هتتریک شهرداری در حوزه عمران شهری باشیم.
تقاطع غیرهمسطح شهدای کشن که با هزینه 130میلیارد تومانی بهعنوان بزرگترین پروژه عمران شهری در جنوب کشور شناخته میشود با هدف بازگشایی و تسهیل ترافیک ورودی جنوب غربی و تکمیل یکی از شریانهای اصلی رینگ درون شهری شیرازاحداث شده است. این تقاطع با طول عرشه 2114متر و مساحت 22550متری عرشه و 7پل یک طرفه، سه بلوار امیرکبیر، مطهری و رحمت را به یکدیگر متصل میکند. این پروژه از ابتدای کلنگزنی در سال ۹۴ تا پایان سال۹۶ حدود ۳۷درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما از ابتدای امسال با برنامهریزی جدید شهرداری شیراز و اولویتبندی پروژههای شهری توسط شهرداری سرعت بالایی گرفت و با ۶۳درصد پیشرفت دیگر، توسط شهرداری شیراز تکمیل شد.
فاز اول ایستگاه مترو امام حسین(ع) دیگر پروژه روز 21بهمن ماه بود که با حدود ۳۰هزار متر مربع زیر بنا و ۹۱میلیارد تومان هزینه اجرایی، افتتاح شده است. این ایستگاه که نوزدهمین ایستگاه خط یک متروی شیراز محسوب میشود محل تلاقی خط یک و خط دو قطارشهری شیراز خواهد بود و با ۳۰متر عمق یکی از عمیقترین ایستگاههای متروی شیراز است که در ۳طبقه و بهصورت سکو جزیرهای احداث شده و دارای ۶مسیر ورودی و خروجی است. اگرچه بر اساس برنامهریزیها مقرر شده بود ایستگاه خط یک قطارشهری میدان امام حسین(ع) در هفته دولت سال۹۸ به بهرهبرداری برسد اما با توجه به موقعیت مهم این ایستگاه و قرارگیری آن در یکی از میادین مرکزی شیراز (میدان ستاد)، عملیات عمرانی این پروژه سرعت گرفت و به مناسبت دهه مبارک فجر به بهرهبرداری رسید.
اما تقاطع شهدای انقلاب نیز یکی دیگر از سهگانههای شهرداری شیراز در سفر معاون اول رئیس جمهور بود که در محل تقاطع کمربندی و بزرگراه آیت الله محلاتی با هزینهای بالغ بر 60میلیارد تومان به بهرهبرداری رسید. این پروژه که با احداث خود حدود 4هکتار نیز بهواسطه درختکاریهای انجام شده به فضای سبز شهری شیراز میافزاید با 2پل و بهصورت شبدری کامل اجرایی شده تا نقش مهمی در تسریع ترافیک ورودی و خروجی شیراز و انتقال بار ترافیکی به رینگهای پیرامونی شهر ایفا کند.
کار بزرگ شهرداری شیراز، اجرای پروژهها در زمان کوتاه است
اقدام شهرداری شیراز در احداث و تکمیل پروژههای اینچنینی باوجود محدودیتهای موجود کاری بزرگ و قابل ستایش است. این جمله معاون اول رئیس جمهوری بود که در آیین افتتاح فاز یک ایستگاه مترو امام حسین(ع) عنوان کرد. اسحاق جهانگیری در این مراسم با بیان اینکه مدیران جوانی همچون شهردار شیراز میتوانند منشأ کارهای بزرگ و قابل اتکا باشند گفت: شیراز بایستی به لحاظ زیباسازی و اجرای طرحهای عمرانی در صدر شهرهای کشور قرار گیرد تا این شهر گل سرسبد شهرهای ایران شود. معاون اول رئیس جمهور با تقدیر از شهرداری شیراز در تأمین منابع مالی مورد نیاز پروژههای اجرا شده گفت: تفاوت شهرداریها با دستگاههای دولتی در نحوه کارکردهاست چراکه دستگاهها اگر بودجه داشته باشند کار میکنند و در غیراینصورت کار متوقف میشود اما شهرداری سازمانی است که میبایست هم پروژههای شهری را طراحی و اجرا کند و هم منابع مالی مورد نیاز این پروژهها را تأمین کند که انجام این دوکار بهصورت توأمان هم سخت و هم ارزشمند است. جهانگیری اجرای طرحهای بزرگ عمرانی در شیراز طی زمان کوتاه را یکی از مهمترین اقدامات شهرداری شیراز دانست و گفت: اجرای پروژههای بزرگی همچون تقاطع شهدای کشن نشان داد که میتوان کارهای بزرگ را با اتکا به توان داخلی انجام داد و نکته مهم اینکه روند اجرای این پروژهها در زمان کوتاه با محدودیتهای موجود بودجهای اتفاق بزرگی در این عرصه بود.
استفاده شهرداری شیراز از متخصصان داخلی موجب افتخار است
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز استفاده شهرداری شیراز از نیروهای بومی در طراحی و اجرای پروژههای بزرگ را موجب بالندگی و افتخار دانست و با اشاره به اجرای ایستگاه خط یک قطارشهری میدان امام حسین(ع) توسط مهندسان، مشاوران و کارگران بومی گفت: احداث این پروژه در مرکز شیراز کار بزرگی بود که متخصصان توانمند ایرانی انجام دادهاند.
آیت الله لطف الله دژکام ضمن یادآوری بازدیدی که طی روزهای گذشته از روند اجرای این پروژه داشت، خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت: در زمان بازدید اولین نکتهای که از شهردار سؤال کردم، سرنوشت ساعت گل با وجود ۳۰هزار متر مربع عملیات اجرای قطار شهری در زیر زمین بود، که خوشبختانه ساعت گل همچنان در جایگاه قبلی بهکار خود ادامه میدهد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: موضوع دیگری که در بازدید متوجه آن بودم، این بود که آیا کار را ایرانیها انجام میدهند یا دیگری، که خوشبختانه این پروژه توسط بچههای ایران اجرا شده است و ما به بالندگی ایران اسلامی افتخار میکنیم. نماینده ولی فقیه در استان فارس تأکید کرد: ایران بهعنوان الگوی یک نظام اسلامی باید هرچه بهتر و بیشتر در دنیا بدرخشد.
6خط دیگر مترو در دستور کار قرار دارد
استاندار فارس نیز در آیین افتتاح سه پروژه بزرگ شهرداری شیراز با اشاره به تحولات و دستاوردهای صورت گرفته پس از انقلاب اسلامی در این استان گفت: تحولات و دستاوردهای حاصل شده در استان فارس خدمات ملموسی است که نظام جمهوری اسلامی ایران به مردم تقدیم کرده است. این استان بعد از انقلاب اسلامی، شکوفا شده و در زمینه زیرساختهای مختلف نظیر راه، راهآهن، فرودگاه، کشاورزی، علمی، پزشکی، صنعت و... به رشدی قابل توجه دست یافته و همچنان در این مسیر حرکت را ادمه میدهد.
عنایت الله رحیمی با بیان اینکه قبل از انقلاب هیچ حمل و نقل ریلی درون شهری در فارس نداشتهایم، وجود متروی مجهز در شیراز به طول 24.5کیلومتر در خط یک را مصداق یک دستاورد بزرگ طی چهل سال گذشته در این کلانشهر ذکر و خاطرنشان کرد: شش خط دیگر مترو نیز در دستور کار قرار دارد که هماکنون خط 2آن در دست اجراست.
وی با بیان اینکه قبل از انقلاب در این استان هیچ خط راه آهنی وجود نداشته اما امروز بیش از 500کیلومتر خط ریلی فعال داریم که کار حمل و نقل مسافر را انجام میدهد افزود: هماینک بیش از هزار کیلومتر احداث خط ریلی در راستای گسترش راه آهن در استان در دست اجرا قرار دارد.
رحیمی همچنین با بیان اینکه پیش از انقلاب تنها یک سد در فارس وجود داشت اما امروز به 12سد رسیده عنوان کرد: قبل از انقلاب در کل فارس تنها یک شهر و یک روستای دارای گاز بودهاند که آن روستا نیز بهدلیل قرار گرفتن در مسیر انتقال خط گاز دارای گاز شده بود اما از پس از انقلاب تاکنون 94شهر دارای گاز شدهاند که 19مورد آن مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم است.
وی یادآور شد: قبل از انقلاب تنها یک دانشگاه شیراز در استان فارس وجود داشت که از تفکیک آن دانشگاه علوم پزشکی ایجاد شد و امروز به ١٨٣مرکز آموزش عالی ارتقا یافته است. استاندار فارس همچنین وجود صدها بیمارستان با ظرفیت بیش از هفت هزار تخت بیمارستانی را از دستاوردهای نظام طی چهل سال گذشته در فارس برشمرد. رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استان فارس مهد ادبا، علما، عرفا، شاعران و معماران بزرگی است، وجود سعدی، حافظ، ملاصدرا، سیبویه، شهید آیتالله دستغیب و حسینیالهاشمی را از جمله آنها دانست و افزود: فارس مصداق استانی مذهبی، فرهنگی و دارای مردمی انقلابی و متدین است. وی ادامه داد: فارس یک استان کشاورزی بوده که طی ده سال گذشته تحت تأثیر قهر طبیعت و خشکسالی قرار گرفته است که امید است با حمایتهای دولتی در بخش تسهیلات، کشاورزی فارس کمافیسابق بتواند جایگاه خود را در کشور حفظ کند. استاندار فارس با بیان اینکه تنوع اشتغال در روستاها در دستور کار قرار گرفته است خاطرنشان کرد: بومگردی روستایی، صنایع دستی و صنایع تبدیلی کشاوزی موجب کاسته شدن از مضیقات مردم شده است. رحیمی همچنین خواستار تسریع در روند اجرایی پروژه بزرگراه شیراز-اصفهان، شیراز- بوشهر، اجرایی شدن پروژه راه آهن شیراز- بوشهر، اقلید- یزد و شیراز- گلگهر، تکمیل سدهای دردست احداث و ابلاغ مرحله دوم تسهیلات اشتغال فراگیر توسط معاون اول رئیس جمهور شد.
میتــوان خــط دو متـرو را سهســـاله به بهرهبرداری رساند
اما شهردار شیراز سخنران دیگر این مراسم بود. مهندس حیدر اسکندرپور در سخنان خود وعده داد که در صورت فراهم شدن امکان استفاده از اوراق مشارکت پیشبینی شده برای قطارشهری کلانشهر شیراز، خط دو قطار شهری شیراز طی سهسال به بهرهبرداری برسد. اسکندرپور با بیان اینکه یکی از مشکلات پروژههای عمرانی طولانی شدن زمان اجرایی آنها و در نتیجه بالارفتن هزینه تمام شده آنهاست گفت: خط یک قطار شهری، خطی شرقی غربی به طول 24کیلومتر است که احداث آن 17سال بهطول انجامید درحالیکه این روند به ویژه در پروژههای زیرساختی یک نقص محسوب میشود. شهردار شیراز ادامه داد: خوشبختانه از سال92 به همت دولت تدبیر و امید به کلانشهرها اجازه انتشار اوراق مشارکت برای پروژههای قطار شهری داده شد که در همین زمینه سالهای گذشته اجازه انتشار 700میلیارد تومان اوراق مشارکت به شهرداری شیراز داده و از این فرصت استفاده شده است اما برای سال97 که اجازه انتشار 600میلیارد تومان اوراق مشارکت برای متروی شیراز صادر شد تاکنون بانک مرکزی اجازه انتشار را صادر نکرده است. وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت اوراق مشارکت در سالهای قبل زمینهساز به بهرهبرداری رسیدن قطار شهری شیراز در سال96 بود، از معاون اول رئیس جمهور درخواست کرد تا با صدور دستور انتشار این اوراق و زمینهسازی برای تعلق گرفتن اوراق مشارکت سال آینده، امکان تسریع در پروژه خط دوم مترو شیراز را فراهم کند. اسکندرپور با بیان اینکه خط دوم مترو شیراز، خطی شمالی جنوبی و بسیار با اهمیت است گفت: خط دوم به طول 15کیلومتر و در دو فاز 10 و 5کیلومتری اجرا خواهد شد که در فاز اول پس از 6کیلومتر حفاری کار متوقف شده و در انتظار تزریق منابع مالی با انتشار اوراق مشارکت اعلام شده هستیم.
شهردار شیراز قول داد که درصورت تعلق گرفتن اوراق مشارکت امسال و سال آینده قطار شهری شیراز، تا سه سال آینده خط دوم مترو در این کلانشهر آماده بهرهبرداری باشد.
شهردار شیراز همچنین اجرای سه پروژه بزرگ عمرانی در شیراز را با توجه به شرایط موجود در کشور کاری بزرگ دانست و گفت: تقاطع شهدای کشن که طی سهسال تنها 37درصد پیشرفت فیزیکی داشته با اولویتبندی و برنامهریزیهایی که در شهرداری انجام شد در طول 8ماهه گذشته سرعت قابل توجهی گرفت تا بتوانیم زودتر از موعد مقرر آن را افتتاح و به بهرهبرداری برسانیم. اسکندرپور این پروژه و همچنین پروژه تقاطع شهدای انقلاب را توزیعکننده ترافیک در ورودی شهر ذکر کرد و گفت: در خوشبینانهترین حالت افتتاح این سه پروژه در هفته دولت سال98 انجام میگرفت اما با همت همه همکاران مجموعه شهرداری شیراز و پیمانکاران تصمیم گرفته شد تا این سه پروژه که برای رفاه و آسایش مردم شیراز اهمیت و اولویت خاصی دارند در دستور کار قرار گیرند که با تمام توان موجود و به فضل الهی توانستیم این پروژههای بزرگ را به سرانجام مطلوب برسانیم.
شهردار شیراز در بخش دیگری از سخنان خود بخش زیادی از مشکلات فعلی کشور را ناشی از فشارهای خارجی عنوان کرد و بهترین گزینه برای عبور از این مقطع را همگامی و همراهی همه مسئولان و مدیران و دستاندرکاران کشور و مردم دانست. اسکندرپور با بیان اینکه مشکلات اقتصادی در بخش شهرداریها حادتر است، سال98 را سختترین سال برای شهرداریهای کلانشهرها دانست و گفت: اگر همه مجموعه مدیریتی در سطح استان و شهر شیراز در کنار هم باشیم عبور از این شرایط دشوار ممکن خواهد بود.
اسکندرپور تصریح کرد که اکنون زمان مجادلههای بیحاصل نیست و با توجه به فشارهای سخت بیرونی بر کشور، باید از خطکشیهای مجازی و فشارهای درونی غیرمنصفانه، با هدف تسریع در توسعه و تعالی کشور، پرهیز کرد.
شهردار شیراز نیاز امروز مردم را امید و نشاط دانست و گفت: امروز تمام مجموعهها در کشور تحت فشار هستند اما برای سربلندی این ملت نیاز داریم تا همه در کنار یکدیگر برای ایجاد فضای امید و نشاط در جامعه تلاش کنیم تا بتوان برای عبور از این مقطع به همدلی و همراهی مردم متکی بود.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین