کشف روند ترمیم در بدن برای تکوین داروهای جدید توسط محققان، روزنامه شیراز نوین

محققان کشف کردند که چگونه بدن مکانیسم‌های ترمیمی را شروع می‌کند تا میزان و وسعت آسیب به غلاف میلینی محدود شود. این یافته به تکوین داروهای جدید برای درمان کمک می کند.
به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سلول های بنیادی، بیماری‌هایی مانند مولتیپل اسکلروزیس به وسیله آسیب به غلاف میلینی به وجود می‌آیند. غلاف میلینی یک پوشش حافظتی پیرامون زوائد سلول‌های عصبی است و به عنوان عایقی برای جریان الکتریکی عمل می‌کند.
محققان دانشگاه برلین کشف کرده‌اند که چگونه بدن مکانیسم‌های ترمیمی را شروع می‌کند تا میزان و وسعت آسیب به غلاف میلینی را محدود شود. یافته آنها می‌تواند پایه‌ای برای تکوین داروهای جدید برای درمان مولتیپل اسکلروزیس باشد.
مولتیپل اسکلروزیس یا MS‌ یکی از شایع‌ترین بیماری‌های اتو ایمن سیستم عصبی مرکزی است که روز به روز بر شیوع آن افزوده می‌شود. افراد مبتلا به MS مشکلاتی را در توانایی‌های حسی و حرکتی و همچنین بینایی‌شان تجربه می‌کنند. این علایم به دلیل اختلال در پالس‌های عصبی است که از مغز و نخاع صادر می‌شوند.
این اختلال زمانی ایجاد می‌شود که سیستم عصبی بدن خود فرد به غلاف میلینی حمله می‌کند و منجر به تخریب این غلاف عایق می‌شود. تخریب میلین منجر به اختلال در روند انتقال پالس‌های الکتریکی می‌شود. سال‌هاست که محققان به دنبال راهی برای جلوگیری از تخریب میلین یا بازسازی میلین تخریب شده هستند.
در این راستا، محققان دانشگاه برلین به بررسی توانایی ذاتی بدن برای خود ترمیمی پرداختند. آنها می‌دانستند که تحت شرایط خاص، سیستم عصبی مرکزی قادر به ترمیم آسیب غلاف میلینی است.
پیام‌های مولکولی خاص موجب می‌شوند سلول‌های بنیادی به سلول‌های ترمیم کننده میلین موسوم به اولیگودندروسیت تمایز پیدا کنند. این سلول‌های بنیادی در نیچ‌های کوچکی از مغز ساکن هستند.
با ترک این نیچ‌ها، سلول‌های بنیادی به نواحی آسیب دیده مهاجرت می‌کنند تا عایق الکتریکی پیشین را ترمیم کنند. این مطالعه نشان داده است که پروتئینی موسوم به Chi۳l۳ نقش اساسی را در ظرفیت بدن برای تولید اولیگودندروسیت‌های میلین‌ساز بازی می‌کند.
پروتئین Chi۳l۳ تمایز سلول‌های بنیادی عصبی به سلول‌های ترمیم کننده میلین را شروع می‌کند و همین امر موجب احیای عایق الکتریکی پیرامون سلول‌های عصبی آسیب دیده می‌شود.
با استفاده از مدل موشی، محققان آلمانی نشان دادند که کاهش سطح Chi۳l۳ در مغز، ظرفیت بدن برای تولید اولیگودندروسیت‌ها را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. این در حالی است که تزریق Chi۳l۳ می‌تواند منجر به افزایش سلول‌های ترمیم کننده میلین شود. آنها امیدوارند که این دانسته‌ها منجر به تولید نسل جدیدی از داروها برای درمان MS شود.