[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۳۴
  • دوره جدید

ستاره‌باران جشنواره در شبی که ماه کامل شد، روزنامه شیراز نوین

محمد عمرانی - شیرازنوین

سرانجام پس از ده روز رقابت سینماگران و هنرمندان در جشنواره فیلم فجر در یک شامگاه بارانی، برترین‌های سی و هفتمین دوره در دو بخش نگاه نو و سودای سیمرغ معرفی شدند. به گزارش خبرنگار سینمایی شیرازنوین از تهران، در شامگاه روزی که انقلاب اسلامی چهل‌ساله شد، جشنواره فیلم فجر با معرفی برترین‌های این دوره، سی و هفتمین پله را هم پشت سر گذاشت. فکر می‌کنم این چهارمین دوره متوالی بود که محمدرضا شهیدی‌فرد پشت تریبون اجرای مراسم اختتامیه رفت. جشنواره سی و هفتم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرپرست سازمان سینمایی و مرضیه ‌هاشمی خبرنگار شبکه پرس تی وی به عنوان مهمان ویژه این مراسم و جمعی از اهالی سینما در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد. در ابتدای مراسم، محمدرضا شهیدی‌فرد به عنوان مجری اختتامیه جشنواره فیلم فجر حضور جمشید مشایخی و علی نصیریان را گرامی داشت و درگذشت همسر علی نصیریان را تسلیت گفت. او سپس نگاهی به لیست نامزدهای اصلی جشنواره در بخش‌های مختلف، به‌خصوص کارگردانی و بازیگران داشت و نمایش تصاویر آنان در مانیتور سالن همایش‌های برج میلاد باعث شد حاضران در سالن تشویقشان کنند. پس از اعلام مجری، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره فیلم فجر در پشت تریبون حاضر شد و گفت: سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در حالی به پایان می‌رسانیم که سال 97 پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین سال سینمای ایران را شاهد بودیم؛ سینمایی که متنوع بود و 100سالن سینمایی هم به ساختار سینمای ایران افزوده شد. آثار سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گواه بر رشد و توسعه کیفی سینمای ایران است؛ همان‌طور که منتقدان و صاحب‌نظران بر سال سخت داوری‌ها تأکید کردند. تنوع ژانر و موقعیت‌ها و مضامین و خلق آثار ارزشمند و قابل باور برای مردم نشان دهنده بالندگی سینمای ایران در چهل سالگی انقلاب است. مجری مراسم اختتامیه با دعوت از داوران بخش نگاه نو در غیاب سعید سهیلی که در بستر بیماری به سر می‌برد، اهدای جوایز با این بخش آغاز شد. داوران چهار فیلم کوتاه داستانی را داوری کردند که سیمرغ بلورین به فیلم کوتاه بچه‌خور به کارگردانی محمد کارت اهدا شد. محمد کارت بعد از دریافت سیمرغ بلورین بر تداوم حضور فیلم کوتاه در جشنواره تأکید کرد. سیمرغ بلورین بهترین فیلم سینمایی مستند، به مستند بهارستان خانه ملت به کارگردانی بابک بهداد اختصاص پیدا کرد. او بعد از دریافت سیمرغ بلورین گفت: سینمای مستند امروز با خلاقیت و جسارت، عرصه داستانی را تحت تأثیر قرار داده؛ اما مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد. سیمرغ بلورین بهترین فیلم سینمایی بخش نگاه نو از میان 10اثر سینمایی که نامزد شدند، به فیلم سینمایی «مسخره‌باز» همایون غنی‌زاده تعلق گرفت. خیال محمد، یک مهاجر افغانستانی بعد از دریافت سیمرغ غنی‌زاده به جای او به روی صحنه آمد و گفت: غنی‌زاده از من خواستند به جای او روی جایگاه حاضر شوم و از مشکلات مهاجران افغانستانی بگویم. ولی ترجیح دادم به جای گلایه و تشریح مشکلاتم، از امیدواری بگویم و آرزوی عبور از مشکلات را برای ایران و ایرانی داریم. از شما تشکر می‌کنیم که به ما آرامش برگردانید. خیال محمد با کمک شهیدی‌فرد متن ارسالی همایون غنی‌زاده را تمام کرد. این کارگردان از گرفتن جایزه جشنواره فجر صرف‌نظر کرد. این اولین حاشیه جشنواره بود که شهیدی‌فرد هم به آن اشاره کرد و هئیت داوران هم قدری از این موضوع ناراحت شدند. شهیدی‌فرد در ادامه تصریح کرد: یکی از فیلم‌هایی که مورد توجه قرار گرفت و به بخشی از دوران دفاع مقدس و ماجرای اسارت بیست و سه نفر پرداخت، در فیلم بیست و سه نفر به خوبی دیده شد. چند فیلم اقتباسی مثل شبی که ماه کامل شد، سمفونی نهم و غلامرضا تختی ساخته شد؛ اما این فیلم یک سوژه نوجوانانه است که حال خوشی به مخاطب می‌دهد. با پخش صحبت‌های ملاصالح، شخصیت فیلم بیست و سه نفر و پخش لحظاتی از فیلم، شخصیت‌های اصلی بیست و سه نفر اسیر همراه با بازیگران نوجوان فیلم که نقش‌هایشان را ایفا کردند روی جایگاه حاضر شدند و حاضران در سالن، ایستاده تشویقشان کردند که ایستادگی و مقاومت را به مردم ایران آموختند. البته در کنار حضور این بیست و سه اسیر، ملاصالح مترجم این 23نفر در زمان اسارت هم به این جمع اضافه شد. نکته جالب توجه این بود که گوهر خیراندیش با پای آسیب دیده به سختی روی جایگاه آمد و به این اسرا ادای احترام کرد. حبیب احمدزاده و منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما برای اهدای جوایز در جایگاه حاضر شدند.خیراندیش با تقدیر از این شخصیت‌ها گفت: این اسیران قابل احترام‌اند و ادای احترام ویژه دارم به شما ایستاده‌ها! نتوانستم با این پای ناسالم فیلم‌های زیادی را ببینم؛ ولی توانستم مردی بدون سایه و قصر شیرین را تماشا کنم و گفتم بروم و 23نفر را هم ببینم تا بتوانم در اواسط فیلم یک چرتی بزنم. اما آن‌قدر با روایت باشکوهی از مقاومت و ایستادگی مواجه شدم که اشک می‌ریختم. بیست و سه نفر یک فیلم با استاندارد کیفی بود و دیالوگ‌های فوق‌العاده و قاب‌بندی اعجاب‌برانگیز فیلم‌برداری‌اش بسیار مرا درگیر کرد. من میخکوب بودم و حتماً این فیلم پرفروش خواهد شد. خداخدا می‌کردم به همین زودی چراغ‌ها روشن نشود و هق‌هق و گریه‌هایم برای مخاطبان معلوم نباشد تا نگویند این بازیگر شوآف می‌کند. شخصیت ملاصالح شخصیت جالب توجهی داشت؛ چراکه در سه برهه مختلف اسارت مورد غضب قرار گرفت. گوهر خیراندیش یک شوخی با حبیب احمدزاده هم کرد: به من گفتند در اینجا یک لحظه احساساتی نشوی و ملاصالح را ببوسی! من حواسم هست و به تعبیر قاضی یزد، از دور این بیست و سه نفر را می‌بوسم و سر تعظیم فرود می‌آورم. عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین انتظامی هم برای تقدیر روی جایگاه آمدند. قرار شد از حضور این آزادگان و بازیگران عکسی به یادگار گرفته شود تا بهترین عکس از این لحظه انتخاب شود و در موزه سینما نصب شود. سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی به بیست و سه نفر رسید و مجتبی فرآورده و مهدی جعفری به عنوان تهیه کننده و کارگردان این سیمرغ را دریافت کردند. مجتبی فرآورده بعد از دریافت سیمرغ گفت: این سیمرغ را به مردانی که هشت سال و سه ماه و بیست روز پای آرمان‌های انقلاب ایستادند و لایق این تقدیر هستند، تقدیم می‌کنم.حبیب احمدزاده جواب شوخی گوهر خیراندیش را داد و تصریح کرد: به من گفتید حکم مادری دارید و این افتخار من است. رویدادی که خانم خیراندیش تعریف کرد به 25سال پیش بازمی‌گردد و اسلام دستوری دارد که به واسطه آن ایشان می‌تواند سر این نوجوانان را هم ببوسد. این شوخی با خنده حاضران در سالن همراه بود. در ادامه مراسم، وزیر ارشاد پیام رئیس جمهور به جشنواره فیلم فجر را قرائت کرد. امشب برگزیدگان جشنواره فجر در حالی معرفی شدند که بعد از اعلام نامزدها واکنش‌های متعددی را شاهد بودیم. مثلاً حامد بهداد بعد از کاندیدا شدن علی نصیریان برای بازی در فیلم «مسخره‌باز» همایون غنی‌زاده نوشت: یادتان نرود که فقط سی و هفت سال از عمر جشنواره فیلم فجر شما می‌گذرد و علی نصیریان از شما و جشنواره شما و سیمرغ‌های شما خیلی خیلی بزرگ‌تر است. دست‌کم به خودتان رحم کنید و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را به علی نصیریان بدهید؛ برای ایفای نقش تمام‌عیارش در فیلم «مسخره‌باز» ساخته همایون غنی‌زاده. یا سیدمحمود رضوی در صفحه مجازی خودش نوشت: در تیتراژ و فرم‌های شرکت در جشنواره فجر، جواد عزتی و‌ هادی حجازی‌فر را به عنوان نقش اول مرد فیلم ماجرای نیمروز/ رد خون اعلام کرده بودیم؛ اما در کمال تعجب نام جواد عزتی به عنوان نامزد نقش مکمل مرد توسط جشنواره اعلام شد! با همه این تفاسیر، قرار است از بین نامزدهایی که دبیر جشنواره فیلم فجر اعلام کرده، برگزیدگان معرفی شوند تا بهترین‌ها در جلوه‌های بصری، جلوه‌های ویژه میدانی، چهره‌پردازی، طراحی لباس، طراحی صحنه، صدابردار، صداگذاری، موسیقی متن، تدوین، بازیگر مکمل مرد، بازیگر مکمل زن، بازیگر نقش اول مرد، نقش اول زن، فیلم‌نامه، کارگردانی، فیلم سودای سیمرغ و فیلم بخش نگاه نو برای سی و هفتمین سال سینمای ایران جوایز و سیمرغ‌های خودشان را بگیرند. پس از پخش نماهنگی از واکنش‌های هنرمندان به ددمنشی‌های استکبار و همبستگی با مظلومان جهان اسلام، مرضیه‌ هاشمی مجری و خبرنگار پرس.تی.وی که هفته‌های گذشته توسط مأموران اف.بی.آی دستگیر شد، با اعلام مجری توسط حاضران مورد تشویق قرار گرفت. در ادامه هم اعضای هیئت داوران (پوران درخشنده، ریما رامین‌فر، محمد احسانی، محمدعلی باشه‌آهنگر، محمد بزرگ‌نیا، مهرزاد دانش و محمود کلاری) روی جایگاه حاضر شدند تا برگزیدگان بخش سودای سیمرغ معرفی شوند. مهرزاد دانش از اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی بیانیه هیئت داوران بخش سودای سیمرغ را قرائت کرد. هیئت داوران سودای سیمرغ در پی تماشای فیلم‌های بخش مسابقه به رشد و توسعه رسیدیم که کار به چند اثر برگزیده کار سختی بود. توجه به لحن‌ها و پرداخت‌ها و ژانرهای متنوع بسیار قابل تأمل بود. جالب توجه است امسال سینمای ایران قاب محدود آپارتمانی را شکست و به موقعیت‌های متنوع و دورافتاده رفت. نقد لایه‌های زیرین در اتفاقات مختلف کشور چه تاریخی و چه دینی تحسین‌برانگیز بود. درک لحظات و روزمره جامعه نیز کار منحصر به فردی بود و بسیاری را شگفت‌زده کرد. فیلم‌نامه همچنان اسفندیار سینمای ایران است و همچنان مشکلاتی در آن دیده می‌شود. معیاری جز سنجه‌های داوری برای هیئت داوران مهم نبود و داوری در جشنواره فجر منزه از سهم‌خواهی‌هایی است که برخی مطرح کرده و مطرح می‌کنند. امیدواریم داوری ما منطبق با خرد و اندیشه‌های سینمای ایران باشد. سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های میدانی به ایمان کریمیان برای فیلم ماجرای نیمروز2/ رد خون رسید. نامزدهای بهترین جلوه‌های ویژه بصری روی مانیتور سالن برج میلاد مرور شد. محمود کلاری رأی این بخش را اعلام کرد. سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های بصری به جواد مطوری برای فیلم «مسخره‌باز» اختصاص پیدا کرد. او بعد از دریافت سیمرغ بلورین گفت: این جایزه را به هم‌تیمی‌های خودم تقدیم می‌کنم. ریما رامین‌فر بعد از مرور نامزدهای بهترین چهره‌پردازی، اعلام کرد سیمرغ بلورین این بخش به ایمان امیدواری به خاطر چهره‌‌پردازی فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد، رسید. با مروری بر نامزدهای نقش مکمل زن، ریما رامین‌فر برگزیده این بخش را اعلام کرد: فرشته صدرعرفایی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای ایفای نقش در فیلم شبی که ماه کامل شد دریافت کرد. او بعد از دریافت سیمرغ خود گفت: از هیئت داوران تشکر می‌کنم و خانم آبیار که این فرصت را در اختیار من قرار داد. آرزو می‌کنم دنیای عشق در مقابل تکفیر، صلح در برابر جنگ و مهربانی در مقابل خشونت که دنیای خوبی خواهد شد. علی باشه‌آهنگر برای اعلام بهترین نقش مکمل مرد اعتراف کرد که انتخاب در این بخش بسیار سخت بود و علی نصیریان به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم سینمایی مسخره‌باز اهدا شد. همه، ایستاده این بازیگر را تشویق کردند. نصیریان پشت تریبون حاضر شد و گفت: من تا به حال در این چهل سال سیمرغ نگرفتم. انتظار نداشتم. حالا هم سیمرغ درجه دو گرفتم. مشکلات داشتم؛ ولی دوست داشتم بیایم از این تریبون استفاده کنم. من آدم سعادتمندی بودم در این سن این امکان برایم به وجود آمد با نوه خودم همایون غنی‌زاده کار کردم. این شانس من بود که در یک کار خلاقانه و نوآورانه و شکننده چارچوب‌ها، همکاری داشته باشم. برای غنی‌زاده آتیه خوبی را پیش‌بینی می‌کنم. از تماشاگران و هیئت داوران تشکر می‌کنم. بعد از پایین آمدن، جمشید مشایخی علی نصیریان را در آغوش گرفت و صحنه جذابی خلق کرد. او به دلیل بیماری نتوانست روی جایگاه بیاید. مشایخی گفت او کارگردان اولین تئاتر من است. نصیریان قسمتی از وجودش را از دست داده است. نمی‌خواستم به او تسلیت بگویم؛ ولی همسر عزیزش را از دست داده است. جایزه ویژه هیئت داوران بهترین فیلم پویانمایی جشنواره سی و هفتم به اشکان رهگذر برای ساخت انیمیشن سینمایی آخرین داستان اهدا شد. او بعد از دریافت سیمرغ گفت: 9سال جنگیدیم تا پویانمایی در قد و قواره شاهنامه ساخته شود. سیمرغ بلورین فیلم‌های هنر و تجربه به همایون غنی‌زاده برای فیلم مسخره‌باز رسید. او این بار روی جایگاه آمد و گفت: خیلی خوشحالم امشب در جمع شما هستم. نصیریان گفت بعد از چهل سال یک سیمرغ گرفتم و من امشب دو سیمرغ گرفتم. سیمرغ اول را نگرفتم، چون نگاه نویی به جشنواره ندادم؛ اما این سیمرغ را می‌گیرم، چون در بخش هنر و تجربه به من داده می‌شود. سلیقه شخصی‌ام است و از من آزرده نشوید. نامزدهای بهترین بازیگران نقش اول زن مرور شدند و بعد از آن پوران درخشنده، بهترین بازیگر زن جشنواره سی و هفتم را معرفی کرد. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به الناز شاکردوست برای فیلم شبی که ماه کامل شد رسید. او بعد از دریافت سیمرغ خود گفت: خدا را شاکرم. همیشه خیال می‌کردم این مسیر را با دوندگی می‌آیم و این اتفاق الان نیفتاد. تشویق‌های شما این اتفاق را برایم رقم زد. نرگس آبیار اجازه شکوفایی استعدادهای پنهانم را داد. فائزه برای من به غیر از ایفای نقش مسئولیت داشت و آن به خاطر مادرانی بود که به خاطر فقر فرهنگی و عاشقانه‌هایی که قربانی سیاست‌ها می‌شوند. مادر واقعی فائزه، اعظم محسن‌دوست در جمع ما هستند. از او و مادرانی همچون او تقدیر می‌کنم. خوشحالم که هیئت داوران، فائزه شبی که ماه کامل شد را خوب دیدند. 
با مروری بر نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مرد، محمد بزرگ‌نیا برای اعلام نقش اول مرد پشت تریبون آمد و به همه بازیگران تبریک گفت. سیمرغ بلورین بهترین نقش اول مرد به هوتن شکیبا برای بازی در فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد»، رسید. شکیبا بعد از دریافت سیمرغ خود گفت: من خیلی خوشحالم این جایزه را گرفتم و یک خوشحالی بزرگ دارم که خانواده‌ام بزرگ‌تر می‌شود. خانواده تئاتر که 16سال از آن‌ها آموختم و خانواده شبی که ماه کامل شد این فرصت را در اختیارم گذاشتید و خانواده سینما که اجازه دادید در کنار بهترین‌های سینمای ایران باشم و جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد سینمای ایران را دریافت کنم. عباس صالحی وزیر ارشاد، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر برای تجلیل بخش‌های دیگر روی جایگاه حاضر شدند. در بخش بهترین فیلم‌نامه با مرور نامزدها، سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه محسن قرایی و محمد داودی برای سناریوی قصر شیرین اختصاص پیدا کرد. قرایی بعد از دریافت سیمرغ خود از رضا میرکریمی در مقام کارگردانی و حامد بهداد به خاطر ایفای نقش خود تشکر کرد که فیلم‌نامه خوب دیده شد. محمد داودی هم گفت عکس حاج محمد داودی به جای تصویر من اشتباهی بود که رخ داد. من اینجا گفتم شاید سوءتفاهم پیش آمده باشد. هیئت داوران جایزه ویژه خودش را به نیما جاویدی به خاطر ساخت سرخپوست اهدا کرد. مدیر تولید کار به خاطر غیبت نیما جاویدی عذرخواهی کرد: نیما جاویدی به من گفت از مردم تشکر کنیم که از سرخپوست بسیار استقبال کردند. نامزدهای بخش کارگردانی مرور شد و حاضران نام نرگس آبیار را به عنوان برگزیده اعلام کردند. سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به نرگس آبیار برای ساخت فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد، اختصاص پیدا کرد. آبیار بعد از دریافت سیمرغ خود گفت: دلگیری داشتم که کاندید کارگردانی در جشنواره دیگر نشدم و این جایزه برایم بسیار مهم است. دوستانی که خیلی برای کارشان زحمت کشیدند و آزرده باشند، این جایزه برای همه کارگردانان است. من هم می‌خواهم از اعظم محسن‌دوست تشکر کنم که او مادر واقعی فائزه داستان ما بود. گروه به کشور پاکستان و بنگلادش رفتند و در شرایط سختی کار کردند. این جایزه متعلق به همه این عوامل است. نامزدهای بهترین فیلم با استقبال حاضران در سالن روبرو شدند. سیمرغ بلورین بهترین فیلم هم به شبی که ماه کامل شد رسید و محمدحسین قاسمی در مقام تهیه کننده روی جایگاه رفت. قاسمی تصریح کرد: اصل و فرع این جایزه را به خانم اعظم محسن‌دوست تقدیم می‌کنم. سیمرغ بلورین بهترین فیلم آرای مردمی را منوچهر شهسواری مدیرعامل خانه سینما اعلام کرد. او گفت: امشب به سینمای ایران را تبریک می‌گویم. بقیه نهادها باید از سینما بیاموزند که چگونه صمیمییت و وفاق داریم. ما زخم نمی‌زنیم؛ ولی هرکسی این کار را می‌کند به عقوبت الهی دچار می‌شود. فیلم برگزیده تماشاگران ماجرای نیمروز در رده پنجم هستند. شبی که ماه کامل شد در رده چهارم، تختی در رده سوم، سرخپوست دومین فیلم و متری شیش و نیم در جایگاه نخست قرار گرفت. سیدجمال ساداتیان جایزه تماشاگران را دریافت کرد و گفت: فیلم پرزحمتی بود و 5ماه تصویربرداری با هنروران زیاد و نتیجه تفکر و فیلم اندیشه کارگردان جوانی به نام سعید روستایی بود. سینما کارکرد زیادی دارد؛ چرا باید گردش مالی پایینی داشته باشیم.
حاشیه‌ها
سینماگران شاخصی که برای برگزاری مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در سالن همایش‌های برج میلاد حاضر بودند؛ از جمله این هنرمندان می‌توان به جمشید مشایخی، علی نصیریان، کریستف رضاعی، سیروس الوند، اشکان رهگذر، منوچهر شهسواری، محمدحسین قاسمی، غلامرضا موسوی، هومن بهمنش، احسان رسول‌اف، نیلوفر خوش‌خلق، بهنوش طباطبایی، مهدی زمین‌پرداز، گیتی معینی و... اشاره کرد. بهنوش طباطبایی، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن برای بازی در «ماجرای نیمروز: رد خون» نیز به همراه الناز شاکر دوست در سالن مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. الناز شاکردوست پیش از آغاز مراسم با چشمانی اشک‌بار روی صندلی خود نشسته بود. او ظاهراً کلیپی از نقش مادر را مشاهده کرد و این موضوع او را به گریه وا داشت. پیش از آغاز مراسم کلیپی از اجرای رضا یزدانی، خواننده راک برای حاضران در سالن پخش شد. ورود علی نصیریان با تشویق ویژه حضار در سالن همراه شد و به ابراز علاقه آن‌ها پاسخ داد. همچنین برخی از خانواده‌های شهدای انقلاب، جنگ تحمیلی و مدافعان حرم در سالن حضور دارند که آن‌ها هم مورد تشویق حضار قرار گرفتند. همایون غنی‌زاده کارگردان فیلم «مسخره‌باز» برای دریافت جایزه بهترین فیلم نگاه نو حاضر نشد و به جای او یک مهاجر افغان در ایران روی سن رفت و جایزه را دریافت نکرد تا از مشکلات مهاجران بگوید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی