[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۶۶۹
  • دوره جدید

دوچرخه‌سواری فعلاً رایگان است، روزنامه شیراز نوین

 پیمان کشاورز-گروه خبر
دوچرخه سواری شهروندان شیرازی در فاز اول مسیر دوچرخه امکان‌پذیر شد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان این خبر در جمع خبرنگاران از شروع به کار فاز نخست مسیر دوچرخه‌سواری در خیابان‌های شیراز خبر داد و گفت: برنامه آتی این معاونت برای اجرای بخش بعدی این مسیر محور زند و اتصال ایستگاه‌های میدان امام حسین(ع) و چهارراه زند به خطوط دوچرخه سواری است. 
زوربخش با بیان این که کلانشهر شیراز پتانسیل ایجاد 238 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری دارد از ساخت فاز دو مسیر دوچرخه سواری در محور آرامگاه سعدی، باغ دلگشا، چهارراه حافظیه، میدان اطلسی و در نهایت بلوار کریم خان زند خبر داد و گفت: در منطقه هشت شیراز که بافت تاریخی در آن مستقر شده نیز با همکاری یک سرمایه‌گذار کانکس‌های دوچرخه پیش‌بینی شده و دسترسی به مراکز تاریخی و سیاحتی با دوچرخه در حال بررسی و اجرا است. وی با توضیح نحوه استفاده از دوچرخه‌های واگذاری در مسیرهای مورد نظر گفت: در حال حاضر در فاز اول 4 آژانس دوچرخه ایجاد شده که همشهریان می‌توانند پس از ثبت نام در سامانه مربوطه در وبسایت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز و طی کردن مراحل احراز هویت در دفاتر پیشخوان نسبت به استفاده از دوچرخه‌های در نظر گرفته شده از سوی شهرداری و یا دوچرخه‌های متعلق به خود در این مسیر استفاده کنند. 
معاون شهردار همچنین با اشاره به تأکید اعضای شورای شهر و شهردار شیراز مبنی بر اشاعه فرهنگ استفاده از دوچرخه به عنوان مکمل سیستم حمل و نقل عمومی ‌گفت: با مصوبه شورا در سه ماهه اول اجرای طرح استفاده از دوچرخه‌های واگذاری شهرداری تقریباً رایگان خواهد بود و در واقع تا دو ساعت اول رایگان و به ازای هر 30 دقیقه مبلغ 5هزار ریال از متقاضی دریافت می‌گردد.
دوچرخه‌ها با اپلیکیشن می‌آیند
زوربخش همچنین از طراحی اپلیکیشن ویژه دوچرخه توسط شهرداری شیراز خبر داد و گفت: این اپلیکیشن که بر روی دوچرخه‌ها نصب خواهد شد امکان استفاده از کارت بلیت را برای پرداخت هزینه توسط شهروندان فراهم می‌کند و امکانات دیگر از جمله محاسبه قیمت براساس زمان و پیمایش، تعیین میزان عرضه و تقاضا در نواحی مختلف شهر، قفل الکترونیکی و مکان‌یاب است که در نوع خود منحصربه‌فرد می‌باشد. معاون حمل و نقل و ترافیک با اشاره به هزینه‌های اجرایی این طرح گفت: با الزامی ‌که از سوی پلیس محترم راهور برای نصب جداکننده در برخی مسیرها در نظر گرفته شد هزینه اجرایی طرح تغییر کرد و برآورد انجام شده مبلغ 60میلیارد ریال برای کل مسیرهای طراحی شده است که تاکنون علاوه بر ایجاد 18 کیلومتر مسیر 400دستگاه دوچرخه نیز خریداری شده و مبلغ 30میلیارد ریال برای اجرای این بخش از مسیر و دوچرخه‌ها هزینه شده است. زوربخش همچنین از بیمه بودن سرنشین و راکبان دوچرخه در مسیرهای احداثی خبر داد و گفت: توسعه دوربین‌های نظارتی، تمرکز بیشتر دوربین‌های تقاطع‌ها بر مسیرهای دوچرخه سواری و همچنین برنامه‌ریزی برای ایجاد پلیس دوچرخه با هماهنگی پلیس راهور از جمله برنامه‌هایی است که جهت ارتقای ایمنی دوچرخه سواران در نظر گرفته‌ایم. وی همچنینی از اعمال جریمه برای موتورسواران و خودروهایی که در مسیر دوچرخه تردد یا مانع ایجاد می‌کنند خبر داد.
احداث مسیرهای جدید دوچرخه در دو بخش کوهستانی و حرفه‌ای تا پایان سال
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همچنین از احداث دو مسیر ویژه دوچرخه سواری در شیراز خبر داد و گفت: 18 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری کوهستانی در محدوده کمربندی شیراز از منطقه جوادیه تا کمپ زیباشهر با دید تفریحی در دست احداث داریم که برای ورزشکاران و علاقمندان پیست‌های دوچرخه سواری قابل استفاده خواهد بود. وی در ادامه از احداث نخستین پیست حرفه‌ای BMX دوچرخه سواری ایران در شیراز خبر داد و گفت: این مسیر که در باغ جنت در حال راه‌اندازی آن هستیم برای آن دسته از دوچرخه سوارانی که به صورت حرفه‌ای در این زمینه فعالیت دارند قابل استفاده خواهد بود و با همکاری هیئت دوچرخه سواری شیراز و فارس هم جلساتی پیرامون چگونگی اجرای این پیست داشتیم و امیدواریم مطابق زمان‌بندی‌های انجام شده هر دو مسیر کوهستانی و BMX تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.
بررسی وضعیت پارک حاشیه‌ای خودروها
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری در بخش دیگری از این نشست با اعلام تشکیل یک کارگروه با حضور بازرس حقوقی شهرداری جهت بررسی وضعیت قرارداد مربوط به هزینه پارک حاشیه‌ای خودروها در خیابان گفت: خروجی این کارگروه تا پایان سال به اطلاع عموم شهروندان خواهد رسید و قطعاً ساز و کارهای مربوط به این موضوع تغییراتی خواهد داشت. زوربخش تصریح کرد: به دنبال بازنگری و تغییر ماهیت این قرارداد هستیم و در صورت عدم توافق و عدم حل مشکلات شهرداری ساز و کار جدیدی معرفی خواهد کرد.
اتمام طرح جامع حمل و نقل شیراز تا یک ماه دیگر
رئیس مرکز مطالعات حمل و نقل و ترافیک دانشگاه شیراز نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه سهم استفاده از دوچرخه در سیستم حمل و نقل عمومی ‌شیراز در سال 69 بین 8 تا 9 درصد بوده که در سال 78 به 3 درصد و امروز به 1 درصد تقلیل یافته است، چرایی سیر نزولی استفاده از دوچرخه در شیراز را افزایش تولید خودرو و استفاده از خودرو با مالکیت شخصی ذکر و خاطرنشان کرد: استفاده از دوچرخه، موجب کاهش آلودگی هوا و سلامت شهروندان خواهد شد. 
قاسم حبیب‌آگهی عدم برنامه‌ریزی جهت توسعه استفاده از وسایل حمل و نقل غیرموتوری همچون دوچرخه را موجب بروز مشکلات بزرگ در آینده برای شیراز دانست و گفت: براساس مطالعات ملی آلودگی هوا در کلانشهرها، آلودگی موجود در هوای شیراز صنعتی نبوده و ناشی از ترافیک است که همین امر نشان‌دهنده اهمیت توسعه فرهنگ استفاده از دوچرخه است.
حبیب‌آگهی تأکید کرد که بابت انجام مطالعه از شورای شهر و شهرداری شیراز پول مازاد بر قرارداد درخواست نشده و تا یک ماه دیگر هم مطالعات در این باره به اتمام می‌رسد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی