کارگردانی «نمایش جشنواره الفبا» بهاندازه ۱۱ نمایش سخت بود، روزنامه شیراز نوین
کارگردان «نمایش جشنواره الفبا» این اثر را دشوارترین کارگردانیاش در تئاتر خواند و گفت: «نمایش جشنواره الفبا» ۱۱ نمایش کامل است که هر پردهاش طراحی صحنه و لباس جداگانهای دارد. این اثر بهاندازه ۱۱ نمایش سخت بود.
گلاب آدینه «نمایش جشنواره الفبا» نوشته افشین هاشمی را از پنجشنبه ۲۹ آذر با گروه تئاتر مروارید در تماشاخانه ملک روی صحنه برده است. نمایش «جشنواره الفبا» با شعار «همه شما داورید» تا ۲۰ دی هر روز ساعت ۱۹ در تماشاخانه ملک میزبان مخاطبان است. گلاب آدینه در گفتوگو با خبرنگار تئاتر ایرنا، با اشاره به سابقهاش در کارگردانی تئاتر اظهار داشت: کارگردانی نمایش «بانوی محبوب من» سخت بود. چون یک فیلم قرار بود به تئاتر تبدیل شود. در نمایش «پرده خانه» بار سنگین مسئولیت بر دوش من بود که چگونه نمایشنامه ارزشمند و موفق استاد بهرام بیضایی را روی صحنه ببرم. در کنار این دو نمایش کارگردانی «نمایش جشنواره الفبا» خیلی خیلی مشکل بود.
وی افزود: روز اولی که کار را شروع کردیم، به آقای یزدانی، طراح صحنه گفتم که فکر میکنم یکی از سختترین طراحیهای صحنه شما باشد. چون در یک نمایش دو ساعته که یک قصه مجزا دارد، طراحی مشخص است و نهایتاً دو صندلی بیرون میرود. ولی در این نمایش ما ۱۱ بار طراحی صحنه داریم.
آدینه ادامه داد: در این ۱۱ پرده ۱۶ بازیگر حضور دارند که ۱۰ نفر خانم و ۶ نفر آقا هستند. چون کمبود زمان برای اجرا داشتیم و باید سالن را به گروه بعدی میدادیم، من ۲ قسمت از نمایشنامه را حذف کردم. مجبور شدم قرعهکشی کنم و ۲ بخش را کنار بگذارم.
بازیگر فیلمهای روسری آبی، زرد قناری و مهمان مامان درباره داوری مکتوبی که توسط تماشاگران در این نمایش انجام میشود توضیح داد: چالشی را طراحی کردیم و خواستیم بازیگران برای اولینبار با جماعتی از داوران روبهرو شوند. از آن طرف برای اولینبار میخواستم تماشاچی مشارکت مستقیم داشته باشد و خودش را مسئول بداند و وظیفه داوری بر عهدهاش باشد.
وی با تأکید بر این که هر تماشاچی در فرایند داوری میتواند خودش را محک بزند بیان کرد: مخاطب میتواند با خودش بگوید حالا که به من محملی برای داوری دادهاند؛ من چگونه برخورد کنم؟ سرسری و بیحوصله بگویم «خوب بود»، «بد بود»؛ یا ریزبین باشم؟ چطور میتوانم پس از هر نمایش از اجرا منفک بشوم و اظهارنظر کنم؟ من یک خلاف عادتی برای تماشاچی به وجود آوردم و این نکته خیلی برایم مهم است. این تئاتر یک تجربه مردمپژوهانه جدید است. این که مردم چگونه از این دموکراسی استفاده میکنند بستگی به خودشان دارد.
آدینه درباره بازخوردهایی که از آرای مردمی دریافت کرده گفت: ما هر شب رأیها را میخوانیم. یک گروهی واقعاً تماشاگران فهیم هستند. آگاه هستند و دقیق نگاه میکنند. یک تعدادی از تماشاگران منصفانه و کاملاً دلی رأی میدهند. آنها مینویسند سلیقه من نبود ولی فلان بخشش خوب بود. عدهای هم خیلی بیرحمانه میگویند خوشمان نیامد. یک تعدادی هم رأیهایی میدهند که ربطی به نمایش ندارد. این تجربه خیلی برای گروه ما و تماشاگران جالب است.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا در شرایط فعلی کارگردانی تئاتر را انتخاب کرده بیان کرد: من دیوانه تئاتر هستم. بین یک تئاتر خوب و فیلم خوب شک نکنید که تئاتر خوب را انتخاب میکنم.
به گزارش ایرنا، آدینه یکی از موفقترین و محبوبترین بازیگران سینما و تلویزیون است. او در سال ۱۳۷۳ برای نقشآفرینی در فیلم «روسریآبی» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد. آدینه همچنین برای نقشآفرینیهایش در زرد قناری (۱۳۶۷)، مهمان مامان (۱۳۸۲)، وقتی همه خواب بودند (۱۳۸۴)، و من دیهگو مارادونا هستم (۱۳۹۳) نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن شد.
وی چندین نمایشنامه از بهرام بیضایی ازجمله مرگ یزدگرد و سلطان مار و پردهخانه را روی صحنه بردهاست.
این بازیگر در چندین نمایش مانند داستانی نه تازه، همشهری، دایره گچی قفقازی، پوف، در مصر برف نمیبارد، مادام پی پی و سیندرلا بازی کرده است.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین