[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۶۶۹
  • دوره جدید

آثار چرت عصرگاهی بر سلامتی مغز نوجوانان، روزنامه شیراز نوین

مطالعه جدید دانشمندان سنگاپوری با بررسی تأثیر خواب بعدازظهر بر سلامتی نوجوانان، دریافته است که ۵ساعت خواب شبانه به همراه ۹۰دقیقه خواب عصرگاهی برای حال کلی و حافظه نوجوان بهتر از شش و نیم ساعت خواب در شب است، اما معایبی هم دارد.
به نقل از گیزمگ، یک مطالعه جذاب از یک تیم از محققان در سنگاپور نشان داده است که یک خواب کوتاه‌مدت شبانه همراه با یک چرت عصرگاهی برای خلق و خوی دانش‌آموزان نوجوان، حافظه و عملکرد شناختی مغز آن‌ها بهتر از تنها خواب طولانی‌مدت در شب است.
البته این موضوع کاملاً یک مزیت محسوب نمی‌شود؛ چراکه محققان دریافتند این به اصطلاح «خواب منقطع» موجب سطوح بالاتر گلوکز می‌شود که افزایش خطر ابتلا به دیابت را به همراه دارد.
نوجوانان نسبت به بزرگسالان سالم نیاز به خواب بیشتری دارند. نه تنها توصیه می‌شود که نوجوانان روزانه بین هشت تا ۱۰ساعت خواب را هدف قرار دهند، بلکه بلوغ، ساعت بدن نوجوانان را مختل کرده و آن‌ها را شب بیدار نگه داشته و موجب بیشتر خوابیدن آن‌ها در صبح می‌شود.
به این شب‌بیداری، موبایل‌ها و شبکه‌های اجتماعی و از آن طرف اجبار برای رفتن به مدرسه و زود بیدار شدن را اضافه کنید تا متوجه شوید چرا اغلب نوجوانان دچار محرومیت از خواب هستند. در یک مطالعه مشخص شد تنها ۱۵درصد از نوجوانان میزان خواب توصیه شده را دریافت می‌کنند.
این مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه ملی سنگاپور انجام شده است، مطالعه جدیدی برای بررسی نحوه حادث شدن اختلالات عملکردی عصبی و رفتاری و نشانگرهای متابولیک بین نوجوانانی است که یک خواب طولانی‌مدت در طول شب تجربه می‌کنند و نوجوانانی که خواب کوتاه‌تر اما همراه با چرت عصرگاهی را انجام می‌دهند.
گروهی که خواب یکسره را انجام می‌دادند، به ۶.۵ساعت خواب در شب محدود شدند که نیم ساعت کمتر از میزان متوسطی است که بیشتر نوجوانان گزارش می‌دادند. از سوی دیگر، گروه خواب منقطع به ۵ساعت خواب شبانه و ۹۰دقیقه خواب بعدازظهر محدود شدند.
در مقایسه با یک گروه کنترل شامل نوجوانانی که ۹ساعت توصیه شده در شب را می‌خوابیدند، هر دو گروهی که دچار کم‌خوابی بودند افت خلق و خوی و عملکرد شناختی را نشان دادند. با این حال، به طور غیرمنتظره‌ای گروه خواب منقطع عملکرد بهتری در آزمون شناختی نسبت به گروه خواب مداوم نشان داد.
مایکل چی، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه جدید می‌گوید: در شرایط محدودیت خواب، دانش‌آموزان در گروه خواب منقطع، هوشیاری بیشتر و حافظه فعال‌تر و خلق و خوی بهتری نسبت به همتایان خود که به طور مداوم ۶.۵ساعت می‌خوابیدند، داشتند.
این مطالعه همچنین تأثیر خواب محدود بر غلظت گلوکز خون را بررسی کرد. در اینجا نتایج معکوس شد. در حالی که گروه خواب مداوم هیچ تغییری در سطح گلوکز خون را حتی در مقایسه با گروه کنترل نشان نداد، سطح گلوکز نوجوانان گروه خواب منقطع به طور قابل توجهی بالاتر از حد انتظار رفت.
محققان خاطرنشان می‌کنند که مشخص نیست چنین سطوح بالایی از گلوکز چه پیامدهای دراز مدتی برای فرد دارد؛ اما بیشترین خطر آن احتمال بالای ابتلا به دیابت است.
متأسفانه کسانی که به دنبال پاسخ واضحی برای این هستند که کدام روش خوابیدن را انتخاب کنند، به پاسخ قاطعی نمی‌رسند؛ چراکه هیچ‌کدام از این روش‌ها ایدئال نیست و بهترین کار، همان ۹ساعت خوابیدن در شب است.
مطالعه جدید در مجله Sleep منتشر شده است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی