[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۳۵۴
  • دوره جدید

جایزه اسکار اصغر فرهادی دزدیده شد!، روزنامه شیراز نوین

بیست ‌و چهارمین جلسه از فصل نهم پاتوق فیلم‌کوتاه، با اکران و بررسی فیلم‌های کوتاه «چه دنیای قشنگی!»، «اضافه خدمت»، «جناکات» و «لباس فرم» در سینما بهمن تهران برگزار شد.
به ‌گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، بیست ‌و چهارمین جلسه از نهمین فصل پاتوق فیلم‌کوتاه، روز یکشنبه ۱۶ دی‌ با نمایش ۴ فیلم‌کوتاه در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد.
در این جلسه که به همت انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد، فیلم‌های‌ کوتاه «چه دنیای قشنگی» به کارگردانی مهدی‌علی محمدخانی، «اضافه خدمت» به کارگردانی مهدی یزدانی، «جناکات» به کارگردانی عطا مجابی، «لباس فرم» به کارگردانی مشترک محمدرضا دهقان و پرهام کاویانی روی پرده رفتند و در ادامه شاهین شجری‌کهن، منتقد سینما همراه با محمد صابری به‌عنوان مجری‌-کارشناس برنامه با کارگردانان این آثار به گفت‌وگو نشستند.

جایزه اسکار اصغر فرهادی دزدیده شد!
در ابتدای جلسه نقد و بررسی مهدی محمدخانی کارگردان فیلم «چه دنیای قشنگی!» درباره این فیلم گفت: این فیلم اولین فیلم‌کوتاه حرفه‌ای من است اما از وقتی به یاد دارم تفریحم فیلم ساختن و فیلم دیدن بود. در مراحل ساخت این فیلم یکی از دوستان قطعه‌ای از لویی آرمسترانگ با نام «چه دنیای قشنگی» که به‌نوعی کنایه‌ای به زندگی او بود، برایم پخش کرد و با توجه به فضای کنایی فیلم این اسم را انتخاب کردم.
کارگردان «چه دنیای قشنگی!» درباره ایده و لحن روایی فیلم ادامه داد: حدود ۱۰ سال پیش خبری خواندم مبنی‌بر اینکه که بهمن فرمان‌آرا سیمرغ‌های جشنواره‌ای‌اش را پس داده است. در ابتدا هم قرار بود ایده فیلم دزدیده شدن سیمرغ‌های بهمن فرمان‌آرا باشد اما با توجه به اینکه فیلم‌کوتاه باید نگاه بین‌المللی هم داشته باشد، در نهایت برای اجرای نهایی به ایده سرقت اسکار اصغر فرهادی رسیدیم.
شاهین شجری‌کهن درباره این فیلم عنوان کرد: این فیلم‌کوتاه یک فیلم قصه‌محور است، یک موقعیت داستانی مشخصی را تصویر می‌کند و بعد بین خیال، فانتزی، طنز و کنایه، رفت‌وبرگشت می‌کند. در واقع شیوه روایت است که به این فیلم معنای درستی داده است. فیلم گزاره‌های مفروضی را به زمینه‌های روایت دراماتیک خود تبدیل می‌کند. به نظرم اجرا و ریتم روایت برای فیلم اول قابل‌قبول است. لحن روایت و تزریق فانتزی به آن از نظر من جالب بود، چرا که اگر رگه‌های فانتزی و رفت‌وبرگشت‌های بازیگوشانه وجود نداشت، فیلم حتماً چیزی کم داشت و یک فیلم ضعیف با یک موقعیت تحمیلی می‌شد.

«لباس فرم» و کار با عنصر سکوت!
در بررسی فیلم دوم پرهام کاویانی یکی از کارگردانان فیلم‌کوتاه «لباس فرم» درباره این فیلم توضیح داد: من چند هنرجوی بازیگری داشتم و تصمیم گرفتم فیلم‌نامه‌ای برای آن‌ها بنویسم تا در آن ایفای نقش کنند. حرکت معکوس و رسیدن به این فیلم‌نامه کار را دشوار می‌کرد. این فیلم زمان کرونا و کلاس‌های آنلاین فیلم‌برداری شد و به همین دلیل موضوع دسترسی به اینترنت نیز در داستان آمده است. سعی کردیم فیلمی بسازیم که هم چالش‌های دخترانه داشته باشد هم مسائل روز در آن مطرح شود. حدود ٧ روز فیلم‌برداری داشتیم و در مرحله نگارش فیلم‌نامه و در چالشی که هم‌زمان برای دختران دانش‌آموز و سربازان پیش می‌آمد، به اسم «لباس فرم» رسیدیم.
شاهین شجری‌کهن درباره این فیلم گفت: این فیلم برای من از بقیه فیلم‌های امروز حرفه‌ای‌تر بود. روایت بصری و تکیه‌ای که بر تصویر داشت، کار با عنصر سکوت، چشم‌اندازها، قاب‌های بازی که موقعیت شخصیت‌ها را در دل یک چشم‌انداز بزرگ‌تر تصویر می‌کرد و بدون شعارزدگی و القای نمادین نوعی دوگانه انسان- طبیعت می‌ساخت، به بهتر شدن این فیلم کمک کرده بود. سکوت حاکم بر فیلم نشان از این دارد که گویی این آدم‌ها زبان گفت‌وگو و ارتباط گرفتن با یکدیگر را گم کردند. انگار آدم‌ها هرکدام در یک استوانه تک‌نفره در یک محیط مجبور به هم‌زیستی با هم شده‌اند.

«اضافه‌خدمت» و اهمیت یک ایده
در بخش پایانی محمد اثنا بازیگر و نویسنده فیلم‌ کوتاه «اضافه‌خدمت» در غیاب مهدی یزدانی کارگردان فیلم عنوان کرد: ایده این فیلم برگرفته از یک بخش از زیست من بود که دوران سربازی در ارتش را تجربه کرده‌ام. سم‌پاشی فضای سلف و آب بستن به خورشت همیشه تکرار می‌شد و از آن زمان این ایده را در ذهن داشتم. البته بیشتر زحمت فیلم‌نامه بر دوش ارغوان قاسم‌نژاد بود.
شاهین شجری‌کهن نیز درباره این فیلم گفت: این فیلم بسیار متکی به فیلم‌نامه و ایده است. ایده‌ای که شاید نامحتمل باشد اما بعید نیست. از نظر من پرداختن به اینکه در موقعیت‌های مختلف آدم‌ها بر اساس منافع خودشان و چارچوب‌های اخلاقی چگونه رفتار می‌کنند ایده جالبی است.
وی افزود: در واقع موقعیت این داستان قابل گسترش است و فیلم‌نامه به‌درستی آن را گسترش داده است. دیالوگ‌نویسی حرفه‌ای است و روابط و پیشینه بین شخصیت‌ها را به ما می‌فهماند. این موقعیت من را یاد موقعیت‌های اجتماعی و رئالیستی در داستان‌های صادق چوبک انداخت. آدم‌هایی که در یک موقعیت مفروض گیر کردند و هرکدام سعی دارند حقانیت خود را ثابت کنند، در عین حال فاجعه‌ای در حال تکوین است و در واقع داروندار فیلم همین ایده است.
عطا مجابی کارگردان فیلم کوتاه «جناکات» در این جلسه حضور نداشت.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی