[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۶۶۹
  • دوره جدید

ورزش را زندگی کنیم، روزنامه شیراز نوین

چقدر باید ورزش کنیم‌؟
 

هومن برزگر
متخصص رفتار حرکتی

سلامتی مهم‌ترین سرمایه هر انسان و نعمتی غیر‌قابل جایگزین است، اما افسوس که انسان‌ها در سن جوانی از سلامت خود غفلت می‌کنند و هنگام میانسالی و پیری به فکر آن می‌افتند که شاید دیر شده باشد و فرصتی برای سلامتی از دست رفته نباشد. پس تا دیر نشده برای حفظ سلامتی خود اقدام کنید.
 بسیاری از ما باورهای متفاوتی در مورد این‌که چه میزان ورزش برای متناسب ماندن ما بهترین است، داریم. 5‌روز در هفته یا 4‌روز در هفته‌؟ دو روز کافیست‌؟ خوشبختانه علم با یک نتیجه‌گیری شگفت‌انگیز به کمک ما آمده است، نتیجه‌ای که اگر برای انگیزه داشتن مشکل دارید تا حدودی پذیرفتن آن سخت است.
تحقیقات ورزشی به این علت به نتایج متفاوت و مغایر با هم می‌رسند که با گروه‌های سنی، جنسیت‌ها و افرادی با عوامل خطر متفاوت (برخی از افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند، برخی از افراد اضافه وزن دارند) مواجه هستند و افراد مختلف باید با سطح‌های مختلف فعالیت‌های ورزشی خود را آغاز کنند. به‌این علت صحیح نیست که بین تحقیقات ورزشی مختلف مقایسه به‌عمل بیاوریم. نتایج تحقیقاتی که برای خانم میانسال با شیوه زندگی یک‌جانشینی صورت گرفته ممکن است برای مرد جوان دانشجو به کار نیاید و محققان با هم روی تفسیر و توجیه نتایج تحقیقات و تبدیل آنها به توصیه‌های عمومی ‌اتفاق نظر ندارند. آیا باید روی نیاز حداقل به فعالیت ورزشی تمرکز کرد تا کسانی که می‌خواهند شروع کنند از همان ابتدا دلسرد نشوند، یا نیاز به ورزش را باید بالاتر در نظر گرفت تا فواید بیشتری برای آنها داشته باشد؟
خط آخر این است که هیچ‌کس نمی‌داند میزان ایده‌آل برای تمرینات ورزشی چه مقدار است. توصیه‌هایی که برای همه درست درمی‌آید ممکن است مناسب شما نباشد. متخصصین عقیده دارند که به‌خاطر تفاوت در سن، جنسیت، وضعیت سلامتی و اهداف ورزشی افراد، بهترین تجویز برای فعالیت ورزشی برای افراد مختلف، متفاوت است. اما هر اندازه از ورزش بهتر از اصلاً ورزش نکردن است .
اکثر محققین و دانشمدان به اتفاق بر این باورند که 30‌دقیقه در روز فعالیت ورزشی با شدت متوسط فواید بسیار زیادی برای سلامتی شما خواهد داشت. اما این به آن معنا نیست که فعالیت‌های با شدت بیشتر یا طولانی‌تر فایده‌ای برای شما ندارد.
هدف شما چیست؟
مقدار صحیح ورزش برای شما بستگی مستقیم به هدف شما از ورزش و آنچه که امیدوارید با ورزش به دست آورید، دارد. برای مثال، کسی که اضافه وزن دارد و میخواهد وزن کم کند، مطمئناً باید بیشتر از کسی که هدفش از ورزش حفظ سلامتی است، ورزش کند، اما فعالیت او نیز به مراتب کمتر از یک دونده دو ماراتن است. 
اگر شما هم مثل میلیون‌ها نفر در جهان که اضافه وزن دارند و می‌خواهند وزن کم کنند یا از بیشتر شدن وزنشان جلوگیری کنند باشید، مطمئناً نیم ساعت تمرین با شدت متوسط در روز خواست شما را برآورده نمی‌کند یا آن‌قدرها که فکر می‌کنید مثمرثمر نیست.
همه‌ی ما خیلی‌ها را می‌شناسیم که هر‌چه می‌خواهند می‌خورند و هیچوقت حتی یک گرم هم وزنشان اضافه نمی‌شود درحالی‌که بقیه دائماً در تلاشند تا یک کیلو از وزنشان پایین بیاید. خوب این نشان می‌دهد که بعضی افراد برای کاهش وزن نیاز به تلاش بیشتری دارند. برای پایین آوردن اضافه وزن، باید با کمتر خوردن و بیشتر ورزش کردن کاری کرد تا بدن به ذخائر سوخت خود روی بیاورد که چربی‌ها هستند. این‌که چقدر باید کمتر غذا بخورید، چقدر بیشتر باید ورزش کنید‌، طول مدت و شدت تمریناتتان چه مقدار باشد، به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که وزن کنونیتان، رژیم غذایی و متابولیسم بدنتان از آن جمله است.
برای به‌دست آوردن آن اندام متناسب، تمرینات قدرتی و بدنسازی هم بسیار مهم است. که علاوه‌بر این‌که به شما در ساخت تارهای عضلانی جدید کمک می‌کند بر بالا بردن تراکم استخوان‌هایتان نیز اثر مستقیم دارد و باعث می‌شود در سنین پیری دچار مشکل نشوید. متخصصین توصیه می‌کنند که بهتر است دو تا سه روز در هفته از این تمرینات استفاده کنید.
 فراتر از همه این‌ها، مسئله مهمی‌که باید در ذهن داشته باشید، این است که تحقیقات همه و همه ثابت می‌کنند که فعالیت‌های ورزشی فواید بسیار زیادی برای شما دارد.
پس اگر وقت نمی‌کنید که برای انجام فعالیت‌های ورزشی به باشگاه یا مکان‌های ورزشی بروید، فعالیت‌های کوچکی مثل بالا و پایین آمدن از پله یا یک پیاده‌روی کوتاه هم می‌تواند برایتان مفید باشد.
جمعیت بسیار زیادی از مردم به‌خاطر داشتن اضافه وزن و نداشتن فعالیت ورزشی کافی در معرض ابتلا به مشکلات و بیماری‌های مختلف هستند. آمار نشان می‌دهد که تقریباً دو‌سوم افراد بزرگسال به اندازه کافی فعالیت جسمی ‌ندارند و یک‌چهام آن‌ها به‌طور کلی هیچ ورزشی انجام نمی‌دهند.
همیشه یادتان باشد، هر ورزشی، هرچقدر هم که کوچک، باز بهتر از ورزش نکردن است...
در شماره بعد بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی