بدرقه مدیران غیرمردمی، روزنامه شیراز نوین
استاندار فارس گفت: اگر مدیری پاسخگو نیست و در اتاقش به روی مردم بسته است و کمحرمتی میکند، به ما اطلاع دهند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر حسینعلی امیری در نخستین برنامه تلویزیونی «استاندار» به تشریح برنامههای استانداری فارس در دولت چهاردم پرداخت.
- آقای دکتر امیری استاندار فارس چه شد که استانداری، آن هم استانداری فارس؟
من هیچوقت به استانداری فکر نمیکردم؛ اما شرایط به شکلی پیش آمد که پیشنهاد چند جا را بهعنوان استانداری دادند؛ کرمانشاه، اصفهان و تهران. منتها به جهت سابقهای که در استان فارس دارم، در جوانی رئیسکل دادگستری استان فارس بودم، دوره فوقلیسانس را هم در شیراز خواندهام. مردم استان فارس هم به من لطف زیادی دارند. محبت کرده بودند، تماس گرفته بودند، پیگیری کرده بودند، من هم عرض کردم اگر قرار است استانداری بروم، به فارس میروم تا به عنایت مردم استان فارس پاسخ دهم. لذا استانداری برای من خیلی موضوعیتی نداشت. آن چیزی که موضوعیت داشت و دارد، خدمت به مردم عزیز و شریف استان فارس و پاسخ به محبتی است که آنها به بنده حقیر دارند.
-رسیدید به استانداری فارس، قبل از اینکه به استان بروید، با فضایی که روبهرو شدید، چقدر با آن پیشفرضهای ذهنی شما تطابق داشت؟ مثلاً پیش خودتان میگفتید اول که استانداری فارس را بهعهده بگیرم، مثلاً در مسائل عمرانی فعالیتم را خیلی با جدیت پیگیری میکنم؛ بعد که از نزدیک آمدید و با مسائل روبهرو شدید، دغدغه دیگری مطرح شد؛ اینطور بود؟ چقدر با فضای استان آشنا بودید؟
بیاطلاع از فضای استان نبودم. در هر صورت من دورهای که در فارس بودم، رئیس دادگستری استان فارس و عضو شورای اداری و عضو شورای تعمیم بودم؛ چون علاقه به کارهای توسعهای داشتم و دارم. آن زمان هم باز موضوع طرحهای توسعه استان، ایجاد اشتغال، کمک به واحدهای صنعتی استان را در برنامههای مربوط به دادگستری داشتیم؛ به ویژه اینکه مرحوم آیتالله هاشمی شاهرودی(ره) علاقهمندی خیلی زیادی به بستههای توسعهای داشت و اعتقاد داشت که دادگستریها در جهت کمک به دولتها برای توسعه کمک کنند. لذا از شرایطی که استان فارس داشت، بیاطلاع نبودم و دورهای هم که در دولت بودم، سفرهای استانی میرفتیم. آن زمان هم سفرهای متعددی به استان فارس داشتم؛ منتها اطلاعات من اطلاعات کلی بود. وقتی که مسئولیت استانداری فارس را بهعهده گرفتم و در اولین جلسهای که شورای برنامهریزی استان بود، به رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان عرض کردم که توفیق مدیران را ما باید با شاخصهای عملکرد بسنجیم. توصیف خوب است؛ منتها توصیف همیشه منطبق با آن چیزی که در شاخصهاست، نیست. بنابراین از رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان خواستم که در اولین جلسه شورای برنامهریزی شاخصها را بیاورد که در هر صورت نگاهها هم برای خود بنده و هم برای اعضای شورای برنامهریزی استان متفاوت شد. بابت اینکه استان فارس استان پرظرفیتی است؛ هم از جهت موقعیت استراتژیکی، ژئوپلیتیکی و از جهت پیوستگی تاریخی که بین استان فارس و کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد، ظرفیتهای بالایی وجود دارد؛ اما دارای مشکلات خیلی زیادی هم است.
به نظر من استان فارس در ذیل استان برخوردار که این واژه را نسبت به استان فارس مرتب و مستمر استفاده کردهایم، دارای چالشهای زیادی است. مشکلات کمی هم ندارد که امیدوارم خداوند سبحان کمک کند با همکاری مردم بسیار خوب و شریف استان فارس و ظرفیتهایی که وجود دارد، ما با اولویتبندی موضوعاتی که در استان فارس وجود دارد و یک تدوین برنامه توسعه متناسب، متوازن و براساس واقعیتها و امکاناتی که ما در استان از آن بهرهمند هستیم، بتوانیم محورهای توسعه را با اولویت پیش ببریم.
- بیشتر از این جهت سؤال کردم که وقتی شما بهعنوان استاندار انتخاب میشوید، طبیعتاً براساس این رزومه و سوابق قابلتوجهی که شما دارید، انتخاب شدهاید یا اینکه بر اساس برنامه ویژهای که با آقای وزیر کشور و آقای رئیسجمهور صحبت کردید که من چنین برنامههایی دارم برای تحول و توسعه استان فارس؟
من چون خودم هیچگاه پیگیری نمیکردم، لذا راجع به استان فارس، تصمیم دولت و آقای رئیسجمهور و وزیر محترم کشور بود. وقتی که با من در میان گذاشتند، من ابتدا عرض کردم که یک زاده فارس را در استان فارس بگذارید؛ منتها دلایلی را دکتر مؤمنی، وزیر کشور آوردند، من حس کردم که مسئولیت دیگر متعین است. اگر بخواهم قبول نکنم، هم ناشکری است و هم در وادی خودخواهی است. بنابراین حقیقتاً بهعنوان تکلیف و بعد هم چون از اوضاع و احوال استان اطلاعات داشتم، در جلسه دولت هم عرض کردم؛ شناختی که از استان فارس داشتم را مطرح کردم، مشکلات و چالشها را مطرح کردم و همچنین ظرفیتهایی که در استان فارس وجود دارد، که به یاری خداوند هم شروع کردیم. اساساً معتقد هستم که کار مدیریت بدون برنامه، کار هدفمندی نیست. قاعدتاً یک مدیر باید در انجام وظایف و تکالیفی که بهعهده دارد، بر اساس اسنادی که دارد، تکالیف قانونی، اسناد بالادستی، باید برنامهریزی کند و برنامهاش برنامه مدونی باشد.
- الان سند و برنامهای آماده کردهاید؟
بله، در استان زمینه برای کار بسیار فراهم است. مشکلات هم زیاد است. برای حل مشکلات، به نظر من باید اولویتبندی کرد. ما در حال حاضر عمده و اولین محور توسعه را موضوع گردشگری قرار دادهایم.
- فقط میخواهیم بدانیم، الان بعد از سه ماه، آیا آقای دکتر امیری یک سند مشخص زمانبندیشده برای توسعه استان دارد و مهمترین اولویتهای آن چه است؟
محور توسعه ما اول گردشگری و بعد کاهش فقر است؛ استفاده از سرمایهگذاری داخلی و خارجی و حل مشکلات خانمهای سرپرست خانوار است. که اولویتها بهعنوان چهار اولویت در استان در حال تدوین برنامه عملیاتی آن هستیم و به یاری خداوند اینها را پیگیری میکنیم.
- اگر بخواهم از استان فارس شروع کنم، بدون شک اول باید بروم سراغ سومین حرم اهل بیت، شاهچراغ(ع). خیلی در این چند سال بحث راجع به اطراف حرم و آن بافت سنتی و تاریخی حرم زیاد بود. با توجه به بررسیهایی که کردید، الان برنامه شما چه است؟ چه برنامههای توسعهای دارید که از طرفی یک روی سکه آن برنامههای فرهنگی و توسعه گردشگری است که شما اشاره کردید و روی دیگر سکه مسائل عمرانی و رفع مشکلات بافت سنتی و قدیمی و تاریخی حرم شاهچراغ(ع) است؟
مقام معظم رهبری فرمودند که شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) است و وجود امامزادههای واجبالتعظیم و واجبالتکریم، حضرت شاهچراغ(ع) و حضرت علاءالدین حسین(ع)، اینها در هر صورت یک ویژگیهایی است که شیراز از آن برخوردار است. اطراف حرم هم خانههای تاریخی و خانههای قدیمی داریم. بعضاً ثبتشده هستند و قاعدتاً هرکدام از این ظرفیتهایی که اطراف حرم وجود دارد، میشود بهعنوان مقاصد گردشگری روی آنها برنامهریزی کرد. امروز که در خدمت شما هستم، در حضور وزیر راه و شهرسازی بحث بافت تاریخی شیراز را در دستور کار داشتیم که معاون عمرانی استانداری در این جلسه شرکت کرد. بنابراین ضمن اینکه به حقوق مردم لطمهای وارد نشود، بافت تاریخی حفظ شود و بافت تاریخی بهعنوان هویت تاریخی شهر شیراز، یکی از مقاصد گردشگری قرار بگیرد و از آن ظرفیت برای تولید ثروت استفاده شود؛ لذا این موضوع در دستور کار است و قرار شده بنده به همراه دستگاههای ذیربط که مربوط میشوند به بافت تاریخی، میراثفرهنگی و بحث گردشگری، در منطقه تاریخی اطراف حرم با حضور تولیت محترم حرم حضرت شاهچراغ(ع) آنجا حضور پیدا کنیم و مسیری را برویم که این بخش هم حفظ شود و هم بهعنوان ظرفیتی باشد که میتواند در تولید ثروت در شهر شیراز مؤثر باشد.
- برنامه جدیدی دارید یا اینکه نه، همان برنامه قبل را مثلاً تلاش دارید با سرعت بیشتری جلو ببرید؟
این محل بحث و چالش است. بعضی از مالکان محترم همین خانهها شاکی هستند. بعضی از جاها میخواهند بازسازی انجام بدهند، میراثفرهنگی تأملهایی دارد. اینها باید در محل دقیقاً برویم و حرفهای طرفین را بشنویم. صحبتها و فرمایشهای تولیت حضرت شاهچراغ(ع) را ببینیم. به هر حال تا زمانی که در محل و محیط موضوع مدنظر کارشناسی دقیق انجام نگیرد، نمیشود الان گفت که چه تصمیمی میشود راجع به موضوع گرفت.
- برویم سراغ بحث انرژی؛ الان فکر نمیکنم استانی باشد که بحث مشکل انرژی را نداشته باشد. الان با هرکدام از استانها که صحبت میکنیم، از آن طرف بحث اقتصادی و توسعه اقتصادی و تحقق شعار سال، ولی از آن طرف متأسفانه واحدهای تولیدی و اقتصادی ما با بحث ناترازی انرژی و اینها روبهرو هستند. چه برنامهای دارید؟ الان سه ماه گذشته است؛ حتماً بررسیها را انجام دادهاید. چه برنامهای دارید برای اینکه بتوانید در ابتدا این بحث زیربنایی و نیاز اولیه هر واحد تولیدی را برطرف کنید؟
ناترازی انرژی الان یک واقعیتی است که کشور با آن مواجه است. اینکه باید چهکار کنیم برای حل ناترازی انرژی، ما در استان فارس بررسیهایی که انجام دادیم، استفاده از انرژی خورشید برای تولید برق، یعنی همین پنلهای خورشیدی، کوتاهترین و مناسبترین راه برای حل مشکل ناترازی انرژی است. این مدتی که ما با ناترازی انرژی مواجه بودهایم، خوشبختانه در استان فارس یک همدلی و همراهی و همبستگی و وفاق به معنی واقعی بین گروه انرژی ما در استان فارس وجود دارد. بعد از اینکه وزیر کشور اعلام کرد، بلافاصله کارگروه مربوط به انرژی را خود ما مدیریت کردیم. آقای رئیسجمهور در جلسهای که استاندارها بودند، رهنمودهایی دادند و خوشبختانه با همکاری و همراهی که گروه انرژی ما در استان فارس داشتند، ما توانستیم مشکل ناترازی انرژی را در استان فارس تا حدود قابلتوجهی با روشهایی که به کار گرفته شد، مدیریت کنیم.
- مصداقی میفرمایید؟
مثلاً چون تولید انرژی در استان فارس حدوداً ۴هزار مگاوات است که ما چهار نیروگاه داریم. مصرف استان فارس ۲هزار و ۷۰۰ مگاوات است. برای ما هزار سهمیه تعیین کردهاند که ما همین هزار سهمیه را به شکلی مدیریت کردهایم که خوشبختانه صنایع حساس ما مانند صنایع دارویی، صنایع غذایی و واحدهای تولیدی غذایی بزرگ مطلقاً قطعی برق نداشتیم. در اماکن بهداشتی و بیمارستانها مطلقاً قطعی برق نداشتیم. شهرکهای صنعتی که گفته بودند در هفته دو روز تعطیل شوند، ما به نحوی مدیریت کردیم که شهرکهای صنعتی ما تقریباً کمتر از یک روز قطعی برق داشتند.
- شهرکهای صنعتی الان در زمستان چند روز در هفته قطعی برق دارند؟
ما بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ مگاوات صرفهجویی در مصرف برق در استان فارس داشتیم که سهم ما در مدیریت مصرف انرژی یا همان صرفهجویی در کل کشور حدود ۱۵ درصد است و خوشبختانه استان فارس جزو استانهای پرمصرف اعلام نشد. یا مصرف گاز را عرض کنم که ۵۰میلیون مترمکعب حدوداً مصرف گاز استان ما در شرایط عادی است. ما توانستیم با مدیریتی که بخشهای مختلف و دستگاههای متولی انرژی در استان فارس انجام دادند، تقریباً ۱۰میلیون مترمکعب گاز را مدیریت کردیم که با همکاری بسیار خوب مردم عزیز و شریف استان فارس، موضوع ناترازی انرژی در استان بهشکلی مدیریت شد که آن بخشی که صرفهجویی شد، هم در بخش برق و هم در بخش گاز، توانست به مناطق دیگر کشور مخصوصاً مناطق سردسیر و شمال کشور هدایت شود تا هموطنان بیشتری بتوانند در زمستان با شرایطی که ایجاد شده بود، با مشکلات کمتری مواجه شوند.
- این اولین قسمت از برنامه استاندار است. ما سعی میکنیم در برنامههای بعدی، از چند روز قبل معرفی کنیم که قرار است خدمت کدامیک از استانداران محترم باشیم تا هموطنان عزیز در آن استان، مسائل و دغدغههایشان را مطرح کنند. اما بااینحال حدود یکی دو ساعت قبل از برنامه، ما یک اطلاعرسانی در شبکههای اجتماعی انجام دادهایم که امروز خدمت آقای دکتر امیری استانداری فارس هستیم تا مردم دغدغهها و مسائلشان را مطرح کنند تا از نزدیک و بهصورت مستقیم خدمت حضرتعالی ارائه دهیم. این را گفتم که آقای امیری چقدر با این شفافیت موافق است و چقدر دوست دارد این نقدها را بشنود. دیدم شما خودتان خبری را کار کردهاید و گفتهاید که موافق انتشار آزاد اطلاعات هستید و مسئولان استان فارس هم دستور دادهاند که همه باید به مردم در رابطه با دغدغههایشان بهصورت مکتوب پاسخ بدهند. این من را خیلی امیدوار کرد که میتوانم مطالب مردم را خیلی راحت و بدون دغدغه خدمت شما مطرح کنم. اگر نکتهای راجع به این موضوع دارید بفرمایید.
ببینید مهمترین مؤلفه امنیت ملی ما مردم هستند. رضایتمندی مردم از حاکمیت موضوع بسیار مهمی است. حاکمیتی که با حکمت آمیخته باشد، مؤثر است. رضایتمندی مردم خیلی مهم است؛ به جهات مختلف. موضوعی که شما مطرح کردید، گاهی ما گلهمندی از اربابرجوع داشتیم که به ادارهها میرویم، کار ما طول میکشد، جواب ما را نمیدهند یا جوابشان قانعکننده نیست. در بعضی از بخشها هم دیدم که بعضی از درخواستها دو، سه یا چهار سال است که بلاتکلیف هستند. بخشنامهای به تمام مدیران و دستگاههای اجرایی استان صادر کردیم که اگر اربابرجوعی به دستگاه اجرایی یا به مدیری یا به ادارهای مراجعه میکند، باید اصل را بر این بگذارید که کار شدنی است. اگر احیاناً کار اربابرجوعی از جهت قانونی و مقررات شدنی نیست، باید دستگاه مربوطه بهصورت مکتوب به اربابرجوع اعلام کند که کار شما مغایر با فلان ماده آییننامه قانونی است یا فلان ماده قانونی است. این کار منافع زیادی دارد؛ یکی اینکه کارشناسان را وادار میکند به اینکه مطالعه کنند، جواب مردم را دقیق بدهند، مردم بلاتکلیف نمانند و قدرت کارشناسی را بالا میبرد. دوم راجع به حقوق مردم؛ به هر حال مردم حقوقی دارند، اگر احیاناً در جایی هم کارشناسی یا مدیری استنباط متفاوت یا نادرستی از یک آییننامه قانونی یا یک ماده قانونی دارد، اربابرجوع و متقاضی این حق را داشته باشد که با آن جواب مکتوب به مقام بالاتر، بازرسی و استاندار مراجعه کند. حتی ممکن است گاهی تصمیم یک مقام اداری باشد، بتواند به دیوان عدالت اداری برای احقاق حقش مراجعه کند. خوشبختانه این بخشنامه آثار بسیار خوبی در استان فارس دارد و حتی استانهای دیگر هم با من تماس گرفتند؛ حتی در حد یکی از وزرای محترم با من تماس گرفت، خواستند و ما برای آنها فرستادیم و این در جهت نظمدهی اداری و پاسخگو کردن مسئولان خیلی مؤثر بود. دوم آمار و اطلاعات محرمانه که خیلی مشخص است. کسی توقعی ندارد که اطلاعات و آمار محرمانهای که مربوط به امنیت ملی است، منتشر شود. اما ما قانون انتشار آزاد اطلاعاتی که داریم، همه مسئولان را در ردههای مختلف موظف کرده است که پاسخگو باشند.
- الان شما دارید به تمام مردم عزیز استان فارس میگویید هرکدام از شهروندان کشور بهخصوص شهروندان استان فارس اگر به دستگاهی مراجعه کردند و درخواستی داشتند، آن مسئول یا آن مدیر مربوطه موظف است بهصورت مکتوب پاسخ بدهد؟
اصل بر این است که کارش را انجام بدهد؛ اگر نشد باید مکتوب توضیح بدهد.
- حالا اگر آن مسئول مربوطه انجام نداد، پاسخ هم نداد، مکتوب هم پاسخ نداد، چطور به شما مراجعه کنند؟ کجا باید بروند و این اعتراض خودشان را مطرح کنند؟
ما در استانداری یک هیئت را گذاشتیم برای نظارت بر این بخش. باز هم وجود دارد. یعنی من حتی روزهایی که از جلساتی میآیم در حیاط و محوطه استانداری، اربابرجوع را آنجا میبینم. در اتاقهای معاونین ما در استانداری باز است. من همینجا عرض میکنم خدمت مردم عزیز و شریف استان فارس که اگر احیاناً دیدند کسی پاسخ نداد، به دفتر خودم یا معاونم مراجعه کنند.
- دفتری که برای این موضوع اختصاص دادید نامش چیست؟
دفتر استاندار.
- گفتید که یک گروه را اختصاص دادهاید؟
هیئتی هستند سهنفره که بر اجرای این بخشنامه نظارت میکنند؛ آن هم مستقر در دفتر استاندار و این را هم عرض کنم که در شورای اداری هم عرض کردم یکی از معیارهای ارزیابی ما از مدیران همین است که چقدر این بخشنامه را اجرا میکنند و چقدر پاسخگوی مردم هستند و چقدر رضایت مردم را دارند.
- قبل از اینکه دغدغههای مردم را مطرح کنم، در پیامهایی که آمده بود یک نکته بود که به نظرم خیلی مهم است. الان شما ۹۰ روز است که آمدهاید و استاندار فارس هستید؛ اما حدود ۳۰ فرماندار شما هنوز بلاتکلیف هستند. حتی برخی جاها میگویند در فرمانداری ما الان معاون نداریم یا مثلاً بخشدار نامشخص است. طبیعتاً این نمیداند میماند یا میرود. این را مشخص میکنید؟ بالاخره من این تعداد را تغییر دادم، این تعداد را تغییر نمیدهم، همه با قدرت به کارشان ادامه بدهند. این را اول روشن کنید.
اعتقادی به کار هیجانی و شتابزده و اینها ندارم؛ چهبسا متأثر از کار و رشته تحصیلیام هستم. بنابراین ما در حال ارزیابی مدیران هستیم و یک بخشی از این کندی کار هم هزینه وفاق است. وقتی میگوییم وفاق، این وفاق همراهی، همکاری و تعامل میخواهد؛ لذا این نوع مدیریتی که من اعتقادی به کارهای شتابزده و هیجانی ندارم، به اضافه اینکه دولت آقای دکتر پزشکیان هم دولت وفاق است و تأکید دارند و وفاق هم مقداری هزینه دارد، یک بخشی از این کندی مربوط به هزینه وفاق است که داریم ارزیابی میکنیم. آنهایی که نیاز به تغییر باشد داریم تغییر میدهیم. آنهایی هم که بناست بمانند، ما دلیلی نداریم کسی که کارآمد است، کسی که متعهد است، کسی که گفتههای آقای دکتر پزشکیان را قبول دارد و میخواهد دلی با این دولت کار کند، ما دلیلی نداریم که بخواهیم تغییر بدهیم. لذا عرض شود نیروی انسانی یک سرمایه بزرگ است که گاهی باید هزینههای هنگفتی انجام بگیرد تا یک مدیر تربیت شود.
- فکر میکنید ارزیابیتان چقدر زمان ببرد؟ درنهایت مثلاً ما تا خردادماه بگوییم که دیگر هیچ تغییر و تحولی نداریم، فرماندارها مشخص شدهاند یا نه. خرداد که خیلی طولانی است؛ تا پایان سال دیگر همه تغییر و تحولات انجام شده باشد؟
ما اولویتبندی کردهایم پستهای سیاسی چون نماد انتخابات و تغییر محسوب میشوند. ابتدا تعیین تکلیف پستهای سیاسی که عمدتاً فرماندارها هستند، اولویت اول ماست؛ بعد از آن هم در سطوح دیگر که الان هم به موازات ارزیابیهایی که راجع به تغییرات یا تعیین تکلیف فرمانداران انجام میگیرد، تعیین تکلیف تعداد دیگری از مدیریتهای استانها هم در حال انجام است. ببینید قانوناً وزیر یا رئیس سازمان مستقل که مدیرش را میخواهد در استان تغییر بدهد، عرض کنم ارزیابی بنده به عنوان استاندار فارس ارزیابی توصیفی است. ارزیابی توصیفی دقیق نیست. من به آقایان تعدادی از آنها عرض کردم شما ابزار ارزیابیتان دقیقتر از بنده است؛ شما سیستمهای ارزیابی دارید. خودتان بررسی کنید. اگر مدیری با شاخصهایی که دارید موفق است، با هم توافق کنید بماند. اگر هم مدیری با شاخصهایی که شما دارید موفق نیست، آن موقع چون قانون هم هست، طبق مقررات وزرا میخواهند تغییر بدهند، نظر استاندار را هم میگیرند و به یک جمعبندی میرسیم. این بخش هم الان با تعدادی از وزارتخانهها در حال انجام و اجراست.
- پیامی که خیلی زیاد بود راجع به یکی از سازمانهای خیلی مهم شما در استانداری است که حتی نظرشان این است که پاسخگو نیست. در اتاق او همیشه بسته است. حتی حکم دادگاه بوده که انفصال از خدمت دارد، اما دو سال است که همچنان ریاست آن سازمان مهم استان را برعهده دارد. یا مثلاً جای دیگری در استان الان هست که مسئول یک ادارهای در شهرستانی علیرغم ناکارآمدی، ۱۳ سال در آن پست است؛ به دلیل اینکه حمایت فلان نماینده یا فلان شخص را دارد. خیلی هم پیامک داشتیم. آقای دکتر این را بدون تعارف بگویم؛ مردم استان فارس میخواهند بدانند الان رویکرد استاندار جدیدشان چیست در انتصابها با کسی تعارف دارند یا اینکه نه، بحث بحث شایستهسالاری است. الان همین رئیس سازمان بسیار مهمی که در استان فارس خیلی هم پیامک آمده که حتی قرار بوده دو سال انفصال از خدمت باشد اما همچنان دارد این سازمان مهم را ریاست میکند، اینها قرار است چه اتفاقاتی بیفتد؟
من خودم معتقدم که جامعهای روی رستگاری و توسعه را میبیند که بین مدیران آن جامعه با معدل جامع از جهت فضیلتهای انسانی فاصله معناداری داشته باشد. این فضیلتهای انسانی متانت، وقار، دانش، ضدفساد بودن و پرکاری است. من علاقهمندم که مدیرانی که در استان فارس منصوب میشوند، مجموعهای از فضیلتهای انسانی را داشته باشند. من واقعاً بهدنبال بهترینها هستم؛ منتها ابزار شناخت ما هم محدود است. بنابراین ما دنبال بهترینها هستیم. تلاش ما هم این است که بهترینها را انتخاب کنیم. منتها در عمل چقدر موفق باشیم، متغیرهای دیگری هم هستند که از بیرون میآیند و تأثیر میگذارند؛ این مطلب اول. مطلب دوم، یک مدیری که جایی کاری میکند، موافق دارد، مخالف دارد؛ ما نباید پیام یک نفر، پیامک یک نفر یا صحبت یک نفر را معیار ارزیابی قرار بدهیم نسبت به آن مدیر. سامانه سامد را در استان فارس داریم که از شهروندان محترم استان فارس درخواست میکنم اگر مدیری پاسخگو نیست، در اتاقش بسته است، کمحرمتی میکند به مردم، به ما اطلاع بدهند. ما با این نوع مدیرها مطلقاً کار نمیکنیم. من به مدیرانم عرض کردم و بارها هم در جلسات عرض کردم که یک نه شیرین گاهی از آری تلخ برای مردم بهتر است. اگر میخواهیم جواب بدهیم اشکال ندارد یک نه شیرین بگوییم؛ ما حق نداریم عزت بندگان خدا را زیر پا بگذاریم. هیچ قیدی ندارد. لذا ما تکلیف داریم که به بندگان خدا احترام بگذاریم و اگر کارشان قابلانجام نیست، یک نه شیرین بگوییم.
- حالا آن هیئتی هم که تأسیس و راهاندازی شده میتواند به این مسیر کمک کند. آقای دکتر طبیعی است که استاندار با نمایندگان مجلس باید تعامل داشته باشد؛ هیچ بحثی هم در آن نیست. اما الان کاری به استان شما ندارم، این مشکلی است که در استانهای مختلف وجود دارد. بسیاری از مسئولان اجرایی کشور با فشار و مسائلی که نمایندگان مجلس پیگیری میکنند انتخاب میشود که پیامکهایی هم در همین رابطه در استان فارس داریم. حالا چون ما نمیتوانیم ۱۰۰درصد الان روی این موضوع تأکید کنیم، فقط پیام مردم را منتقل میکنیم. منظورم این است که حالا که قائل به ارتباط و تعامل با نمایندگان هستید، نمایندگانی هستند در استان شما که ۴ تا ۵ دوره نماینده هستند. طبیعتاً همه میدانند نماینده چهار دوره و پنج دوره یعنی چه؛ شما جدا از بحث تعامل با نمایندگان مجلس رویکردتان چطور است؟ در قبال فشارها به انتصابها و انتخابها رویکردتان چطور خواهد بود؟
گفتمان آقای دکتر پزشکیان چند ویژگی دارد؛ یکی از ویژگیهای آقای دکتر پزشکیان این است که در گفتمان او تقابلی وجود ندارد؛ تعامل است.
- شما رئیسجمهور استان هستید این جزء بیانات رهبر معظم انقلاب است؟
رهبر معظم انقلاب فراتر از این فرمودند؛ فرمودند که استانداران نمایندگان حاکمیت هستند نه نمایندگان دولت. بنابراین بنده هم باید در چهارچوب گفتمانی که آقای دکتر پزشکیان مطرح کردند، استان را اداره کنم. در این گفتمان تقابل نیست، تعامل است. با هیچ گروهی، جریانی و نمایندهای ما بنا نداریم که تقابلی کنیم؛ میخواهیم تعامل داشته باشیم. لذا عرض کنم نمایندگان محترم مجلس در هر صورت یک واقعیت هستند. ما هم بنایمان با نمایندگان محترم تعامل است. ضمن اینکه مقام معظم رهبری هم تأکید کردهاند که نمایندگان محترم در امورات اجرایی بهویژه انتصابات مداخلهای نکنند. من خودم هم بهعنوان یک تحصیلکرده حقوق معتقدم که نمایندهها باید انتصابات را واگذار کنند به بخشهای اجرایی و نظارت کنند. نمایندهای که خودش در واقع نفر معرفی میکند و اصرار میکند که نفر او به عنوان مدیر انتخاب شود، که البته تا الان بنده در استان فارس نداشتهام.
- درباره اتباع غیرمجاز استان فارس بهخصوص شیراز، برنامه ویژهای دارید؟
بله، خدمتتان عرض کنم آمار رسمی که ما داریم، اتباع غیرمجاز ۳۲۰هزار نفر هستند، ولی آمارهای غیررسمی تا ۴۵۰هزار نفر هم گفته میشود. اینها چند دسته هستند؛ یک دسته از اتباع کسانی هستند که به موجب تعهداتی که ما نسبت به سازمان جهانی مهاجرت داریم هستند. برنامه ما این است که چون استان فارس کشش این همه اتباع غیرمجاز را ندارد، مجازها که مسیر قانونی خودشان را دارند طی میکنند، غیرمجازها طی برنامهای با لحاظ بخشهایی که اینها در کار مشغول هستند، دارند ساماندهی میشوند و با احترام در حال ترک استان هستند.
- خیلی کوتاه میپرسم، خیلی پیامک داشتیم راجع به بخشودگی وامهای کشاورزی؛ برنامه، اقدام و پیگیری خاصی داشتید؟
این در دستور کار قرار نگرفته است.
- همه ایران دیگر میدانند که شیراز قطب پزشکی است. همین الان خیلی از دوستان و نزدیکان من برای مسائل پزشکی میروند استان فارس؛ اما دغدغههایی که دارد از سوی کارشناسها مطرح میشود، این است که خیلی از کشورهای حاشیه خلیج فارس با توجه به امکانات و برنامهریزیهایی که کردهاند، دارند خیلی از این امکان و فرصت را از ما میگیرند. الان میخواهید چهکار بکنید که این فرصت از دست نرود در استان فارس؟
بله، متأسفانه آمارها و شاخصها وضعیت خوبی را در این جهت نشان نمیدهد و من نگرانم که میزبانی توریسم درمانی از استان فارس به جاهای دیگری منتقل شود. این موضوع اینقدر اهمیت دارد که من خدمت آقای عارف معاون اول رئیسجمهور رسیدم و این را به عنوان یک موضوع مهم مطرح کردم.
- پیگیری میکنید که برنامه مشخصی در دستور کار قرار بگیرد؟
بله، باید در سطح ملی برای این موضوع چارهاندیشی شود.
- خیلی از حوزههای استان فارس بهواسطه اشرافی که دارم عرض میکنم، با کارهای کوچک اشتغال خیلی خوبی دارد؛ مثلاً ما در شمال فارس یا حتی جنوب استان جاهایی را دیدهایم که زمین کشاورزی دارند. حالا یک دغدغه آب دارند و خیلی جاها دغدغه آب هم ندارند؛ فقط باید مسئولان مساعدت کنند که آنها فقط زمینهای کشاورزی خودشان را بتوانند کشت کنند. هم اشتغال و هم تولید و هم خیلی از مسائل دیگر رفع میشود. جایی را دارید که این دغدغهها و مسائل مستقیم به شما به عنوان استاندار منتقل شود؟
ما در استان چند ظرفیت داریم؛ اتاق تعاون، اتاق بازرگانی و اتاق اصناف را داریم. مشاغل هرکدام در ذیل همین سه بخشی که عرض کردم مطرح و تعریف میشود. ما مرتب با این بخشها و متولیان این امورات جلسه داریم. اگر چنین مواردی که جنابعالی میفرمایید هست، به بخش مربوط مراجعه کنند که در جلسات برایشان تدبیری اتخاذ شود.
- ما الان چند سال است که داریم طرح الگوی کشت یا بحثهای آبخیزداری را اجرا میکنیم؛ اما در استان فارس آنطور که باید به این مسئله توجه نشده. این هم نیاز به پیگیری حضرتعالی دارد و روی بحث انرژی صحبت کردید روی بحث استخدامهایتان؟
راجع به انرژی اجازه بفرمایید یک مطلب بگویم؛ عرض شود ما برای سال آینده حدوداً ۸۰۰ مگاوات پیشبینی کردهایم که از طریق پنلهای خورشیدی ما در استان تولید انرژی برق را داشته باشیم که البته ظرفیت ما تا حدود ۴۰۰۰ است، اما ۷۰۰ تا ۸۰۰ تا را ما در برنامه سال آیندهمان داریم.
- خیلی از پیامکها راجع به بحث صنعت و معدن است. آمار میگوید استان فارس علیرغم ظرفیتهای بسیار قابلتوجهی که در حوزه معادن دارد، اما متأسفانه روند، روند نزولی است. میطلبد که حوزه صنعت و معدن با مدیریت بهتر تقویت شود.
بله، در دستور کار است.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین