[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۶۸۲
  • دوره جدید

با تمام توان به دنبال مدیریت شرایط بعد از حادثه بودیم، روزنامه شیراز نوین

  شیرازنوین-گروه گزارش
یکی از مهم‌ترین سازمان‌ها در زمینه خدمات‌رسانی به شهروندان، بدون شک شهرداری است. سازمانی که با داشتن امکانات مرتبط با خدمات‌رسانی وظیفه رسیدگی به مشکلات و آسیب‌های فیزیکی شهر را بر عهده دارد و این اتفاق در سیل اخیر شیراز به وضوح مشهود بود. شهرداری شیراز که می‌بایست هم‌زمان در دو جبهه یاری‌رسانی به شهروندان و مسافران نوروزی و همچنین پاسخگویی به اتهامات وارده پیرامون چرایی وقوع سیل به ویژه در محل ورودی دروازه قرآن می‌جنگید، ترجیح داد تا بخش عمده انرژی خود را صرف جبهه اول کند.
شهردار شیراز در همین زمینه و  در رابطه با مسائل مطرح شده پیرامون علت وقوع حادثه سیل با تأکید بر اینکه شهرداری شیراز برنامه مدون سالیانه برای لایروبی تمامی مسیل‌ها و جوی‌های سطح شهر دارد، گفت: بر اساس این برنامه مشخص در فصل تابستان مسیل‌ها و جوی‌های لایروبی می‌شوند تا برای بارش‌های باران فصل پاییز و زمستان شهر آماده شود. طبق این برنامه‌ریزی مسیل‌های دروازه قرآن نیز در مرداد ۹۷ لایروبی شدند و مستندات آن نیز موجود است. وی ضمن عرض تسلیت به خانواده جان‌باختگان حادثه سیل دروازه قرآن و شهروندان شیرازی خاطرنشان کرد: در جلسه اخیر با شهرداران مناطق 11گانه اقدام به تقسیم‌بندی منطقه آسیب‌دیده سعدی کردیم و طبق این تقسیم‌بندی، عملیات لایروبی مجدد کانال‌های این محله آغاز شد. بازرسان نیز بر کار لایروبی مجدد این کانال‌ها نظارت می‌کنند. همچنین هم‌زمان با پاک کردن آثار سیل در محله سعدی، تمهیدات لازم برای سامانه بارشی پیش رو پیش‌بینی می‌شود و شهرداری شیراز برای شرایط بارانی آمادگی کامل دارد.
اسکندرپور اضافه کرد: مجموعه شهرداری از ابتدای وقوع سیل پنجم فروردین ماه در دروازه قرآن با تمام توان به دنبال مدیریت شرایط بعد از حادثه و بازگرداندن هرچه سریع‌تر شهر به حالت عادی بود.
شهردار شیراز با بیان اینکه در حادثه سیل دروازه قرآن با بیش از 2هزار نیرو از همان ساعت وقوع حادثه شروع به خدمت‌رسانی کردیم، گفت: پس از حدود 6ساعت از وقوع حادثه سیل دروازه قرآن، با همدلی و همراهی همه دستگاه‌ها و کمک‌های مردمی، شیراز به حالت عادی بازگشت و تردد در محور دروازه قرآن نیز انجام شد و این یک نقطه قوت محسوب می‌شود.
 بسیج 3هزار نیروی شهرداری در محله سعدی
شهردار شیراز با اشاره به وقوع حادثه سیل در محله سعدی در ششم فروردین ماه اضافه کرد: برای مدیریت این حادثه با هماهنگی پلیس راهور اقدام به کنترل ترافیک و کاهش عبور و مرور، به ویژه در محدوده رودخانه خشک و منطقه شرق شیراز کردیم.
وی با بیان اینکه پس از بارندگی روز سه‌شنبه و حادثه سیل در سعدی، یک بسیج عمومی در شهرداری شکل گرفت و تمامی امکانات حوزه‌های مختلف مدیریت شهری را در این منطقه متمرکز کردیم، گفت: با بسیج نیروها ابتدا معابر اصلی و سپس معابر فرعی و کوچه‌ها را بازگشایی کردیم، حجم آب را کاهش دادیم و پس از آن اقدام به تمیز کردن و شستشوی محدوده کردیم. همچنین بسیجیان و مردم نیز تخلیه آب منازل را بر عهده دارند.
اسکندرپور ضمن اشاره به حضور شهرداران مناطق یازده‌گانه شیراز و نیروهای اجرایی مناطق در محله سعدی افزود: در روزهای چهارشنبه هفتم فروردین ماه و پنجشنبه هشتم فروردین ماه بیش از 3هزار نفر از نیروهای شهرداری با برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی در سطح مناطق 3 و 11 (محدوده آسیب دیده از حادثه سیل) مستقر شدند و به پاکسازی و بهسازی محدوده منطقه پرداختند.
 شهردار شیراز ضمن اشاره به اینکه تلاش داریم محله سعدی و سایر محلات آسیب دیده از حادثه سیل را به حالت عادی بازگردانیم، افزود: به شهروندان و به ویژه ساکنان محله سعدی قول می‌دهم که با همتی که در همه دستگاه‌ها وجود دارد، بتوانیم طی چند روز آینده وضعیت این محله را ساماندهی کنیم.
  علت حادثه باید پس از بررسی کارشناسان و متخصصان اعلام شود
اسکندرپور با بیان اینکه معتقدیم در ساعات اولیه اینگونه حوادث نمی‌توان اظهار نظر دقیقی در خصوص علت اصلی حادثه کرد، گفت: علت حادثه باید پس از بررسی کارشناسان و متخصصان اعلام شود. هم‌اکنون در شهرداری کارگروهی تشکیل شده و سوابق حادثه در حال بررسی است که طی روزهای آینده، تیم کارشناسی نتیجه حاصل را ارائه خواهند کرد. همچنین در استانداری و شورای شهر نیز کارگروهی مشابه تشکیل شده است.
  «مهمان‌نوازی» و «مهربانی» شیرازی‌ها بار دیگر در جهان شهره شد
شهردار شیراز ضمن ابراز تأسف از وقوع حادثه تلخ سیل در این کلانشهر افزود: پس از این حادثه، در نتیجه مهربانی و همگامی مردم و مسئولان بار دیگر صفت مهمان‌نوازی شیرازی‌ها در کشور و جهان پرآوازه و «مهمان‌نوازی» و «مهربانی» به ویژگی خاص شیراز تبدیل شد.
اسکندرپور با بیان اینکه در این حادثه همه نهادها همچون شهرداری، صداوسیما، ارتش، سپاه، بسیج، نیروهای امدادی، گروه‌های مردم‌نهاد و شهروندان در کنار یکدیگر بودند یک صحنه بی‌نظیر از همبستگی، همراهی و همدلی را نمایش دادند، خاطرنشان کرد: در 48ساعت اولیه حادثه همه نیروهای شهرداری اعم از نیروهای ستادی، مدیران ارشد و میانی و نیروهای اجرایی کنار یکدیگر بودند و حتی در این دو روز لحظه‌ای چشم بر هم نگذاشتند. لازم می‌دانم از همه همکارانم در مجموعه شهرداری به ویژه پاکبان‌ها و نیروهای خدمات شهری تشکر کنم. در این حادثه صحنه‌هایی از ایثار و تلاش پاکبان‌ها را دیدم و افتخار می‌کنم که همکار پاکبان‌ها هستم.
وی ضمن یادآوری اینکه شهرداری شیراز امسال تلاش کرد نوروز زیبایی را تقدیم به شهروندان و مردم ایران کند، گفت: بلافاصله پس از ساماندهی وضعیت و زدودن آثار گل و لای، دوباره شیراز را برای مردم شیراز و ایران بهاری خواهیم کرد.
شهردار شیراز در انتها خطاب به شهروندان اعلام کرد: شهرداری شیراز بیشترین تلاش خود را برای ساماندهی وضعیت پس از سیل دارد و از هیچ کوششی در این زمینه دریغ نخواهد کرد. ما پاسدار و قدردان همدلی مردم هستیم و برای پاسداری از این همدلی تلاش مضاعفی خواهیم داشت.
 بیشتر معابر شیراز از آثار سیلاب پاک‌سازی شد
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز با بیان اینکه تمام نیروهای شهرداری برای خدمات‌رسانی به شهروندان در زمان بارش باران در صحنه حضور داشتند، گفت: هم‌اینک بیشتر معابر شهر از آثار سیلاب پاک‌سازی و شست و شو شده است.
محمدرضا محمدحسن‌پور افزود: با توجه به بارش شدید باران در شیراز، شاهد موارد و مشکلاتی مانند آبگرفتگی و همچنین گل و لای و نخاله‌هایی که به واسطه بارندگی شدید و روان آب‌ها در سطح معابر پخش شدند بودیم که با دستور شهردار در کمترین زمان توسط نیروهای خدمتگزار و پرتلاش شهرداری پاک‌سازی شد.
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز اضافه کرد: تمام نیروهای شهرداری مدیریت پسماند، سیما، منظر و فضای سبزشهری، مدیریت بحران و سازمان آتش‌‌نشانی با خدمات‌رسانی در سطح شهر بیشتر خیابان‌ها و معابر اصلی را پاک‌سازی کردند. محمدحسن‌پور ادامه داد: نیروهای سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری در تلاش هستند تمام فضای سبز سطح شهر را که بر اثر بارش باران و سیلاب تخریب شده بهسازی کنند و در تلاش هستیم کاشت گل‌ها به بهترین شکل ممکن انجام گیرد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت ارائه خدمات در نقاط مختلف سطح شهر و فراهم آوردن تسهیلات لازم در جهت برطرف کردن مشکل عبور و مرور وسائط نقلیه و عابران، ابتدا اولویت در معابر اصلی شهر و پس از آن کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی شهر در دستور کار قرار گرفت.
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز گفت: نیروهای پسماند نیز بلافاصله اجرای عملیات پاک‌سازی و لایروبی را به منظور خدمات‌رسانی و تسهیل در عبور و مرور و حفظ پاکیزگی شهر و شهروندان در نقاط مختلف انجام داده؛ به گونه‌ای که در بیشتر خیابان‌ها و کوچه‌ها پاک‌سازی و نظافت به اتمام رسیده است.
محمدحسن‌پور تصریح کرد: نیروهای آتش‌نشانی نیز آمادگی کامل برای ارائه خدمت به شهروندان دارند و از همان ابتدای بارندگی در سطح شهر به صورت 24ساعته حضور داشتند. شهروندان در صورت نیاز به آتش‌نشانی می توانند با شماره 125 تماس بگیرند.
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز در تشریح سایر اقدامات صورت گرفته شده توسط پرسنل خدمات شهری افزود: جمع‌آوری زباله و نخاله‌ها از سطح شهر، جمع‌آوری شاخه و برگ درختان شکسته شده، رفع آب‌گرفتگی جداول و... از جمله اقداماتی است که توسط نیروهای شهرداری در این ایام انجام گرفته است.
 پاک‌سازی محلات سعدی توسط 1600پاکبان
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز نیز از نظافت و پاک‌سازی محله سعدی پس از وقوع سیل توسط 1600پاکبانان به صورت شبانه‌روزی در شیفت‌های 8ساعته خبر داد و گفت: بعد از حادثه سیل نیروهای واکنش سریع این سازمان را در دو شیفت کاری به تعداد حداقل هزار نفر مستقر کردیم.
 در ساعات اولیه با همکاری 50عدد از ماشین‌آلات رو باز شامل خاور و نیسان تقریباً تا پایان شب قسمت اولیه پاک‌سازی در دروازه قرآن اتفاق افتاد  و شهر به حالت عادی بازگشت. روح‌الله خوشبخت با اشاره به وقوع حادثه سیل در ششم فرودین ماه در محله سعدی افزود: منطقه سه شهرداری شیراز شامل چهار میلیون متر مربع محدوده خدماتی است که قسمت اعظم آن شامل بولوارهای هفت‌تن، سرداران و نصر و محدوده شهرک سعدی دچار حادثه شده بود.
  انجام بیش از 500عملیات و نجات جان بیش از 200شهروند
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز هم با تشریح عملکرد این سازمان در حوادث سیل پنجم فروردین ماه گفت: به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شیراز، مهندس قانع با اشاره به وقوع حادثه تلخ سیل دروازه قرآن در پنجم فروردین ماه گفت: طی سه ساعت، آتش‌نشانان 80مأموریت را در این روز انجام و هم‌زمان در 10نقطه خدمات‌رسانی می‌کردند. همچنین برخی از شهروندان و مسافران در زیرگذرها و کنارگذرها گرفتار شده بودند که با حضور به موقع همکاران در سازمان آتش‌نشانی، توانستیم به آنها امدادرسانی کنیم.محمدهادی قانع با بیان اینکه در روزهای پنجم و ششم فروردین ماه بیش از سه هزار تماس توسط شهروندان داشتیم، خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات مهم این سازمان در همان مراحل اولیه، فرخوان جهت حضور پرسنل هر دو شیفت هر ایستگاه همچنین پرسنل بازنشسته این سازمان بود. در مرحله اول امدادرسانی به افراد گرفتار در خودرو در محل دروازه قرآن و پس از آن جابجایی خودرو‌های آسیب دیده به وسیله خودروهای آتش‌نشانی انجام شد. قانع با اشاره به وقوع حادثه سیل محله سعدی در ششم فروردین ماه افزود: در این حادثه، آتش‌نشانان بیش از 500مأموریت را انجام، جان بیش از 200نفر از شهروندان را نجات دادند و پس از اتمام سیل به رفع آب‌گرفتگی معابر اقدام کردند. وی اعلام کرد: در روزهای پس از حادثه سیل سعدی با همکاری سایر نیروهای شهرداری همچون پاکبانان، نیروهای فضای سبز و نیروهای اجرایی مناطق به پاک‌سازی معابر محله سعدی پرداختیم که در این راستا آتش‌نشانان داوطلب، سربازان وظیفه و نیروهای کادر  یاریگر آتش‌نشانان بودند.
  ماشین‌آلات سازمان عمران در خدمت شهر
رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز هم از امدادرسانی و خدمات‌دهی به مناطق آسیب دیده توسط نیروها و ماشین‌آلات این سازمان در زمان بروز سیل خبر داد و گفت: نیروها و ماشین‌آلات سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز به صورت شبانه‌روزی طی این ایام مشغول خدمت‌رسانی به مردم شیراز بودند.کریم شکوهیان ضمن برشمردن ماشین‌آلات حاضر اضافه کرد: تعداد 2دستگاه جرثقیل 30تن، 2دستگاه جرثقیل 10تن، یک دستگاه جرثقیل 5تن، 6دستگاه لودر، 2دستگاه گریدر، 2دستگاه بیل زنجیری، 2دستگاه باب‌کت و 11دستگاه کمپرسی به مناطق آسیب‌دیده خدمات‌رسانی کردند.
  اختصاص بیمه مسئولیت مدنی شهرداری شیراز در قبال خسارت‌ها
مدیرکل امور حقوقی شهرداری شیراز نیز اعلام کرد که بیمه مسئولیت مدنی شهرداری برای تأمین بخشی از خسارت‌های وارده به افراد در سیل اخیر اختصاص خواهد یافت. عبدالحمید ناصرپور با بیان این مطلب گفت: شهرداری شیراز از 20اسفند ماه 97 از طریق مناقصه با شرکت بیمه تعاون، بیمه‌نامه مسئولیت مدنی خود را در قبال شهروندان و اشخاص ثالث منعقد کرده است.
 او با بیان اینکه تمام شهروندان و اشخاص ثالث در قبال خسارت‌هایی که به موجب رأی مراجع قضایی شهرداری مسئول جبران آن باشد بیمه هستند، تأکید کرد که در خصوص حادثه سیل شیراز نباید بدون انجام کار کارشناسی قضاوت کرد و گفت: درحال حاضر آنچه اهمیت دارد، همدلی همه دستگاه‌های امدادرسان و خدمات‌رسان در کمک به آسیب‌دیدگان و جلوگیری از بروز خطرات احتمالی است.
  اقامت سیل‌زدگان محله سعدی در کانکس‌های باغ جنت
اما اسکان سیل‌زدگان و حادثه دیدگان محله سعدی یکی از مشکلاتی بود که توسط شهرداری پیگیری شد. دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر شهر شیراز در همین زمینه گفت: شهروندان سیل زده سعدی می‌توانند در کانکس‌های وی آی پی باغ جنت اقامت موقت داشته باشند.
اژدری اضافه کرد: طبق هماهنگی انجام شده، منازل شهروندان شهرک سعدی که دچار خسارت در سیل شده و امکان اقامت ندارند، کمپ باغ جنت به صورت رایگان و در کانکس‌های وی آی پی پذیرای عزیزان است. دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر شهر شیراز افزود: متقاضیان اقامت موقت می‌توانند با معاون اجرایی شهرداری منطقه ۴ هماهنگ کنند.
  راه‌اندازی سامانه مدیریت اطلاعات سیل‌زدگان
به همت شهرداری شیراز، سامانه مدیریت اطلاعات سیل‌زدگان در راستای شناسایی و خدمات‌رسانی بهتر به سیل‌زدگان راه‌اندازی شد.
به گفته مدیران شهرداری، به منظور راه‌اندازی این سامانه در ابتدا نیازسنجی‌های لازم توسط کارشناسان و متخصصان معاونت فرهنگی و سازمان فاوا صورت گرفت و پس از اتمام مراحل پیاده‌سازی، نسخه ابتدایی آن به آدرس  komak.shiraz.ir  جهت  ارائه خدمات آماده شده است. معاون هوشمندسازی سازمان فاوا با اعلام این خبر بیان کرد: این سامانه با هدف شناسایی سیل‌زدگان و مدیریت کمک‌های اهدایی راه‌اندازی شده است. فلاح اضافه کرد: به زودی روی این سامانه اطلاعات آسیب‌دیدگان اعم از مشخصات اشخاص، ملک و وسایل آسیب‌دیدگان و همچنین کمک‌های اهدایی خیرین، ارگان‌ها و سایر دستگاه‌ها به افراد سیل‌زده بارگذاری خواهد شد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی