[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۶۸۲
  • دوره جدید

یادداشت روز، روزنامه شیراز نوین

از طاووس تا گودزیلا

 

شیرازنوین- سعیدرضا امیرآبادی

amirabadi_shznvn@yahoo.com

طاووس دروازه قرآن شیراز طعمه حریق عمدی شد.  این خبر آن قدر تأمل و تأثربرانگیز هست که در زمره رویدادهای مهم بسیاری از شبکه‌های خارجی و داخلی قرار گیرد و هر رسانه به فراخور جهت‌گیری‌اش از آن بهره برداری کند. شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) و پایتخت فرهنگی ایران است و شاهچراغ(ع) به همراه آرامگاه سترگ شاعران گرانمایه به این شهر هویت جاودانه ای بخشیده‌اند. 
در کنار همه این‌ها سکانداران شهر هم می‌کوشند تا جلوه‌هایی از مفاهیم زیباشناسانه را به یادگار گذشتگان اضافه کرده و بر چشم اندازهای شهر شش هزار ساله، متاعی نو بیفزایند. به همین دلیل از حادثه حریق عمدی طاووس نباید به سادگی عبور کرد و آن را در زمره جرایم خرد قرار داد. در نظر داشته باشیم که ماهیت هیچ جرمی به طور بالفطره بی‌اهمیت نیست و برای کاهش رویدادهای هنجارستیزانه باید با گام‌های هوشمندانه‌ای در صدد پیشگیری برآمد. 
متأسفانه پدیده آسیب رساندن به اموال عمومی، مبلمان شهری و منابع ملی در ایران پربسامد است. دشت‌هایی که آلوده به زباله شده‌اند، جنگل‌ها و پوشش‌های سبزی که ناپدید می‌شوند، وسایل حمل و نقل عمومی و میراث فرهنگی که طعمه یادگارنویسی می‌گردند، زباله‌هایی که در معابر عمومی رها می‌شوند و بسیاری دیگر از این شاخصه‌ها، در بر دارنده این موضوع است که شماری از مردم از سر جهالت و نادانی، با اموال عمومی و ثروت‌های طبیعی سر ستیز دارند. مسلماً دلایل ظهور چنین هنجارشکنی‌های مزمنی در یک مسئله واحد خلاصه نمی‌شود و سلسله مؤلفه‌هایی در شکل‌گیری این‌گونه آسیب‌ها نقش دارند. اما در نگاهی کلی، به نظر می‌رسد ظهور چنین عقده‌هایی تابع دو دلیل کلی باشد.
شاید اولین و مهم‌ترین دلیل آسیب رساندن به اموال عمومی، در خلأهای فرهنگی ریشه داشته باشد. جریان جاهلی بر این باور است که طاووس دروازه قرآن برای شیراز خوش‌یمن نیست و با لحنی آزاردهنده، به تمجید از آتش زدن و از میان برداشتن آن می‌پردازد. متأسفانه در برهه معاصر چنان درگیر ابربحران‌ها و بایکوت‌های جان‌فرسا بوده‌ایم که آموزش‌های ارتقای فرهنگ عمومی در حاشیه قرار گرفت و سرمایه‌گذاری شایسته‌ای برای بهبود نگرش‌ها انجام نشد. در حالی که درصد عمده‌ای از آتش هنجارستیزی‌ها ریشه در خلأهای فرهنگی داشته و می‌تواند به شکل تأثیرگذاری، آستانه وقوع جرم را کنترل کند.
شاید دومین دلیلی که منجر به ازدیاد آسیب‌های اجتماعی و رشد بزهکاری به صورت آشکار و نهان شود، بحران‌های مستدام اقتصادی باشند. گسترش قلمرو فقر، رشد لجام‌گسیخته تورم، هم‌خوانی نداشتن هزینه و درآمد، ظهور و شدت‌گیری اختلاف‌های طبقاتی، خبرهای اختلاس و فساد، تسویه‌حساب‌های جناحی و بسیاری دیگر از این مؤلفه‌های ناخوشایند، ضربات مهلکی بر پیکره روانی جامعه وارد کرده و زمینه خروج از اعتدال و بروز رفتارهای آتشفشانی را مهیا می‌سازند. فردی که از یافتن شغل و معیشت حداقلی عاجز بماند و نتواند اولیه‌ترین نیازهای خود و خانواده را فراهم کند، به کوهی از عقده‌های فرو خورده بدل خواهد شد و در صورت خلأهای فرهنگی، به انحای مختلف به جامعه و محیط پیرامونش آسیب می‌زند.
آتش زدن طاووس دروازه قرآن و به طور کلی صدمه به اموال عمومی، بیانگر روح‌های ناآرام و خوشه‌های خشمی است که به صورت نرم و خزنده در کالبد جامعه ریشه می‌دوانند و برخوردهای سخت نخواهد توانست نقش بازدارندگی تمام‌عیار و همه‌جانبه‌ای در پیشگیری از آن‌ها داشته باشد. بلکه در کنار برخوردها و مجازات‌های قانونی، جامعه نیازمند فضایی باز برای تنفس و تخلیه انرژی‌هاست. در بحبوحه آتش زدن طاووس می‌توان فلاش‌بکی هم به گذشته‌های نزدیک زد و برخی اظهارنظرها را مرور کرد. در حالی که طاووس هنوز از کامیون پیاده نشده و مراحل نصب و نهایی شدن آن به سرانجام نرسیده بود، در فضای مجازی سر ناسازگاری با آن آغاز شد و کار به جایی رسید که با شوخ‌طبعی، هیبت پرنده را به هیولای ژاپنی تشبیه کردند. اگرچه از نظر گروهی از کارشناسان، طراحی و اجرای طاووس می‌توانست چشم‌نوازتر و بهتر انجام شود؛ واقعیت این است که مهمان جدید دروازه قرآن شیراز آنقدر کریه‌المنظر و پلشت نیست که با به فراموشی سپردن انصاف‌، آن را با گودزیلا مقایسه کنیم. با وجود همه این‌ها می‌توانستیم انتقادها را به صورت کارشناسانه‌تری مطرح کرده و برای یافتن ادله به سراغ کارشناسان مستقل برویم.
در نظر داشته باشیم که رسانه‌ها نقش بسزایی در شکل‌گیری و جهت یافتن افکار عمومی دارند و خروج از رویه اعتدال، پیامدهای منفی بسیاری را برای کلیت جامعه به همراه خواهد داشت. شاید اگر انتقادها به عملکرد سازندگان طاووس در محفل‌های خصوصی و با سعه صدر مطرح می‌شد، با نتایج بهتر و اثرگذاری بیشتری روبرو بودیم. بی‌شک جهان امروز متعلق به رسانه‌هاست و آنها نقش ارزنده‌ای در پوشش خلأهای فرهنگی جوامع خواهند داشت. متأسفانه طاووس دروازه قرآن طعمه حریق عمدی شد و این مسئله، وجهه فرهنگی شیراز و اهالی ارزنده‌اش را نزد جهانیان مکدر کرد.
پی‌نوشت:
با انجام اقدامات اطلاعاتی و پلیسی، فردی که اقدام به آتش‌زدن مجسمه بزرگ طاووس در دروازه قرآن شیراز کرده بود، شناسایی و طی عملیات غافلگیرانه در اطراف پارک کوهپایه دستگیر شد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی