[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۶۸۳
  • دوره جدید

معجزه خوردن روزی دو عدد خرما، روزنامه شیراز نوین

خرما میوه درخت نخل است که در آب و هوای گرمسیری رشد می‌کند. فواید تغذیه‌ای خرما چشمگیر است. تنها یک وعده 100گرمی از آن حدود 20درصد از نیاز روزانه انسان به پتاسیم را به همراه 7گرم فیبر، 2گرم پروتئین و چندین نوع از آنتی‌اکسیدان‌ها تأمین می‌کند. همچنین، خرما منبع خوبی برای مس، منگنز، ویتامین B6، منیزیوم و آهن است.
خرمای تازه به رنگ قرمز روشن یا زرد روشن یا چیزی بین این دو است، اما خرمای خشک شده به طور معمول قهوه‌ای رنگ است. تنوع خرما نیز شگفت‌انگیز بوده و بیش از 3هزار نوع از این میوه در سراسر جهان یافت می‌شود.
مصرف دو خرما در روز برای یک هفته نتایج جالبی به همراه دارد.
گوارش بهتر
فیبر، ترکیبی ضروری برای گوارش سالم است، با اینکه انسان آن را گوارش نمی‌کند. در عوض، فیبر حجم مدفوع را افزایش می‌دهد. این شرایط به دفع راحت‌تر و منظم مواد زائد از طریق روده بزرگ کمک می کند.
یک وعده100گرمی خرما دارای 7گرم فیبر است، از این رو، گزینه‌ای خوب برای تأمین این ماده مغذی محسوب شده و افزودن خرما به رژیم غذایی نیز ساده است. مصرف خرما به همراه جو دوسر فواید سلامت و میزان دریافت فیبر را هرچه بیشتر افزایش می‌دهد. البته فیبر باید به تدریج به رژیم غذایی اضافه شود تا از بروز برخی مشکلات گوارشی پیشگیری شود.
انرژی پایدار
خرما مزه‌ای شیرین دارد، اما مصرف این ماده غذایی موجب افزایش ناگهانی و سریع قند خون نمی‌شود. فیبر، گزینه مؤثر در این زمینه محسوب می‌شود. فیبر روند گوارش را کند می‌سازد و قند موجود در خرما به تدریج وارد جریان خون می‌شود. بر همین اساس، افزایش و سقوط ناگهانی سطوح قند خون را پس از مصرف خرما تجربه نکرده و در عوض منبعی پایدار از انرژی خواهید داشت.
پیشگیری از بیماری
خرما حاوی چند نوع آنتی‌اکسیدان است که با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه کرده و آنها را خنثی می‌سازند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند به سلول‌های بدن آسیب برسانند که این می‌تواند خطر بسیاری از بیماری‌های جدی مانند سرطان را افزایش دهد. 
کند کردن زوال روانی مرتبط با افزایش سن
روش‌های مختلفی برای به چالش کشیدن مغز و حفظ شرایط مطلوب آن وجود دارند که بسیاری از آنها بر تغذیه مناسب و سالم برای پاک نگه داشتن مسیرهای مغزی متکی هستند. مصرف خرما نشان داده نشانگرهای التهابی که با نرخ های بالاتر بیماری آلزایمر مرتبط هستند را در قشر خاکستری مغز کاهش می‌دهد.
افزون بر این، مشخص شده که دنبال کردن یک رژیم غذایی حاوی خرما به توانایی یادگیری بهتر، حافظه قوی‌تر و رفتارهای مرتبط با اضطراب کمتر منتج می شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی