[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

مربی و کارشناس فوتبال شیراز : مدیریت فدراسیون و سرمربی تیم ملی باید تغییر کنند، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
مانند اکثر مربیان و کارشناسان فوتبال کشور، مهرداد شکاری هم نسبت به سرمربی پرتغالی تیم ملی موضعی منفی دارد و می‌گوید دیگر نیازی به ماندن کارلوس کی‌روش نیست.
کی‌روش که اخیراً سومین حضور با تیم ملی ‌ایران در جام جهانی را تجربه کرد، سنگین‌ترین شکست ‌ایران در تاریخ فوتبال را به نام خود ثبت کرد و البته به یک پیروزی هم دست یافت، اما در گروهی که به زعم همگان راحت‌ترین گروه ‌ایران در شش دوره حضور در جام جهانی بود، نتوانست به مرحله بعد صعود کند.
ایران پیش از کی‌روش در سه جام جهانی حضور داشت و در 9 بازی صاحب یک پیروزی، دو تساوی و شش شکست شده بود. کی‌روش نیز به تنهایی در سه جام جهانی هدایت ‌ایران را به عهده گرفت، در 9 بازی شرکت کرد و 2 پیروزی، 2 تساوی و 5 شکست در کارنامه‌اش ثبت شد. 
شاید به ظاهر به نظر برسد که عملکرد کی‌روش در قیاس با گذشتگان عملکرد بهتری بوده اما وقتی ‌این نکته مهم را در نظر بگیریم که او بیشتر از هر مربی دیگری در تاریخ ‌ایران، در تیم ملی تداوم داشته و فرصت و امکاناتش با مربیان پیشین قابل مقایسه نیست، متوجه می‌شویم که اتفاقاً مربی پرتغالی دستاورد خاصی برای فوتبال ما نداشته است.
پیش از حضور کی‌روش در جام جهانی 2022، کارنامه او در فوتبال کشورمان قابل دفاع‌تر به نظر می‌رسید اما علاوه بر نتایج ضعیف و بازی‌های ملال آور در دو مسابقه مقابل آمریکا و انگلیس، برخی رفتارهای وی نیز مزید بر علت شد تا همان مقدار محبوبیت و سابقه خوب وی در ذهن برخی فوتبال دوستان نیز دچار خدشه شود.
یکی از مربیان فوتبال شیراز درباره عملکرد تیم ملی در جام جهانی می‌گوید: متأسفانه عملکرد خوبی در ‌این جام نداشتیم که بخش عمده‌ای از‌ این ناکامی ‌به سرمربی تیم برمی‌گردد. آقای کی‌روش در چندسال اخیر با سه تیم در راه جام جهانی قرار داشت و با همه آن‌ها ناکام شد. دو تیم خوب کلمبیا و مصر در مقدماتی جام جهانی در اختیار وی بود که هیچ کدام نتوانستند راهی جام جهانی شوند و در نهایت به لطف حضور ‌ایران در جام جهانی، او توانست بار دیگر با ما به ‌این رویداد بزرگ برود و باز هم ناکام بود. بنابراین ادامه دادن به کی‌روش را بنده یک عقب گرد می‌دانم.
مهرداد شکاری افزود: ما در ‌این جام دیدیم که تیم‌های آسیایی عملکرد خوبی داشتند، به خصوص ژاپنی‌ها که در گروه دو ابرقدرت، توانستند به عنوان تیم اول صعود کنند. تیم‌ها خیلی خوب کار و پیشرفت کرده‌اند. شما ببینید بازیکنان خوب تیم‌ها چندساله هستند؟ گونسالو راموس که پدیده پرتغال در‌ این جام شد، تنها 21 سال دارد و بهترین بازیکن انگلیسی‌ها19 ساله است. اما در تیم ما، جوان‌ترین بازیکن 24 سال داشت. ما استعدادهای زیادی در کشورمان داریم که با مدیریت درست می‌توانیم 2 تیم ملی خوب داشته باشیم، اما سیاست گذاری درستی در فوتبالمان نداریم و برای همین به بن بست می‌خوریم.
وی با انتقاد از مربی پرتغالی تیم ملی گفت: هنوز هیچ کس نتوانسته ‌این پاسخ را از آقای کی‌روش بگیرد که چرا با یک بازیکن کمتر به قطر رفت؟ یا چرا 4 دروازه بان را با خود برد که واقعاً نیازی به ‌این همه دروازه‌بان نیست. اگر علت اضافه نکردن بازیکن بیست و ششم به لیست را بگویم، تعجب می‌کنید. آقای کی‌روش با مربیان پرتغالی استقلال و سپاهان دوست است. در جایی که ‌ایشان قرار بود بین امید نورافکن و محمد محبی یک نفر را انتخاب کند، چون ‌این دو نفر  شاگردان آن دو مربی هستند، ‌ایشان ترجیح داد هیچ کدام را نبرد تا هیچ کدام از رفقایش ناراحت نشوند! خب ‌این مسئله خیلی عجیب و بد است.
شکاری افزود: به اعتقاد من برای 4 سال آینده با یک فاجعه روبه‌رو خواهیم بود. با توجه به افزایش سهمیه آسیا به 8 تیم، قطعاً به راحتی به جام جهانی می‌رسیم اما در جام جهانی آینده مشکل داریم، چون با توجه به تیم پیری که به قطر بردیم، در دوره بعدی تعداد بازیکنانی که سابقه حضور در جام جهانی را دارند، از تعداد انگشتان یک دست کمتر خواهد بود و ‌این یعنی از نظر تجربه تیمی، در وضعیت بدی قرار خواهیم داشت.‌ این خلأ را چگونه می‌توانیم پر کنیم؟
مربی پیشین تیم برق جدید فارس درباره ‌اینکه چه درس‌هایی از جام جهانی 2022 قطر باید بگیریم، گفت: باید ریشه‌ای و اساسی کار کنیم. من اخیراً دو سفر به کشور ترکیه داشتم و از برخی باشگاه‌ها و تشکیلاتشان بازدید کردم. باور کنید پس از دیدن امکانات آن‌ها، دیگر رغبت نمی‌کنم در باشگاه‌های شیراز کار کنم. ما باید ساختارسازی اصولی انجام دهیم و با نظم جلو برویم. نباید تیم ملی را دست کسانی بدهیم که روش استبدادی دارند. مربی باید بتواند از سایر مربیان ‌ایده بگیرد و با آن‌ها هم‌فکری کند. فدراسیون هم باید با برنامه کار کند که به نظر من فدراسیون فعلی نمی‌تواند ‌این کار را انجام دهد. ساختارسازی، تغییر مدیریت فدراسیون و تغییر سرمربی تیم ملی، نخستین گام‌هایی هستند که برای موفقیت در جام جهانی بعدی، باید برداشته شوند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی