[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۵۳
  • دوره جدید

نتایج شگفت‌انگیز مصرف روزانه پیاز، روزنامه شیراز نوین

پیاز محصولی بسیار مغذی و حاوی ویتامین C، فیبر، اسید فولیک، کلسیم و آهن است. اما آنچه پیاز را خاص می‌سازد، آنتی‌اکسیدانی به نام کوئرستین است که روند آسیب اکسیداتیو به سلول‌ها و بافت‌های بدن را کند می‌سازد. هنگام خرد کردن پیاز خام اشک انسان بی‌اختیار جاری می‌‌شود، اما این ماده غذایی میزبان فواید سلامت جالب توجهی است. پیاز محصولی متنوع بوده و هزاران سال است که در آشپزی کاربرد دارد. اما مصرف روزانه پیاز می‌تواند فواید سلامت شگفت‌انگیزی را نیز ارائه کند که در ادامه با برخی از آنها بیشتر آشنا می شویم.
تقویت سلامت قلبی‌عروقی
پیاز محصولی بسیار مغذی و حاوی ویتامین C، فیبر، اسید فولیک، کلسیم و آهن است. اما آنچه پیاز را خاص می سازد، آنتی‌اکسیدانی به نام کوئرستین است که روند آسیب اکسیداتیو به سلول‌ها و بافت‌های بدن را کند می‌سازد. زمانی که موضوع سلامت قلب مطرح می‌‌شود، کوئرستین موجود در پیاز به حفظ فشار خون سالم و انعطاف‌پذیری و نرمی سرخرگ‌ها کمک می‌کند. همچنین، به نظر می‌رسد کوئرستین به کاهش سطوح کلسترول بد (LDL) در افرادی که با خطر اختلالات قلبی عروقی مواجه هستند، کمک می‌کند. این فواید در کنار هم نقش چشمگیری در حفظ سلامت قلب ایفا می کنند.
کاهش خطر سرطان
مصرف منظم پیاز می‌تواند به نابودی مواد سرطان‌زایی که از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنیم، کمک کند. به طور خاص، ترکیبات ارگانوسولفور از متابولیز شدن عوامل سرطان‌زا به روشی خطرناک پیشگیری می‌کنند. نتایج یک مطالعه نشان داد ترکیب پیاز با زردچوبه اثری نیروزا دارد که توانایی سرطان برای بقا در روده را کاهش داده و خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد. حتی مصرف متوسط پیاز نیز می‌تواند برخی فواید سلامت را ارائه کند، اما به گفته پژوهشگران هرچه مصرف این ماده غذایی بیشتر باشد، بهتر است. سیر نیز می‌تواند نتایجی مشابه را رقم بزند، از این رو، به جای مصرف مقدار زیادی پیاز به تنهایی، می‌توانید این دو ماده غذایی را در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید.
کاهش خطر مسمومیت غذایی
شاید شنیده باشید که پیاز برش خورده مستعد جذب و رشد باکتری است. اما باید توجه داشت که این ماده غذایی حاوی ترکیبات ضدباکتری است. آبی که هنگام خرد کردن پیاز تولید می‌‌شود، می‌تواند انواع مختلفی از میکروارگانیزم‌ها که به عنوان دلیل مسمومیت غذایی شناخته می‌شوند را نابود کرده یا رشد آنها را بسیار کند سازد. از این رو، مصرف پیاز به همراه وعده‌های غذایی به معنای کاهش احتمال بیماری است. درباره نگهداری از پیاز خرد شده باقیمانده نیز نگران نباشید. در صورت نگهداری مناسب در یخچال، مصرف آنها برای حدود هفت روز مشکلی ایجاد نمی کند.
تقویت عملکرد سیستم ایمنی
کوئرستین برای مقابله با ترکیبات التهابی نیز مفید است. اما زمانی که موضوع عملکرد سیستم ایمنی مطرح می‌‌شود، کوئرستین موجود در پیاز به واسطه محتوای سلنیم این ماده غذایی قدرت بیشتری می‌یابد. سلنیم یک ماده معدنی است که تراکم بالایی در پیاز دارد. سلنیم به کاهش التهاب و تحریک عملکرد سیستم ایمنی کمک کرده، در شرایطی که از واکنش ایمنی بیش از حد نیز پیشگیری می کند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی